Capitolul ix - CERINŢE DE DESEMNARE APLICABILE ADJUDECĂTORILOR ŞI PLATFORMELOR DE LICITAŢIE - Regulamentul 2830/17-oct-2023 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului prin stabilirea de norme privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 20 Decembrie 2023
CAPITOLUL IX:CERINŢE DE DESEMNARE APLICABILE ADJUDECĂTORILOR ŞI PLATFORMELOR DE LICITAŢIE
Art. 32: Cerinţe de desemnare aplicabile adjudecătorilor
(1)La desemnarea oricărui adjudecător, statele membre ţin cont de măsura în care candidaţii:
a)dau dovadă de un risc de conflict de interese sau de abuz de piaţă, având în vedere următoarele:
(i)orice activităţi pe piaţa secundară;
(ii)orice procese şi proceduri interne de reducere a riscului de conflict de interese sau de abuz de piaţă;
b)pot îndeplini sarcinile adjudecătorului în timp util şi în conformitate cu cele mai înalte standarde profesionale şi de calitate.
(2)Desemnarea adjudecătorului este condiţionată de încheierea acordurilor menţionate la articolul 22 alineatul (2) între adjudecător şi platforma de licitaţie în cauză.
Art. 33: Cerinţe de desemnare aplicabile platformelor de licitaţie
(1)Poate fi desemnată drept platformă de licitaţie numai o entitate autorizată ca piaţă reglementată al cărei operator organizează o piaţă secundară de certificate de emisii sau de instrumente financiare derivate pe certificate de emisii.
Totuşi, în cazul în care acest lucru este prevăzut în documentele de achiziţii publice pentru procedura comună de achiziţii publice prevăzută la articolul 26 alineatul (1), o entitate autorizată ca piaţă reglementată al cărei operator organizează o piaţă angro de energie astfel cum este definită la articolul 2 punctul 6 din Regulamentul (UE) nr. 1227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (24), dar nu organizează o piaţă secundară de certificate de emisii sau de instrumente financiare derivate pe certificate de emisii, poate participa la procedura de achiziţii publice prevăzută la articolul 26 alineatul (1) din prezentul regulament. În cazul în care o astfel de entitate este desemnată drept platformă comună de licitaţie, operatorul acesteia obţine o autorizaţie pentru organizarea unei pieţe secundare de certificate de emisii sau de instrumente financiare derivate pe certificate de emisii şi se asigură că organizează o astfel de piaţă secundară cu cel puţin 60 de zile de tranzacţionare înainte de deschiderea primei ferestre de licitaţie gestionate de platforma de licitaţie în cauză.
(24)Regulamentul (UE) nr. 1227/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind integritatea şi transparenţa pieţei angro de energie (JO L 326, 8.12.2011, p. 1).
(2)Orice platformă de licitaţie desemnată în temeiul prezentului regulament pentru scoaterea la licitaţie a contractelor spot cu scadenţa la două zile este autorizată, fără alte cerinţe juridice sau administrative din partea statelor membre, să prevadă măsuri corespunzătoare care facilitează accesul şi participarea la licitaţii a ofertanţilor menţionaţi la articolul 18 alineatele (1) şi (2).
(3)La desemnarea unei platforme de licitaţie, statele membre ţin seama de măsura în care candidaţii demonstrează îndeplinirea următoarelor cerinţe:
a)respectarea principiului nediscriminării, atât de fapt, cât şi de drept;
b)accesul deplin, egal şi echitabil la licitaţii pentru IMM-urile care fac obiectul sistemului Uniunii şi pentru operatorii cu emisii scăzute, astfel cum se prevede la articolul 27 alineatul (1), la articolul 27a alineatul (1) şi la articolul 28a alineatul (4) din Directiva 2003/87/CE;
c)eficienţa din punctul de vedere al costurilor şi evitarea sarcinilor administrative nejustificate;
d)supravegherea riguroasă a licitaţiilor, notificarea suspiciunilor de spălare a banilor, de finanţare a terorismului, de activităţi infracţionale sau de abuz de piaţă, administrarea oricăror măsuri de remediere sau sancţiuni necesare, inclusiv asigurarea unui mecanism extrajudiciar de soluţionare a litigiilor;
e)evitarea denaturării concurenţei pe piaţa internă, inclusiv pe piaţa carbonului;
f)funcţionarea corespunzătoare a pieţei carbonului, inclusiv în ceea ce priveşte organizarea licitaţiilor;
g)conectarea la unul sau mai multe sisteme de compensare sau sisteme de decontare;
h)măsuri adecvate care să impună unei platforme de licitaţie să predea toate imobilizările corporale şi necorporale necesare pentru desfăşurarea licitaţiilor de către succesoarea sa.
(4)O platformă de licitaţie poate fi desemnată numai în cazul în care statul membru în care sunt stabiliţi piaţa reglementată candidată şi operatorul său de piaţă s-a asigurat că măsurile naţionale de transpunere a titlului III din Directiva 2014/65/UE se aplică licitării contractelor spot cu scadenţa la două zile şi că autorităţile competente din statul membru respectiv sunt în măsură să autorizeze şi să supravegheze piaţa reglementată candidată şi operatorul său de piaţă în conformitate cu măsurile naţionale de transpunere a titlului VI din directiva respectivă.
În cazul în care piaţa reglementată candidată şi operatorul său de piaţă nu sunt stabiliţi în acelaşi stat membru, primul paragraf se aplică atât statului membru în care este stabilită piaţa reglementată candidată, cât şi statului membru în care este stabilit operatorul său de piaţă.
(5)Autorităţile naţionale competente ale statului membru în care sunt stabiliţi piaţa reglementată candidată şi operatorul său de piaţă, desemnate în temeiul articolului 67 alineatul (1) din Directiva 2014/65/UE, decid cu privire la autorizarea unei pieţe reglementate desemnate sau care urmează să fie desemnată ca platformă de licitaţie în temeiul prezentului regulament, cu condiţia ca piaţa reglementată şi operatorul său de piaţă să respecte normele naţionale de transpunere a titlului III din Directiva 2014/65/UE. Decizia cu privire la autorizare se ia în conformitate cu normele naţionale de transpunere a titlului VI din Directiva 2014/65/UE.
(6)Autorităţile naţionale competente menţionate la alineatul (5) de la prezentul articol trebuie să practice în continuare o supraveghere eficace a pieţei şi să ia măsurile necesare pentru a se asigura că dispoziţiile respectivului alineat sunt respectate. În acest sens, autorităţile respective îşi vor putea exercita fie direct, fie cu sprijinul altor autorităţi naţionale competente desemnate în temeiul articolului 67 alineatul (1) din Directiva 2014/65/UE, competenţele prevăzute de măsurile naţionale de transpunere a articolului 69 din directiva respectivă în ceea ce priveşte piaţa reglementată candidată şi operatorul său de piaţă.
În scopul desemnării platformelor de licitaţie în conformitate cu prezentul regulament, măsurile naţionale de transpunere a articolelor 79-87 din Directiva 2014/65/UE se aplică cooperării dintre autorităţile naţionale competente ale diverselor state membre şi Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe (ESMA).