Art. 62. - Art. 62: Metode de execuţie bugetară - Regulamentul 2509/23-sept-2024 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 26 Septembrie 2024
Art. 62: Metode de execuţie bugetară
(1)Comisia execută bugetul în unul dintre următoarele moduri:
a)direct (denumită în continuare "gestiune directă"), astfel cum se prevede la articolele 125-156, prin serviciile sale, inclusiv prin personalul din cadrul delegaţiilor Uniunii care se află sub supravegherea şefului de delegaţie respectiv, în conformitate cu articolul 60 alineatul (2), sau prin agenţiile executive, astfel cum se menţionează la articolul 69;
b)prin gestiune partajată cu statele membre (denumită în continuare "gestiune partajată"), astfel cum se prevede la articolul 63 şi la articolele 125-129;
c)indirect (denumită în continuare "gestiune indirectă"), astfel cum se prevede la articolele 125-152 şi 157-162, atunci când se prevede astfel în actul de bază sau în cazurile menţionate la articolul 58 alineatul (2) literele (a)-(d), prin delegarea sarcinilor de execuţie bugetară către:
(i)ţări terţe sau organismele desemnate de acestea, astfel cum se menţionează la articolul 161;
(ii)organizaţii internaţionale sau agenţiile acestora, în înţelesul articolului 159;
(iii)Banca Europeană de Investiţii (BEI) sau Fondul European de Investiţii (FEI) sau ambele, acţionând ca grup (denumit în continuare "grupul BEI");
(iv)organele Uniunii menţionate la articolele 70 şi 71;
(v)organisme de drept public, inclusiv organizaţii din statele membre;
(vi)organisme de drept privat cu misiune de serviciu public, inclusiv organizaţii din statele membre, cu condiţia ca acestea să primească garanţii financiare adecvate;
(vii)organisme de drept privat dintr-un stat membru care sunt responsabile cu punerea în aplicare a unui parteneriat public-privat şi care primeşte garanţii financiare adecvate;
(viii)organisme sau persoane cărora li se încredinţează executarea unor acţiuni specifice în cadrul PESC în temeiul titlului V din TUE şi care sunt identificate în actul de bază relevant;
(ix)organismele stabilite într-un stat membru care sunt reglementate de dreptul privat al unui stat membru sau de dreptul Uniunii şi care sunt eligibile pentru a li se încredinţa, în conformitate cu normele sectoriale, execuţia unor fonduri sau a unor garanţii bugetare ale Uniunii, în măsura în care organismele respective sunt controlate de organisme astfel cum sunt prevăzute la punctul (v) sau (vi) şi beneficiază de garanţii financiare adecvate care sunt furnizate sub formă de răspundere solidară din partea organismelor de control sau de garanţii financiare echivalente şi care pot fi limitate, pentru fiecare acţiune, la cuantumul maxim al sprijinului din partea Uniunii.
În ceea ce priveşte primul paragraf litera (c) punctele (vi) şi (vii), cuantumul garanţiilor financiare solicitate poate fi prevăzut în actul de bază relevant şi poate fi limitat la cuantumul maxim al contribuţiei Uniunii la organismul în cauză. În cazul în care există mai mulţi garanţi, repartizarea cuantumului datoriei totale care urmează să fie acoperită de garanţii se precizează în acordul de contribuţie, care poate să prevadă că răspunderea fiecărui garant în parte este proporţională cu cota contribuţiei sale la organismul în cauză.
(2)În scopul gestiunii directe, Comisia poate utiliza instrumentele menţionate la titlurile VII, VIII, IX, X şi XII.
În scopul gestiunii partajate, instrumentele de execuţie bugetară sunt cele prevăzute în normele sectoriale.
În scopul gestiunii indirecte, Comisia aplică titlul VI şi, în cazul instrumentelor financiare şi al garanţiilor bugetare, titlurile VI şi X. Entităţile de executare aplică instrumentele de execuţie bugetară stabilite în acordul de contribuţie în cauză.
(3)Comisia este răspunzătoare de execuţia bugetului în conformitate cu articolul 317 din TFUE şi nu poate delega sarcinile respective unor terţi în cazul în care aceste sarcini presupun o marjă largă de discreţie care implică opţiuni de natură politică.
Comisia nu externalizează, prin intermediul unor contracte în conformitate cu titlul VII din prezentul regulament, sarcini care implică exercitarea unei autorităţi publice şi a unor competenţe discreţionare de decizie.