Titlul vii - ACHIZIŢII ŞI CONCESIUNI - Regulamentul 2509/23-sept-2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 26 Septembrie 2024
TITLUL VII:ACHIZIŢII ŞI CONCESIUNI
Art. 163: Principii aplicabile contractelor şi domeniul de aplicare
(1)Toate contractele finanţate integral sau parţial de la buget respectă principiile transparenţei, proporţionalităţii, egalităţii de tratament şi nediscriminării.
(2)Toate contractele se atribuie prin proceduri care să asigure o concurenţă cât mai largă, cu excepţia cazului în care se recurge la procedura menţionată la articolul 167 alineatul (1) litera (d).
Valoarea estimată a unui contract nu poate fi determinată astfel încât să se eludeze normele aplicabile şi nici nu se poate scinda un contract în acest scop.
Autoritatea contractantă împarte contractele în loturi, după caz, ţinând cont în mod corespunzător de obiectivul asigurării unei concurenţe cât mai largi.
(3)Autorităţile contractante nu pot utiliza contractele-cadru în mod abuziv sau astfel încât, prin scopul sau efectul lor, acestea să conducă la împiedicarea, restrângerea sau denaturarea concurenţei.
(4)JRC poate primi finanţări din alte credite decât cele pentru cercetare şi dezvoltare tehnologică în ceea ce priveşte participarea sa la proceduri de achiziţii finanţate integral sau parţial din buget.
(5)Normele în materie de achiziţii prevăzute în prezentul regulament, cu excepţia principiilor transparenţei şi egalităţii de tratament, nu se aplică:
a)activităţilor JRC efectuate în numele unor terţi;
b)serviciilor financiare care au legătură cu emisiunea, vânzarea, achiziţionarea sau transferul de titluri de valoare sau de alte instrumente financiare în înţelesul Directivei 2014/65/UE, utilizate de Comisie în contextul operaţiunilor sale de împrumut şi creditare, de gestionare a activelor şi de trezorerie, inclusiv serviciilor furnizate de băncile centrale, de Mecanismul european de stabilitate, de BEI şi de alte instituţii financiare internaţionale, precum şi de entităţile naţionale însărcinate cu emiterea şi gestionarea datoriei suverane;
c)serviciilor care trebuie să fie furnizate de notari privind certificarea şi autentificarea documentelor, în cazul în care astfel de servicii nu sunt deschise concurenţei pe baza normelor naţionale aplicabile.
(6)Cu excepţia achiziţiilor publice din domeniul acţiunilor externe, înaintea oricăreia dintre măsurile menţionate la al doilea paragraf desfăşurate ca răspuns la o criză se face o declaraţie de criză în conformitate cu normele interne relevante.
Ordonatorul de credite competent se poate baza pe o declaraţie de criză pentru:
a)a lansa o procedură de achiziţii;
b)a adăuga autorităţi contractante în temeiul articolului 168 alineatul (1) al patrulea paragraf, al articolului 168 alineatul (2) al şaselea paragraf sau al articolului 175 alineatul (5) al doilea paragraf;
c)a contacta ofertanţii în temeiul articolului 172 alineatul (1) al doilea paragraf;
d)a modifica un contract în temeiul articolului 175 alineatul (5) primul paragraf; sau
e)a solicita documente justificative înainte de semnarea contractului în conformitate cu punctul 18.1 al patrulea paragraf şi cu punctul 18.4 al patrulea paragraf din anexa I,
dacă acest lucru este justificat de o situaţie de extremă urgenţă care rezultă dintr-o astfel de criză.
Art. 164: Anexa privind achiziţiile şi delegarea de competenţe
În anexa I la prezentul regulament sunt stabilite norme detaliate privind achiziţiile. Pentru a se asigura că instituţiile Uniunii, atunci când atribuie contracte în nume propriu, aplică aceleaşi standarde ca cele impuse autorităţilor contractante reglementate prin Directivele 2014/23/UE şi 2014/24/UE, Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 275 din prezentul regulament pentru a modifica anexa I la prezentul regulament cu scopul de a alinia anexa menţionată la modificările aduse directivelor menţionate şi de a introduce ajustările tehnice aferente.
Art. 165: Contracte mixte şi vocabularul comun privind achiziţiile publice
(1)Un contract mixt care vizează două sau mai multe tipuri de achiziţii (lucrări, produse sau servicii) ori de concesiuni (lucrări sau servicii) ori care vizează ambele categorii se atribuie în conformitate cu dispoziţiile aplicabile tipului de achiziţie care caracterizează obiectul principal al contractului în cauză.
(2)În cazul unor contracte mixte care constau în produse şi servicii, principalul obiect al contractului se determină printr-o comparaţie între valorile respectivelor produse sau servicii.
Un contract care are ca obiect un singur tip de achiziţii (lucrări, produse sau servicii) şi de concesiuni (lucrări sau servicii) se atribuie în conformitate cu dispoziţiile aplicabile contractului de achiziţii publice în cauză.
(3)Prezentul titlu nu se aplică în cazul contractelor de asistenţă tehnică încheiate cu BEI sau FEI.
(4)Orice trimitere la nomenclaturi în contextul achiziţiilor se efectuează cu ajutorul Vocabularului comun privind achiziţiile publice (CPV) prevăzut în Regulamentul (CE) nr. 2195/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului (61).
(61)Regulamentul (CE) nr. 2195/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 5 noiembrie 2002 privind Vocabularul comun privind achiziţiile publice (CPV) (JO L 340, 16.12.2002, p. 1).
Art. 166: Măsuri de publicitate
(1)În cazul procedurilor cu o valoare mai mare sau egală cu pragurile menţionate la articolul 178 alineatul (1) sau la articolul 181, autoritatea contractantă publică în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene:
a)un anunţ de participare pentru a lansa o procedură, cu excepţia procedurii menţionate la articolul 167 alineatul (1) litera (d);
b)un anunţ de atribuire a contractului referitor la rezultatele procedurii.
(2)Procedurile cu o valoare mai mică decât pragurile menţionate la articolul 178 alineatul (1) sau la articolul 181 fac obiectul unei publicităţi adecvate.
(3)Publicarea anumitor informaţii privind atribuirea unui contract poate fi interzisă în cazul în care dezvăluirea acestora ar împiedica asigurarea respectării legii, ar contraveni interesului public, ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale operatorilor economici sau ar putea prejudicia concurenţa loială dintre aceştia.
Art. 167: Proceduri de achiziţii
(1)Procedurile de achiziţii pentru atribuirea unor contracte de concesiune sau a unor contracte de achiziţii publice, inclusiv a unor contracte-cadru, iau una din următoarele forme:
a)procedură deschisă;
b)procedură restrânsă, inclusiv în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii;
c)concurs de proiecte;
d)procedură de negociere, inclusiv fără publicare prealabilă;
e)dialog competitiv;
f)procedură competitivă cu negociere;
g)parteneriat pentru inovare;
h)proceduri care implică o cerere de exprimare a interesului.
(2)În procedurile deschise, orice operator economic interesat poate prezenta o ofertă.
(3)În cazul procedurilor restrânse, al dialogurilor competitive, al procedurilor competitive cu negociere şi al parteneriatelor pentru inovare, orice operator economic poate depune o cerere de participare furnizând informaţiile solicitate de autoritatea contractantă. Autoritatea contractantă îi invită să prezinte o ofertă pe toţi candidaţii care satisfac criteriile de selecţie şi care nu se află în niciuna dintre situaţiile menţionate la articolul 138 alineatul (1) şi la articolul 143 alineatul (1).
Prin derogare de la primul paragraf, autoritatea contractantă poate limita numărul de candidaţi care urmează să fie invitaţi să prezinte o ofertă la procedură pe baza unor criterii de selecţie obiective şi nediscriminatorii, care se indică în anunţul de participare sau în cererea de exprimare a interesului. Numărul candidaţilor invitaţi trebuie să fie suficient de mare pentru a asigura o concurenţă autentică.
(4)În toate procedurile care implică negociere, autoritatea contractantă negociază cu ofertanţii ofertele iniţiale şi eventualele oferte ulterioare depuse de aceştia sau părţi ale acestora, cu excepţia ofertelor lor finale, pentru a le îmbunătăţi conţinutul. Cerinţele minime şi criteriile specificate în documentele achiziţiei nu fac obiectul negocierii.
O autoritate contractantă poate atribui un contract pe baza unei oferte iniţiale fără negociere în cazul în care a indicat, în documentele achiziţiei, că îşi rezervă posibilitatea de a face acest lucru.
(5)Autoritatea contractantă poate utiliza:
a)procedura deschisă sau restrânsă pentru orice achiziţie;
b)procedurile care implică o cerere de exprimare a interesului pentru contractele cu o valoare sub pragurile menţionate la articolul 178 alineatul (1) pentru a preselecta candidaţii care urmează să fie invitaţi să prezinte oferte ca răspuns la viitoare invitaţii restrânse de participare la procedura de ofertare sau pentru a alcătui o listă de vânzători care urmează să fie invitaţi să depună cereri de participare sau să prezinte oferte;
c)concursul de proiecte pentru achiziţionarea unui plan sau proiect selectat de un juriu după ce a fost scos la concurs;
d)parteneriatul pentru inovare pentru dezvoltarea unui produs sau serviciu inovator sau a unor lucrări inovatoare şi pentru achiziţionarea ulterioară a produselor, serviciilor sau lucrărilor rezultate;
e)procedura competitivă cu negociere sau dialogul competitiv pentru contractele de concesiune, pentru contractele de servicii menţionate în anexa XIV la Directiva 2014/24/UE, în cazurile în care s-au prezentat doar oferte neregulamentare sau inacceptabile ca răspuns la o procedură deschisă sau restrânsă, după ce procedura iniţială s-a încheiat şi în cazurile în care acest lucru este justificat de circumstanţe specifice legate, printre altele, de natura sau complexitatea obiectului contractului sau de tipul specific de contract, după cum se detaliază în anexa I la prezentul regulament;
f)procedura de negociere pentru contractele cu o valoare sub pragurile menţionate la articolul 178 alineatul (1) sau procedura de negociere fără publicare prealabilă pentru tipuri specifice de achiziţii care nu intră în domeniul de aplicare al Directivei 2014/24/UE sau în circumstanţele excepţionale clar definite în anexa I la prezentul regulament.
(6)Un sistem dinamic de achiziţii este deschis pe întreaga sa durată de funcţionare oricărui operator economic care satisface criteriile de selecţie.
Pentru achiziţii prin intermediul unui sistem dinamic de achiziţii, autoritatea contractantă aplică normele privind procedura restrânsă.
Art. 168: Achiziţii interinstituţionale, achiziţii comune şi achiziţii în numele statelor membre
(1)Atunci când un contract sau un contract-cadru prezintă interes pentru două sau mai multe instituţii ale Uniunii, agenţii executive sau organe ale Uniunii menţionate la articolele 70 şi 71 şi ori de câte ori este posibil să se obţină o eficienţă sporită, autorităţile contractante în cauză pot desfăşura procedura şi asigura gestionarea contractului sau a contractului-cadru ulterior la nivel interinstituţional, sub conducerea uneia dintre autorităţile contractante.
Organismele şi persoanele cărora li se încredinţează executarea unor acţiuni specifice în cadrul PESC, în temeiul titlului V din TUE, precum şi Biroul secretarului general al Consiliului superior al şcolilor europene pot, de asemenea, participa la procedurile interinstituţionale.
Clauzele unui contract-cadru se aplică doar între autorităţile contractante identificate în acest scop în documentele achiziţiei şi operatorii economici care sunt parte la contractul-cadru.
Prin derogare de la al treilea paragraf de la prezentul alineat, într-o situaţie de extremă urgenţă generată de o criză, autoritatea contractantă poate adăuga noi autorităţi contractante după lansarea procedurii de achiziţii şi înainte de semnarea contractului, sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 163 alineatul (6) şi cu condiţia ca adăugirea să nu modifice obiectul contractului sau al contractului-cadru.
(2)Atunci când un contract sau un contract-cadru este necesar pentru punerea în aplicare a unei acţiuni comune de către o instituţie a Uniunii, un organ al Uniunii menţionat la articolele 70 şi 71 sau o agenţie executivă menţionată la articolul 69 şi una sau mai multe autorităţi contractante din statele membre, procedura de achiziţii poate fi desfăşurată în comun de către instituţia Uniunii şi autorităţile contractante. În cazul în care este necesar să se efectueze o achiziţie comună între o instituţie a Uniunii, un organ al Uniunii menţionat la articolele 70 şi 71 sau o agenţie executivă menţionată la articolul 69 şi una sau mai multe autorităţi contractante din statele membre, statele membre pot achiziţiona, închiria sau achiziţiona în sistem de leasing capacităţile achiziţionate în comun.
Se pot desfăşura proceduri de achiziţii comune împreună cu statele AELS şi cu statele candidate la aderarea la Uniune dacă respectiva posibilitate a fost prevăzută în mod expres într-un tratat bilateral sau multilateral sau împreună cu alte ţări terţe dacă respectiva posibilitate a fost prevăzută în mod expres în actul de bază aplicabil.
Dispoziţiile procedurale aplicabile instituţiilor Uniunii se aplică procedurii de achiziţii comune.
În cazul în care partea care îi revine autorităţii contractante a unui stat membru sau care este gestionată de aceasta este mai mare ori egală cu 50 % din valoarea totală estimată a contractului sau în alte cazuri justificate corespunzător, instituţia Uniunii poate decide că procedurii de achiziţii comune i se aplică normele procedurale aplicabile autorităţii contractante dintr-un stat membru, cu condiţia ca normele respective să poată fi considerate echivalente cu cele ale instituţiei Uniunii.
Instituţia Uniunii şi autoritatea contractantă dintr-un stat membru, un stat AELS sau dintr-o ţară candidată la aderarea la Uniune care sunt vizate de procedura de achiziţii comune convin în special asupra regulilor practice detaliate de evaluare a cererilor de participare sau a ofertelor, precum şi în privinţa atribuirii contractului, a legii aplicabile contractului şi a instanţei competente pentru soluţionarea litigiilor.
Într-o situaţie de extremă urgenţă generată de o criză, se pot adăuga noi autorităţi contractante după lansarea procedurii de achiziţii şi înainte de semnarea contractului, sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 163 alineatul (6) şi cu condiţia ca modificarea să nu schimbe obiectul contractului sau al contractului-cadru.
(3)Dacă este cazul, două sau mai multe state membre pot mandata o instituţie a Uniunii, un organ al Uniunii menţionat la articolele 70 şi 71 sau o agenţie executivă menţionată la articolul 69 (denumită în continuare "autoritate contractantă mandatată") să acţioneze în calitate de organism central de achiziţie pentru a efectua achiziţii în numele statelor membre respective sau în nume propriu, în următoarele condiţii:
a)autoritatea contractantă mandatată evaluează utilitatea, necesitatea şi proporţionalitatea cererii formulate de statele membre respective;
b)dacă autoritatea contractantă mandatată intenţionează să nu dea curs cererii, aceasta informează statele membre în cauză şi îşi motivează refuzul;
c)autoritatea contractantă mandatată desfăşoară procedura de achiziţii în conformitate cu propriile norme;
d)dacă autoritatea contractantă mandatată decide să lanseze o procedură de achiziţii în numele statelor membre, aceasta informează toate statele membre cu privire la intenţia sa de a efectua achiziţia şi invită statele membre interesate să participe;
e)dacă este de acord să efectueze achiziţii în numele sau pe seama statelor membre, autoritatea contractantă mandatată elaborează propunerea pentru un acord de mandat care urmează să fie semnat de statele membre participante. Un astfel de acord prevede, în special, modalităţile practice de implicare a statelor membre participante, condiţiile şi termenele pentru o posibilă participare şi neparticipare voluntară şi, după caz, normele privind alocarea cantităţilor între statele membre participante.
O instituţie a Uniunii, un organ al Uniunii menţionat la articolele 70 şi 71 sau o agenţie executivă menţionată la articolul 69 poate acţiona în calitate de angrosist, cumpărând, stocând şi revânzând sau donând produse şi servicii, inclusiv închiriate, statelor membre sau organizaţiilor partenere selectate de instituţia Uniunii, de organul Uniunii menţionat la articolele 70 şi 71 sau de o agenţie executivă menţionată la articolul 69. În acest caz, instituţia Uniunii, organul Uniunii menţionat la articolele 70 şi 71 sau agenţia executivă menţionată la articolul 69 desfăşoară procedura de achiziţii în conformitate cu propriile norme privind achiziţiile publice.
Art. 169: Pregătirea unei proceduri de achiziţii
(1)Înainte de lansarea unei proceduri de achiziţii, autoritatea contractantă poate efectua o consultare preliminară a pieţei în vederea pregătirii procedurii.
(2)În documentele achiziţiei, autoritatea contractantă indică obiectul achiziţiei, incluzând o descriere a nevoilor sale şi a caracteristicilor necesare ale lucrărilor, produselor sau serviciilor care urmează să fie achiziţionate şi precizează criteriile de excludere, de selecţie şi de atribuire aplicabile. Autoritatea contractantă indică, de asemenea, elementele care definesc cerinţele minime pe care trebuie să le respecte toate ofertele. Printre cerinţele minime se numără respectarea obligaţiilor de drept al mediului, de drept social şi de dreptul muncii stabilite prin dreptul Uniunii, prin dreptul intern, prin acorduri colective sau prin convenţiile internaţionale aplicabile în domeniul social şi al mediului enumerate în anexa X la Directiva 2014/24/UE.
Art. 170: Atribuirea contractelor
(1)Contractele se atribuie pe baza criteriilor de atribuire, cu condiţia ca autoritatea contractantă să fi verificat următoarele:
a)oferta este conformă cu cerinţele minime precizate în documentele achiziţiei;
b)candidatul sau ofertantul nu este exclus în temeiul articolului 138 sau respins în temeiul articolului 143;
c)candidatul sau ofertantul are acces la achiziţie şi îndeplineşte criteriile de selecţie precizate în documentele achiziţiei, inclusiv în ceea ce priveşte absenţa conflictelor de interese profesionale.
(2)Autoritatea contractantă aplică criteriile de selecţie pentru a evalua capacitatea candidatului sau a ofertantului. Criteriile de selecţie se referă doar la capacitatea candidatului sau a ofertantului, din punct de vedere juridic şi normativ, de a desfăşura o activitate profesională, la capacitatea sa economică şi financiară şi la capacitatea sa tehnică şi profesională. Se consideră că JRC îndeplineşte cerinţele referitoare la capacitatea financiară.
(3)Autoritatea contractantă aplică criteriile de atribuire pentru evaluarea ofertei.
(4)Autoritatea contractantă atribuie contractele pe baza ofertei celei mai avantajoase din punct de vedere economic, utilizând una dintre următoarele trei metode de atribuire: cel mai mic preţ, cel mai mic cost sau cel mai bun raport calitate/preţ.
Pentru metoda celui mai mic cost, autoritatea contractantă utilizează o abordare bazată pe eficacitatea costurilor, care include calcularea costurilor pe ciclu de viaţă.
Pentru cel mai bun raport calitate/preţ, autoritatea contractantă ţine cont de preţ sau de cost şi de o serie de criterii de calitate legate de obiectul contractului.
Art. 171: Depunere, comunicare electronică şi evaluare
(1)Autoritatea contractantă stabileşte termenele pentru primirea ofertelor şi a cererilor de participare în conformitate cu punctul 24 din anexa I şi ţinând cont de complexitatea achiziţiei, lăsând la dispoziţia operatorilor economici o perioadă corespunzătoare în care aceştia să îşi pregătească ofertele.
(2)În cazul în care consideră acest lucru adecvat şi proporţional, autoritatea contractantă poate solicita ofertanţilor să depună o garanţie pentru a se asigura că ofertele prezentate nu vor fi retrase înainte de semnarea contractului. Garanţia solicitată reprezintă între 1 şi 2 % din valoarea totală estimată a contractului.
Autoritatea contractantă eliberează garanţiile:
a)în cazul ofertanţilor sau al ofertelor respinse, astfel cum se menţionează la punctul 30.2 litera (b) sau (c) din anexa I, după informarea cu privire la rezultatul procedurii;
b)în cazul ofertanţilor prezentaţi în ordinea punctajelor astfel cum se menţionează la punctul 30.2 litera (e) din anexa I, după ce se semnează contractul.
(3)Autoritatea contractantă deschide toate cererile de participare şi ofertele. Cu toate acestea, autoritatea contractantă respinge:
a)cererile de participare şi ofertele care nu respectă termenul de primire stabilit, fără a le deschide;
b)ofertele care erau deja deschise în momentul primirii, fără a analiza conţinutul acestora.
(4)Autoritatea contractantă evaluează toate cererile de participare sau ofertele care nu au fost respinse în etapa de deschidere astfel cum este stabilit la alineatul (3) pe baza criteriilor precizate în documentele achiziţiei, în vederea atribuirii contractului sau a desfăşurării unei licitaţii electronice.
(5)Ordonatorul de credite poate renunţa la cerinţa de desemnare a unui comitet de evaluare, astfel cum se prevede la articolul 153 alineatul (2), în următoarele cazuri:
a)valoarea contractului se situează sub pragurile menţionate la articolul 178 alineatul (1);
b)pe baza unei analize a riscurilor pentru cazurile menţionate la punctul 11.1 al doilea paragraf literele (c) şi (e), litera (f) punctele (i) şi (iii) şi literele (h) şi (m) din anexa I;
c)pe baza unei analize a riscurilor atunci când se reia procedura concurenţială în contextul unui contract-cadru;
d)în cazul procedurilor din domeniul acţiunilor externe cu o valoare mai mică sau egală cu 20 000 EUR;
e)pe baza unei analize a riscurilor pentru achiziţii specifice în cadrul unui sistem dinamic de achiziţii.
(6)Cererile de participare şi ofertele care nu respectă toate cerinţele minime stabilite în documentele achiziţiei se resping.
Art. 172: Contacte pe parcursul procedurii de achiziţii
(1)Înainte de termenul pentru primirea cererilor de participare sau a ofertelor, autoritatea contractantă poate comunica informaţii suplimentare cu privire la documentele achiziţiei dacă descoperă o eroare sau omisiune în text sau la cererea candidaţilor ori a ofertanţilor. Informaţiile furnizate se comunică tuturor candidaţilor sau ofertanţilor.
Prin derogare de la primul paragraf, într-o situaţie de extremă urgenţă generată de o criză, înainte de termenul de primire a cererilor de participare sau a ofertelor, autoritatea contractantă poate contacta în scris toţi candidaţii invitaţi, cu unicul scop de a clarifica intenţia acestora de a depune o cerere de participare sau o ofertă, sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 163 alineatul (6).
(2)După termenul pentru primirea cererilor de participare sau a ofertelor, de fiecare dată când are loc un contact, precum şi în cazurile justificate corespunzător în care nu a avut loc un contact în conformitate cu articolul 154, se ţine o evidenţă în dosarul achiziţiei.
Art. 173: Decizia de atribuire şi informarea candidaţilor sau a ofertanţilor
(1)Ordonatorul de credite responsabil decide cu privire la candidatul sau la ofertantul căruia urmează să i se atribuie contractul, în conformitate cu criteriile de selecţie şi de atribuire precizate în documentele achiziţiei.
(2)Autoritatea contractantă notifică tuturor candidaţilor sau ofertanţilor ale căror cereri de participare sau oferte au fost respinse motivele pe care s-a întemeiat decizia. În plus, ofertanţilor câştigători şi celor necâştigători li se comunică data la care expiră perioada de aşteptare menţionată la articolul 178 alineatul (2) şi la articolul 181 alineatul (1), în cazurile în care această perioadă de aşteptare este aplicabilă.
Pentru atribuirea unor contracte specifice în temeiul unui contract-cadru care prevede reluarea procedurii concurenţiale, autoritatea contractantă informează ofertanţii cu privire la rezultatul evaluării.
(3)Autoritatea contractantă informează fiecare ofertant care nu este respins şi care formulează o cerere în scris, cu privire la oricare dintre următoarele:
a)numele ofertantului sau, în cazul unui contract-cadru, al ofertanţilor cărora li se atribuie contractul şi, cu excepţia cazului unui contract specific atribuit în temeiul unui contract-cadru care prevede reluarea procedurii concurenţiale, caracteristicile şi avantajele relative ale ofertei câştigătoare şi cuantumul total al ofertei sale financiare;
b)evoluţia negocierilor şi a dialogului cu ofertanţii.
Cu toate acestea, autoritatea contractantă poate decide să nu divulge anumite informaţii în situaţia în care divulgarea acestora ar împiedica asigurarea respectării legii, ar contraveni interesului public, ar aduce atingere intereselor comerciale legitime ale operatorilor economici sau ar denatura concurenţa loială dintre aceştia.
Art. 174: Anularea procedurii de achiziţii
Înainte de semnarea contractului, autoritatea contractantă poate anula integral procedura de achiziţii. În cazul procedurilor atribuite pe loturi sau prin achiziţii cu mai mulţi furnizori, anularea se poate face parţial. Ofertanţii sau candidaţii nu au dreptul de a solicita despăgubiri.
Decizia se motivează şi se aduce la cunoştinţa candidaţilor sau a ofertanţilor în cel mai scurt timp posibil.
Art. 175: Executarea şi modificările contractului
(1)Executarea contractului nu începe înainte ca acesta să fie semnat.
(2)Autoritatea contractantă poate modifica un contract sau un contract-cadru fără a iniţia o procedură de achiziţii numai în cazurile prevăzute la alineatul (3) şi cu condiţia ca modificările să nu afecteze obiectul contractului sau al contractului-cadru, în înţelesul alineatului 4.
(3)Un contract, un contract-cadru sau un contract specific atribuit în temeiul unui contract-cadru poate fi modificat fără o nouă procedură de achiziţii în oricare dintre cazurile următoare:
a)pentru lucrări, produse sau servicii suplimentare asigurate de contractantul iniţial care au devenit necesare şi care nu au fost incluse în procedura de achiziţii iniţială, în cazul în care sunt îndeplinite condiţiile următoare:
(i)contractantul nu poate fi schimbat din motive tehnice care ţin de cerinţele de înlocuire sau interoperabilitate cu echipamentele, serviciile sau instalaţiile existente;
(ii)schimbarea contractantului ar determina o creştere substanţială a costurilor suportate de autoritatea contractantă;
(iii)orice creştere a preţului, inclusiv valoarea cumulată netă a modificărilor succesive, nu depăşeşte 50 % din valoarea iniţială a contractului;
b)atunci când sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
(i)necesitatea modificării a survenit în urma unor circumstanţe pe care o autoritate contractantă care acţionează cu diligenţă nu ar fi putut să le prevadă;
(ii)orice creştere a preţului nu depăşeşte 50 % din valoarea iniţială a contractului;
c)dacă valoarea modificării se situează sub pragurile următoare:
(i)pragurile menţionate la articolul 178 alineatul (1) şi la punctul 39 din anexa I în domeniul acţiunilor externe aplicabile la momentul modificării; şi
(ii)10 % din valoarea iniţială a contractului în cazul contractelor de achiziţii de servicii şi de produse şi al contractelor de concesiune de lucrări sau servicii şi 15 % din valoarea iniţială a contractului în cazul contractelor de achiziţii de lucrări;
d)dacă sunt îndeplinite ambele condiţii următoare:
(i)cerinţele minime ale procedurii iniţiale de achiziţii nu se modifică;
(ii)orice modificare ulterioară a valorii respectă condiţiile stabilite la litera (c) de la prezentul paragraf, în afara cazului în care o astfel de modificare a valorii rezultă din aplicarea strictă a documentelor achiziţiei sau a dispoziţiilor contractuale.
La stabilirea valorii iniţiale a contractului nu se iau în calcul revizuirile de preţuri.
Valoarea cumulată netă a mai multor modificări succesive efectuate în temeiul primului paragraf litera (c) nu depăşeşte niciunul dintre pragurile menţionate la litera respectivă.
Autoritatea contractantă aplică măsurile de publicitate ex post prevăzute la articolul 166.
(4)Se consideră că o modificare afectează obiectul contractului sau al contractului-cadru dacă în urma acesteia contractul sau contractul-cadru diferă substanţial de cel încheiat iniţial. În orice caz, se consideră că o modificare afectează obiectul contractului sau al contractului-cadru în cazul în care sunt îndeplinite una sau mai multe dintre următoarele condiţii:
a)modificarea introduce sau elimină condiţii importante care, dacă ar fi fost incluse în procedura iniţială de achiziţii, ar fi permis admiterea altor ofertanţi decât cei selectaţi iniţial sau acceptarea unui alt ofertant decât cel acceptat iniţial, ar fi atras mai mulţi participanţi la procedura de achiziţie sau nu ar fi condus la selectarea ofertantului care a fost declarat câştigător;
b)modificarea schimbă în mod semnificativ echilibrul economic al contractului sau al contractului-cadru, în favoarea contractantului, într-un mod care nu a fost prevăzut în contractul sau acordul-cadru iniţial;
c)modificarea extinde în mod semnificativ domeniul de aplicare al contractului sau al contractului-cadru.
(5)Prin derogare de la alineatul (3) litera (b) punctul (ii), într-o situaţie de extremă urgenţă apărută în urma unei crize, autoritatea contractantă poate, de comun acord cu contractantul, să modifice un contract sau un contract-cadru peste pragul de 50 % şi până la 100 % din valoarea iniţială a contractului, cu condiţia ca acest lucru să fie justificat ca fiind strict necesar pentru a răspunde evoluţiei crizei, sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 163 alineatul (6).
Prin derogare de la alineatul (3), într-o situaţie de extremă urgenţă apărută în urma unei crize, clauzele unui contract-cadru pot fi modificate de comun acord pentru a se aplica noilor autorităţi contractante adăugate în urma unei modificări a contractului-cadru, inclusiv în cazul achiziţiilor interinstituţionale sau comune, sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 163 alineatul (6).
Art. 176: Garanţii de bună execuţie şi garanţii sub forma reţinerii unei sume de bani
(1)O garanţie de bună execuţie se ridică la maximum 10 % din valoarea totală a contractului.
Aceasta se eliberează integral după recepţia finală a lucrărilor, a produselor sau a serviciilor complexe, într-un termen stabilit în conformitate cu articolul 116 alineatul (1) şi care urmează să fie precizat în contract. Aceasta poate fi eliberată parţial sau integral în momentul recepţiei provizorii a lucrărilor, a produselor sau a serviciilor complexe.
(2)O garanţie sub forma reţinerii unei sume de bani echivalente cu maximum 10 % din valoarea totală a contractului se poate constitui prin deduceri din plăţile intermediare, în momentul în care şi pe măsură ce acestea se efectuează sau printr-o deducere din plata finală.
Autoritatea contractantă stabileşte cuantumul garanţiei sub forma reţinerii unei sume de bani, care trebuie să fie proporţional cu riscurile identificate în legătură cu executarea contractului, ţinând cont de obiectul său, precum şi de clauzele comerciale uzuale aplicabile sectorului în cauză.
O garanţie sub forma reţinerii unei sume de bani nu se utilizează într-un contract în cazul în care s-a solicitat o garanţie de bună execuţie care nu a fost eliberată.
(3)Sub rezerva aprobării de către autoritatea contractantă, contractantul poate solicita înlocuirea garanţiei sub forma reţinerii unei sume de bani cu un alt tip de garanţie menţionată la articolul 155.
(4)Autoritatea contractantă eliberează garanţia sub forma reţinerii unei sume de bani după expirarea perioadei de răspundere contractuală, într-un termen stabilit în conformitate cu articolul 116 alineatul (1) şi care urmează să fie precizat în contract.
Art. 177: Autoritatea contractantă
(1)Instituţiile Uniunii, agenţiile executive şi organele Uniunii menţionate la articolele 70 şi 71 sunt considerate autorităţi contractante în ceea ce priveşte contractele atribuite în nume propriu, cu excepţia cazului în care efectuează o achiziţie de la un organism central de achiziţie. Departamentele instituţiilor Uniunii nu sunt considerate autorităţi contractante dacă încheie între ele acorduri la nivel de servicii.
Instituţiile Uniunii care sunt considerate autorităţi contractante în conformitate cu primul paragraf deleagă, în conformitate cu articolul 60, competenţele necesare exercitării funcţiei de autoritate contractantă.
(2)Fiecare ordonator de credite delegat sau subdelegat din cadrul fiecărei instituţii a Uniunii evaluează dacă s-au atins pragurile menţionate la articolul 178 alineatul (1).
Art. 178: Praguri aplicabile şi perioada de aşteptare
(1)Pentru atribuirea contractelor de achiziţii publice şi a contractelor de concesiune, autoritatea contractantă respectă pragurile prevăzute la articolul 4 literele (a) şi (b) din Directiva 2014/24/UE în momentul selectării unei proceduri menţionate la articolul 167 alineatul (1) din prezentul regulament şi, în cazul concesiunilor, pragul prevăzut la articolul 8 alineatul (1) din Directiva 2014/23/UE.
Prin derogare de la primul paragraf de la prezentul alineat, pentru contractele atribuite de delegaţiile Uniunii în ţări terţe sau atribuite exclusiv în interesul delegaţiilor Uniunii în ţări terţe, pragul aplicabil pentru contractele de achiziţii publice de bunuri şi de servicii este de 300 000 EUR, în locul pragului pentru contractele de achiziţii publice de produse şi de servicii prevăzut la articolul 4 litera (b) din Directiva 2014/24/UE.
- Articolul 152 alineatul (5), articolul 178 alineatul (1), articolul 179 alineatul (3), precum şi punctul 11.1 litera (m), punctul 14 şi punctul 18.1 din anexa I, care se referă la achiziţiile efectuate de delegaţiile Uniunii în ţări terţe, se aplică, de asemenea, birourilor Parlamentului European din ţări terţe.
(2)Sub rezerva excepţiilor şi a condiţiilor specificate în anexa I la prezentul regulament, în cazul contractelor ale căror valori depăşesc pragurile menţionate la alineatul (1), autoritatea contractantă nu semnează contractul sau contractul-cadru cu ofertantul declarat câştigător decât după expirarea unei perioade de aşteptare.
(3)Perioada de aşteptare are o durată de 10 zile atunci când se utilizează mijloace electronice de comunicare şi de 15 zile atunci când se utilizează alte mijloace.
Art. 179: Norme privind accesul la procedurile de achiziţii
(1)Participarea la procedurile de achiziţii este deschisă, în condiţii egale, tuturor persoanelor fizice şi juridice care se încadrează în domeniul de aplicare al tratatelor şi tuturor persoanelor fizice şi juridice dintr-o ţară terţă care a încheiat un acord special cu Uniunea în domeniul achiziţiilor, în condiţiile stabilite într-un astfel de acord. Se permite, de asemenea, participarea organizaţiilor internaţionale.
(2)În scopul articolului 163 alineatul (4), JRC este considerat persoană juridică stabilită într-un stat membru.
(3)Fără a aduce atingere alineatelor (1) şi (2), pentru contractele atribuite de delegaţiile Uniunii în ţări terţe sau atribuite exclusiv în interesul delegaţiilor Uniunii în ţări terţe, participarea la procedurile de achiziţii este, de asemenea, deschisă în condiţii egale tuturor persoanelor fizice şi juridice stabilite în ţara terţă în care este stabilită delegaţia Uniunii în cauză. În plus, se poate decide ca, în circumstanţe excepţionale justificate în mod corespunzător de către ordonatorul de credite competent, să se permită cetăţenilor unor ţări terţe sau entităţilor din ţări terţe să participe la proceduri de ofertare pentru contracte.
(4)Participarea la procedurile de achiziţii şi executarea contractelor atribuite se desfăşoară în condiţiile prevăzute în Regulamentul (UE) 2022/1031 şi în actele de punere în aplicare (măsurile IPI) adoptate în temeiul regulamentului respectiv.
Art. 180: Normele în materie de achiziţii ale Organizaţiei Mondiale a Comerţului
În cazul în care se aplică Acordul multilateral privind achiziţiile publice încheiat în cadrul Organizaţiei Mondiale a Comerţului, procedura de achiziţii este deschisă şi operatorilor economici stabiliţi în statele care au ratificat acordul menţionat, în condiţiile prevăzute de acesta.
Art. 181: Achiziţii pentru acţiuni externe
(1)Dispoziţiile generale referitoare la achiziţii prevăzute în capitolul 1 din prezentul titlu se aplică contractelor reglementate de prezentul capitol, sub rezerva dispoziţiilor speciale referitoare la modalităţile de atribuire a contractelor externe prevăzute în capitolul 3 din anexa I. Articolele 177-180 nu se aplică în cazul achiziţiilor care fac obiectul prezentului capitol.
Sub rezerva excepţiilor şi a condiţiilor specificate în anexa I, autoritatea contractantă nu semnează contractul sau contractul-cadru cu ofertantul declarat câştigător decât după expirarea unei perioade de aşteptare. Perioada de aşteptare are o durată de 10 zile atunci când se utilizează mijloace electronice de comunicare şi de 15 zile atunci când se utilizează alte mijloace.
- Articolul 166, articolul 167 alineatul (1) literele (a) şi (b) şi al doilea paragraf de la prezentul alineat se aplică numai procedurilor cu o valoare de minimum:
a)300 000 EUR pentru contractele de achiziţii de servicii şi de produse;
b)5 000 000 EUR pentru contractele de achiziţii de lucrări.
(2)Prezentul capitol se aplică:
a)achiziţiilor în cazul cărora Comisia nu atribuie contracte în nume propriu;
b)achiziţiilor efectuate de persoane sau entităţi care execută fonduri ale Uniunii în temeiul articolului 62 alineatul (1) primul paragraf litera (c), în cazul în care se prevede acest lucru în acordurile de contribuţie sau de finanţare menţionate la articolul 157.
(3)Procedurile de achiziţii se stabilesc în acordurile de finanţare menţionate la articolul 161.
(4)Prezentul capitol nu se aplică acţiunilor din cadrul actelor de bază sectoriale referitoare la ajutorul pentru crize umanitară, operaţiuni de protecţie civilă şi operaţiuni de ajutor umanitar.
Art. 182: Norme privind accesul la achiziţiile din domeniul acţiunilor externe
(1)Participarea la procedurile de achiziţii este deschisă, în condiţii egale, tuturor persoanelor care se încadrează în domeniul de aplicare al tratatelor şi oricărei alte persoane fizice sau juridice, în conformitate cu dispoziţiile specifice din actele de bază care reglementează domeniul de cooperare în cauză. Se permite, de asemenea, participarea organizaţiilor internaţionale.
(2)Se poate decide ca, în circumstanţe excepţionale justificate în mod corespunzător de către ordonatorul de credite competent, să se permită cetăţenilor unor ţări terţe, alţii decât cei menţionaţi la alineatul (1) de la prezentul articol, să participe la proceduri de ofertare pentru contracte.
(3)În cazul în care se aplică un acord privind extinderea pieţei de achiziţii de bunuri şi servicii la care Uniunea este parte, procedurile de achiziţii pentru contractele finanţate din buget sunt deschise şi persoanelor fizice şi juridice stabilite în ţări terţe, altele decât cele menţionate la alineatele (1) şi (2), în condiţiile prevăzute în acordul respectiv.