Capitolul iv - ACCESUL LA LICITAŢII - Regulamentul 2830/17-oct-2023 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului prin stabilirea de norme privind calendarul, administrarea şi alte aspecte ale licitării certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 20 Decembrie 2023
CAPITOLUL IV:ACCESUL LA LICITAŢII
Art. 15: Persoane care pot depune oferte direct în cadrul unei licitaţii
Doar o persoană care este eligibilă să solicite admiterea licitaţie în temeiul articolului 18 şi care este admisă să liciteze în temeiul articolelor 19 şi 20 poate depune oferte direct în cadrul unei licitaţii.
Art. 16: Mijloace de acces
(1)O platformă de licitaţie oferă mijloace de acces la licitaţiile sale în mod nediscriminatoriu.
(2)Admiterea la licitaţii nu este condiţionată de calitatea de membru sau de participarea pe piaţa secundară organizată de platforma de licitaţie sau pe orice altă platformă de tranzacţionare operată de platforma de licitaţie sau de un terţ.
(3)O platformă de licitaţie se asigură că licitaţiile sale pot fi accesate de la distanţă prin intermediul unei interfeţe electronice online accesibile în mod fiabil şi securizat. De asemenea, platforma de licitaţie le poate acorda ofertanţilor posibilitatea de a accesa licitaţiile sale prin conexiuni specifice la interfaţa electronică.
(4)În cazul în care principalul mijloc de acces devine inaccesibil, o platformă de licitaţie poate oferi, din proprie iniţiativă sau la solicitarea statelor membre, unul sau mai multe mijloace alternative de acces la licitaţiile sale, cu condiţia ca aceste mijloace alternative de acces să fie fiabile şi securizate, iar utilizarea lor să nu conducă la discriminare între ofertanţi.
Art. 17: Formare şi servicii de asistenţă
O platformă de licitaţie oferă un modul practic de formare pe internet cu privire la desfăşurarea procesului său de licitaţie, inclusiv instrucţiuni de completare şi transmitere a formularelor şi o simulare a modului de ofertare în cadrul unei licitaţii. De asemenea, platforma de licitaţie pune la dispoziţie un serviciu de asistenţă accesibil prin telefon şi prin poşta electronică cel puţin în cursul programului de lucru al fiecărei zile de tranzacţionare.
Art. 18: Persoane eligibile pentru a solicita admiterea la licitaţii
(1)Următoarele persoane sunt eligibile să solicite admiterea la licitaţii în calitate de ofertanţi direcţi:
a)un operator, un operator de aeronave, o companie de transport maritim sau o entitate reglementată care deţine un cont al operatorului în registrul Uniunii, deschis în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2019/1122 şi care licitează în nume propriu, inclusiv orice societate-mamă, filială sau întreprindere afiliată care face parte din acelaşi grup de societăţi ca operatorul, operatorul de aeronave, compania de transport maritim sau entitatea reglementată;
b)firmele de investiţii autorizate în temeiul Directivei 2014/65/UE care licitează în nume propriu sau în numele clienţilor lor;
c)instituţiile de credit autorizate în temeiul Directivei 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (22) care licitează în nume propriu sau în numele clienţilor lor;
(22)Directiva 2013/36/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 iunie 2013 cu privire la accesul la activitatea instituţiilor de credit şi supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit, de modificare a Directivei 2002/87/CE şi de abrogare a Directivelor 2006/48/CE şi 2006/49/CE (JO L 176, 27.6.2013, p. 338).
d)grupările comerciale alcătuite din persoanele enumerate la litera (a) care licitează în nume propriu şi care acţionează în calitate de agent pentru membrii lor;
e)organismele publice sau entităţile proprietate de stat ale statelor membre, care controlează oricare din persoanele enumerate la litera (a).
Operatorii, operatorii de aeronave şi companiile de transport maritim pot participa numai la licitaţiile organizate pentru certificatele de emisii menţionate la articolele 10 şi 11, iar entităţile reglementate pot participa numai la licitaţiile menţionate la articolul 13, inclusiv atunci când apelează la serviciile entităţilor menţionate la alineatul (1) literele (b)-(e) pentru a licita în numele lor.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), persoanele care fac obiectul exceptării prevăzute la articolul 2 alineatul (1) litera (j) din Directiva 2014/65/UE şi care sunt autorizate în temeiul articolului 50 din prezentul regulament sunt eligibile să solicite admiterea la licitaţii în calitate de ofertanţi direcţi, fie în nume propriu, fie în numele clienţilor activităţii lor principale, cu condiţia ca statul membru în care sunt stabilite să fi adoptat o legislaţie care să abiliteze autoritatea naţională competentă relevantă din statul membru în cauză să le autorizeze să liciteze în nume propriu sau în numele clienţilor respectivi.
(3)În cazul în care persoanele menţionate la alineatul (1) literele (b) şi (c) şi la alineatul (2) licitează în numele clienţilor lor, acestea se asigură că sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)clienţii lor sunt persoane eligibile să solicite admiterea la licitaţii în calitate de ofertanţi direcţi în temeiul alineatului (1) sau (2);
b)persoanele în cauză dispun, sau vor dispune cu suficient timp înainte de deschiderea ferestrei de licitaţie, de procesele, procedurile interne şi acordurile contractuale corespunzătoare care sunt necesare pentru:
(i)a le permite să prelucreze oferte din partea clienţilor lor, inclusiv depunerea ofertelor, încasarea plăţilor şi transferul certificatelor de emisii;
(ii)a împiedica dezvăluirea de informaţii confidenţiale de la acea parte a societăţii lor care este responsabilă de primirea, pregătirea şi depunerea ofertelor în numele clienţilor lor către partea din cadrul societăţii care este responsabilă de pregătirea şi depunerea ofertelor în nume propriu;
(iii)a se asigura că acei clienţi care licitează la rândul lor în numele propriilor clienţi în cadrul licitaţiilor respectă cerinţele prevăzute la articolul 19 alineatul (2) şi la prezentul alineat şi că solicită acelaşi lucru din partea clienţilor lor. În cazul în care există şi alţi clienţi în avalul lanţului care licitează, la rândul lor, în numele propriilor clienţi, clientul aflat direct în amonte solicită respectarea acestor cerinţe de la următorul client din avalul lanţului.
Platforma de licitaţie în cauză trebuie să se poată baza pe verificările efectuate de persoanele menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat, de clienţii acestora sau de clienţii clienţilor lor, astfel cum se prevede la prezentul alineat.
Persoanele menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat trebuie să poată demonstra platformei de licitaţie, la cererea acesteia în temeiul articolului 20 alineatul (5) litera (d), că sunt îndeplinite condiţiile prevăzute la primul paragraf literele (a) şi (b) de la prezentul alineat.
(4)Următoarele persoane nu sunt eligibile să solicite admiterea la licitaţii în calitate de ofertanţi direcţi, nici nu participă la licitaţii prin intermediul uneia sau mai multor persoane admise să liciteze în conformitate cu articolele 19 şi 20, indiferent dacă este în nume propriu sau în numele oricărei alte persoane, atunci când îndeplinesc rolul respectiv în cadrul licitaţiilor în cauză:
a)adjudecătorul;
b)platforma de licitaţie, inclusiv orice sistem de compensare şi orice sistem de decontare conectat la aceasta;
c)persoanele care sunt în măsură să exercite, direct sau indirect, o influenţă semnificativă asupra gestionării persoanelor menţionate la literele (a) şi (b);
d)persoanele care lucrează pentru persoanele menţionate la literele (a) şi (b).
Art. 19: Cerinţe de admitere la licitaţie
(1)Membrii sau participanţii la piaţa secundară organizată de o platformă de licitaţie care sunt persoane menţionate la articolul 18 alineatul (1) sau (2) sunt admişi să liciteze direct în cadrul licitaţiilor desfăşurate de platforma de licitaţie respectivă, fără cerinţe suplimentare de admitere, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)cerinţele de admitere a membrului sau a participantului la comercializarea certificatelor de emisii prin intermediul pieţei secundare organizate de platforma de licitaţie nu sunt mai puţin stricte decât cele prevăzute la alineatul (2);
b)platforma de licitaţie primeşte orice informaţii suplimentare necesare pentru a verifica îndeplinirea oricăror cerinţe menţionate la alineatul (2) care nu au fost verificate anterior.
(2)Persoanele care nu sunt membri sau participanţi la piaţa secundară organizată de o platformă de licitaţie şi care sunt persoane eligibile în temeiul articolului 18 alineatul (1) sau (2) sunt admise să liciteze direct în cadrul licitaţiilor desfăşurate de platforma respectivă cu condiţia ca acestea:
a)să fie stabilite în Uniune sau să fie un operator, un operator de aeronave, o companie de transport maritim sau o entitate reglementată;
b)să deţină un cont desemnat din registrul Uniunii;
c)să deţină un cont bancar desemnat;
d)să desemneze cel puţin un reprezentant al ofertantului, astfel cum se menţionează la articolul 6 alineatul (3) al doilea paragraf;
e)să prezinte platformei de licitaţie în cauză, în conformitate cu măsurile de precauţie privind clientela, informaţii satisfăcătoare cu privire la identitatea lor, la identitatea beneficiarilor reali, integritatea, profilul economic şi comercial, ţinând seama de modalitatea de stabilire a relaţiei cu ofertantul, de tipul ofertantului, de natura produsului licitat, de dimensiunea ofertelor avute în vedere şi de mijloacele de plată şi de livrare;
f)să prezinte platformei de licitaţie în cauză informaţii satisfăcătoare cu privire la situaţia lor financiară, în special cu privire la capacitatea lor de a-şi onora angajamentele financiare şi datoriile curente la data scadenţei;
g)să aibă deja instituite sau să poată institui la cerere procesele interne, procedurile şi acordurile contractuale necesare în vederea implementării dimensiunii maxime a ofertei impuse în conformitate cu articolul 48;
h)să îndeplinească cerinţele prevăzute la articolul 40 alineatul (1).
Art. 20: Depunerea şi prelucrarea cererilor de admitere la licitaţii
(1)Înainte de a depune prima ofertă direct prin intermediul oricărei platforme de licitaţie, persoanele menţionate la articolul 18 alineatul (1) sau (2) solicită platformei de licitaţie în cauză admiterea la licitaţii.
Prin derogare de la primul paragraf, persoanele care sunt membri sau participanţi la piaţa secundară organizată de platforma de licitaţie în cauză care îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolul 19 alineatul (1) sunt admise să liciteze fără a solicita platformei de licitaţie în cauză admiterea la licitaţii.
(2)Cererea de admitere la licitaţie prevăzută la alineatul (1) se efectuează prin transmiterea unui formular de cerere completat platformei de licitaţie. Platforma de licitaţie în cauză asigură şi menţine formularul de cerere şi accesul la acesta pe internet.
(3)O cerere de admitere la licitaţie trebuie însoţită de copii certificate corespunzător ale tuturor documentelor justificative solicitate de platforma de licitaţie pentru a demonstra că solicitantul îndeplineşte cerinţele stabilite la articolul 18 alineatul (3) şi la articolul 19 alineatul (2). Platforma de licitaţie poate accepta copii ale documentelor care nu sunt certificate în mod corespunzător dacă se poate presupune în mod rezonabil că respectivele copii sunt conforme cu originalele. O cerere de admitere la licitaţie trebuie să conţină cel puţin elementele enumerate în anexa I.
(4)O cerere de admitere la licitaţie, inclusiv toate documentele justificative, este pusă la dispoziţie la cerere pentru a fi verificată de autorităţile naţionale competente însărcinate cu aplicarea legii ale unui stat membru care desfăşoară o investigaţie, prevăzute la articolul 53 alineatul (3) litera (e), şi de orice organisme competente ale Uniunii implicate în investigaţii care se desfăşoară la nivel transfrontalier.
(5)O platformă de licitaţie poate refuza admiterea la licitaţiile sale în cazul în care solicitantul refuză oricare dintre următoarele:
a)să dea curs cererilor de informaţii suplimentare, de clarificare sau de justificare a informaţiilor furnizate, formulate de platforma de licitaţie;
b)să ofere explicaţii verbale în urma unei invitaţii din partea platformei de licitaţie de a intervieva orice reprezentant al solicitantului;
c)să permită investigaţiile sau verificările solicitate de platforma de licitaţie, inclusiv vizitele la faţa locului sau controalele inopinate la sediul comercial al solicitantului;
d)să dea curs cererilor platformei de licitaţie referitoare la orice informaţii din partea solicitantului, a clienţilor unui solicitant sau, dacă este cazul, a clienţilor acestora din urmă, conform prevederilor de la articolul 18 alineatul (3);
e)să dea curs cererilor platformei de licitaţie referitoare la orice informaţii necesare pentru a verifica îndeplinirea cerinţelor prevăzute la articolul 19 alineatul (2).
(6)O cerere de admitere la licitaţii se consideră retrasă dacă solicitantul nu transmite informaţiile solicitate de o platformă de licitaţie într-un termen rezonabil de cel puţin cinci zile de tranzacţionare, specificat în cererea de informaţii formulată în temeiul alineatului (5) litera (a), (d) sau (e), sau dacă solicitantul nu cooperează în cadrul unui interviu sau cu ocazia unei investigaţii sau verificări menţionate la alineatul (5) literele (b) şi (c).
(7)Un solicitant nu furnizează informaţii false sau înşelătoare unei platforme de licitaţie. Solicitantul transmite platformei de licitaţie în cauză o notificare prin care o informează, în mod integral, onest şi prompt, cu privire la orice modificări ale situaţiei sale care ar putea să îi afecteze cererea de admitere la licitaţiile desfăşurate de respectiva platformă de licitaţie sau orice admitere la licitaţii deja acordată.
(8)O platformă de licitaţie decide cu privire la o cerere primită şi informează solicitantul în legătură cu decizia sa.
Platforma de licitaţie în cauză poate:
a)să ofere admitere necondiţionată la licitaţiile sale pe o perioadă care nu depăşeşte perioada sa de desemnare, incluzând orice extindere sau reînnoire a desemnării respective;
b)să ofere admitere condiţionată la licitaţiile sale pe o perioadă care nu depăşeşte perioada sa de desemnare, cu condiţia îndeplinirii până la o anumită dată a anumitor condiţii specificate, pe care le verifică în mod corespunzător;
c)să refuze admiterea la licitaţiile sale.
Art. 21: Refuzarea, revocarea sau suspendarea admiterii la licitaţii
(1)O platformă de licitaţie refuză să acorde admiterea la licitaţiile sale sau revocă ori suspendă orice admitere la licitaţii deja acordată oricărei persoane care:
a)nu este eligibilă să solicite admiterea la licitaţii în temeiul articolului 18 alineatul (1) sau (2);
b)nu îndeplineşte cerinţele prevăzute la articolele 18 şi 19 şi, dacă este cazul, la articolul 20; sau
c)încalcă în mod intenţionat sau repetat prezentul regulament, termenele şi condiţiile de admitere la licitaţiile sale sau orice alte instrucţiuni sau acorduri conexe.
(2)O platformă de licitaţie refuză admiterea la licitaţiile sale sau revocă ori suspendă orice admitere la licitaţii deja acordată în cazul în care suspectează cu un solicitant desfăşoară acţiuni de spălare a banilor, finanţare a terorismului, activităţi infracţionale sau abuz de piaţă, cu condiţia ca refuzul, revocarea sau suspendarea să fie susceptibile de a obstrucţiona eforturile autorităţilor naţionale competente de a urmări sau de a reţine autorii acţiunilor respective.
În cazul suspiciunilor menţionate la primul paragraf, platforma de licitaţie în cauză raportează către unitatea de informaţii financiare menţionată la articolul 32 din Directiva (UE) 2015/849 ("FIU") în conformitate cu articolul 46 alineatul (2) din prezentul regulament.
(3)O platformă de licitaţie poate refuza să acorde admiterea la licitaţiile sale sau poate revoca ori suspenda orice admitere la licitaţii deja acordată oricărei persoane care:
a)încalcă din neglijenţă prezentul regulament, termenele şi condiţiile de admitere la licitaţiile sale sau orice alte instrucţiuni sau acorduri conexe;
b)s-a comportat într-un alt mod care prejudiciază desfăşurarea ordonată sau eficientă a unei licitaţii; sau
c)este menţionată la articolul 18 alineatul (1) litera (b) sau (c) sau la articolul 18 alineatul (2) şi nu a licitat în cadrul niciunei licitaţii în ultimele 220 de zile de tranzacţionare.
(4)Persoanele menţionate la alineatul (3) sunt informate cu privire la refuzul admiterii lor la licitaţii sau la revocarea ori suspendarea admiterii la licitaţii şi li se acordă o perioadă rezonabilă de timp, menţionată în decizia de refuzare, de revocare sau de suspendare, pentru a transmite un răspuns în scris. În urma examinării răspunsului scris al persoanei respective, dacă acesta este întemeiat, platforma de licitaţie în cauză:
a)acordă sau acordă din nou admiterea la licitaţii începând de la o anumită dată;
b)acordă admiterea condiţionată la licitaţie sau restabilirea condiţionată a admiterii la licitaţie sub rezerva îndeplinirii până la o anumită dată a anumitor condiţii specificate, pe care le verifică în mod corespunzător; sau
c)confirmă refuzul de a acorda admiterea la licitaţie sau revocarea ori suspendarea admiterii la licitaţie, cu efect de la o anumită dată.
Platforma de licitaţie notifică persoanei în cauză decizia luată în temeiul primului paragraf literele (a), (b) şi (c).
(5)Persoanele cărora li s-a revocat sau suspendat admiterea la licitaţie în conformitate cu alineatul (1), (2) sau (3) iau măsuri rezonabile pentru a se asigura că eliminarea lor din cadrul licitaţiilor:
a)este realizată în mod disciplinat;
b)nu aduce atingere intereselor clienţilor lor şi nu intervine în funcţionarea eficientă a licitaţiilor;
c)nu le afectează obligaţiile de a respecta orice dispoziţii privind plăţile sau orice alte instrucţiuni sau acorduri conexe;
d)nu le compromite obligaţiile privind protejarea informaţiilor confidenţiale prevăzute la articolul 18 alineatul (3) litera (b) punctul (ii), care rămân în vigoare timp de 20 de ani de la eliminarea lor din cadrul licitaţiilor.
Refuzul, revocarea şi suspendarea prevăzute la alineatele (1), (2) şi (3) trebuie să specifice orice măsuri necesare pentru a îndeplini cerinţele prezentului alineat, iar platforma de licitaţie verifică respectarea acestor măsuri.