Nou Regulamentul 2592/17-dec-2025 privind aplicarea Regulamentului (UE) 2015/2120 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte măsurile referitoare la utilizarea rezonabilă, pe baza modelelor de utilizare tipică, precum şi măsurile de combatere a fraudelor pentru comunicaţiile în interiorul UE
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 18 Decembrie 2025
Regulamentul 2592/17-dec-2025 privind aplicarea Regulamentului (UE) 2015/2120 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte măsurile referitoare la utilizarea rezonabilă, pe baza modelelor de utilizare tipică, precum şi măsurile de combatere a fraudelor pentru comunicaţiile în interiorul UE
Dată act: 17-dec-2025
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) 2015/2120 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 noiembrie 2015 de stabilire a unor măsuri privind accesul la internetul deschis şi tarifele cu amănuntul pentru comunicaţiile în interiorul UE reglementate şi de modificare a Directivei 2002/22/CE şi a Regulamentului (UE) nr. 531/2012 (1), în special articolul 5a alineatul (8),
(1)JO L 310, 26.11.2015, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/2120/oj.
Întrucât:
(1)Plafoanele aplicabile preţurilor cu amănuntul pentru comunicaţiile în interiorul UE stabilite la articolul 5a alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2015/2120, care au intrat în vigoare în toate statele membre la 15 mai 2019, au fost stabilite la un nivel care le permitea furnizorilor de servicii de comunicaţii interpersonale bazate pe numere, destinate publicului, să îşi recupereze costurile, asigurând astfel o intervenţie proporţională atât pe piaţa comunicaţiilor mobile, cât şi pe piaţa comunicaţiilor fixe. Măsurile respective, care urmau să expire la 14 mai 2024 în temeiul articolului 10 din Regulamentul (UE) 2015/2120, astfel cum a fost modificat prin Regulamentul (UE) 2018/1971 al Parlamentului European şi al Consiliului (2), au urmărit să asigure faptul că consumatorilor nu li se facturau preţuri excesive pentru comunicaţiile în interiorul UE.
(2)Regulamentul (UE) 2018/1971 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 decembrie 2018 de instituire a Organismului Autorităţilor Europene de Reglementare în Domeniul Comunicaţiilor Electronice (OAREC) şi a Agenţiei de sprijin pentru OAREC (Oficiul OAREC) şi de modificare a Regulamentului (UE) 2015/2120 şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1211/2009 (JO L 321, 17.12.2018, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1971/oj).
(2)Articolul 10 alineatul (5) din Regulamentul (UE) 2015/2120 prelungeşte aplicarea plafoanelor aferente preţurilor cu amănuntul pentru comunicaţiile în interiorul UE până la 30 iunie 2032. În temeiul articolului 5a alineatul (9) din acelaşi regulament, până la 30 iunie 2027, Comisia ar trebui să revizuiască articolul 5a şi poate decide, dacă este cazul, să prezinte o propunere legislativă în vederea modificării acestuia.
(3)În temeiul articolului 5a alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2015/2120, furnizorii care decid în mod voluntar să nu le factureze consumatorilor preţuri cu amănuntul diferite pentru comunicaţiile naţionale şi cele din interiorul UE trebuie să fie scutiţi de obligaţia de a aplica plafoanele maxime aferente preţurilor cu amănuntul stabilite pentru comunicaţiile în interiorul UE, sub rezerva unei politici privind utilizarea rezonabilă. În acest caz, furnizorii respectivi trebuie să fie scutiţi de obligaţia de a aplica preţuri reglementate pentru comunicaţiile în interiorul UE. O politică privind utilizarea rezonabilă reprezintă o garanţie care ar trebui să le permită furnizorilor să se abată de la preţurile convergente şi să aplice suprataxe în cazul în care utilizarea de către consumatori a comunicaţiilor în interiorul UE depăşeşte condiţiile pe care furnizorul le-a stabilit pentru a defini utilizarea tipică a comunicaţiilor în interiorul UE într-un anumit stat membru.
(4)În primul rând, condiţiile care definesc utilizarea tipică ar trebui să precizeze volumele de comunicaţii în interiorul UE care le permit consumatorilor să consume un anumit număr de unităţi de apeluri şi mesaje SMS în interiorul UE, facturate la preţurile cu amănuntul aplicabile la nivel naţional, care sunt conforme cu planurile lor tarifare respective şi sunt suficiente pentru a acoperi o gamă largă de modele de utilizare ale consumatorilor; acest lucru îi vizează îndeosebi pe consumatorii cu un consum lunar de comunicaţii în interiorul UE relativ ridicat, care continuă să recurgă la mijloace de comunicare tradiţionale, cum ar fi apeluri telefonice sau mesaje SMS. În al doilea rând, condiţiile care definesc utilizarea tipică ar trebui să precizeze perioada în care se aplică. Această perioadă de aplicare determinată ar trebui să fie egală cu cel puţin o perioadă de facturare, dar ar putea cuprinde mai multe perioade de facturare specificate de furnizor. Furnizorii pot stabili limite ale volumului de consum aplicabile uneia sau mai multor perioade în decursul perioadei de aplicare. În al treilea rând, aceleaşi condiţii care definesc utilizarea tipică ar trebui să se aplice tuturor planurilor tarifare ale furnizorului într-un stat membru.
(5)Politica privind utilizarea rezonabilă ar trebui, pe de o parte, să le permită consumatorilor să dispună de volume adecvate de apeluri şi mesaje SMS în interiorul UE şi, pe de altă parte, să permită ajustări viitoare în funcţie de condiţiile de piaţă şi de comportamentul consumatorilor. Utilizarea tipică a apelurilor şi a mesajelor SMS în interiorul UE poate varia, printre altele, în funcţie de tipul de consumator, de furnizor sau de statul membru.
(6)Prin urmare, condiţiile care definesc utilizarea tipică ar trebui să le confere furnizorilor o marjă suficientă de flexibilitate pentru a stabili o politică privind utilizarea rezonabilă pe care o consideră adecvată şi care este conformă cu prezentul regulament de punere în aplicare, permiţând, totodată, ajustări viitoare pe baza condiţiilor de piaţă şi a comportamentului consumatorilor.
(7)Comunicaţiile în interiorul UE sunt diferite, prin natura lor, de cele în roaming, utilizarea preconizată a acestora fiind, de asemenea, diferită. Spre deosebire de comunicaţiile în interiorul UE, roamingul reglementat este un serviciu transfrontalier destinat a fi utilizat în scopul unor călătorii periodice, şi nu în scopul unei utilizări permanente. Prin urmare, serviciul de roaming riscă să fie utilizat în mod anormal şi abuziv în alte scopuri decât cele preconizate, în timp ce comunicaţiile în interiorul UE sunt expuse riscului de a fi utilizate în afara utilizării tipice. Noţiunea de utilizare care depăşeşte utilizarea tipică a comunicaţiilor în interiorul UE este, prin urmare, diferită de noţiunea de utilizare "anormală şi abuzivă" a serviciilor de roaming cu amănuntul la preţurile de pe piaţa internă, astfel cum este definită la articolul 5 din Regulamentul (UE) 2022/612 al Parlamentului European şi al Consiliului (3), care se referă la utilizarea serviciilor de roaming cu amănuntul reglementate de către clienţii serviciilor de roaming într-un alt stat membru decât cel al furnizorului lor naţional în alte scopuri decât pentru călătoriile periodice şi pentru care se poate aplica o politică privind utilizarea rezonabilă.
(3)Regulamentul (UE) 2022/612 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 aprilie 2022 privind roamingul în reţelele publice de comunicaţii mobile în interiorul Uniunii (JO L 115, 13.4.2022, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/612/oj).
(8)Politica privind utilizarea rezonabilă nu ar trebui să aducă atingere dreptului furnizorilor de a lua măsuri de combatere a fraudelor în cazul în care decizia voluntară de a nu le percepe consumatorilor preţuri cu amănuntul diferite pentru comunicaţiile în interiorul UE şi comunicaţiile naţionale conduce la utilizări frauduloase. Furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului ar trebui să li se permită să detecteze şi să prevină exploatarea de către terţi a politicii privind utilizarea rezonabilă în scopul arbitrajului preţurilor pentru a obţine un avantaj economic (de exemplu, frauda la nivel internaţional privind partajarea veniturilor (International Revenue Share Fraud - IRSF), utilizarea abuzivă a cardurilor SIM). Astfel de măsuri ar trebui să fie proporţionale şi pot include, printre altele, monitorizarea modelelor de trafic pentru a detecta anomaliile care pot indica o utilizare frauduloasă sau abuzivă sau suspendarea temporară a serviciului până la verificarea utilizării.
(9)În acelaşi timp, consumatorii ar trebui să fie protejaţi de măsurile care le-ar putea afecta în vreun fel capacitatea de a utiliza comunicaţiile în interiorul UE. În acest sens, sunt aplicabile toate drepturile consumatorilor care decurg din Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (4) privind drepturile consumatorilor. În conformitate cu articolul 102 din Directiva (UE) 2018/1972 a Parlamentului European şi a Consiliului (5), clauzele contractuale care prevăd o politică privind utilizarea rezonabilă trebuie comunicate în mod clar consumatorilor înainte ca acestea să devină aplicabile.
(4)Directiva 2011/83/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 octombrie 2011 privind drepturile consumatorilor, de modificare a Directivei 93/13/CEE a Consiliului şi a Directivei 1999/44/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Directivei 85/577/CEE a Consiliului şi a Directivei 97/7/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 304, 22.11.2011, p. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/83/oj).
(5)Directiva (UE) 2018/1972 a Parlamentului European şi a Consiliului din 11 decembrie 2018 de instituire a Codului european al comunicaţiilor electronice (JO L 321, 17.12.2018, p. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2018/1972/oj).
(10)În plus, înainte ca consumul unui consumator de comunicaţii în interiorul UE să depăşească utilizarea tipică, furnizorii ar trebui să îi avertizeze pe consumatori cu privire la o astfel de utilizare în modul indicat în detaliu în prealabil în contractele încheiate cu consumatorii. În orice caz, astfel de măsuri ar trebui să reducă la minimum sarcina administrativă pentru consumatori şi să limiteze numărul de avertizări inutile.
(11)În scopul prezentului regulament, termenul "consumator" ar trebui să fie înţeles conform definiţiei de la articolul 2 punctul 15 din Directiva (UE) 2018/1972.
(12)Organismul Autorităţilor Europene de Reglementare în Domeniul Comunicaţiilor Electronice a fost consultat în conformitate cu articolul 5a alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2015/2120.
(13)Comitetul pentru comunicaţii instituit prin articolul 118 alineatul (1) din Directiva (UE) 2018/1972 nu a emis un aviz în termenul stabilit de preşedintele său,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Politica privind utilizarea rezonabilă
(1)Politica privind utilizarea rezonabilă le permite furnizorilor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului să aplice o garanţie atunci când utilizarea de către un consumator a comunicaţiilor în interiorul UE depăşeşte utilizarea tipică.
(2)Pentru a beneficia de garanţia prevăzută de politica privind utilizarea rezonabilă, un furnizor de servicii de comunicaţii electronice destinate publicului stabileşte condiţiile care definesc utilizarea tipică a comunicaţiilor în interiorul UE pentru o durată determinată care să cuprindă cel puţin o perioadă de facturare, precum şi pentru toate planurile sale tarifare dintr-un stat membru.
(3)Condiţiile care definesc utilizarea tipică a comunicaţiilor în interiorul UE se bazează pe volume de comunicaţii în interiorul UE care sunt net superioare numărului mediu de minute de apel sau de mesaje SMS în interiorul UE consumate lunar per consumator într-un stat membru, astfel cum s-a specificat în cel mai recent raport de analiză comparativă al OAREC referitor la comunicaţiile în interiorul UE, raport disponibil în momentul stabilirii condiţiilor. În cazul în care nu sunt disponibili indicatori de referinţă pentru un stat membru, furnizorul utilizează cifrele corespunzătoare mediei UE.
(4)Atunci când, într-o perioadă determinată, utilizarea de către un consumator a comunicaţiilor în interiorul UE se abate de la condiţiile care definesc utilizarea tipică, furnizorii pot percepe taxe suplimentare numai în cazul unităţilor de comunicaţii în interiorul UE vizate până la sfârşitul perioadei determinate în care are loc o astfel de abatere.
(5)Această politică privind utilizarea rezonabilă se aplică separat pentru apelurile în interiorul UE, pentru apelurile fixe şi mobile şi pentru mesajele SMS în interiorul UE.
(6)Autorităţile naţionale de reglementare monitorizează şi asigură aplicarea corectă a garanţiei.
Art. 2: Măsuri de combatere a fraudelor
Furnizorii de comunicaţii în interiorul UE pot aplica măsuri de combatere a fraudelor pentru a detecta utilizarea frauduloasă legată de decizia voluntară de a aplica preţuri cu amănuntul identice pentru comunicaţiile naţionale şi pentru cele din interiorul UE. În cazul în care detectează o activitate frauduloasă şi decide că sunt necesare măsuri pentru a combate cu promptitudine suspiciunea de fraudă, furnizorul informează autoritatea naţională de reglementare sau altă autoritate competentă cât mai curând posibil şi, în orice caz, în termen de 5 zile lucrătoare de la adoptarea măsurilor.
Art. 3: Protecţia consumatorului
(1)Atunci când un furnizor de comunicaţii în interiorul UE aplică o politică privind utilizarea rezonabilă, acesta include în contractele încheiate cu consumatorii în temeiul articolului 102 din Directiva (UE) 2018/1972 clauzele şi condiţiile asociate politicii respective şi, în special, suprataxele pentru fiecare apel şi mesaj SMS în interiorul UE care pot fi aplicate consumului de comunicaţii în interiorul UE ce depăşeşte utilizarea tipică. În plus, în cazul în care un consumator a utilizat 80 % dintr-o limită de utilizare tipică, furnizorul îl avertizează imediat pe consumator cu privire la riscul de a i se aplica suprataxe şi cu privire la nivelul suprataxelor aplicabile.
(2)Consumatorii au dreptul de a contesta deciziile luate de furnizorul de comunicaţii în interiorul UE, inclusiv printr-un proces de conciliere şi prin intermediul unor organisme competente de soluţionare extrajudiciară a litigiilor, astfel cum se menţionează la articolul 25 din Directiva (UE) 2018/1972.
Art. 4: Perioada de tranziţie pentru raportul de analiză comparativă al OAREC
(1)OAREC actualizează indicatorii de referinţă pentru comunicaţiile în interiorul UE pentru a se asigura că, în viitor, aceşti indicatori reflectă toate utilizările comunicaţiilor în interiorul UE. Raportul de analiză comparativă cuprinzând aceşti indicatori actualizaţi va fi disponibil cel târziu în octombrie 2026.
(2)Furnizorii trebuie să fie în măsură să aplice cel mai recent raport de analiză comparativă al OAREC privind comunicaţiile în interiorul UE până cel târziu la 1 ianuarie 2027, pentru a prevedea o perioadă de tranziţie.
Art. 5: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în ziua următoare datei publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică până la 31 decembrie 2028.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 17 decembrie 2025.
Pentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 18 decembrie 2025