Regulamentul 2533/17-nov-2023 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele în materie de proiectare ecologică aplicabile uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur, de modificare a Regulamentului (UE) 2023/826 al Comisiei şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 932/2012 al Comisiei

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 24 Noiembrie 2025
Regulamentul 2533/17-nov-2023 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele în materie de proiectare ecologică aplicabile uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur, de modificare a Regulamentului (UE) 2023/826 al Comisiei şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 932/2012 al Comisiei
Dată act: 17-nov-2023
Emitent: Comisia Europeana
(Text cu relevanţă pentru SEE)
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 octombrie 2009 de instituire a unui cadru pentru stabilirea cerinţelor în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic (1), în special articolul 15 alineatul (1),
(1)JO L 285, 31.10.2009, p. 10.
Întrucât:
(1)În temeiul articolului 15 din Directiva 2009/125/CE, Comisia trebuie să stabilească cerinţe în materie de proiectare ecologică aplicabile produselor cu impact energetic care reprezintă volume semnificative de vânzări şi de schimburi comerciale în Uniune, care au un impact semnificativ asupra mediului şi care prezintă un potenţial semnificativ de ameliorare prin proiectare în ceea ce priveşte impactul asupra mediului, fără să antreneze costuri excesive.
(2)Planul de lucru pentru proiectarea ecologică pentru perioada 2016-2019 (2), elaborat de Comisie în conformitate cu articolul 16 alineatul (1) din Directiva 2009/125/CE, stabileşte priorităţile de lucru în temeiul cadrului privind proiectarea ecologică şi etichetarea energetică pentru perioada 2016-2019. Planul de lucru identifică grupele de produse cu impact energetic drept priorităţi pentru studiile pregătitoare şi, dacă este necesar, pentru adoptarea măsurilor de punere în aplicare. Aceasta include uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur. În plus, uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur se încadrează în cele trei grupe principale prevăzute pentru revizuire înainte de sfârşitul anului 2025 în cadrul Planului de lucru privind proiectarea ecologică şi etichetarea energetică pentru perioada 2022-2024 (3).
(2)Comunicare a Comisiei, Planul de lucru pentru proiectarea ecologică pentru perioada 2016-2019 [COM(2016) 773 final, 30.11.2016].
(3)Comunicare a Comisiei: Planul de lucru privind proiectarea ecologică şi etichetarea energetică pentru perioada 2022-2024, 2022/C 182/01 (JO C 182, 4.5.2022, p. 1).
(3)Măsurile avute în vedere în Planul de lucru privind proiectarea ecologică pentru perioada 2022-2024 au potenţialul de a realiza economii anuale totale de energie finală estimate la peste 170 Twh în 2030, ceea ce echivalează cu reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră cu aproximativ 24 de milioane de tone pe an în 2030. În cazul uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur, ar putea fi realizate economii de energie electrică de 0,6 TWh/an până în 2030 şi de 1,7 TWh/an până în 2040.
(4)Regulamentul (UE) nr. 932/2012 al Comisiei (4) a stabilit cerinţe de proiectare ecologică aplicabile uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur.
(4)Regulamentul (UE) nr. 932/2012 al Comisiei din 3 octombrie 2012 de punere în aplicare a Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului cu privire la cerinţele de proiectare ecologică aplicabile uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur (JO L 278, 12.10.2012, p. 1).
(5)Articolul 7 din Regulamentul (UE) nr. 932/2012 prevede obligaţia Comisiei de a reexamina regulamentul respectiv în lumina progreselor tehnologice. Comisia a efectuat reexaminarea şi a analizat aspectele tehnice, de mediu şi economice ale uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur, precum şi comportamentul real al utilizatorilor. Reexaminarea a fost efectuată în strânsă colaborare cu părţile implicate şi interesate din Uniune şi din ţări terţe. Rezultatele acestei reexaminări au fost făcute publice şi prezentate forumului consultativ instituit în conformitate cu articolul 18 din Directiva 2009/125/CE.
(6)Aspectele legate de mediu ale uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur, care au fost identificate ca fiind semnificative în sensul prezentului regulament, sunt consumul de energie în cursul fazei de utilizare, generarea de deşeuri la sfârşitul ciclului de viaţă, emisiile în aer şi în apă generate, în faza de producţie, de extracţia şi prelucrarea materiilor prime, şi în faza de utilizare, de consumul de energie electrică.
(7)În Uniune, consumul anual de energie al uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur care fac obiectul Regulamentul (UE) nr. 932/2012 a fost estimat la 10,5 TWh/an în 2020. Într-un scenariu de statu-quo, se preconizează că acest consum va scădea la 9 TWh/an în 2030. Această scădere poate avea loc mai rapid dacă cerinţele existente în materie de proiectare ecologică sunt actualizate pentru a elimina de pe piaţă uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur care au performanţe scăzute în materie de eficienţă energetică.
(8)Planul de acţiune al UE pentru economia circulară (5) şi Planul de lucru privind proiectarea ecologică şi etichetarea energetică pentru perioada 2022-2024 subliniază importanţa utilizării cadrului privind proiectarea ecologică pentru a sprijini trecerea la o economie circulară şi mai eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor. Se preconizează că durata de viaţă utilă a uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur a scăzut în ultimii ani de la 14 la aproximativ 12 ani şi este probabil ca această tendinţă să continue în absenţa unor stimulente pentru întreţinerea şi repararea corespunzătoare a uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur. Prin urmare, prezentul regulament trebuie să stabilească cerinţe adecvate care să contribuie la obiectivele economiei circulare, în special făcând obligatorie disponibilitatea pieselor de schimb şi îmbunătăţind calitatea informaţiilor privind întreţinerea efectuată de către utilizatorul final.
(5)Comunicarea Comisiei către Parlamentul European, Consiliu, Comitetul Economic şi Social European şi Comitetul Regiunilor. Închiderea buclei - un plan de acţiune al UE pentru economia circulară [COM(2015) 614 final, 2.12.2015].
(9)Reexaminarea menţionată în considerentul (5) indică faptul că marea majoritate a uscătoarelor de rufe cu tambur de pe piaţă prezintă o eficienţă a condensării de peste 80 %. Pragul minim pentru eficienţa condensării trebuie ridicat de la 70 % la 80 %.
(10)Uscătoarele de rufe de uz casnic cu tamburi multipli prezintă aceleaşi caracteristici de bază ca şi uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur şi, prin urmare, trebuie incluse în domeniul de aplicare al prezentului regulament.
(11)Uscătoarele de rufe de uz casnic încorporate cu tambur sunt instalate într-un dulap sau sunt încastrate cu ajutorul unor panouri care, atunci când fac obiectul încercării privind conformitatea, reţin căldura produsă în interiorul uscătorului de rufe cu tambur, ceea ce conduce la creşterea eficienţei energetice şi contribuie la respectarea cerinţelor în materie de proiectare ecologică. Definiţia uscătoarelor de rufe de uz casnic încorporate cu tambur trebuie îmbunătăţită pentru a le distinge de alte uscătoare de rufe de uz casnic cu tambur care nu sunt încastrate între panouri, ci sunt doar plasate sub un panou şi, prin urmare, nu pot fi supuse încercării ca uscătoare de rufe de uz casnic încorporate cu tambur.
(12)Uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur alimentate de baterii care pot fi, de asemenea, conectate la reţeaua de alimentare prin intermediul unui convertizor de curent alternativ/curent continuu, achiziţionat separat, pot fi utilizate în medii mobile, cum ar fi, de exemplu, autorulotele. Prin urmare, acest tip de uscătoare trebuie excluse din domeniul de aplicare al prezentului regulament.
(13)Este necesar să se stabilească cerinţe specifice pentru modurile cu consum redus de putere ale uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur. Cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) 2023/826 al Comisiei (6) nu trebuie să se aplice produselor care intră în domeniul de aplicare al prezentului regulament. Prin urmare, Regulamentul (UE) 2023/826 trebuie modificat în consecinţă.
(6)Regulamentul (UE) 2023/826 al Comisiei din 17 aprilie 2023 de stabilire a cerinţelor în materie de proiectare ecologică pentru consumul de energie în modurile oprit, standby şi standby în reţea al echipamentelor electrice şi electronice de uz casnic şi de birou în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 1275/2008 şi (CE) nr. 107/2009 ale Comisiei (JO L 103, 18.4.2023, p. 29).
(14)Calendarul stabilit pentru noua cerinţă referitoare la consumul maxim de putere în modul oprit pentru uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur trebuie aliniat la calendarul stabilit pentru consumul de putere în modul oprit în temeiul Regulamentul (UE) 2023/826.
(15)Parametrii relevanţi ai produselor trebuie măsuraţi cu ajutorul unor metode fiabile, exacte şi reproductibile. Metodele respective trebuie să ia în considerare metodele de măsurare de ultimă generaţie recunoscute, inclusiv, dacă sunt disponibile, standardele armonizate adoptate de organizaţiile de standardizare europene, astfel cum sunt enumerate în anexa I la Regulamentul (UE) nr. 1025/2012 (7) al Parlamentului European şi al Consiliului.
(7)Regulamentul (UE) nr. 1025/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind standardizarea europeană, de modificare a Directivelor 89/686/CEE şi 93/15/CEE ale Consiliului şi a Directivelor 94/9/CE, 94/25/CE, 95/16/CE, 97/23/CE, 98/34/CE, 2004/22/CE, 2007/23/CE, 2009/23/CE şi 2009/105/CE ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Deciziei 87/95/CEE a Consiliului şi a Deciziei nr. 1673/2006/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 316, 14.11.2012, p. 12).
(16)În conformitate cu articolul 8 alineatul (2) din Directiva 2009/125/CE, prezentul regulament ar trebui să specifice care sunt procedurile de evaluare a conformităţii aplicabile.
(17)Pentru a facilita verificarea conformităţii, producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi ar trebui să furnizeze informaţii în documentaţia tehnică menţionată în anexele IV şi V la Directiva 2009/125/CE, în măsura în care informaţiile respective se raportează la cerinţele prevăzute în prezentul regulament.
(18)Dacă parametrii din documentaţia tehnică menţionaţi în prezentul regulament sunt identici cu parametrii din fişa cu informaţii despre produs menţionaţi în Regulamentul delegat (UE) 2023/2534 al Comisiei (8), producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi trebuie să introducă datele corespunzătoare în baza de date cu produse în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/1369 al Parlamentului European şi al Consiliului (9) şi nu mai trebuie să furnizeze aceste date autorităţilor de supraveghere a pieţei ca parte a documentaţiei tehnice.
(8)Regulamentul delegat (UE) 2023/2534 al Comisiei din 13 iulie 2023 de completare a Regulamentului (UE) 2017/1369 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte etichetarea energetică a uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur şi de abrogare a Regulamentului delegat (UE) nr. 392/2012 al Comisiei (JO L, 2023/2534, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2534/oj).
(9)Regulamentul (UE) 2017/1369 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2017 de stabilire a unui cadru pentru etichetarea energetică şi de abrogare a Directivei 2010/30/UE (JO L 198, 28.7.2017, p. 1).
(19)Pentru a proteja consumatorii, nu trebuie permisă introducerea pe piaţă a produselor care, în condiţii de încercare, îşi modifică automat performanţa în ceea ce priveşte parametrii declaraţi. În mod similar, actualizările de software ale produsului nu trebuie să înrăutăţească performanţa în ceea ce priveşte parametrii declaraţi.
(20)Procedura de verificare în scopul supravegherii pieţei trebuie să prevadă cazurile în care încercările efectuate asupra uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur nu conduc la rezultate valide care să poată fi comparate cu valorile declarate de producător.
(21)În conformitate cu partea 3 punctul 2 din anexa I la Directiva 2009/125/CE, trebuie identificate criteriile indicative de referinţă pentru cele mai bune tehnologii disponibile, pentru a face disponibile la scară largă şi uşor accesibile informaţiile cu privire la performanţa de mediu pe durata ciclului de viaţă al produselor care intră sub incidenţa prezentului regulament.
(22)Posibilele scurgeri ale agentului frigorific conţinut în uscătoarele de rufe cu tambur cu pompă de căldură pot contribui la încălzirea globală. Pe uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur trebuie să fie afişat, într-un loc vizibil, tipul de agent frigorific utilizat, pentru a facilita manipularea corespunzătoare a agentului frigorific atunci când aparatul este reparat, reciclat sau dezmembrat.
(23)Regulamentul delegat (UE) 2023/807 (10) stabileşte un factor de energie primară pentru energia electrică de 1,9 (coeficient de conversie) care trebuie aplicat atunci când economiile de energie sunt calculate în termeni de energie primară pe baza consumului de energie finală. Acest factor de energie primară trebuie aplicat atunci când se compară consumul de energie al uscătoarelor de rufe cu tambur electrice cu al celor alimentate cu gaz.
(10)Regulamentul delegat (UE) 2023/807 al Comisiei din 15 decembrie 2022 privind revizuirea factorului de energie primară pentru energia electrică în aplicarea Directivei 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 101, 14.4.2023, p. 16).
(24)Prezentul regulament trebuie să fie reexaminat pentru a se evalua pertinenţa şi eficacitatea dispoziţiilor sale în ceea ce priveşte atingerea obiectivelor. Calendarul reexaminării trebuie să lase suficient timp pentru ca toate dispoziţiile să fie puse în aplicare şi să producă un efect asupra pieţei.
(25)Pentru a facilita tranziţia de la Regulamentul (UE) nr. 932/2012 la prezentul regulament, utilizarea noului termen "eco" trebuie permisă de la data intrării în vigoare a prezentului regulament. Mai mult, producătorilor trebuie să li se permită totodată să îndeplinească cerinţele prezentului regulament cu 4 luni înainte de data aplicării sale.
(26)Pentru a se asigura posibilitatea ca uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur să fie reparate în mod eficace, preţul pieselor de schimb trebuie să fie rezonabil şi să nu descurajeze repararea. Pentru a crea transparenţă şi a stimula stabilirea unor preţuri rezonabile, preţul indicativ înainte de impozitare pentru piesele de schimb furnizate în temeiul prezentului regulament trebuie să fie accesibil pe un site web cu acces liber.
(27)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului instituit în conformitate cu articolul 19 din Directiva 2009/125/CE,
(28)Prin urmare, se impune ca Regulamentul (UE) nr. 932/2012 să fie abrogat cu efect de la 30 iunie 2025,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament stabileşte cerinţele în materie de proiectare ecologică pentru introducerea pe piaţă sau punerea în funcţiune a uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur alimentate de la reţeaua electrică şi a celor alimentate cu gaz. Prezentul regulament se aplică, de asemenea, uscătoarelor de rufe de uz casnic încorporate cu tambur, uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tamburi multipli şi uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur alimentate de la reţeaua electrică ce pot fi alimentate şi de baterii.
(2)Prezentul regulament nu se aplică:
a)maşinilor de spălat şi uscat rufe de uz casnic şi storcătoarelor centrifugale de uz casnic;
b)uscătoarelor de rufe cu tambur care intră sub incidenţa Directivei 2006/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (11);
(11)Directiva 2006/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 mai 2006 privind echipamentele tehnice şi de modificare a Directivei 95/16/CE (JO L 157, 9.6.2006, p. 24).
c)uscătoarelor de rufe de uz casnic alimentate de baterii şi care pot fi conectate la reţeaua de alimentare prin intermediul unui convertizor de curent alternativ/curent continuu achiziţionat separat.
(3)Cerinţele din secţiunile 2 şi 3 şi din secţiunea 6 punctul (1) litera (a) şi punctul (1) litera (b) din anexa II nu se aplică uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur cu o capacitate nominală pentru programul eco mai mică sau egală cu 3 kg.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."uscător de rufe de uz casnic cu tambur" înseamnă un aparat în care produsele textile sunt uscate prin învârtire într-un tambur rotativ prin care trece un flux de aer cald şi care este declarat de producător în declaraţia de conformitate ca respectând dispoziţiile Directivei 2014/35//UE a Parlamentului European şi a Consiliului (12) sau ale Directivei 2014/53/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (13);
(12)Directiva 2014/35/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor electrice destinate utilizării în cadrul unor anumite limite de tensiune (JO L 96, 29.3.2014, p. 357).
(13)Directiva 2014/53/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 16 aprilie 2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a echipamentelor radio şi de abrogare a Directivei 1999/5/CE (JO L 153, 22.5.2014, p. 62).
2."reţea de alimentare" înseamnă alimentarea cu energie electrică de la reţea de 230 (± 10 %) volţi în curent alternativ la 50 Hz;
3."uscător de rufe de uz casnic cu tambur alimentat cu gaz" înseamnă un uscător de rufe de uz casnic cu tambur care utilizează gaz pentru a încălzi aerul din interior;
4."uscător de rufe de uz casnic încorporat cu tambur" înseamnă un uscător de rufe de uz casnic cu tambur care este proiectat, supus încercărilor şi comercializat exclusiv astfel încât să fie în conformitate cu toate caracteristicile următoare:
(a)să fie instalat într-un dulap sau încastrat (în partea superioară şi/sau în partea inferioară şi în părţile laterale) cu ajutorul unor panouri;
(b)să fie fixat în condiţii de siguranţă de părţile laterale, superioare sau inferioare ale dulapului sau ale panourilor
(c)să fie echipat cu o faţadă integrală finisată în fabrică sau pentru a i se aplica un panou frontal special conceput;
5."maşină de spălat şi uscat rufe de uz casnic" înseamnă un aparat astfel cum este definit la articolul 2 punctul 4 din Regulamentul (UE) 2019/2023 al Comisiei (14);
(14)Regulamentul (UE) 2019/2023 al Comisiei din 1 octombrie 2019 de stabilire a cerinţelor în materie de proiectare ecologică aplicabile maşinilor de spălat rufe de uz casnic şi maşinilor de spălat şi uscat rufe de uz casnic în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1275/2008 al Comisiei şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1015/2010 al Comisiei (JO L 315, 5.12.2019, p. 285).
6."storcător centrifugal de uz casnic" înseamnă un aparat în care apa este eliminată din produsele textile printr-o acţiune centrifugală realizată în interiorul unui tambur rotativ şi este scursă printr-o pompă automată sau în virtutea gravităţii şi care este destinat în principal utilizării neprofesionale, cunoscut şi sub denumirea comercială de "uscător centrifugal";
7."uscător de rufe de uz casnic cu tamburi multipli" înseamnă un uscător de rufe de uz casnic echipat cu doi sau mai mulţi tamburi, care sunt instalaţi fie în carcase separate, fie în aceeaşi carcasă;
8."model echivalent" înseamnă un model care are aceleaşi caracteristici tehnice relevante pentru informaţiile tehnice care trebuie furnizate, dar care este introdus pe piaţă sau pus în funcţiune de acelaşi producător, importator sau reprezentant autorizat ca un alt model cu un identificator de model diferit;
9."program" înseamnă o serie de operaţiuni predefinite pe care producătorul, importatorul sau reprezentatul autorizat le declară ca fiind adecvate pentru uscarea anumitor tipuri de produse textile;
10."identificator de model" înseamnă codul, de obicei alfanumeric, care distinge un anumit model de produs de alte modele cu aceeaşi marcă comercială sau cu aceeaşi denumire a producătorului, a importatorului sau a reprezentantului autorizat;
11."valori declarate" înseamnă valorile furnizate de producător, de importator sau de reprezentantul autorizat pentru parametrii tehnici declaraţi, calculaţi sau măsuraţi, în conformitate cu articolul 4, pentru verificarea conformităţii de către autorităţile statelor membre;
12."bază de date cu produse" înseamnă o bază de date astfel cum este definită la articolul 2 punctul 25 din Regulamentul (UE) 2017/1369;
13."capacitate nominală" înseamnă masa maximă în kilograme declarată de producător, de importator sau de reprezentantul autorizat la intervale de 0,5 kg de materiale textile uscate de un anumit tip, care poate fi tratată într-un singur ciclu de uscare al unui uscător de rufe de uz casnic cu tambur, în cadrul programului selectat, la o încărcătură de rufe care respectă instrucţiunile producătorului;
14."program eco" înseamnă un program capabil să usuce rufe din bumbac de la un grad de umiditate iniţială al încărcăturii de 60 % până la un grad de umiditate finală al încărcăturii de 0 %;
15."grad de umiditate iniţială" înseamnă cantitatea de umiditate din încărcătură la începutul ciclului de uscare;
16."grad de umiditate finală" înseamnă cantitatea de umiditate din încărcătură la încheierea ciclului de uscare;
17."ciclu de uscare" înseamnă un proces de uscare complet, astfel cum este definit de programul aferent, constând într-o serie de operaţiuni diferite, inclusiv încălzire şi centrifugare.
În sensul anexelor II-V se aplică definiţiile suplimentare din anexa I.
Art. 3: Cerinţe în materie de proiectare ecologică
(1)Uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur îndeplinesc cerinţele de proiectare ecologică stabilite în anexa II.
(2)Conformitatea cu cerinţele în materie de proiectare ecologică se măsoară şi se calculează în conformitate cu metodele stabilite în anexa III.
Art. 4: Evaluarea conformităţii
(1)Procedura de evaluare a conformităţii menţionată la articolul 8 din Directiva 2009/125/CE urmează sistemul de control intern al proiectării stabilit în anexa IV la directiva respectivă sau sistemul de management stabilit în anexa V la directiva respectivă.
(2)În sensul evaluării conformităţii menţionate la articolului 8 din Directiva 2009/125/CE, documentaţia tehnică trebuie să conţină valorile declarate ale parametrilor enumeraţi la punctele 2, 3 şi 4 din anexa II la prezentul regulament, precum şi detaliile şi rezultatele calculelor efectuate în conformitate cu anexa III la prezentul regulament.
(3)Documentaţia tehnică trebuie să includă detaliile calculului, evaluarea efectuată de producător pentru a verifica exactitatea calculului şi, acolo unde este cazul, declaraţia de identitate între modelele diferiţilor producători, în cazul în care informaţiile incluse în documentaţia tehnică pentru un anumit model au fost obţinute prin oricare dintre mijloacele următoare:
a)de la un model care are aceleaşi caracteristici tehnice relevante pentru informaţiile tehnice care trebuie furnizate, dar este produs de un producător diferit; sau
b)prin calcule efectuate pe baza caracteristicilor de proiectare sau prin extrapolare pornind de la un alt model al aceluiaşi producător sau al unui alt producător sau ambele.
(4)Documentaţia tehnică trebuie să includă o listă a tuturor modelelor echivalente, inclusiv identificatorii de model.
(5)Documentaţia tehnică trebuie să includă informaţiile în ordinea şi astfel cum se prevede în anexa VI la Regulamentul delegat (UE) 2023/2534. În scopul supravegherii pieţei, producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi pot face trimitere, fără a aduce atingere punctului 2 litera (g) din anexa IV la Directiva 2009/125/CE, la documentaţia tehnică încărcată în baza de date cu produse, care conţine aceleaşi informaţii ca cele prevăzute în Regulamentul delegat (UE) 2023/2534.
Art. 5: Procedura de verificare în scopul supravegherii pieţei
Statele membre aplică procedura de verificare descrisă în anexa IV la prezentul regulament atunci când efectuează verificările având drept scop supravegherea pieţei menţionate la articolul 3 alineatul (2) din Directiva 2009/125/CE.
Art. 6:
[textul din Art. 6 a fost abrogat la 24-nov-2025 de Art. 2, punctul 1. din Regulamentul 2262/11-nov-2025]
Art. 7: Actualizări de software
(1)Actualizările de software sau de firmware nu trebuie să înrăutăţească nicio valoare declarată pentru parametrii unui uscător de rufe de uz casnic cu tambur atunci când aceştia sunt măsuraţi utilizând metoda de încercare aplicabilă la momentul introducerii sale pe piaţă sau al punerii sale în funcţiune.
(2)În cazul în care actualizarea este respinsă nu trebuie să se producă nicio modificare a niciunei valori declarate pentru parametrii unui uscător de rufe de uz casnic cu tambur atunci când aceştia sunt măsuraţi utilizând metoda de încercare aplicabilă la momentul introducerii sale pe piaţă sau al punerii sale în funcţiune.
Art. 8: Criterii de referinţă orientative
Valorile de referinţă pentru cele mai performante uscătoare de rufe de uz casnic cu tambur disponibile pe piaţă în momentul intrării în vigoare a prezentului regulament sunt stabilite în anexa V.
Art. 9: Reexaminare
Comisia reexaminează prezentul regulament în lumina progreselor tehnologice şi prezintă forumului consultativ rezultatele acestei reexaminări, inclusiv, dacă este cazul, un proiect de propunere de revizuire, cel târziu la 12 decembrie 2029.
În cadrul reexaminării se evaluează, în special:
(a)potenţialul de ameliorare în ceea ce priveşte performanţa energetică şi de mediu a uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur;
(b)evoluţia comportamentului consumatorilor şi fezabilitatea unui mecanism de feedback obligatoriu cu privire la încărcarea aparatului, la consumul de energie şi la durata programului selectat;
(c)eficacitatea cerinţelor existente privind utilizarea eficientă a resurselor;
(d)pertinenţa stabilirii unor cerinţe suplimentare privind utilizarea eficientă a resurselor pentru produse, în conformitate cu obiectivele economiei circulare, inclusiv disponibilitatea unor piese de schimb suplimentare şi a unor informaţii privind materiile prime critice şi alte materiale relevante din punctul de vedere al mediului;
(e)pertinenţa stabilirii de cerinţe în materie de proiectare ecologică pentru uscătoarele verticale fără tambur;
(f)pertinenţa stabilirii unor cerinţe pentru reducerea răspândirii microparticulelor de plastic.
Art. 10: Modificarea Regulamentului (UE) 2023/826
(1)Punctul 1 din anexa II la Regulamentul (UE) 2023/826:
a)rubrica "uscătoare de rufe cu tambur şi alte uscătoare de haine" se înlocuieşte cu "uscătoare de haine, cu excepţia uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2023/2533 al Comisiei (*1)
b)rubrica "alte aparate pentru gătit şi alte modalităţi de pregătire a hranei, pentru prepararea băuturilor, pentru curăţarea şi întreţinerea hainelor, cu excepţia maşinilor de spălat vase de uz casnic care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2019/2022 al Comisiei şi a maşinilor de spălat rufe de uz casnic şi a maşinilor de spălat şi uscat rufe de uz casnic care intră sub incidenţa Regulamentul (UE) 2019/2023 al Comisiei" se înlocuieşte cu următorul text:
"alte aparate pentru gătit şi alte modalităţi de pregătire a hranei, pentru prepararea băuturilor, pentru curăţarea şi întreţinerea hainelor, cu excepţia maşinilor de spălat vase de uz casnic care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2019/2022 al Comisiei (*2), a maşinilor de spălat rufe de uz casnic şi a maşinilor de spălat şi uscat rufe de uz casnic care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2019/2023 al Comisiei (*3) şi a uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2023/2533;
(*2)Regulamentul (UE) 2019/2022 al Comisiei din 1 octombrie 2019 de stabilire a cerinţelor în materie de proiectare ecologică aplicabile maşinilor de spălat vase de uz casnic în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1275/2008 al Comisiei şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1016/2010 al Comisiei (JO L 315, 5.12.2019, p. 267)."
(*3)Regulamentul (UE) 2019/2023 al Comisiei din 1 octombrie 2019 de stabilire a cerinţelor în materie de proiectare ecologică aplicabile maşinilor de spălat rufe de uz casnic şi maşinilor de spălat şi uscat rufe de uz casnic în temeiul Directivei 2009/125/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, de modificare a Regulamentului (CE) nr. 1275/2008 al Comisiei şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1015/2010 al Comisiei (JO L 315, 5.12.2019, p. 285)."
(2)La punctul 1 litera (b) din anexa III la Regulamentul (UE) 2023/826:
paragraful "Puterea consumată de echipamente în orice stare care asigură numai funcţia de afişare unor informaţii sau a stării ori care asigură doar o combinaţie între funcţia de reactivare şi cea de afişare a unor informaţii sau a stării ori care asigură numai funcţia de reactivare şi o indicaţie a faptului că funcţia de reactivare şi de afişare a unor informaţii sau a stării este activată nu trebuie să depăşească 0,80 W, cu excepţia uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur, care intră sub incidenţa Regulamentului (UE) nr. 932/2012 al Comisiei, pentru care această valoare este de 1,00 W." se înlocuieşte cu următorul text:
"Puterea consumată de echipamente în orice stare care asigură numai funcţia de afişare unor informaţii sau a stării ori care asigură doar o combinaţie între funcţia de reactivare şi cea de afişare a unor informaţii sau a stării ori care asigură numai funcţia de reactivare şi o indicaţie a faptului că funcţia de reactivare şi de afişare a unor informaţii sau a stării este activată nu trebuie să depăşească 0,80 W."
Art. 11: Abrogare
Regulamentul (UE) nr. 932/2012 se abrogă.
Art. 12: Măsuri tranzitorii
(1)Până la 30 iunie 2025, prin derogare de la cerinţa prevăzută la punctul 1.1 din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 932/2012, nu este necesar ca indicarea programului standard pentru bumbac să fie afişată pe dispozitivul de selecţie a programelor sau pe dispozitivul de afişare al uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur în cazul în care sunt îndeplinite ambele condiţii de mai jos:
a)programul standard pentru rufe din bumbac poate fi identificat în mod clar în manualul de utilizare menţionat la punctul 1.2 din anexa I la Regulamentul (UE) nr. 932/2012 şi în documentaţia tehnică menţionată la articolul 4 alineatul (2) din regulamentul respectiv;
b)programul eco este afişat în mod clar pe dispozitivul de selecţie a programelor sau pe dispozitivul de afişare al uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur, în conformitate cu secţiunea 1 litera (b) din anexa II.
(2)În cazul în care nicio unitate din acelaşi model sau din modele echivalente nu a fost introdusă pe piaţă înainte de 1 martie 2025, unităţile din modelele introduse pe piaţă în perioada 1 martie 2025-30 iunie 2025 care respectă dispoziţiile prezentului regulament sunt considerate conforme cu cerinţele Regulamentului (UE) nr. 932/2012.
Art. 13: Intrare în vigoare şi aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 1 iulie 2025.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.

-****-
Adoptat la Bruxelles, 17 noiembrie 2023.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXA I:DEFINIŢII
În sensul anexelor II-V, se aplică următoarele definiţii:
1."uscător de rufe cu tambur cu ventilaţie" înseamnă un uscător de rufe de uz casnic cu tambur care absoarbe aer proaspăt, îl suflă peste produsele textile şi elimină aerul umed rezultat în încăpere sau în exterior;
2."uscător de rufe cu tambur cu acţiune de condensare" înseamnă un uscător de rufe de uz casnic cu tambur care include un sistem, acţionând fie prin condensare, fie prin alte mijloace, pentru eliminarea umidităţii din aerul utilizat în procesul de uscare;
3."uscător de rufe de uz casnic cu tambur cu element de încălzire" înseamnă un uscător de rufe de uz casnic cu tambur în care singurul mijloc sau principalul mijloc de încălzire a aerului din interior este o rezistenţă electrică;
4."uscător de rufe de uz casnic cu tambur cu pompă de căldură" înseamnă un uscător de rufe de uz casnic cu tambur în care singurul mijloc sau principalul mijloc de încălzire a aerului din interior este un sistem cu pompă de căldură;
5."indice de eficienţă energetică" sau "EEI" înseamnă raportul dintre consumul de energie ponderat şi consumul de energie al ciclului standard de uscare al unui anumit model de uscător de rufe de uz casnic cu tambur;
6."durata programului" înseamnă perioada de timp care începe cu iniţierea programului selectat, excluzând orice întârziere programată de utilizator, până când se activează un indicator de sfârşit al programului şi utilizatorul are acces la încărcătură;
7."încărcătură completă" înseamnă capacitatea nominală pentru un anumit program al unui uscător de rufe de uz casnic cu tambur;
8."încărcătură parţială" înseamnă jumătate din capacitatea nominală pentru un anumit program al unui uscător de rufe de uz casnic cu tambur;
9."eficienţa condensării" înseamnă raportul dintre masa de umiditate condensată de un uscător de rufe cu tambur cu acţiune de condensare şi masa de umiditate eliminată din încărcătură la sfârşitul unui ciclu de uscare;
10.«mod oprit» înseamnă o stare în care uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur este conectat la reţeaua de alimentare cu energie electrică şi nu îndeplineşte nicio funcţie sau se află într-o stare care asigură doar:
(a)indicaţia că uscătorul de rufe este în modul oprit;
(b)funcţiile menite să asigure compatibilitatea electromagnetică în temeiul Directivei 2014/30/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (*1);
(*1)Directiva 2014/30/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiilor statelor membre cu privire la compatibilitatea electromagnetică (JO L 96, 29.3.2014, p. 79, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2014/30/oj).

11.«mod standby» înseamnă starea în care uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur este conectat la reţeaua de alimentare cu energie electrică, depinde de alimentarea cu energie de la reţeaua de alimentare cu energie electrică pentru a funcţiona în mod corespunzător şi asigură exclusiv una sau mai multe dintre următoarele funcţii, care pot continua pentru o perioadă de timp nedefinită:
(a)funcţia de reactivare;
(b)funcţia de reactivare şi simpla indicaţie a funcţiei de reactivare activate;
(c)afişarea unor informaţii sau a stării;

12."reţea" înseamnă o infrastructură de comunicaţii cu o topologie a legăturilor şi o arhitectură care include componente fizice, principii organizaţionale, proceduri şi formate (protocoale) de comunicare;
13."funcţie anti-şifonare" înseamnă o operaţiune a uscătorului de rufe de uz casnic cu tambur care are loc după încheierea unui program, pentru a împiedica şifonarea excesivă a rufelor;
14."pornire întârziată" înseamnă o stare în care utilizatorul a selectat o anumită întârziere în ceea ce priveşte începerea sau încheierea ciclului de uscare al programului selectat;
15."piesă de schimb" înseamnă o piesă separată care poate înlocui o piesă cu funcţii identice sau similare într-un produs;
16."reparator profesionist" înseamnă un operator sau o întreprindere care prestează servicii de reparare şi de întreţinere profesională a uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur;
17."garanţie" înseamnă orice angajament faţă de consumator asumat de către comerciant sau de către producător fie de a rambursa preţul plătit, fie de a înlocui, de a repara sau de a manipula în orice mod uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur, dacă acesta nu respectă specificaţiile din certificatul de garanţie sau din materialele publicitare relevante;
18."coeficient de conversie" (CC) înseamnă coeficientul implicit pentru energia primară per kWh de energie electrică menţionat în Directiva 2012/27/UE a Parlamentului European şi a Consiliului; valoarea coeficientului de conversie este CC = 1,9.
19.«grad mediu de umiditate finală» înseamnă cantitatea medie de umiditate conţinută în încărcătură la sfârşitul ciclurilor de uscare pentru programul eco, pentru încărcătură completă şi pentru jumătate de încărcătură;
20.«funcţia de reactivare» înseamnă o funcţie care, prin intermediul unui întrerupător de la distanţă, al unei telecomenzi, al unui senzor intern sau al unui temporizator, asigură comutarea din modul standby într-un alt mod, inclusiv în modul activ, asigurând funcţii suplimentare;
21.«afişarea unor informaţii sau a stării» înseamnă o funcţie continuă care oferă informaţii sau indică starea echipamentului pe un afişaj, inclusiv ceasurile. Un simplu indicator luminos nu este considerat o afişare a stării;
22.«modul activ» înseamnă o stare în care echipamentul este conectat la reţeaua de alimentare cu energie electrică şi în care a fost activată cel puţin una dintre funcţiile principale;
23.«funcţie principală» înseamnă o funcţie care furnizează serviciul (serviciile) principal(e) pentru care este proiectat, încercat şi comercializat echipamentul şi care corespunde utilizării prevăzute a echipamentului;
24.«unealtă disponibilă în comerţ» înseamnă o unealtă care poate fi cumpărată de publicul larg şi care nu este nici unealtă de bază, nici unealtă brevetată;
25.«unealtă de bază» înseamnă o şurubelniţă pentru capete crestate, o şurubelniţă pentru capete în cruce, o şurubelniţă pentru capete hexagonale, o cheie tubulară hexagonală, o cheie universală, un cleşte universal, un cleşte universal pentru dezizolat sârma şi presat clemele, un cleşte cu cioc semirotund, un cutter cu tăiş înclinat, un cleşte-papagal, un cleşte de blocare, un levier, o pensetă, o lupă, un separator (spudger) şi un triunghi de deschidere;
26.«unealtă brevetată» înseamnă o unealtă care nu este disponibilă pentru a fi achiziţionată de către publicul larg sau pentru care nu există brevete aplicabile care să permită acordarea de licenţe în condiţii echitabile, rezonabile şi nediscriminatorii.

ANEXA II:CERINŢE ÎN MATERIE DE PROIECTARE ECOLOGICĂ
1.Cerinţe privind programele
Uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
(a)uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur trebuie să asigure un program eco. Capacitatea nominală declarată pentru programul eco nu trebuie să fie mai mică decât cea mai mare capacitate nominală declarată dintre toate programele pentru bumbac ale uscătorului de rufe de uz casnic cu tambur;
(b)programul eco trebuie să fie indicat ca "eco" şi trebuie să poată fi identificat în mod clar pe dispozitivul de selectare a programelor, pe afişaj şi prin conexiunea la reţea, în funcţie de funcţionalităţile oferite de uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur;
(c)denumirea "eco" se utilizează exclusiv pentru programul eco şi poate fi completată numai cu termenul "bumbac". Formatul denumirii "eco" nu este limitat în ceea ce priveşte tipul caracterelor, dimensiunea caracterelor, sensibilitatea la scrierea cu majusculă/minusculă sau culoarea. Nu este permis ca vreun alt program să conţină în denumirea sa termenul "eco";
(d)programul "eco" trebuie stabilit ca program implicit pentru selectarea automată a programelor sau pentru orice funcţie de menţinere a selectării unui program sau, în cazul în care nu există o funcţie de selectare automată a programelor, acesta trebuie să fie disponibil pentru selectare directă, fără a mai fi necesară o altă selectare, cum ar fi un anumit timp sau o anumită încărcătură;
(e)indicaţiile "normal", "zilnic", "regulat" şi "standard", precum şi traducerile lor în toate limbile oficiale ale Uniunii nu se utilizează în denumirile programelor pentru uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur, nici singure, nici în combinaţie cu alte informaţii.
2.Cerinţe de eficienţă energetică
EEI al uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur nu trebuie să fie mai mare de 85.
EEI se calculează în conformitate cu anexa III.
3.Cerinţe de eficienţă a condensării
Eficienţa condensării uscătoarelor de rufe cu tambur cu acţiune de condensare nu trebuie să fie mai mică de 80 %. Clasa de eficienţă a condensării se calculează în conformitate cu anexa III.
4.Moduri cu consum redus de putere
Uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur trebuie să îndeplinească următoarele cerinţe:
(a)trebuie să aibă un mod oprit, un mod standby sau ambele. Consumul de putere în modul oprit nu trebuie să depăşească 0,50 W, iar consumul de putere în modul standby nu trebuie să depăşească 0,50 W; începând cu 9 mai 2027, consumul de putere în modul oprit nu trebuie să depăşească 0,3 W;
(b)dacă modul standby include afişarea de informaţii sau a stării, consumul de putere al acestui mod nu trebuie să depăşească 1,00 W;
(c)dacă modul standby oferă conectivitate la reţea şi un mod standby în reţea, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 10 din Regulamentul (UE) 2023/826 al Comisiei, consumul de putere al acestui mod nu trebuie să depăşească 2,00 W;
(d)la cel mult 15 minute după ce uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur a fost pornit sau după încheierea oricărui program şi a oricăror activităţi asociate sau după întreruperea funcţiei anti-şifonare sau după orice interacţiune cu uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur, dacă nu se declanşează niciun alt mod, inclusiv măsuri de urgenţă, uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur trebuie să treacă automat în modul oprit sau în modul standby;
(e)dacă uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur asigură funcţia de pornire întârziată, consumul de putere în această stare, inclusiv în orice mod standby, nu trebuie să depăşească 4,00 W. Pornirea întârziată trebuie să nu poată fi programată de utilizator cu mai mult de 24 h înainte;
(f)orice uscător de rufe de uz casnic cu tambur care poate fi conectat la o reţea trebuie să asigure posibilitatea de a activa şi de a dezactiva conexiunea (conexiunile) la reţea. Conexiunea (conexiunile) la reţea se dezactivează în mod implicit.
5.Cerinţe privind utilizarea eficienţă a resurselor

(1)

Disponibilitatea pieselor de schimb:

(a) pentru toate modelele ale căror unităţi sunt introduse pe piaţă începând cu 1 iulie 2025, producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi ai uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur trebuie să pună la dispoziţia reparatorilor profesionişti cel puţin următoarele piese de schimb:

(i) garnituri şi dispozitive de etanşare;

(ii) întrerupătoare şi butoane;

(iii) pompă de condensat;

(iv) motoare şi perii de motor;

(v) mecanisme de transmisie între motor şi tambur;

(vi) ventilatoare şi rotoare de ventilator;

(vii) tamburi şi cuzineţi;

(viii) ţevi de apă şi echipamente conexe, inclusiv furtunuri, valve şi filtre;

(ix) cabluri şi fişe;

(x) plăci de circuite imprimate;

(xi) afişaje electronice;

(xii) termostate şi senzori de temperatură;

(xiii) software şi firmware, inclusiv software de resetare;

(xiv) amortizoare şi resorturi;

(xv) încălzitoare şi elemente de încălzire;

(xvi) siguranţe fuzibile electrice (individuale sau grupate);

(xvii) role de întindere;

(xviii) role de sprijin;

(xix) presostate;

(b) disponibilitatea pieselor de schimb menţionate la litera (a) trebuie să fie asigurată pentru o perioadă minimă care începe cel târziu la 1 iulie 2025 sau la doi ani de la introducerea pe piaţă a primei unităţi din model, în funcţie de data care survine cel mai târziu, şi se încheie la cel puţin 10 ani de la introducerea pe piaţă a ultimei unităţi din modelul în cauză. În acest scop, lista pieselor de schimb, procedura de comandare a acestora şi instrucţiunile de reparare trebuie să fie puse la dispoziţia publicului pe site-ul web cu acces liber al producătorului, al importatorului sau al reprezentantului autorizat, cel puţin în aceeaşi perioadă şi începând de la data menţionată la prezenta literă;

(c) pentru toate modelele ale căror unităţi sunt introduse pe piaţă începând cu 1 iulie 2025, producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi ai uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur trebuie să pună la dispoziţia reparatorilor profesionişti şi a utilizatorilor finali cel puţin următoarele piese de schimb:

(i) uşi, dispozitive de etanşare pentru uşi, mânere de uşi, ansambluri de dispozitive de închidere a uşilor şi balamale;

(ii) filtre pentru scame;

(iii) filtre de aer;

(iv) elemente auxiliare din plastic;

(v) rezervor de condensat;

(d) disponibilitatea pieselor de schimb menţionate la litera (c) trebuie să fie asigurată pentru o perioadă minimă care începe la data introducerii pe piaţă a unităţii respective şi se încheie la cel puţin 10 ani de la introducerea pe piaţă a ultimei unităţi din modelul în cauză. În acest scop, lista pieselor de schimb, procedura de comandare a acestora şi informaţiile privind repararea şi întreţinerea trebuie să fie puse la dispoziţia publicului pe site-ul web cu acces liber al producătorului, al importatorului sau al reprezentantului autorizat, cel puţin în aceeaşi perioadă şi începând de la data menţionată la prezenta literă;

(e) producătorii sau importatorii de uscătoare de rufe de uz casnic cu tambur sau reprezentanţii autorizaţi ai acestora trebuie să se asigure că piesele de schimb menţionate la literele (a) şi (c) pot fi înlocuite cu ajutorul unor unelte disponibile în mod obişnuit şi fără deteriorarea permanentă a uscătorului de rufe de uz casnic cu tambur;

(f) în perioada menţionată la literele (b) şi (d), producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi trebuie să precizeze preţurile indicative înainte de impozitare, cel puţin în euro, pentru piesele de schimb enumerate la literele (a) şi (c), inclusiv preţul indicativ înainte de impozitare al elementelor de fixare şi al sculelor, dacă se furnizează împreună cu piesa de schimb, pe site-ul cu acces liber al producătorului, al importatorului sau al reprezentantului autorizat.

(2)

Termenul maxim de livrare a pieselor de schimb:

În perioada de disponibilitate a pieselor de schimb, producătorul, importatorul sau reprezentantul autorizat trebuie să asigure livrarea pieselor de schimb în termen de 15 zile lucrătoare de la primirea comenzii.

(3)

Accesul la informaţiile referitoare la reparare şi întreţinere:

(a) în perioada menţionată la punctul 1 litera (b), producătorul, importatorul sau reprezentantul autorizat asigură accesul reparatorilor profesionişti la informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea aparatului.

Pe site-ul web al producătorului, al importatorului sau al reprezentantului autorizat trebuie să se indice procesul prin care reparatorii profesionişti pot solicita accesul la informaţii. Pentru a accepta o astfel de solicitare, producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi pot solicita reparatorului profesionist doar să demonstreze că:

(i) reparatorul profesionist dispune de competenţa tehnică necesară pentru repararea uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur şi respectă reglementările aplicabile reparatorilor de echipamente electrice din statele membre în care îşi desfăşoară activitatea. Trimiterea la un sistem oficial de înregistrare ca reparator profesionist, dacă în statele membre în cauză există un astfel de sistem, se acceptă ca dovadă a conformităţii cu prezentul subpunct;

(ii) reparatorul profesionist este acoperit de o asigurare pentru răspunderile rezultate din activitatea sa, indiferent dacă acest lucru este impus de statul membru sau nu;

(b) producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi acceptă sau refuză solicitarea menţionată la litera (a) în termen de cinci zile lucrătoare;

(c) producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi pot percepe comisioane rezonabile şi proporţionale pentru accesul la informaţiile privind repararea şi întreţinerea sau pentru primirea de actualizări periodice. Un comision este rezonabil dacă nu descurajează accesul prin faptul că nu ia în considerare măsura în care reparatorul profesionist utilizează informaţiile;

(d) de îndată ce solicitarea este acceptată, reparatorul profesionist trebuie să aibă acces la informaţiile solicitate privind repararea şi întreţinerea în termen de o zi lucrătoare. Dacă este cazul, informaţiile pot fi furnizate pentru un model echivalent sau pentru un model din aceeaşi familie;

(e) informaţiile privind repararea şi întreţinerea trebuie să includă:

(i) identificarea neechivocă a uscătorului de rufe de uz casnic cu tambur;

(ii) o schemă de demontare sau o diagramă explodată;

(iii) manualul tehnic cu instrucţiuni pentru reparaţii;

(iv) lista echipamentelor necesare pentru reparare şi încercare;

(v) informaţii despre componente şi diagnostic (cum ar fi valorile teoretice minime şi maxime pentru măsurători);

(vi) traseele de cablaj şi diagramele de conectare;

(vii) codurile de eroare şi de diagnostic (inclusiv codurile specifice ale producătorului, dacă este cazul);

(viii) instrucţiuni pentru instalarea de software şi firmware relevante, inclusiv software de resetare;

(ix) informaţii despre modul de accesare a înregistrărilor de date stocate în uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur cu privire la incidentele de defectare raportate (dacă este cazul);

(x) diagrame ale subansamblurilor electronice;

(f) fără a se aduce atingere drepturilor de proprietate intelectuală, trebuie să se permită părţilor terţe să utilizeze şi să publice, fără să le modifice, informaţii privind repararea şi întreţinerea care au fost publicate iniţial de producător, de importator sau de reprezentantul autorizat şi care sunt identificate la litera (e), de îndată ce producătorul, importatorul sau reprezentantul autorizat sistează accesul la informaţiile respective după încheierea perioadei de acces la informaţiile privind repararea şi întreţinerea.

(4)

Producătorii, importatorii de uscătoare de rufe de uz casnic cu tambur sau reprezentanţii autorizaţi ai acestora trebuie să pună la dispoziţie actualizări de software şi firmware timp de cel puţin 10 ani de la introducerea pe piaţă a ultimei unităţi dintr-un model, iar aceste actualizări de software şi firmware trebuie furnizate gratuit.

(5)

Cerinţe de informare privind agenţii frigorifici:

Fără a aduce atingere Regulamentului (UE) nr. 517/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (1) şi, în special, articolului 12 privind etichetarea şi informaţiile despre produse şi echipamente, denumirea chimică sau denumirea industrială acceptată a agentului frigorific utilizat în uscătoarele de rufe cu tambur cu pompă de căldură trebuie să fie afişată permanent pe partea exterioară a aparatului, într-un loc vizibil şi uşor de identificat de către utilizatorul final, de exemplu pe panoul posterior.

(1) Regulamentul (UE) nr. 517/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind gazele fluorurate cu efect de seră şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 842/2006 (JO L 150, 20.5.2014, p. 195).

(6)

Cerinţe privind dezmembrarea pentru recuperarea şi reciclarea materialelor în condiţii de evitare a poluării:

(a) producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi trebuie să se asigure că uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur sunt concepute în aşa fel încât materialele şi componentele menţionate în anexa VII la Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (2) să poată fi îndepărtate cu ajutorul unor unelte disponibile în mod obişnuit;

(2) Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (DEEE) (JO L 197, 24.7.2012, p. 38).

(b) producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi trebuie să îndeplinească obligaţiile prevăzute la articolul 15 alineatul (1) din Directiva 2012/19/UE.

*) punctul 5 se modifică după cum urmează:
1.subpunctul 1 se modifică după cum urmează:
- litera (a) se modifică după cum urmează:
- punctul (iii) se înlocuieşte cu următorul text:
(iii)pompă de apă;
- punctul (v) se înlocuieşte cu următorul text:
(v)mecanisme de transmisie între motor şi tambur, cum ar fi cureaua tamburului;
- punctul (vii) se înlocuieşte cu următorul text:
(vii)tamburi şi rulmenţi pentru tambur;
- se adaugă următorul punct:
(xx)condensator pentru motor;";
- litera (b) se înlocuieşte cu următorul text:
(b)disponibilitatea pieselor de schimb menţionate la litera (a) trebuie să fie asigurată pentru o perioadă minimă care începe cel târziu la 1 iulie 2025 sau la doi ani de la introducerea pe piaţă a primei unităţi din model, în funcţie de data care survine cel mai târziu, şi se încheie la cel puţin 10 ani de la introducerea pe piaţă a ultimei unităţi din modelul în cauză. În acest scop, lista pieselor de schimb şi procedura de comandare a acestora trebuie să fie puse la dispoziţia publicului pe site-ul web cu acces liber al producătorului, al importatorului sau al reprezentantului autorizat, cel puţin în aceeaşi perioadă şi începând de la data menţionată la prezenta literă;
- litera (e) se înlocuieşte cu următorul text:
(e)producătorii sau importatorii de uscătoare de rufe de uz casnic cu tambur sau reprezentanţii autorizaţi ai acestora trebuie să se asigure că piesele de schimb menţionate la literele (a) şi (c) pot fi înlocuite fără a fi nevoie de unelte sau cu ajutorul unor unelte nebrevetate şi fără deteriorarea permanentă a uscătorului de rufe de uz casnic cu tambur;
2.la subpunctul 6, litera (a) se înlocuieşte cu următorul text:
(a)producătorii, importatorii sau reprezentanţii autorizaţi trebuie să se asigure că uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur sunt concepute în aşa fel încât materialele şi componentele menţionate în anexa VII la Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (*2) să poată fi îndepărtate din aparat fără a fi nevoie de unelte sau cu ajutorul unor unelte nebrevetate;
(*2)Directiva 2012/19/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 iulie 2012 privind deşeurile de echipamente electrice şi electronice (JO L 197, 24.7.2012, p. 38, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/19/oj).

6.Cerinţe referitoare la informaţii
Instrucţiunile de utilizare şi de instalare trebuie furnizate sub forma unui manual de utilizare pe un site web cu acces liber al producătorului, al importatorului sau al reprezentantului autorizat şi trebuie să includă:
(1)următoarele informaţii generale:
a)informaţii cu privire la faptul că programul eco este adecvat pentru uscarea rufelor umede din bumbac şi că acest program este utilizat pentru evaluarea conformităţii cu legislaţia UE în materie de proiectare ecologică;
b)informaţii privind faptul că programul eco este programul cel mai eficient din punctul de vedere al consumului de energie pentru uscarea rufelor umede din bumbac;
c)informaţii privind faptul că încărcarea uscătorului de rufe de uz casnic cu tambur până la capacitatea maximă indicată de producător pentru programele respective va contribui la realizarea de economii de energie;
d)dacă este cazul, informaţii privind modul de activare şi dezactivare a conexiunii la reţea şi impactul asupra consumului de energie;
e)instrucţiuni privind modul de identificare a informaţiilor despre model în baza de date cu produse, astfel cum se specifică în Regulamentul delegat (UE) 2023/2534 al Comisiei (3) prin intermediul unui link către informaţiile despre model stocate în baza de date cu produse sau al unui link către baza de date cu produse şi al unor informaţii privind modul de identificare pe produs a identificatorului de model;
(3)Regulamentul delegat (UE) 2023/2534 al Comisiei din 13 iulie 2023 de completare a Regulamentului (UE) 2017/1369 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte etichetarea energetică a uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tambur şi de abrogare a Regulamentului delegat (UE) nr. 392/2012 al Comisiei (JO L, 2023/2534, 22.11.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2534/oj).
(2)valori pentru următorii parametri:
a)capacitatea în kg;
b)durata programului, exprimată în ore şi minute;
c)consumul de energie electrică şi, dacă este cazul, de gaz, în kWh/ciclu de uscare;
d)emisiile acustice în aer în timpul ciclului de uscare.
Pentru programul eco, valorile parametrilor de la literele (a)-(c) se furnizează atât pentru încărcătură completă, cât şi pentru încărcătură parţială; valoarea parametrului de la litera (d) se furnizează numai pentru încărcătură completă.
Pentru alte programe decât programul eco, atunci când sunt disponibile, se furnizează valori orientative după cum urmează:
a)pentru programul uscare textile sintetice, valorile parametrilor de la literele (a)-(c) se furnizează pentru încărcătură completă;
b)pentru programul uscare textile delicate/lână, valorile parametrilor de la literele (a)-(c) se furnizează pentru încărcătură completă;
c)pentru programul uscare extra/foarte uscat textile sintetice, valorile parametrilor de la literele (a)-(c) se furnizează pentru încărcătură completă;
d)pentru programul uscare fier de călcat textile sintetice, valorile parametrilor de la literele (a)-(c) se furnizează pentru încărcătură completă;
e)pentru programul uscare extra/foarte uscat bumbac, valorile parametrilor de la literele (a)-(c) se furnizează atât pentru încărcătură completă, cât şi pentru încărcătură parţială;
f)pentru programul uscare fier de călcat bumbac, valorile parametrilor de la literele (a)-(c) se furnizează atât pentru încărcătură completă, cât şi pentru încărcătură parţială;

(3)instrucţiuni pentru efectuarea operaţiunilor de întreţinere, incluzând cel puţin următoarele operaţiuni:
a)instalarea corectă, inclusiv poziţionarea nivelului, conectarea la reţeaua de alimentare, conectarea la racordul de ieşire a apei (dacă este cazul), conectarea la gaz (dacă este cazul), instalarea furtunului de ventilaţie (dacă este cazul);
b)curăţarea filtrelor, inclusiv frecvenţa optimă şi procedura, precum şi principalele consecinţe ale curăţării insuficiente a filtrelor; instrucţiunile trebuie să indice faptul că, în momentul curăţării filtrelor, scamele trebuie aruncate la coşul de gunoi, nu evacuate prin spălare în sistemul de canalizare, pentru a se evita răspândirea microparticulelor de plastic în sistemul de ape uzate;
c)golirea rezervorului de apă pentru uscătoarele cu acţiune de condensare, în cazul în care uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur nu este conectat la un racord de ieşire a apei;
d)curăţarea periodică, inclusiv frecvenţa optimă;
e)deschiderea uşilor între ciclurile de uscare, dacă este cazul;
f)îndepărtarea obiectelor străine;
g)identificarea erorilor, semnificaţia erorilor şi măsurile necesare, inclusiv identificarea erorilor care necesită asistenţă profesională;
h)modul de accesare a serviciilor de reparaţii profesionale (pagini de internet, adrese, date de contact).
Instrucţiunile trebuie să includă, de asemenea, informaţii cu privire la orice implicaţii ale reparării de către utilizator sau ale reparaţiilor neprofesionale pentru siguranţa utilizatorului şi pentru garanţie, precum şi cu privire la perioada minimă de disponibilitate a pieselor de schimb.
ANEXA III:METODE DE MĂSURARE ŞI DE CALCUL
În scopul asigurării şi al verificării conformităţii cu cerinţele prezentului regulament, măsurătorile şi calculele se efectuează utilizându-se standarde armonizate ale căror numere de referinţă sunt publicate în acest sens în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau alte metode fiabile, exacte şi reproductibile care iau în considerare metodele de ultimă generaţie general recunoscute şi care sunt în conformitate cu dispoziţiile din prezenta anexă.
În cazul în care un parametru este declarat în temeiul articolului 4, valoarea declarată a acestuia trebuie utilizată de către producător, importator sau reprezentantul autorizat pentru efectuarea calculelor prevăzute în prezenta anexă.
Pentru măsurarea şi calcularea EEI, a eficienţei condensării, a duratei programului şi a emisiilor acustice în aer se utilizează programul eco, astfel cum poate fi identificat pe dispozitivul de selectare a programelor, pe afişaj şi prin conexiunea la reţea, în funcţie de funcţionalităţile oferite de uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur şi fără alte modificări ale reglajului gradului de umiditate finală. Consumul de energie, eficienţa condensării şi durata programului se măsoară simultan.

Calculul consumului ponderat de energie, al duratei ponderate a programului şi al eficienţei condensării se efectuează pe baza a trei cicluri de uscare cu încărcătură completă şi a patru cicluri de uscare cu încărcătură parţială.

1.Indicele de eficienţă energetică
Pentru calcularea EEI al unui model de uscător de rufe de uz casnic cu tambur, consumul ponderat de energie per ciclu de uscare pentru programul eco cu încărcătură completă şi parţială se compară cu consumul standard de energie per ciclu de uscare.
(a)EEI se calculează cu ajutorul formulei următoare şi se rotunjeşte la o zecimală:
unde

EtC

=

consumul ponderat de energie per ciclu de uscare;

SEC

=

consumul standard de energie per ciclu de uscare;

(b)SEC se calculează în kWh după cum urmează şi se rotunjeşte la două zecimale:
(i)pentru uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur, altele decât uscătoarele de rufe cu tambur cu ventilaţie:
(ii)pentru uscătoarele de rufe cu tambur cu ventilaţie:
unde

c

este capacitatea nominală, a uscătorului de rufe de uz casnic cu tambur pentru programul eco;

Tt

este durata ponderată a programului pentru programul eco;

(c)EtC se calculează în kWh după cum urmează şi se rotunjeşte la două zecimale:
unde

Edry

=

consumul de energie al programului eco cu încărcătură completă, exprimat în kWh şi rotunjit la două zecimale;

Edry1/2

=

consumul de energie al programului eco cu încărcătură parţială, exprimat în kWh şi rotunjit la două zecimale;

(d)pentru uscătoarele de rufe cu tambur alimentate cu gaz, Edry şi Edry1/2 se calculează după cum urmează:
unde

Egdry

=

consumul de gaz al programului eco cu încărcătură completă, exprimat în kWh şi rotunjit la două zecimale;

Egdry1/2

=

consumul de gaz al programului eco cu încărcătură parţială, exprimat în kWh şi rotunjit la două zecimale;

Egdry,a

=

consumul de energie electrică auxiliară al programului eco cu încărcătură completă, exprimat în kWh şi rotunjit la două zecimale;

Egdry1/2,a

=

consumul de energie electrică auxiliară al programului eco cu încărcătură parţială, exprimat în kWh şi rotunjit la două zecimale;

CC (coeficientul de conversie)

=

1,9.

(e)Tt pentru programul eco se calculează în minute, rotunjite la cel mai apropiat minut întreg, după cum urmează:
unde

Tdry

=

durata programului în cazul programului eco cu încărcătură completă, exprimată în minute şi rotunjită la cel mai apropiat minut întreg;

Tdry1/2

=

durata programului în cazul programului eco cu încărcătură parţială, exprimată în minute şi rotunjită la cel mai apropiat minut întreg;

(f)
[textul din punctul 1., alin. (F) din anexa III a fost abrogat la 24-nov-2025 de punctul 2., alin. (C) din anexa 1 din Regulamentul 2262/11-nov-2025]
2.Eficienţa condensării
Eficienţa condensării în cazul unui program (Ct) este raportul dintre masa umidităţii condensate şi colectate în recipientul unui uscător de rufe cu tambur cu acţiune de condensare şi masa umidităţii eliminate din încărcătură de program, aceasta din urmă fiind calculată ca diferenţa dintre masa încărcăturii umede de încercare înainte de uscare şi masa încărcăturii de încercare după uscare.
Ct se calculează ca procent şi se rotunjeşte la cel mai apropiat procent întreg, după cum urmează:
unde

Cdry

=

eficienţa medie a condensării în cazul programului eco cu încărcătură completă;

Cdry1/2

=

eficienţa medie a condensării în cazul programului eco cu încărcătură parţială.

3.Moduri cu consum redus de putere
Se măsoară consumul de putere al modului oprit (Po), al modului standby (Psm) şi, după caz, al pornirii întârziate (Pds). Valorile măsurate sunt exprimate în W şi rotunjite la două zecimale.
În timpul măsurării puterii consumate în modurile cu consum redus de putere, se verifică şi se înregistrează următoarele funcţii:
(a)afişarea sau nu de informaţii;
(b)activarea sau nu a unei conexiuni la reţea.
Dacă modul standby include afişarea unor informaţii sau a stării, această funcţie trebuie să fie asigurată şi atunci când este disponibil modul standby în reţea.
În cazul în care uscătorul de rufe de uz casnic cu tambur asigură o funcţie anti-şifonare, această funcţie trebuie întreruptă prin deschiderea uşii uscătorului de rufe de uz casnic cu tambur sau prin orice altă intervenţie adecvată cu 15 minute înainte de măsurarea consumului de putere.
4.Emisiile acustice în aer
Emisiile acustice în aer ale ciclului de uscare al unui uscător de rufe de uz casnic cu tambur se calculează pentru programul eco cu încărcătură completă, utilizând standarde armonizate ale căror numere de referinţă au fost publicate în acest scop în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau utilizând alte metode fiabile, exacte şi reproductibile, care ţin seama de stadiul actual al tehnologiei general recunoscut.
Emisiile acustice în aer se măsoară în dB(A) în raport cu 1 pW, iar rezultatul se rotunjeşte la cel mai apropiat număr întreg.
ANEXA IV:PROCEDURA DE VERIFICARE ÎN SCOPUL SUPRAVEGHERII PIEŢEI
1.Toleranţele de verificare stabilite în tabelul 2 se referă numai la verificarea valorilor declarate de autorităţile statelor membre şi nu trebuie utilizate de producător, de importator sau de reprezentantul autorizat ca toleranţe permise pentru a stabili valorile respective în documentaţia tehnică sau pentru a interpreta aceste valori în vederea obţinerii conformităţii ori pentru a comunica performanţe superioare prin orice mijloace.

2.În cazul în care un model nu este conform cerinţelor stabilite la articolul 40 din Regulamentul (UE) 2024/1781, modelul respectiv şi toate modelele echivalente sunt considerate neconforme.

3.În cadrul verificării conformităţii unui model de produs cu cerinţele prevăzute în prezentul regulament, în temeiul articolului 3 alineatul (2) din Directiva 2009/125/CE, autorităţile statelor membre aplică următoarea procedură:
(a)autorităţile statelor membre verifică o singură unitate din modelul respectiv;
(b)modelul este considerat conform cu cerinţele aplicabile dacă îndeplineşte toate cerinţele următoare:
(i)valorile declarate furnizate în documentaţia tehnică în temeiul punctului 2 din anexa IV la Directiva 2009/125/CE şi, dacă este cazul, valorile folosite pentru calculul acestor valori declarate nu sunt mai avantajoase pentru producător, pentru importator sau pentru reprezentantul autorizat decât rezultatele măsurătorilor corespunzătoare efectuate în temeiul punctului 2 litera (g) din anexa respectivă;
(ii)valorile declarate respectă toate cerinţele prevăzute în prezentul regulament şi niciuna dintre informaţiile obligatorii despre produs publicate de producător, de importator sau de reprezentantul autorizat nu conţine valori care sunt mai avantajoase pentru producător sau pentru importator decât valorile declarate;
(iii)atunci când autorităţile statelor membre verifică unitatea din model, orice sistem de actualizare a software-ului pe care este posibil să îl fi instalat producătorul, importatorul sau reprezentantul autorizat trebuie să respecte cerinţele prevăzute la articolul 7;
(iv)atunci când autorităţile statelor membre verifică unitatea din model, aceasta respectă cerinţele privind programele prevăzute la punctul 1, cerinţele privind eficienţa utilizării resurselor prevăzute la punctul 5 şi cerinţele privind informaţiile prevăzute la punctul 6 din anexa II; şi
(v)atunci când autorităţile statelor membre supun încercării unitatea din model, valorile determinate, şi anume, valorile parametrilor relevanţi, astfel cum au fost măsurate în cadrul încercării, şi valorile calculate pe baza respectivelor măsurători, trebuie să fie în conformitate cu:
(a)criteriile de validitate prevăzute în tabelul 1;
(b)toleranţele de verificare corespunzătoare stabilite în tabelul 2.

a)[textul din punctul 3., alin. (B), litera A. din anexa IV a fost abrogat la 24-nov-2025 de punctul 2., alin. (D) din anexa 1 din Regulamentul 2262/11-nov-2025]
b)[textul din punctul 3., alin. (B), litera B. din anexa IV a fost abrogat la 24-nov-2025 de punctul 2., alin. (D) din anexa 1 din Regulamentul 2262/11-nov-2025]
4.Dacă nu se obţin rezultatele menţionate la punctul 3 litera (b) subpunctul (i), (ii) (iii) sau (iv), modelul şi toate modelele echivalente trebuie considerate neconforme cu prezentul regulament.
5.Dacă nu se obţine rezultatul menţionat la punctul 3 litera (b) subpunctul (v), autorităţile din statele membre selectează pentru încercare trei unităţi suplimentare din acelaşi model. Ca alternativă, cele trei unităţi suplimentare selectate pot fi din unul sau mai multe modele echivalente.
6.Modelul şi toate modelele echivalente sunt considerate neconforme cu prezentul regulament dacă valoarea determinată pentru gradul mediu de umiditate finală în cazul programului eco nu îndeplineşte criteriile de validitate indicate în tabelul 1 pentru una dintre cele trei unităţi suplimentare menţionate la punctul 5. În acest caz, nu este necesar ca celelalte unităţi, care nu au făcut încă obiectul încercării, să fie supuse încercării. Modelul este considerat conform dacă valoarea determinată pentru gradul de umiditate finală respectă criteriile de validitate indicate în tabelul 1 pentru fiecare dintre cele trei unităţi suplimentare.
7.Se consideră că modelul este conform cu cerinţele aplicabile atunci când, pentru cele trei unităţi menţionate la punctul 5, media aritmetică a valorilor determinate respectă toleranţele de verificare corespunzătoare stabilite în tabelul 2.

8.Dacă nu se obţine rezultatul menţionat la punctul 7, modelul respectiv şi toate modelele echivalente sunt considerate neconforme cu prezentul regulament.
9.Imediat după adoptarea unei decizii privind neconformitatea modelului în temeiul punctului 2, 4, 6 sau 8, autorităţile statului membru în cauză furnizează autorităţilor celorlalte state membre şi Comisiei toate informaţiile relevante.
10.Autorităţile statelor membre utilizează metodele de măsurare şi de calcul stabilite în anexa III.
11.Autorităţile statelor membre aplică numai criteriile de validitate prevăzute în tabelul 1 şi toleranţele de verificare prevăzute în tabelul 2 şi utilizează doar procedura descrisă la punctele 3-8 pentru cerinţele menţionate în prezenta anexă. Pentru parametrii din tabelele 1 şi 2 nu se aplică alte criterii de validitate sau toleranţe de verificare, cum ar fi cele stabilite în standarde armonizate sau în orice altă metodă de măsurare.
Tabelul 1 Criterii de validitate

Parametru

Criterii de validitate

Gradul mediu de umiditate finală în cazul programului eco t

Valoarea determinată se măsoară şi se calculează şi trebuie să fie mai mică de 1,5 %.

Tabelul 2 Toleranţe de verificare

Parametru

Toleranţe de verificare

Edry şi Edry1/2

Valoarea determinată (*3) nu trebuie să depăşească valoarea declarată pentru Edry şi Edry1/2 cu mai mult de 6 %.

Egdry şi Egdry1/2

Valoarea determinată (*3) nu trebuie să depăşească valoarea declarată pentru Egdry şi Egdry1/2 cu mai mult de 6 %.

Egdry,a şi Egdry1/2,a

Valoarea determinată (*3) nu trebuie să depăşească valoarea declarată pentru Egdry,a şi Egdry1/2,a cu mai mult de 6 %.

Ct

Valoarea determinată (*3) nu trebuie să fie mai mică cu mai mult de 6 % faţă de valoarea declarată pentru Ct.

Tdry şi Tdry1/2

Valoarea determinată (*3) nu trebuie să depăşească cu mai mult de 6 % valoarea declarată pentru Tdry şi Tdry1/2.

Po

Valoarea determinată (*3) a Po nu trebuie să depăşească cu mai mult de 0,10 W valoarea declarată.

Psm

Valoarea determinată (*3) a Psm nu trebuie să depăşească valoarea declarată cu mai mult de 10 % dacă valoarea declarată este mai mare de 1,00 W sau cu mai mult de 0,10 W dacă valoarea declarată este mai mică sau egală cu 1,00 W.

Pds

Valoarea determinată (*3) a Pds nu trebuie să depăşească valoarea declarată cu mai mult de 10 % dacă valoarea declarată este mai mare de 1,00 W sau cu mai mult de 0,10 W dacă valoarea declarată este mai mică sau egală cu 1,00 W.

Emisiile acustice în aer

Valoarea determinată (*3) nu trebuie să depăşească valoarea declarată cu mai mult de 2 dB în raport cu 1 pW.

(*3) În cazul în care sunt supuse încercării trei unităţi suplimentare, în conformitate cu punctul 5, valoarea determinată înseamnă media aritmetică a valorilor determinate pentru aceste trei unităţi suplimentare.

ANEXA V:VALORI DE REFERINŢĂ
La data intrării în vigoare a prezentului regulament, cea mai bună tehnologie disponibilă pe piaţă pentru uscătoarele de rufe de uz casnic cu tambur este identificată după cum urmează:
1.uscător de rufe cu tambur cu acţiune de condensare cu element de încălzire, cu o capacitate nominală de 7 kg:
(a)consum de energie: 2,73 kWh/ciclu de uscare pentru programul eco (*);
(b)durata ciclului de uscare: 76 minute pentru programul eco (*);
(c)emisiile acustice în aer: 63 dB(A);
2.uscător de rufe cu tambur cu pompă de căldură, cu o capacitate nominală de 7 kg:
(a)consum de energie: 0,85 kWh/ciclu de uscare pentru programul eco (*);
(b)durata ciclului de uscare: 134 minute pentru programul eco (*);
(c)emisiile acustice în aer: 66 dB(A);
3.uscător de rufe cu tambur cu ventilaţie cu element de încălzire, cu o capacitate nominală de 7 kg:
(a)consum de energie: 2,58 kWh/ciclu de uscare pentru programul eco (*);
(b)durata ciclului de uscare: 76 minute pentru programul eco (*);
(c)emisiile acustice în aer: 69 dB(A);
(*)Valoare calculată pe baza unei medii ponderate între încărcătura completă şi cea parţială, unde încărcătura completă se înmulţeşte cu 0,24, iar cea parţială cu 0,76.
ANEXA VI:USCĂTOARE DE RUFE DE UZ CASNIC CU TAMBURI MULTIPLI
În ceea ce priveşte uscătoarele de rufe de uz casnic cu tamburi multipli, dispoziţiile de la punctele 1-4 din anexa II se aplică fiecărui tambur, conform metodelor de măsurare şi de calcul stabilite în anexa III. Dispoziţiile de la punctul 5 din anexa II se aplică tuturor uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tamburi multipli în ansamblu. Dispoziţiile de la punctul 6 din anexa II se aplică fiecărui tambur sau uscătoarelor de rufe de uz casnic cu tamburi multipli în ansamblu. Dispoziţiile de la punctele 1-4 din anexa II se aplică în mod independent fiecărui tambur, cu excepţia cazului în care tamburii sunt integraţi în aceeaşi carcasă şi pot funcţiona numai în mod simultan atunci când se selectează programul eco. În acest din urmă caz, dispoziţiile respective se aplică uscătorului de rufe de uz casnic cu tamburi multipli în ansamblu, după cum urmează:
(a)capacitatea nominală a uscătorului de rufe de uz casnic cu tamburi multipli este suma capacităţilor nominale ale tuturor tamburilor;
(b)consumul de energie al uscătorului de rufe de uz casnic cu tamburi multipli este suma consumului de energie al tuturor tamburilor;
(c)indicele de eficienţă energetică se calculează utilizând capacitatea nominală şi consumul de energie ale uscătorului de rufe de uz casnic cu tambur multipli în ansamblu;
(d)durata programului este durata programului "eco" al tamburului cu cea mai mare capacitate nominală;
(e)cerinţele privind modurile cu consum redus de putere se aplică întregului uscător de rufe de uz casnic cu tambur multipli;
(f)emisiile acustice în aer sunt cele ale întregului uscător de rufe de uz casnic cu tambur multipli.
Procedura de verificare prevăzută în anexa IV se aplică uscătorului de rufe de uz casnic cu tamburi multipli, în ansamblul său, criteriile de validitate şi toleranţele de verificare aplicându-se fiecăruia dintre parametrii determinaţi în conformitate cu prezenta anexă.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 22 noiembrie 2023