Nou Art. 3. - Art. 3: Planul de încetare a serviciilor - Regulamentul 2530/16-dec-2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) nr. 910/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele aplicabile prestatorilor de servicii de încredere calificaţi care prestează servicii de încredere calificate

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

Neintrat în vigoare
Versiune de la: 17 Decembrie 2025
Art. 3: Planul de încetare a serviciilor
(1)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi stabilesc un plan de încetare a serviciilor pentru fiecare serviciu de încredere calificat pe care îl prestează, plan în care stabilesc dispoziţiile necesare pentru aplicarea eficace şi corectă a încetării serviciului sau a unor părţi ale acestuia, cu scopul de a asigura continuitatea serviciului şi de a furniza dovezi în procedurile judiciare, inclusiv modul în care informaţiile sunt menţinute accesibile în conformitate cu articolul 24 alineatul (2) litera (h) din Regulamentul (UE) nr. 910/2014.
(2)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi instituie controale şi proceduri pentru a asigura disponibilitatea pentru utilizarea internă a politicilor, practicilor, procedurilor, acordurilor cu părţi terţe documentate şi a oricăror alte documente necesare pentru a asigura eficacitatea planului de încetare.
(3)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi instituie controale şi proceduri pentru a se asigura că planurile lor de încetare a serviciilor şi orice document asociat acestora conţin informaţii actualizate.
(4)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi revizuiesc planurile de încetare a serviciilor şi orice documente asociate acestora cel puţin din doi în doi ani şi cu ocazia introducerii oricăror eventuale modificări legate de prestatorul de servicii de încredere calificat sau de serviciile de încredere calificate pe care le prestează acesta şi actualizează planurile de încetare în consecinţă.
(5)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi gestionează riscurile specifice asociate încetării prestării serviciilor lor de încredere calificate ca parte a cadrului de gestionare a riscurilor menţionat la articolul 2.
(6)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi asigură menţinerea unor resurse financiare suficiente sau obţin o asigurare adecvată pentru a acoperi costurile necesare pentru executarea efectivă a planului de încetare a serviciilor, inclusiv în cazul încetării neanticipate.
(7)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi se asigură că planul de încetare a serviciilor include proceduri şi modalităţi adecvate aplicabile cel puţin în următoarele situaţii:
a)încetarea serviciilor de încredere calificate, inclusiv, după caz, în legătură cu dezafectarea oricăror componente sau servicii tehnice utilizate pentru prestarea serviciului de încredere calificat în cauză;
b)actualizarea în timp util a informaţiilor privind serviciile respective, astfel cum sunt enumerate în listele sigure naţionale corespunzătoare;
c)revocarea oricăror certificate calificate existente şi nerevocate emise de aceştia înainte de încheierea procesul de încetare a serviciului de încredere calificat de emitere de certificate calificate, cu excepţia cazului în care toate obligaţiile relevante aferente serviciilor de încredere calificate care încetează să fie prestate sunt transferate către un alt prestator de servicii de încredere calificat într-un mod care să asigure faptul că certificatele calificate şi toate serviciile conexe îndeplinesc în continuare cerinţele prevăzute în Regulamentul (UE) nr. 910/2014 într-un mod neîntrerupt;
d)asigurarea faptului că, după încetarea prestării serviciilor de încredere calificate, nu mai poate fi generat sau pus la dispoziţie niciun alt serviciu de încredere calificat prin utilizarea datelor de creare a semnăturii sau a sigiliului ale prestatorului de servicii de încredere calificat;
e)asigurarea accesibilităţii şi a utilizabilităţii tuturor înregistrărilor de date relevante deţinute de prestatorul de servicii de încredere calificat;
f)abordarea scenariilor de încetare anticipată, neanticipată, parţială şi completă;
g)asigurarea faptului că interesele abonaţilor serviciilor de încredere calificate care au încetat să fie prestate sunt protejate în momentul încetării serviciilor, inclusiv prin păstrarea informaţiilor necesare pentru ca abonaţii să verifice validitatea juridică a rezultatelor generate de serviciile de încredere calificate;
h)după caz, specificarea oricăror acorduri încheiate pentru a permite prestarea de servicii de încredere calificate alternative de către alţi prestatori de servicii de încredere calificaţi, astfel încât să se reducă la minimum perturbările pentru abonaţi;
i)transmiterea de notificări părţilor cunoscute de prestatorul de servicii de încredere calificat care vor fi afectate în mod direct sau indirect de încetarea serviciilor.
(8)Procedurile şi modalităţile menţionate la alineatul (7) litera (e) asigură accesibilitatea şi utilizabilitatea înregistrărilor care sunt necesare pentru:
a)furnizarea de dovezi cu privire la conformitatea serviciilor de încredere calificate cu Regulamentele (UE) nr. 910/2014 şi (UE) 2016/679;
b)asigurarea continuităţii serviciilor de încredere calificate în ceea ce priveşte datele de validare a semnăturii sau a sigiliului ale prestatorului de servicii de încredere calificat şi în ceea ce priveşte asigurarea păstrării neîntrerupte a informaţiilor necesare pentru verificarea corectitudinii rezultatelor generate anterior de serviciile de încredere.
(9)Prestatorii de servicii de încredere calificaţi se asigură că planul de încetare a serviciilor şi înregistrările asociate acestuia includ cel puţin următoarele documente:
a)procedurile privind încetarea prestării serviciilor de încredere calificate;
b)procedurile privind revizuirea periodică a planului de încetare menţionată la alineatul (4) şi înregistrările aferente;
c)rapoartele de audit referitoare la planul de încetare;
d)acordurile referitoare la încetarea serviciilor încheiate cu părţile terţe implicate în prestarea serviciilor de încredere calificate care urmează să înceteze să fie prestate;
e)documentele conţinând termenele şi condiţiile, practicile şi politicile referitoare la serviciile de încredere calificate.