Regulamentul 2606/22-nov-2023 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1001 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 23 Noiembrie 2023
Regulamentul 2606/22-nov-2023 de modificare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1001 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre
Dată act: 22-nov-2023
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unei scheme de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (1), în special articolul 10d alineatul (12),
(1)JO L 275, 25.10.2003, p. 32.
Întrucât:
(1)Directiva 2003/87/CE a instituit un fond pentru modernizarea sistemelor energetice şi îmbunătăţirea eficienţei energetice în anumite state membre ("Fondul pentru modernizare"). Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1001 al Comisiei (2) stabileşte norme detaliate în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare.
(2)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1001 al Comisiei din 9 iulie 2020 de stabilire a unor norme detaliate de aplicare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte funcţionarea Fondului pentru modernizare care sprijină investiţiile în vederea modernizării sistemelor energetice şi a îmbunătăţirii eficienţei energetice a anumitor state membre (JO L 221, 10.7.2020, p. 107).
(2)Directiva (UE) 2023/959 a Parlamentului European şi a Consiliului (3) a modificat mai multe aspecte ale articolului 10d din Directiva 2003/87/CE de instituire a Fondului pentru modernizare. Printre altele, domeniul de aplicare al investiţiilor prioritare a fost extins la infrastructura pentru o mobilitate cu zero emisii, iar sprijinul din partea Fondului pentru modernizare a fost extins la Grecia, Portugalia şi Slovenia. Prin urmare, normele detaliate privind funcţionarea Fondului pentru modernizare prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1001 ar trebui să fie aliniate la Directiva 2003/87/CE, astfel cum a fost modificată prin Directiva (UE) 2023/959.
(3)Directiva (UE) 2023/959 a Parlamentului European şi a Consiliului din 10 mai 2023 de modificare a Directivei 2003/87/CE de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi a Deciziei (UE) 2015/1814 privind înfiinţarea şi funcţionarea unei rezerve pentru stabilitatea pieţei aferentă schemei UE de comercializare a certificatelor de emisii de gaze cu efect de seră (JO L 130, 16.5.2023, p. 134).
(3)Directiva 2003/87/CE precizează ce venituri din Fondul pentru modernizare pot fi utilizate pentru investiţii care implică combustibili fosili gazoşi. În plus, directiva menţionată specifică veniturile care trebuie utilizate în conformitate cu criteriile de "a nu prejudicia în mod semnificativ" prevăzute la articolul 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului (4), în cazul în care astfel de venituri sunt utilizate pentru o activitate economică pentru care au fost stabilite criterii tehnice de examinare pentru a stabili dacă o activitate economică prejudiciază în mod semnificativ unul sau mai multe obiective de mediu relevante în temeiul articolului 10 alineatul (3) litera (b) din regulamentul menţionat. Pentru a se asigura respectarea acestor cerinţe, este oportun să se stabilească, în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1001, o distincţie între mai multe categorii şi subcategorii de venituri din Fondul pentru modernizare în procedurile de depunere şi evaluare a propunerilor de investiţii.
(4)Regulamentul (UE) 2020/852 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 iunie 2020 privind instituirea unui cadru care să faciliteze investiţiile durabile şi de modificare a Regulamentului (UE) 2019/2088 (JO L 198, 22.6.2020, p. 13).
(4)Pentru a consolida buna gestiune financiară a Fondului pentru modernizare, proiectele pentru care sprijinul solicitat din Fondul pentru modernizare depăşeşte 70 000 000 EUR ("proiecte la scară largă") şi care, prin urmare, sunt susceptibile de a fi puse în aplicare pe o perioadă mai lungă de timp sau în etape ar trebui să facă obiectul unei plăţi eşalonate pe baza unui calendar propus de statul membru beneficiar. Normele privind prima plată şi plăţile ulterioare care se aplică schemelor ar trebui să se aplice unor astfel de proiecte la scară largă. Atunci când solicită plăţi ulterioare, statul membru beneficiar ar trebui să furnizeze informaţii cu privire la punerea în aplicare a proiectului la scară largă.
(5)Pentru a îmbunătăţi transparenţa finanţării din Fondul pentru modernizare, părţile interesate relevante ar trebui să fie consultate cu privire la propunerile de investiţii referitoare la proiecte şi scheme la scară largă pentru care sprijinul total solicitat depăşeşte 100 000 000 EUR ("scheme la scară largă") înainte ca proiectele şi schemele respective să fie prezentate Băncii Europene de Investiţii ("BEI") şi Comitetului pentru investiţii. Statele membre beneficiare ar trebui să decidă cu privire la procedura pentru o astfel de consultare.
(6)Pentru a asigura utilizarea eficientă a resurselor Fondului pentru modernizare pentru schemele care pot implica un număr mare de investiţii mici puse în aplicare pe o perioadă de mai mulţi ani, atunci când solicită plăţi ulterioare, statul membru beneficiar ar trebui să furnizeze informaţii cu privire la punerea în aplicare a schemelor respective. În plus, pentru a se asigura că schemele pe termen lung continuă să îndeplinească obiectivele Fondului pentru modernizare, este oportun să se limiteze durata acestora la maximum cinci ani, după care statul membru beneficiar care doreşte să continue schema poate prezenta o nouă propunere de investiţii care ar trebui să facă obiectul unei evaluări complete.
(7)Din motive de securitate juridică pentru schemele confirmate de BEI sau recomandate pentru finanţare de către Comitetul pentru investiţii înainte de 5 iunie 2023 [şi anume înainte de data intrării în vigoare a Directivei (UE) 2023/959, care a introdus articolul 10f în Directiva 2003/87/CE], ar trebui să se prevadă că plăţile ulterioare pentru schemele respective nu depind de conformitatea schemei cu articolul 10f din Directiva 2003/87/CE. Pe de altă parte, plăţile pentru orice investiţii confirmate de BEI sau recomandate pentru finanţare de către Comitetul pentru investiţii la 5 iunie 2023 sau după această dată trebuie să respecte articolul 10f din Directiva 2003/87/CE.
(8)Pentru a promova utilizarea eficientă a resurselor din Fondul pentru modernizare şi pentru a evita menţinerea acestora în investiţii care nu sunt puse în aplicare, normele aplicabile investiţiilor suspendate ar trebui îmbunătăţite. Investiţiile ar trebui considerate suspendate dacă, după o anumită perioadă de timp, acestea nu au condus la un angajament juridic obligatoriu între statul membru sau autoritatea care gestionează schema şi beneficiarul final al resurselor Fondului pentru modernizare sau dacă nu s-a acordat niciun sprijin investiţiei, cu excepţia cazului în care statul membru beneficiar poate demonstra că investiţia respectivă este pusă în aplicare.
(9)Normele care reglementează funcţionarea Comitetului pentru investiţii ar trebui actualizate pentru a reflecta componenţa extinsă a comitetului, care include reprezentanţi ai noilor state membre beneficiare.
(10)Pentru a îmbunătăţi coerenţa investiţiilor finanţate din Fondul pentru modernizare şi pentru a asigura contribuţia acestora la obiectivele Uniunii privind clima şi energia, statele membre beneficiare ar trebui să transmită o prezentare generală a investiţiilor planificate în acelaşi timp cu raportul anual. Raportul anual ar trebui să explice relaţia dintre investiţiile planificate şi planurile naţionale privind energia şi clima în temeiul Regulamentului (UE) 2018/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului (5). Părţile interesate relevante ar trebui consultate cu privire la proiectul de prezentare generală a investiţiilor planificate. Statele membre beneficiare ar trebui să decidă cu privire la procedura pentru o astfel de consultare.
(5)Regulamentul (UE) 2018/1999 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018 privind guvernanţa uniunii energetice şi a acţiunilor climatice, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 663/2009 şi (CE) nr. 715/2009 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 94/22/CE, 98/70/CE, 2009/31/CE, 2009/73/CE, 2010/31/UE, 2012/27/UE şi 2013/30/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Directivelor 2009/119/CE şi (UE) 2015/652 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 525/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 328, 21.12.2018, p. 1).
(11)Pentru a îmbunătăţi evaluarea propunerilor de investiţii şi monitorizarea punerii în aplicare a investiţiilor în curs, ar trebui furnizate informaţii suplimentare cu privire la astfel de propuneri şi investiţii. În special, pentru a furniza informaţii cuprinzătoare cu privire la potenţialul de decarbonizare al fiecărei investiţii, toate propunerile de investiţii ar trebui să includă informaţii privind potenţialul lor de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră şi costurile de reducere aferente. În plus, prezentările generale ale investiţiilor şi propunerilor de investiţii planificate ar trebui să includă informaţii din care să reiasă dacă investiţiei i s-a acordat o marcă sau altă etichetă de calitate prevăzută de dreptul Uniunii după ce a fost evaluată pozitiv în cadrul unui program de finanţare gestionat direct.
(12)Prin urmare, Regulamentul (UE) 2020/1001 trebuie modificat în consecinţă.
(13)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului privind schimbările climatice,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Modificări ale Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2020/1001
Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2020/1001 se modifică după cum urmează:
1.La articolul 2 se adaugă următoarele puncte:
"6.«schemă la scară largă» înseamnă o schemă pentru care sprijinul total solicitat din Fondul pentru modernizare depăşeşte 100 000 000 EUR;
7.«proiect la scară largă» înseamnă o investiţie, alta decât o schemă, pentru care sprijinul total solicitat din Fondul pentru modernizare depăşeşte 70 000 000 EUR;
8.«categorie de fonduri» înseamnă oricare dintre următoarele categorii de fonduri aflate la dispoziţia unui stat membru beneficiar:
(a)fondurile generate de licitarea certificatelor în temeiul articolului 10 alineatul (1) al treilea paragraf din Directiva 2003/87/CE;
(b)fondurile generate de licitarea certificatelor în temeiul articolului 10 alineatul (1) al patrulea paragraf din Directiva 2003/87/CE;
(c)fondurile generate de licitarea certificatelor transferate către Fondul pentru modernizare în temeiul articolului 10d alineatul (4) din Directiva 2003/87/CE;
9.«subcategorie de fonduri» înseamnă oricare dintre următoarele subcategorii de fonduri generate prin licitarea certificatelor transferate către Fondul pentru modernizare în conformitate cu articolul 10 alineatul (1) al treilea paragraf din Directiva 2003/87/CE:
(a)fondurile generate înainte de 31 decembrie 2027;
(b)fondurile generate între 31 decembrie 2027 şi 30 decembrie 2028;
(c)fondurile generate după 30 decembrie 2028."
2.Articolul 3 se elimină.
3.Articolul 4 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (1) primul paragraf, "BEI" se înlocuieşte cu următorul text: "Banca Europeană de Investiţii («BEI»)"
(b)se introduc următoarele alineate:
"(2a) În cazul în care o investiţie se referă la un proiect la scară largă, statul membru beneficiar prezintă o propunere în conformitate cu alineatul (1).
Atunci când prezintă propunerea respectivă, statul membru beneficiar specifică suma solicitată ca primă plată pentru proiectul la scară largă şi prezintă un calendar de punere în aplicare a proiectului şi un calendar de plată corespunzător.
După ce Comisia a adoptat o decizie cu privire la prima plată pentru proiectul la scară largă în conformitate cu articolul 8 alineatul (1), orice plată ulterioară necesită o propunere separată din partea statului membru beneficiar în care să se precizeze cuantumul care urmează să fie plătit şi să se prezinte informaţii actualizate privind proiectul la scară largă, după caz. În plus, statul membru beneficiar furnizează informaţii cu privire la punerea în aplicare a proiectului în comparaţie cu calendarul de punere în aplicare prezentat.
(2b) Statele membre beneficiare consultă părţile interesate relevante cu privire la proiectele de propuneri de investiţii pentru proiecte şi scheme la scară largă, în conformitate cu dispoziţiile relevante ale Uniunii sau naţionale privind protecţia informaţiilor confidenţiale. Statele membre beneficiare stabilesc termene rezonabile în care părţile interesate relevante să fie informate şi să îşi exprime opiniile înainte de transmiterea propunerilor de investiţii către BEI."
4.Articolul 5 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (1) se adaugă următorul paragraf:
"În situaţia fondurilor disponibile trebuie să se precizeze categoriile şi subcategoriile de fonduri aflate la dispoziţia statului membru beneficiar, după caz."
(b)la alineatul (2), teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"Pentru fiecare categorie şi subcategorie de fonduri, în situaţia fondurilor disponibile trebuie să se precizeze următoarele:"
5.Articolul 6 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (7) se modifică după cum urmează:
(i)litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"(b) statul membru beneficiar are suficiente fonduri disponibile din categoria sau subcategoria de fonduri relevantă în conformitate cu situaţia fondurilor disponibile menţionată la articolul 5 alineatul (1) şi după deducerea cuantumurilor care urmează să fie plătite pentru investiţii deja confirmate în conformitate cu alineatul (9) din prezentul articol;"
(ii)la litera (c), a doua liniuţă se înlocuieşte cu următorul text:
"- este exceptată de la notificarea ajutoarelor de stat în conformitate cu normele aplicabile în materie de ajutoare de stat;"
(iii)se introduce următoarea literă:
"(ca) statul membru beneficiar a demonstrat că investiţia respectă dispoziţiile articolului 10f din Directiva 2003/87/CE, dacă este necesar;"
(iv)se adaugă următoarea literă:
"(f) atunci când o propunere se referă la o schemă, durata schemei nu depăşeşte cinci ani. Această condiţie nu împiedică statul membru beneficiar să prezinte o nouă propunere de investiţii pentru continuarea schemei în conformitate cu articolul 4."
(b)alineatul (8) se înlocuieşte cu următorul text:
"(8) Atunci când o propunere se referă la o plată ulterioară pentru o schemă sau un proiect la scară largă confirmat de BEI în conformitate cu alineatul (9) înainte de prima plată şi nu au existat modificări ale schemei sau ale proiectului la scară largă, BEI poate confirma faptul că propunerea reprezintă o investiţie prioritară dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) investiţia îndeplineşte cerinţele specificate la alineatul (7) literele (b) şi (c);
b) investiţia îndeplineşte cerinţa specificată la alineatul (7) litera (ca), cu excepţia schemelor confirmate de BEI în conformitate cu alineatul (9) înainte de 5 iunie 2023;
c) statul membru beneficiar furnizează informaţii cu privire la punerea în aplicare a schemei sau a proiectului la scară largă în conformitate cu punctul 4.2 din anexa I."
(c)se adaugă următorul alineat:
"(11) O propunere de investiţii care dublează în mod semnificativ o propunere anterioară care nu a fost confirmată de BEI este inadmisibilă."
6.Articolul 7 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (7) se modifică după cum urmează:
(i)litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
"(b) statul membru beneficiar are suficiente fonduri disponibile din categoria sau subcategoria de fonduri relevante în conformitate cu situaţia fondurilor disponibile menţionată la articolul 5 alineatul (1) şi după deducerea cuantumurilor care urmează să fie plătite în conformitate cu informaţiile specificate la articolul 6 alineatul (10) şi pe baza recomandărilor deja emise în conformitate cu alineatul (9) din prezentul articol;"
(ii)la litera (c), teza introductivă se înlocuieşte cu următorul text:
"în cazul în care investiţia propusă urmează să fie finanţată din veniturile generate de licitarea certificatelor menţionate la articolul 10 alineatul (1) al treilea paragraf din Directiva 2003/87/CE sau a certificatelor transferate către Fondul pentru modernizare în temeiul articolului 10d alineatul (4) din directiva menţionată, ponderea fondurilor alocate investiţiilor prioritare este de cel puţin 80 % din veniturile provenite din certificatele menţionate la articolul 10 alineatul (1) al treilea paragraf şi din certificatele transferate către Fondul pentru modernizare în temeiul articolului 10d alineatul (4) din Directiva 2003/87/CE utilizate de statul membru beneficiar, inclusiv următoarele fonduri:"
(iii)se introduce următoarea literă:
"(ca) în cazul în care investiţia propusă urmează să fie finanţată din veniturile generate de licitarea certificatelor menţionate la articolul 10 alineatul (1) al patrulea paragraf din Directiva 2003/87/CE, ponderea fondurilor alocate investiţiilor prioritare este de cel puţin 90 % din veniturile provenite din certificatele menţionate la articolul 10 alineatul (1) al patrulea paragraf, utilizate de statul membru beneficiar, inclusiv următoarele fonduri:
- fondurile deja plătite pentru investiţii prioritare şi neprioritare;
- fondurile care nu au fost încă plătite în conformitate cu informaţiile prevăzute la articolul 6 alineatul (10);
- fondurile care nu au fost încă plătite în conformitate cu o recomandare deja emisă în temeiul alineatului (9);
- fondurile solicitate pentru propunerea de investiţii care face obiectul evaluării;"
(iv)la litera (e), a doua liniuţă se înlocuieşte cu următorul text:
"- este exceptată de la notificarea ajutoarelor de stat în conformitate cu normele aplicabile în materie de ajutoare de stat;"
(v)se introduce următoarea literă:
"(ea) statul membru beneficiar a demonstrat că investiţia respectă dispoziţiile articolului 10f din Directiva 2003/87/CE, dacă este necesar;"
(vi)se adaugă următoarea literă:
"(h) atunci când o propunere se referă la o schemă, durata schemei nu depăşeşte cinci ani. Această condiţie nu împiedică statul membru beneficiar să prezinte o nouă propunere de investiţii pentru continuarea schemei."
(b)alineatul (8) se înlocuieşte cu următorul text:
"(8) Atunci când o propunere se referă la o plată ulterioară pentru o schemă sau un proiect la scară largă recomandat pentru finanţare de către Comitetul pentru investiţii în conformitate cu alineatul (9) înainte de prima plată şi nu au existat modificări ale schemei sau ale proiectului la scară largă, Comitetul pentru investiţii poate recomanda propunerea de finanţare, dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) investiţia îndeplineşte cerinţele specificate la alineatul (7) literele (b)-(e);
b) investiţia îndeplineşte cerinţa specificată la alineatul (7) litera (ea), cu excepţia schemelor recomandate pentru finanţare de către Comitetul pentru investiţii în conformitate cu alineatul (9) înainte de 5 iunie 2023;
c) statul membru beneficiar furnizează informaţii cu privire la punerea în aplicare a schemei sau a proiectului la scară largă în conformitate cu punctul 4.2 din anexa I."
(c)se adaugă următorul alineat:
"(11) O propunere de investiţii care dublează în mod substanţial o propunere prealabilă care nu a fost recomandată de Comitetul pentru investiţii este inadmisibilă."
7.La articolul 8, alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Comisia trebuie să notifice decizia de plată statului membru beneficiar în cauză şi să informeze în acest sens BEI, Comitetul pentru investiţii şi, după caz, statul membru nebeneficiar în care este situată regiunea frontalieră adiacentă a Uniunii implicată în investiţie."
8.Articolul 10 se înlocuieşte cu următorul text:
"Articolul 10: Investiţiile suspendate
(1) Sub rezerva raportului anual prezentat de statul membru beneficiar în temeiul articolului 13, se consideră că o investiţie este suspendată în oricare dintre următoarele cazuri:
a) statul membru beneficiar sau autoritatea care gestionează schema nu şi-a asumat, în termen de doi ani de la ultima transmitere a fondurilor de către BEI în temeiul articolului 9, un angajament juridic de finanţare a investiţiei faţă de iniţiatorul proiectului sau oricare dintre destinatarii finali ai schemei;
b) statul membru beneficiar sau autoritatea care gestionează schema nu a acordat niciun sprijin pentru investiţie timp de mai mult de doi ani de la asumarea angajamentului juridic de finanţare a investiţiei faţă de iniţiatorul proiectului sau oricare dintre destinatarii finali ai schemei, cu excepţia cazului în care statul membru beneficiar poate demonstra că investiţia este pusă în aplicare şi că sprijinul va fi acordat într-un termen rezonabil.
(2) În decizia adoptată în temeiul articolului 8, Comisia trebuie să modifice suma deja plătită pentru investiţia suspendată prin deducerea oricărui cuantum care nu a fost încă angajat din punct de vedere juridic în cazul în care investiţia este suspendată în temeiul alineatului (1) litera (a) sau nu a fost încă acordat în cazul în care investiţia este suspendată în temeiul alineatului (1) litera (b). Orice astfel de cuantum majorează resursele din Fondul pentru modernizare aflate la dispoziţia statului membru în cauză, în conformitate cu articolul 5 alineatul (2) litera (b), şi trebuie dedus din orice plată viitoare efectuată de BEI către statul membru în cauză în temeiul articolului 9. Comisia informează BEI cu privire la necesitatea de a compensa un astfel de cuantum.
(3) Fără a aduce atingere alineatului (1) din prezentul articol, înainte de data închiderii situaţiei fondurilor disponibile, stabilită la articolul 5 alineatul (3), statul membru beneficiar poate informa Comisia cu privire la o investiţie suspendată şi poate solicita modificarea deciziei de plată în conformitate cu alineatul (2) din prezentul articol. Această cerere poate viza sumele care nu au făcut încă obiectul unui angajament juridic sau care nu au fost încă plătite iniţiatorului proiectului sau destinatarilor finali ai sprijinului acordat prin Fondul pentru modernizare şi sumele care au fost deja plătite iniţiatorului proiectului sau destinatarilor finali ai sprijinului acordat prin Fondul pentru modernizare, dar care au fost recuperate ulterior de statul membru beneficiar. Statul membru beneficiar trebuie să furnizeze documentele justificative pe care se fundamentează cererea.
Alineatul (2) se aplică în cazul modificării deciziei de plată, al majorării resurselor din Fondul pentru modernizare aflate la dispoziţia statului membru în cauză şi al deducerii cuantumului returnat fondului din orice virament ulterior efectuat de BEI către statul membru respectiv."
9.La articolul 11 se introduc următoarele alineate:
"(3a) În cazul în care o propunere de investiţii urmează să fie finanţată exclusiv din veniturile generate de licitarea certificatelor menţionate la articolul 10 alineatul (1) al treilea paragraf din Directiva 2003/87/CE sau a certificatelor transferate către Fondul pentru modernizare în temeiul articolului 10d alineatul (4) din directiva menţionată, reprezentanţii statelor membre beneficiare care au dreptul să delibereze şi să voteze sunt numai cei specificaţi în partea A din anexa IIb la Directiva 2003/87/CE.
(3b) În cazul în care o propunere de investiţii implică o regiune frontalieră adiacentă a Uniunii situată într-un stat membru nebeneficiar care este reprezentat în Comitetul pentru investiţii, iar reprezentantul BEI nu aprobă finanţarea respectivei propuneri de investiţii, reprezentantul statului membru nebeneficiar respectiv nu are dreptul de a vota cu privire la propunere."
10.La articolul 12, alineatul (1) se înlocuieşte cu următorul text:
"(1) BEI trebuie să elaboreze orientări privind gestionarea activelor în vederea gestionării veniturilor din Fondul pentru modernizare, pentru a se asigura că veniturile respective sunt gestionate în conformitate cu obiectivele Directivei 2003/87/CE şi cu normele interne ale BEI."
11.Articolul 13 se modifică după cum urmează:
(a)titlul se înlocuieşte cu următorul text:
" Monitorizarea, raportarea şi planificarea prospectivă de către statele membre beneficiare "
(b)alineatul (2) se înlocuieşte cu următorul text:
"(2) Raportul anual menţionat la alineatul (1) este însoţit de o prezentare generală a investiţiilor pentru care statul membru beneficiar intenţionează să prezinte propuneri de investiţii în următorii doi ani calendaristici, cu o perspectivă până în 2030, precum şi de informaţii actualizate privind investiţiile care fac obiectul oricărei prezentări generale anterioare."
(c)se adaugă următoarele alineate:
"(3) Prezentarea generală şi, în măsura în care este posibil, perspectivele până în 2030 menţionate la alineatul (2) conţin informaţiile specificate în anexa III.
(4) Statul membru beneficiar nu este condiţionat de informaţiile incluse în prezentarea generală prevăzută la alineatul (2) atunci când prezintă propunerile de investiţii în temeiul articolului 4.
(5) Statele membre beneficiare se asigură că părţile interesate relevante sunt consultate cu privire la proiectul de prezentare generală menţionat la alineatul (2). Statele membre beneficiare stabilesc termene rezonabile în care părţile interesate relevante să fie informate şi să îşi exprime punctele de vedere înainte ca prezentarea generală să fie transmisă Comisiei."
12.Se introduce următorul articol:
"Articolul 13a: Monitorizarea şi raportarea de către statele membre nebeneficiare cu privire la investiţiile care implică regiunile frontaliere adiacente ale Uniunii
În cazul în care statul membru beneficiar utilizează resursele care îi sunt alocate pentru a finanţa investiţii care implică regiunea frontalieră adiacentă a Uniunii, statul membru nebeneficiar în care este situată regiunea respectivă furnizează statului membru beneficiar toate informaţiile şi documentele justificative necesare pentru ca statul membru beneficiar să respecte articolul 13."
13.Articolul 14 se modifică după cum urmează:
(a)alineatul (1) se modifică după cum urmează:
(i)literele (a) şi (b) se înlocuiesc cu următorul text:
"(a) numărul de propuneri de investiţii primite şi de propuneri de investiţii confirmate, precizând inclusiv domeniul de investiţii şi sumele corespunzătoare;
(b) numărul de recomandări emise, concluziile sumare pentru fiecare recomandare şi valorile investiţiilor recomandate;"
(ii)se adaugă următoarea literă:
"(e) principalele date şi concluzii privind rapoartele anuale prezentate de statele membre beneficiare în conformitate cu articolul 13 alineatul (1)."
(b)la alineatul (2), data "15 martie" se înlocuieşte cu "15 noiembrie"
14.La articolul 15 alineatul (1), al doilea paragraf se elimină.
15.Articolul 16 se modifică după cum urmează:
(a)la alineatul (1), prima teză se înlocuieşte cu următorul text:
"BEI trebuie să întocmească conturile anuale ale Fondului pentru modernizare pentru fiecare exerciţiu financiar, care începe la 1 ianuarie şi se încheie la 31 decembrie."
(b)alineatul (4) se înlocuieşte cu următorul text:
"(4) Statele membre beneficiare se asigură că, la fiecare doi ani, are loc un audit al utilizării sumelor plătite din Fondul pentru modernizare de către statul membru beneficiar sau autoritatea care gestionează schema către iniţiatorul proiectului sau către destinatarii finali ai sprijinului din Fondul pentru modernizare. Statul membru beneficiar prezintă Comisiei şi BEI raportul de audit fără întârzieri nejustificate."
16.Articolul 17 se modifică după cum urmează:
(a)alineatele (1) şi (2) se înlocuiesc cu următorul text:
"(1) Statele membre beneficiare trebuie să pună la dispoziţia publicului, pe site-urile departamentelor relevante ale administraţiilor lor, informaţii referitoare la investiţiile sprijinite în temeiul prezentului regulament, în scopul de a informa publicul cu privire la rolul şi obiectivele Fondului pentru modernizare. Aceste informaţii includ o etichetă adecvată în conformitate cu articolul 30m alineatele (1) şi (2) din Directiva 2003/87/CE.
(2) Statele membre beneficiare se asigură că destinatarii finali ai sprijinului din Fondul pentru modernizare respectă cerinţele privind vizibilitatea finanţării din veniturile obţinute din licitarea EU ETS prevăzute la articolul 30m din Directiva 2003/87/CE. În acest scop, statele membre beneficiare sau autorităţile care gestionează schemele includ obligaţiile relevante în acordurile cu destinatarii finali ai sprijinului acordat prin Fondul pentru modernizare şi monitorizează respectarea acestor obligaţii, inclusiv prin verificarea materialelor publicitare pe care le utilizează destinatarii finali."
(b)alineatul (3) se elimină.
17.Anexa I se înlocuieşte cu textul prevăzut în anexa I la prezentul regulament.
18.Anexa II se înlocuieşte cu textul din anexa II la prezentul regulament.
19.Textul prevăzut în anexa III la prezentul regulament se adaugă ca anexa III.
Art. 2: Intrarea în vigoare şi aplicarea
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 1 ianuarie 2024.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 22 noiembrie 2023.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXA I:
"- ANEXA I: Informaţii privind propunerile de investiţii care urmează să fie prezentate BEI şi Comitetului pentru investiţii
1.Toate propunerile de investiţii
1.1.specificarea domeniului investiţiei în conformitate cu articolul 10d alineatul (1) sau (2) din Directiva 2003/87/CE, după caz;
1.2.descrierea generală a investiţiei, precizând inclusiv obiectivele şi beneficiarul (beneficiarii) vizat (vizaţi), tehnologia (dacă este cazul), capacitatea (dacă este cazul) şi durata estimată a investiţiei;
1.3.informaţii din care să reiasă dacă investiţiei i s-a acordat o marcă sau altă etichetă de calitate prevăzută de dreptul Uniunii după ce a fost evaluată pozitiv în cadrul unor programe de finanţare gestionate direct;
1.4.justificarea sprijinului din Fondul pentru modernizare, inclusiv confirmarea faptului că investiţia este conformă cu articolul 10d alineatul (1) din Directiva 2003/87/CE;
1.5.specificarea costurilor care urmează să fie acoperite din Fondul pentru modernizare şi confirmarea faptului că aceste costuri sunt necesare pentru atingerea obiectivelor Fondului pentru modernizare;
1.6.descrierea instrumentului (instrumentelor) de sprijin utilizat(e);
1.7.cuantumul finanţării solicitat din Fondul pentru modernizare, inclusiv indicarea categoriei (categoriilor) şi a subcategoriei (subcategoriilor) de fonduri destinate finanţării investiţiei propuse, după caz;
1.8.contribuţia (contribuţiile) din partea altor instrumente naţionale şi ale Uniunii;
1.9.existenţa unui ajutor de stat [în sensul articolului 107 alineatul (1) din Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene] şi indicarea următoarelor elemente, după caz:
(a)trimitere la decizia Comisiei de autorizare a măsurii naţionale de ajutor de stat;
(b)numărul de referinţă cu care a fost înregistrată măsura de exceptare pe categorii (numărul ajutorului de stat atribuit de sistemul de notificare electronică al Comisiei);
(c)data preconizată pentru notificarea Comisiei în legătură cu măsura de ajutor de stat;
1.10.declaraţia de conformitate a statului membru cu legislaţia Uniunii şi cu legislaţiile naţionale aplicabile;
1.11.în cazul în care investiţia se referă la tranziţia justă în regiunile dependente de industriile cu emisii de dioxid de carbon din statul membru beneficiar, informaţii privind coerenţa cu acţiunile relevante incluse de statul membru în planul său teritorial pentru o tranziţie justă şi contribuţia la acestea, în conformitate cu articolul 8 alineatul (2) primul paragraf litera (k) din Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului (1), după caz;
(1)Regulamentul (UE) 2021/1056 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 iunie 2021 de instituire a Fondului pentru o tranziţie justă (JO L 231, 30.6.2021, p. 1).
1.12.o estimare a reducerilor emisiilor de gaze cu efect de seră în tCO2 şi ipotezele care stau la baza estimării;
1.13.o estimare a costurilor de reducere în EUR/tCO2 şi ipotezele care stau la baza estimării;
1.14.informaţii din care să reiasă dacă investiţia a fost inclusă în orice prezentare generală anterioară a investiţiilor în conformitate cu articolul 13 alineatul (3) şi, în caz afirmativ, care este aceasta;
1.15.pentru proiecte la scară largă şi scheme la scară largă: informaţii privind rezultatul consultării părţilor interesate;
1.16.începând cu 1 ianuarie 2025, demonstrarea de către statul membru a faptului că investiţia respectă dispoziţiile articolului 10f din Directiva 2003/87/CE, dacă este necesar.
2.Informaţii suplimentare despre scheme
2.1.denumirea autorităţii care gestionează schema;
2.2.informaţii din care să reiasă dacă propunerea se referă la o schemă existentă;
2.3.volumul total al schemei.
3.Informaţii suplimentare despre propunerile care nu implică scheme
3.1.denumirea iniţiatorului proiectului;
3.2.localizarea proiectului;
3.3.costurile totale ale investiţiei;
3.4.stadiul de dezvoltare al proiectului (de la fezabilitate la exploatare);
3.5.calendarul şi descrierea obiectivelor intermediare preconizate până la finalizarea proiectului;
3.6.lista autorizaţiilor obligatorii obţinute sau care trebuie obţinute;
3.7.data preconizată pentru darea în exploatare a proiectului.
4.Informaţii suplimentare despre proiectele la scară largă sau despre schemele existente
4.1.prima depunere a unui proiect la scară largă: calendarul de punere în aplicare şi un calendar de plată corespunzător;
4.2.plăţi ulterioare - informaţii privind stadiul punerii în aplicare:
(a)pentru scheme: informaţii privind cererile de propuneri, selecţia proiectelor, acordurile încheiate cu destinatarii finali ai sprijinului din Fondul pentru modernizare, transferurile efectuate către destinatarii finali, după caz. În cazul în care nu s-au înregistrat progrese sau există întârzieri semnificative de la decizia anterioară de plată, informaţii cu privire la motivele unei astfel de lipse de progrese sau ale unor astfel de întârzieri semnificative, precum şi orice acţiune corectivă şi calendar de punere în aplicare;
(b)pentru proiectele la scară largă: informaţii privind obiectivele intermediare atinse de la decizia anterioară de plată. Dacă este cazul: modificările identificate sau preconizate ale costurilor eligibile, ale tehnologiei aplicate sau ale rezultatelor investiţiei. În cazul în care nu s-au înregistrat progrese sau există întârzieri semnificative de la decizia anterioară de plată, informaţii cu privire la motivele unei astfel de lipse de progrese sau ale unor astfel de întârzieri semnificative, precum şi orice corecţie şi calendar de punere în aplicare.
5.Informaţii suplimentare despre propunerile neprioritare
5.1.date cantitative despre fazele de construcţie şi exploatare, precizând inclusiv contribuţia propunerii la obiectivele Fondului pentru modernizare, ale cadrului de politici privind clima şi energia pentru 2030 al Uniunii şi ale Acordului de la Paris;
5.2.previziuni financiare certificate, inclusiv contribuţia financiară preconizată din surse private;
5.3.descrierea oricărui alt indicator al performanţelor-ţintă, conform solicitărilor BEI;
5.4.orice altă informaţie relevantă privind iniţiatorul proiectului, investiţia, condiţiile generale de piaţă şi problemele de mediu;
5.5.pentru scheme: informaţii cu privire la un proiect reprezentativ în cadrul schemei;
5.6.studiu de fezabilitate."
ANEXA II:
"- ANEXA II: Informaţii care trebuie furnizate de statul membru beneficiar în raportul anual către Comisie
1.Prezentarea generală a investiţiilor
1.1.numărul de investiţii finanţate din Fondul pentru modernizare până în prezent;
1.2.numărul de investiţii în curs, finalizate şi întrerupte;
1.3.raportul global dintre finanţarea acordată investiţiilor prioritare şi finanţarea acordată investiţiilor neprioritare, dacă este cazul, în statul membru beneficiar.
2.Informaţii despre fiecare investiţie
2.1.costurile totale ale investiţiei/volumul total al schemei (cu şi fără TVA) (EUR);
2.2.sprijinul total planificat pentru investiţie din Fondul pentru modernizare (EUR);
2.3.sprijinul total confirmat/recomandat pentru investiţie din Fondul pentru modernizare (EUR);
2.4.suma totală acoperită de un angajament juridic între statul membru beneficiar/autoritatea care gestionează schema şi iniţiatorul proiectului/destinatarii finali ai sprijinului din Fondul pentru modernizare (data-limită: 31 decembrie a anului anterior prezentării raportului) (pentru scheme: cifră agregată);
2.5.suma totală plătită de statul membru beneficiar/autoritatea care gestionează schema către iniţiatorul proiectului/beneficiarii finali ai sprijinului din Fondul pentru modernizare (data-limită: 31 decembrie a anului anterior prezentării raportului) (pentru scheme: cifră agregată);
2.6.orice cuantum recuperat de statul membru beneficiar de la iniţiatorul proiectului sau de la autoritatea care gestionează schema şi datele de recuperare;
2.7.o evaluare a valorii adăugate a investiţiei din punctul de vedere al eficienţei energetice şi al modernizării sistemului energetic, inclusiv informaţii despre (pentru scheme: cifre agregate):
(a)energia economisită, în MWh:
- până la data de 31 decembrie a anului anterior prezentării raportului;
- volumul cumulat preconizat până la sfârşitul duratei de viaţă a investiţiei;
(b)reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, în tCO2:
- până la data de 31 decembrie a anului anterior prezentării raportului;
- volumul cumulat preconizat până la sfârşitul duratei de viaţă a investiţiei;
(c)capacitatea suplimentară de energie din surse regenerabile instalată, dacă este cazul:
- până la data de 31 decembrie a anului anterior prezentării raportului;
- volumul cumulat preconizat până la sfârşitul duratei de viaţă a investiţiei;
(d)costurile de reducere în EUR/tCO2 (dacă este cazul, având în vedere natura investiţiei):
- până la data de 31 decembrie a anului anterior prezentării raportului;
- valoarea preconizată pe durata de viaţă a investiţiei;
2.8.confirmarea faptului că investiţia a fost menţionată într-o prezentare generală anterioară a investiţiilor în conformitate cu articolul 13 alineatul (2) şi, în caz afirmativ, care este aceasta.
3.Informaţii suplimentare privind punerea în aplicare a investiţiilor
3.1.etapele intermediare atinse de la raportul anual anterior; (în cazul schemelor, acestea pot include, de exemplu, informaţii privind cererile de propuneri, selecţia proiectelor, acordurile încheiate cu beneficiarii finali ai sprijinului din Fondul pentru modernizare);
3.2.pentru investiţiile care nu implică scheme: data la care se preconizează că va începe exploatarea;
3.3.întârzierile identificate sau preconizate în punerea în aplicare;
3.4.pentru investiţiile care nu implică scheme: modificările identificate sau preconizate ale costurilor eligibile, ale tehnologiei aplicate sau ale rezultatelor unei investiţii.
4.Informaţii suplimentare despre investiţiile neprioritare
4.1.confirmarea cofinanţării din surse private.
5.Informaţii suplimentare despre auditul şi protejarea intereselor financiare ale Fondului pentru modernizare
5.1.sinteza rezultatelor auditurilor efectuate la nivel naţional.
6.Informaţii suplimentare despre implicarea părţilor interesate
6.1.pentru proiectele şi schemele la scară largă, atunci când se raportează pentru prima dată cu privire la proiect sau la schemă: prezentarea generală a consultării efectuate."
ANEXA III:
"- ANEXA III: Informaţii care trebuie furnizate de statul membru beneficiar în prezentarea generală a investiţiilor planificate în următorii doi ani calendaristici şi, dacă este posibil, perspectiva până în 2030
1.Informaţii despre fiecare investiţie:
1.1.denumirea iniţiatorului proiectului sau a autorităţii care gestionează schema;
1.2.localizarea exactă a investiţiei sau acoperirea geografică a schemei;
1.3.o estimare a costului total al investiţiei;
1.4.domeniul investiţiei şi o scurtă descriere a investiţiei;
1.5.statutul eventualelor evaluări ale ajutoarelor de stat legate de investiţie, dacă este cazul;
1.6.o estimare a finanţării din Fondul pentru modernizare şi un rezumat al propunerilor de finanţare preconizate;
1.7.informaţii despre relaţia dintre investiţie şi planul naţional integrat privind energia şi clima notificat în temeiul articolului 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1999, în special în ceea ce priveşte obiectivele, ţintele, politicile şi măsurile naţionale şi investiţiile necesare, astfel cum se specifică la articolul 3 alineatul (2) literele (b) şi (c) din regulamentul menţionat;
1.8.informaţii din care să reiasă dacă investiţiei i s-a acordat o marcă sau altă etichetă de calitate prevăzută de dreptul Uniunii după ce a fost evaluată pozitiv în cadrul unor programe de finanţare gestionate direct.
2.Informaţii despre rezultatul consultării părţilor interesate cu privire la proiectul de prezentare generală a investiţiilor în temeiul articolului 13 alineatul (5), inclusiv informaţii privind datele şi forma consultării efectuate, tipurile de părţi interesate consultate, numărul de răspunsuri primite şi un rezumat al răspunsurilor."
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 23 noiembrie 2023