Nou Regulamentul 2530/16-dec-2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele aplicabile prestatorilor de servicii de încredere calificaţi care prestează servicii de încredere calificate

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 17 Decembrie 2025
Regulamentul 2530/16-dec-2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele aplicabile prestatorilor de servicii de încredere calificaţi care prestează servicii de încredere calificate
Dată act: 16-dec-2025
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 iulie 2014 privind identificarea electronică şi serviciile de încredere pentru tranzacţiile electronice pe piaţa internă şi de abrogare a Directivei 1999/93/CE (1), în special articolul 24 alineatul (5),
(1)JO L 257, 28.8.2014, p. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/910/oj.
Întrucât:
(1)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi joacă un rol esenţial în asigurarea unor interacţiuni digitale sigure şi fiabile prin prestarea de servicii de încredere calificate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 910/2014.
(2)Prezumţia de conformitate prevăzută la articolul 24 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 ar trebui să se aplice numai în cazul în care serviciile de încredere calificate sunt conforme cu cerinţele, standardele de referinţă şi specificaţiile prevăzute în prezentul regulament. Aceste cerinţe, standarde de referinţă şi specificaţii ar trebui să reflecte practicile consacrate şi să fie recunoscute pe scară largă în sectoarele relevante. Standardele de referinţă ar trebui adaptate pentru a include controale suplimentare care să asigure securitatea şi credibilitatea serviciilor de încredere calificate şi ale prestatorilor de servicii de încredere calificaţi care prestează serviciile respective.
(3)În cazul în care un prestator de servicii de încredere aderă la cerinţele, standardele de referinţă şi specificaţiile prevăzute în prezentul regulament, organismele de supraveghere ar trebui să prezume conformitatea acestuia cu cerinţele relevante din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 şi să ţină seama în mod corespunzător de această prezumţie pentru acordarea sau confirmarea statutului de serviciu de încredere calificat al serviciului de încredere. Cu toate acestea, un prestator de servicii de încredere calificat se poate baza şi pe alte practici pentru a-şi demonstra conformitatea cu cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 910/2014.
(4)Comisia evaluează periodic tehnologiile, practicile, standardele sau specificaţiile tehnice nou-apărute. În conformitate cu considerentul 75 din Regulamentul (UE) 2024/1183 al Parlamentului European şi al Consiliului (2), Comisia ar trebui să revizuiască şi, dacă este necesar, să actualizeze prezentul regulament de punere în aplicare pentru a-l menţine aliniat la evoluţiile mondiale, la tehnologiile, practicile, standardele sau specificaţiile tehnice nou-apărute şi pentru a respecta bunele practici de pe piaţa internă.
(2)Regulamentul (UE) 2024/1183 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 aprilie 2024 de modificare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 în ceea ce priveşte instituirea cadrului european pentru identitatea digitală (JO L, 2024/1183, 30.4.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1183/oj).
(5)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi trebuie să notifice organismele de supraveghere înainte de a introduce orice modificare legată de prestarea serviciilor de încredere calificate. Aceste notificări ar trebui să le ofere organismelor de supraveghere posibilitatea de a impune prestatorilor de servicii de încredere calificaţi obligaţia de a lua măsuri adecvate pentru a atenua impactul negativ potenţial al modificărilor notificate asupra îndeplinirii cerinţelor Regulamentului (UE) nr. 910/2014 şi asupra acordării statutului de serviciu de încredere calificat. Pentru a oferi claritate şi orientări prestatorilor de servicii de încredere calificaţi cu privire la modificările care trebuie notificate organismelor de supraveghere, prezentul regulament ar trebui să includă o listă neexhaustivă a acestor modificări.
(6)În pofida articolului 21 din Directiva (UE) 2022/2555 a Parlamentului European şi a Consiliului (3), articolul 24 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 prevede cerinţe suplimentare în ceea ce priveşte procedurile de gestionare a riscurilor juridice, de afaceri, operaţionale şi a altor riscuri directe sau indirecte legate de prestarea serviciului de încredere calificat care nu sunt abordate în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2690 al Comisiei (4). Pentru a se asigura că evaluează şi documentează în mod structural şi sistematic aceste riscuri legate de fiabilitatea serviciilor de încredere calificate prestate, prestatorii de servicii de încredere calificaţi ar trebui să instituie un cadru de gestionare a riscurilor adaptat serviciilor de încredere calificate pe care le prestează. Pentru a asigura coerenţa politicilor de gestionare a riscurilor puse în aplicare de prestatorii de servicii de încredere necalificaţi şi de prestatorii de servicii de încredere calificaţi, cadrul respectiv ar trebui să respecte cerinţele prevăzute în Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2160 al Comisiei (5).
(3)Directiva (UE) 2022/2555 a Parlamentului European şi a Consiliului din 14 decembrie 2022 privind măsuri pentru un nivel comun ridicat de securitate cibernetică în Uniune, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 şi a Directivei (UE) 2018/1972 şi de abrogare a Directivei (UE) 2016/1148 (Directiva NIS 2) (JO L 333, 27.12.2022, p. 80, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2022/2555/oj).
(4)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2024/2690 al Comisiei din 17 octombrie 2024 de stabilire a normelor de aplicare a Directivei (UE) 2022/2555 în ceea ce priveşte cerinţele tehnice şi metodologice ale măsurilor de gestionare a riscurilor în materie de securitate cibernetică şi specificarea suplimentară a cazurilor în care un incident este considerat semnificativ referitor la furnizorii de servicii DNS, registrele de nume TLD, furnizorii de servicii de cloud computing, furnizorii de servicii de centre de date, furnizorii de reţele de furnizare de conţinut, furnizorii de servicii gestionate, furnizorii de servicii de securitate gestionate, furnizorii de pieţe online, de motoare de căutare online şi de platforme de servicii de socializare în reţea, precum şi prestatorii de servicii de încredere (JO L, 2024/2690, 18.10.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2024/2690/oj).
(5)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2160 al Comisiei din 27 octombrie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele de referinţă, specificaţiile şi procedurile pentru gestionarea riscurilor legate de prestarea de servicii de încredere necalificate (JO L, 2025/2160, 28.10.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/2160/oj).
(7)Continuitatea serviciilor de încredere calificate sau încetarea corespunzătoare a serviciilor de încredere calificate în situaţia în care nu se poate asigura continuitatea acestora este esenţială pentru asigurarea credibilităţii serviciilor de încredere calificate. Prevederea unor planuri de încetare a serviciilor suficient de detaliate reprezintă un instrument important pentru a se asigura faptul că abonaţii şi beneficiarii se pot baza pe rezultatele generate de serviciile de încredere calificate în cazul încetării serviciilor respective. Planurile de încetare a serviciilor ar trebui să acopere atât încetarea anticipată a unui serviciu de încredere calificat, de exemplu în cazul vânzării unui serviciu de încredere calificat către un alt prestator de servicii de încredere calificat, cât şi încetarea neanticipată, cum ar fi în cazul falimentului sau în alte cazuri de insolvenţă. Planurile de încetare a serviciilor ar trebui să conţină dispoziţii adecvate care să garanteze faptul că efectele încetării serviciilor pot fi gestionate fără niciun impact negativ asupra validităţii sau a valorii rezultatelor generate de serviciul de încredere calificat înainte de încetarea acestuia. În plus, planurile de încetare a serviciilor ar trebui să asigure faptul că un serviciu de încredere calificat care a încetat şi care nu mai îndeplineşte cerinţele relevante aplicabile serviciilor de încredere calificate sau prestatorilor de servicii de încredere calificaţi prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 nu poate genera noi rezultate. Înainte de a introduce orice modificări, prestatorii de servicii de încredere calificaţi ar trebui să actualizeze planurile de încetare a serviciilor şi ar trebui să analizeze impactul oricăror modificări legate de prestatorul de servicii de încredere calificat sau de serviciile de încredere calificate pe care le prestează acesta, cum ar fi modificări ale denumirii acestora, fuziuni, achiziţii, falimente, administrare judiciară, administrare forţată, sau al oricăror modificări tehnice asupra planurilor de încetare a serviciilor.
(8)Comisia a adoptat regulamente de punere în aplicare care fac trimitere la standardele şi specificaţiile tehnice aplicabile serviciilor de încredere calificate. Regulamentele de punere în aplicare respective, menţionate în anexa la prezentul regulament, precizează modul în care trebuie aplicate şi interpretate cerinţele referitoare la prestatorii de servicii de încredere calificaţi prevăzute la articolul 24 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014, având în vedere aspectele specifice ale serviciilor de încredere calificate respective. Pentru ca prezumţia de conformitate prevăzută la articolul 24 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 să se aplice unui prestator de servicii calificat, acesta ar trebui să respecte toate cerinţele menţionate în anexă aplicabile serviciului de încredere calificat specific în cauză.
(9)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (6) şi, după caz, Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (7) se aplică activităţilor de prelucrare a datelor cu caracter personal efectuate în temeiul prezentului regulament.
(6)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(7)Directiva 2002/58/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 12 iulie 2002 privind prelucrarea datelor personale şi protejarea confidenţialităţii în sectorul comunicaţiilor publice (Directiva asupra confidenţialităţii şi comunicaţiilor electronice) (JO L 201, 31.7.2002, p. 37, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2002/58/oj).
(10)Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului (8) şi a emis un aviz la 21 octombrie 2025 (9).
(8)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(9)Observaţiile formale ale AEPD cu privire la proiectul de regulament de punere în aplicare de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 în ceea ce priveşte cerinţele aplicabile prestatorilor de servicii de încredere calificaţi care prestează servicii de încredere calificate.
(11)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului instituit prin articolul 48 din Regulamentul (UE) nr. 910/2014,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Notificări către organismul de supraveghere
(1)În notificările menţionate la articolul 24 alineatul (2) litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014, prestatorii de servicii de încredere calificaţi includ cel puţin modificările semnificative care privesc toate elementele următoare:
a)descrierile serviciilor, politicile, declaraţiile de practică sau termenele şi condiţiile aferente;
b)arhitectura tehnică a serviciilor de încredere calificate sau orice sisteme ori produse de încredere menţionate la articolul 24 alineatul (2) literele (e) şi (f) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014;
c)găzduirea oricăror componente tehnice necesare pentru prestarea serviciilor de încredere calificate sau serviciile tehnice legate de aceste componente tehnice;
d)utilizarea tehnicilor criptografice sau a materialelor criptografice pentru prestarea serviciilor de încredere calificate;
e)procedurile de înregistrare şi identificare;
f)structura organizaţională sau guvernanţa prestatorului de servicii de încredere;
g)planul de încetare a serviciilor;
h)resursele financiare şi asigurarea de răspundere menţionată la articolul 24 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014;
i)elementele care influenţează conţinutul listei sigure naţionale corespunzătoare;
j)părţile terţe implicate în prestarea serviciilor de încredere calificate, inclusiv subcontractanţii sau prestatorii de servicii, sau modificările aduse clauzelor contractuale din contractele încheiate cu aceste părţi terţe.
(2)Notificările menţionate la alineatul (1) includ:
a)descrierea modificării;
b)data şi ora planificate ale modificării;
c)motivele modificării şi, după caz, dovezile pe care se întemeiază motivele modificării;
d)după caz, documentele actualizate.
Art. 2: Cadrul de gestionare a riscurilor
Cerinţele prevăzute la articolele 2, 3 şi 4 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2160 se aplică mutatis mutandis prestatorilor de servicii de încredere calificaţi în ceea ce priveşte cerinţa de a dispune de un cadru de gestionare a riscurilor prevăzută la articolul 24 alineatul (2) litera (fa) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014.
Art. 3: Planul de încetare a serviciilor
(1)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi stabilesc un plan de încetare a serviciilor pentru fiecare serviciu de încredere calificat pe care îl prestează, plan în care stabilesc dispoziţiile necesare pentru aplicarea eficace şi corectă a încetării serviciului sau a unor părţi ale acestuia, cu scopul de a asigura continuitatea serviciului şi de a furniza dovezi în procedurile judiciare, inclusiv modul în care informaţiile sunt menţinute accesibile în conformitate cu articolul 24 alineatul (2) litera (h) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014.
(2)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi instituie controale şi proceduri pentru a asigura disponibilitatea pentru utilizarea internă a politicilor, practicilor, procedurilor, acordurilor cu părţi terţe documentate şi a oricăror alte documente necesare pentru a asigura eficacitatea planului de încetare.
(3)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi instituie controale şi proceduri pentru a se asigura că planurile lor de încetare a serviciilor şi orice document asociat acestora conţin informaţii actualizate.
(4)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi revizuiesc planurile de încetare a serviciilor şi orice documente asociate acestora cel puţin din doi în doi ani şi cu ocazia introducerii oricăror eventuale modificări legate de prestatorul de servicii de încredere calificat sau de serviciile de încredere calificate pe care le prestează acesta şi actualizează planurile de încetare în consecinţă.
(5)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi gestionează riscurile specifice asociate încetării prestării serviciilor lor de încredere calificate ca parte a cadrului de gestionare a riscurilor menţionat la articolul 2.
(6)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi asigură menţinerea unor resurse financiare suficiente sau obţin o asigurare adecvată pentru a acoperi costurile necesare pentru executarea efectivă a planului de încetare a serviciilor, inclusiv în cazul încetării neanticipate.
(7)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi se asigură că planul de încetare a serviciilor include proceduri şi modalităţi adecvate aplicabile cel puţin în următoarele situaţii:
a)încetarea serviciilor de încredere calificate, inclusiv, după caz, în legătură cu dezafectarea oricăror componente sau servicii tehnice utilizate pentru prestarea serviciului de încredere calificat în cauză;
b)actualizarea în timp util a informaţiilor privind serviciile respective, astfel cum sunt enumerate în listele sigure naţionale corespunzătoare;
c)revocarea oricăror certificate calificate existente şi nerevocate emise de aceştia înainte de încheierea procesul de încetare a serviciului de încredere calificat de emitere de certificate calificate, cu excepţia cazului în care toate obligaţiile relevante aferente serviciilor de încredere calificate care încetează să fie prestate sunt transferate către un alt prestator de servicii de încredere calificat într-un mod care să asigure faptul că certificatele calificate şi toate serviciile conexe îndeplinesc în continuare cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 într-un mod neîntrerupt;
d)asigurarea faptului că, după încetarea prestării serviciilor de încredere calificate, nu mai poate fi generat sau pus la dispoziţie niciun alt serviciu de încredere calificat prin utilizarea datelor de creare a semnăturii sau a sigiliului ale prestatorului de servicii de încredere calificat;
e)asigurarea accesibilităţii şi a utilizabilităţii tuturor înregistrărilor de date relevante deţinute de prestatorul de servicii de încredere calificat;
f)abordarea scenariilor de încetare anticipată, neanticipată, parţială şi completă;
g)asigurarea faptului că interesele abonaţilor serviciilor de încredere calificate care au încetat să fie prestate sunt protejate în momentul încetării serviciilor, inclusiv prin păstrarea informaţiilor necesare pentru ca abonaţii să verifice validitatea juridică a rezultatelor generate de serviciile de încredere calificate;
h)după caz, specificarea oricăror acorduri încheiate pentru a permite prestarea de servicii de încredere calificate alternative de către alţi prestatori de servicii de încredere calificaţi, astfel încât să se reducă la minimum perturbările pentru abonaţi;
i)transmiterea de notificări părţilor cunoscute de prestatorul de servicii de încredere calificat care vor fi afectate în mod direct sau indirect de încetarea serviciilor.
(8)Procedurile şi modalităţile menţionate la alineatul (7) litera (e) asigură accesibilitatea şi utilizabilitatea înregistrărilor care sunt necesare pentru:
a)furnizarea de dovezi cu privire la conformitatea serviciilor de încredere calificate cu Regulamentele (UE) nr. 910/2014 şi (UE) 2016/679;
b)asigurarea continuităţii serviciilor de încredere calificate în ceea ce priveşte datele de validare a semnăturii sau a sigiliului ale prestatorului de servicii de încredere calificat şi în ceea ce priveşte asigurarea păstrării neîntrerupte a informaţiilor necesare pentru verificarea corectitudinii rezultatelor generate anterior de serviciile de încredere.
(9)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi se asigură că planul de încetare a serviciilor şi înregistrările asociate acestuia includ cel puţin următoarele documente:
a)procedurile privind încetarea prestării serviciilor de încredere calificate;
b)procedurile privind revizuirea periodică a planului de încetare menţionată la alineatul (4) şi înregistrările aferente;
c)rapoartele de audit referitoare la planul de încetare;
d)acordurile referitoare la încetarea serviciilor încheiate cu părţile terţe implicate în prestarea serviciilor de încredere calificate care urmează să înceteze să fie prestate;
e)documentele conţinând termenele şi condiţiile, practicile şi politicile referitoare la serviciile de încredere calificate.
Art. 4: Standarde de referinţă şi specificaţii privind serviciile de încredere calificate
(1)Pe lângă cerinţele prevăzute la articolul 1, la articolul 2 şi la articolul 3, standardele de referinţă şi specificaţiile menţionate la articolul 24 alineatul (5) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014 sunt stabilite în anexa la prezentul regulament.
(2)În cazul în care există discrepanţe între standardele de referinţă şi specificaţiile stabilite prin regulamentele de punere în aplicare şi prevăzute în anexa la prezentul regulament şi cerinţele prevăzute la articolele 1, 2 şi 3 din prezentul regulament, prevalează cerinţele prevăzute la articolele 1, 2 şi 3 din prezentul regulament.
Art. 5: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 16 decembrie 2025.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXĂ:Lista standardelor de referinţă şi a specificaţiilor menţionate la articolul 4
1.Pentru serviciile de încredere calificate pentru emiterea de certificate calificate pentru semnăturile electronice: clauzele 5.2, 6.1, 6.4, 6.5, 6.8 şi 6.9 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate la punctul 1 din anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1943 al Comisiei (1).
(1)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1943 al Comisiei din 29 septembrie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele de referinţă privind certificatele calificate pentru semnături electronice şi certificatele calificate pentru sigiliile electronice (JO L, 2025/1943, 30.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/1943/oj).
2.Pentru serviciile de încredere calificate pentru emiterea de certificate calificate pentru sigiliile electronice: clauzele 5.2, 6.1, 6.4, 6.5, 6.8 şi 6.9 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate la punctul 1 din anexa II la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1943.
3.Pentru serviciile de încredere calificate pentru emiterea de certificate calificate pentru autentificarea unui site internet: clauzele 5.2, 6.1, 6.4, 6.5, 6.8 şi 6.9 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate în anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1943
4.Pentru serviciile calificate de validare a semnăturilor electronice calificate: clauzele 5, 6 şi 7 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate la punctul 1 din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1942 al Comisiei (2).
(2)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1942 al Comisiei din 29 septembrie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte serviciile calificate de validare a semnăturilor electronice calificate şi serviciile calificate de validare a sigiliilor electronice calificate (JO L, 2025/1942, 30.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/1942/oj).
5.Pentru serviciile calificate de validare a sigiliilor electronice calificate: clauzele 5, 6 şi 7 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate la punctul 1 din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1942.
6.Pentru serviciile calificate de păstrare a semnăturilor electronice calificate: clauzele 5, 6 şi 7 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate la punctul 1 din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1946 al Comisiei (3).
(3)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1946 al Comisiei din 29 septembrie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte serviciile calificate de păstrare a semnăturilor electronice calificate şi a sigiliilor electronice calificate (JO L, 2025/1946, 30.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/1946/oj).
7.Pentru serviciile calificate de păstrare a sigiliilor electronice calificate: clauzele 5, 6 şi 7 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate la punctul 1 din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1946.
8.Pentru serviciile de încredere calificate pentru crearea mărcilor temporale electronice calificate: clauzele 5, 6 şi 7 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate la punctul 1 din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1929 al Comisiei (4).
(4)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1929 al Comisiei din 29 septembrie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte stabilirea legăturii între dată şi oră şi date şi stabilirea exactităţii surselor orei indicate pentru furnizarea mărcilor temporale electronice calificate (JO L, 2025/1929, 30.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/1929/oj).
9.Pentru serviciile calificate de distribuţie electronică înregistrată: clauzele 4, 6 şi 7 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate în anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1944 al Comisiei (5).
(5)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1944 al Comisiei din 29 septembrie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele de referinţă pentru procesele de trimitere şi primire a datelor în cadrul serviciilor calificate de distribuţie electronică înregistrată şi în ceea ce priveşte interoperabilitatea serviciilor respective (JO L, 2025/1944, 30.9.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/1944/oj).
10.Pentru serviciile calificate de gestionare a dispozitivelor calificate de creare a semnăturii electronice la distanţă: clauzele 5, 6.1, 6.4, 6.5, 6.7 şi 6.8 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate în anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1567 al Comisiei (6).
(6)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1567 al Comisiei din 29 iulie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte gestionarea dispozitivelor calificate de creare a semnăturilor electronice la distanţă şi a dispozitivelor calificate de creare a sigiliilor electronice la distanţă ca servicii de încredere calificate (JO L, 2025/1567, 30.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/1567/oj).
11.Pentru serviciile calificate de gestionare a dispozitivelor calificate de creare a sigiliilor electronice la distanţă: clauzele 5, 6.1, 6.4, 6.5, 6.7 şi 6.8 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate în anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1567.
12.Pentru serviciile calificate de arhivare electronică: clauzele 6 şi 7 din standard, astfel cum sunt menţionate şi adaptate în anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2532 al Comisiei (7).
(7)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2532 al Comisiei din 16 decembrie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele de referinţă şi specificaţiile privind serviciile calificate de arhivare electronică (JO L, 2025/2532, 17.12.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/2532/oj).
13.Pentru serviciile de încredere calificate pentru emiterea atestatelor electronice calificate ale atributelor: standardul menţionat în anexa I la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1569 al Comisiei (8).
(8)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/1569 al Comisiei din 29 iulie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte atestatele electronice calificate ale atributelor şi atestatele electronice ale atributelor emise de un organism din sectorul public responsabil de o sursă autentică sau în numele unui astfel de organism (JO L, 2025/1569, 30.7.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/1569/oj).
14.Pentru serviciile de încredere calificate pentru înregistrarea datelor într-un registru electronic calificat: standardul menţionat şi adaptat la punctul 3 litera (a) din anexa la Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2531 al Comisiei (9).
(9)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2531 al Comisiei din 16 decembrie 2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele de referinţă şi specificaţiile privind registrele electronice calificate (JO L, 2025/2531, 17.12.2025, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2025/2531/oj).
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 17 decembrie 2025