Regulamentul 2430/17-aug-2023 de stabilire a normelor privind controalele de verificare a conformităţii cu standardele de comercializare pentru sectorul fructelor şi legumelor, pentru anumite produse din fructe şi legume prelucrate şi pentru sectorul bananelor

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 3 Noiembrie 2023
Regulamentul 2430/17-aug-2023 de stabilire a normelor privind controalele de verificare a conformităţii cu standardele de comercializare pentru sectorul fructelor şi legumelor, pentru anumite produse din fructe şi legume prelucrate şi pentru sectorul bananelor
Dată act: 17-aug-2023
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a pieţelor produselor agricole şi de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 şi (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (1), în special articolul 90a alineatul (6) primul paragraf litera (c) şi articolul 91 primul paragraf literele (b), (f) şi (g),
(1)JO L 347, 20.12.2013, p. 671.
Întrucât:
(1)Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 instituie o organizare comună a pieţelor agricole care include, printre altele, sectorul fructelor şi legumelor, sectorul produselor din fructe şi legume prelucrate şi sectorul bananelor. De asemenea, regulamentul abilitează Comisia să adopte acte de punere în aplicare în ceea ce priveşte controalele de verificare a conformităţii cu standardele de comercializare şi notificările aferente.
(2)Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 al Comisiei (2) prevede standarde de comercializare şi controale privind conformitatea cu standardele de comercializare pentru toate fructele şi legumele proaspete, precum şi cerinţe privind notificările. Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1333/2011 (3) prevede standarde de comercializare, reguli privind verificarea conformităţii cu standardele de comercializare şi cerinţe privind comunicările în sectorul bananelor.
(2)Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 al Comisiei din 7 iunie 2011 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1234/2007 al Consiliului în ceea ce priveşte sectorul fructelor şi legumelor şi sectorul fructelor şi legumelor prelucrate (JO L 157, 15.6.2011, p. 1).
(3)Regulamentul de punere în aplicare (UE) nr. 1333/2011 al Comisiei din 19 decembrie 2011 de stabilire a standardelor de comercializare pentru banane, a regulilor privind verificarea conformităţii cu aceste standarde de comercializare şi a cerinţelor privind comunicările în sectorul bananelor (JO L 336, 20.12.2011, p. 23).
(3)Din motive de claritate, este oportun să se includă într-un singur regulament nou toate normele privind controalele de verificare a conformităţii cu standardele de comercializare şi cerinţele privind notificările de neconformitate pentru produsele şi sectoarele care fac obiectul Regulamentului delegat (UE) 2023/2429 al Comisiei (4), ţinând seama de experienţa dobândită în aplicarea regulamentelor specifice existente. În plus, Regulamentele de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 şi (UE) nr. 1333/2011 sunt abrogate prin Regulamentul delegat (UE) 2023/2429.
(4)Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 al Comisiei din 17 august 2023 de completare a Regulamentului (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte standardele de comercializare pentru sectorul fructelor şi legumelor, pentru anumite produse din fructe şi legume prelucrate şi pentru sectorul bananelor şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1666/1999 al Comisiei şi a Regulamentelor de punere în aplicare (UE) nr. 543/2011 şi (UE) nr. 1333/2011 ale Comisiei (JO L 2023/2429, 3.11.2023, ELI link: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2023/2429/oj).
(4)În scopul controalelor selective, bazate pe o analiză a riscurilor, prevăzute la articolul 90a alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, este necesară stabilirea unor norme detaliate referitoare la astfel de controale. Mai precis, trebuie subliniat rolul analizei riscurilor în selectarea produselor în vederea controalelor.
(5)Fiecare stat membru trebuie să desemneze organismele de control responsabile cu efectuarea controalelor de conformitate în fiecare etapă a comercializării. De contactele cu toate organismele de inspecţie desemnate şi de coordonarea dintre acestea ar trebui să răspundă o autoritate competentă unică.
(6)Deoarece cunoaşterea comercianţilor şi a caracteristicilor principale ale acestora este un instrument indispensabil pentru analiza efectuată de statele membre, este esenţială instituirea unei baze de date cu privire la comercianţii de fructe şi legume şi de banane din fiecare stat membru. Pentru a se asigura includerea tuturor operatorilor din lanţul de comercializare şi în scopul securităţii juridice, trebuie prevăzută o definiţie detaliată a noţiunii de "comerciant".
(7)Controalele de conformitate trebuie efectuate prin eşantionare şi trebuie să vizeze comercianţii care prezintă cel mai mare risc de a deţine mărfuri care nu sunt conforme cu standardele de comercializare. Ţinând cont de caracteristicile pieţelor lor naţionale, statele membre trebuie să stabilească norme pentru determinarea controalelor destinate unor categorii speciale de comercianţi. Pentru asigurarea transparenţei, normele respective trebuie notificate Comisiei.
(8)În cazul în care controalele de conformitate identifică posibile practici frauduloase sau înşelătoare în ceea ce priveşte standardele de comercializare, autorităţile competente trebuie să ia măsurile corespunzătoare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului (5) şi să îşi notifice reciproc fraudele constatate, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1715 al Comisiei (6).
(5)Regulamentul (UE) 2017/625 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2017 privind controalele oficiale şi alte activităţi oficiale efectuate pentru a asigura aplicarea legislaţiei privind alimentele şi furajele, a normelor privind sănătatea şi bunăstarea animalelor, sănătatea plantelor şi produsele de protecţie a plantelor, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 999/2001, (CE) nr. 396/2005, (CE) nr. 1069/2009, (CE) nr. 1107/2009, (UE) nr. 1151/2012, (UE) nr. 652/2014, (UE) 2016/429 şi (UE) 2016/2031 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, a Regulamentelor (CE) nr. 1/2005 şi (CE) nr. 1099/2009 ale Consiliului şi a Directivelor 98/58/CE, 1999/74/CE, 2007/43/CE, 2008/119/CE şi 2008/120/CE ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 854/2004 şi (CE) nr. 882/2004 ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Directivelor 89/608/CEE, 89/662/CEE, 90/425/CEE, 91/496/CEE, 96/23/CE, 96/93/CE şi 97/78/CE ale Consiliului şi a Deciziei 92/438/CEE a Consiliului (Regulamentul privind controalele oficiale) (JO L 95, 7.4.2017, p. 1).
(6)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1715 al Comisiei din 30 septembrie 2019 de stabilire a normelor privind funcţionarea sistemului de gestionare a informaţiilor pentru controalele oficiale şi a componentelor sistemice ale acestuia (Regulamentul IMSOC) (JO L 261, 14.10.2019, p. 37).
(9)Statele membre trebuie să se asigure că exporturile de fructe şi legume către ţări terţe sunt conforme cu standardele de comercializare. Statele membre trebuie să certifice conformitatea cu Înţelegerea de la Geneva privind standardizarea fructelor şi legumelor proaspete şi a fructelor uscate şi deshidratate, încheiată în cadrul Comisiei Economice pentru Europa a Organizaţiei Naţiunilor Unite (CEE-ONU), precum şi cu regimul OCDE privind aplicarea standardelor internaţionale pentru fructe şi legume.
(10)Importurile de fructe şi legume provenind din ţări terţe trebuie să fie conforme cu standardele de comercializare sau cu standarde echivalente acestora. Prin urmare, înaintea intrării acestor mărfuri pe teritoriul vamal al Uniunii, trebuie efectuate controale de conformitate, cu excepţia cazului loturilor de mici dimensiuni considerate de către organismele de control ca prezentând riscuri reduse. Trebuie să se prevadă ca, în cazul anumitor ţări terţe care oferă garanţii satisfăcătoare privind conformitatea, organismele de control din ţările terţe respective să aibă permisiunea de a efectua controale înaintea exportului. În cazul în care se recurge la această opţiune, statele membre trebuie să verifice regulat eficacitatea şi calitatea controalelor anterioare exportului efectuate de organismele de control din ţările terţe.
(11)Fructele şi legumele vizate de controlul de conformitate cu standardele de comercializare trebuie să fie supuse aceluiaşi tip de control, oricare ar fi etapa de comercializare. În acest scop, trebuie aplicate metodele de inspecţie ale OCDE recomandate inclusiv de CEE-ONU. Cu toate acestea, este necesar să se prevadă modalităţi specifice în privinţa controalelor în etapa vânzării cu amănuntul.
(12)Pentru a se asigura coerenţa dintre standardele de comercializare şi controalele aferente acestora, prezentul regulament trebuie să intre în vigoare în aceeaşi zi cu Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 şi să se aplice începând cu aceeaşi dată.
(13)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul Comitetului pentru organizarea comună a pieţelor agricole,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect şi domeniu de aplicare
Prezentul regulament stabileşte norme privind:
(a)controalele de verificare a conformităţii cu standardele de comercializare pentru sectoarele şi produsele menţionate la articolul 1 din Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 în toate etapele de comercializare, precum şi
(b)cerinţele referitoare la notificările de neconformitate în urma controalelor de conformitate.
Art. 2: Autorităţile de coordonare şi organismele de control
(1)Fiecare stat membru desemnează:
a)o singură autoritate competentă responsabilă cu coordonarea şi contactele în domeniile la care se referă prezentul regulament, denumită în continuare "autoritatea de coordonare", precum şi
b)unul sau mai multe organisme de control responsabile cu aplicarea prezentului regulament, denumite în continuare "organismele de control".
(2)Autorităţile de coordonare şi organismele de control la care se face referire la alineatul (1) pot fi publice sau private. Totuşi, în ambele cazuri, ele se află sub responsabilitatea statelor membre.
Comisiei îi sunt notificate de către statele membre:
a)denumirea, adresa poştală şi adresa electronică ale autorităţii de coordonare pe care au desemnat-o în temeiul alineatului (1) litera (a);
b)denumirea, adresa poştală şi adresa electronică ale organismelor de control pe care le-au desemnat în conformitate cu alineatul (1) litera (b);
c)descrierea exactă a domeniilor de competenţă ale organismelor de control pe care le-au desemnat.
(3)Autoritatea de coordonare poate fi organismul sau unul dintre organismele de control sau un alt organism desemnat în conformitate cu alineatul (1).
(4)Comisia face publică pe site-ul Europa lista autorităţilor de coordonare desemnate de statele membre.
Art. 3: Baza de date cu privire la comercianţi
(1)Statele membre creează o bază de date cu privire la comercianţii din sectoarele menţionate la articolul 1 din Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 (denumită în continuare "baza de date cu privire la comercianţi"), în condiţiile prevăzute în prezentul articol.
În acest scop, statele membre pot folosi orice alte baze de date constituite deja în alte scopuri.
(2)În sensul prezentului regulament, prin "comerciant" se înţelege orice persoană fizică sau juridică:
a)care deţine produse menţionate la articolul 1 din Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 în scopul:
(i)expunerii sau punerii în vânzare;
(ii)vânzării;
(iii)comercializării în orice alt mod; sau
b)care desfăşoară efectiv oricare dintre activităţile menţionate la litera (a) în ceea ce priveşte sectoarele şi produsele ce fac obiectul unor standarde de comercializare.
Activităţile menţionate la primul paragraf litera (a) cuprind:
(a)vânzarea la distanţă, inclusiv pe internet;
(b)activităţile desfăşurate de o persoană fizică sau juridică în nume propriu sau în numele unei terţe persoane;
(c)activităţile desfăşurate pe teritoriul Uniunii şi/sau în cadrul exporturilor către ţări terţe şi/sau în cadrul importurilor din ţări terţe.
(3)Statele membre determină condiţiile în care următorii comercianţi sunt sau nu sunt incluşi în baza de date cu privire la comercianţi:
a)comercianţi ale căror activităţi vizează produse enumerate la articolul 3 din Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 sau produse care sunt scutite de obligaţia de a respecta standardele de comercializare în temeiul articolului 5 din acelaşi regulament;
b)persoane fizice sau juridice ale căror activităţi se limitează la transportul de mărfuri;
c)comercianţi ale căror activităţi se limitează la vânzarea cu amănuntul.
(4)Dacă baza de date cu privire la comercianţi este compusă din mai multe elemente distincte, autoritatea de coordonare asigură omogenitatea acesteia, a elementelor sale, precum şi a actualizării lor.
(5)Baza de date cu privire la comercianţi conţine, pentru fiecare comerciant:
a)numărul de înregistrare, denumirea şi adresa, precum şi indicarea sectoarelor sau a produselor relevante în care operează sau pe care le comercializează, dintre cele menţionate la alineatul (1);
b)informaţiile necesare pentru clasificarea sa într-una dintre categoriile de risc menţionate la articolul 5 alineatul (3), în special poziţia în lanţul de comercializare şi informaţiile referitoare la importanţa firmei;
c)informaţiile privind constatările din timpul controalelor precedente efectuate asupra fiecărui comerciant;
d)orice alte informaţii considerate necesare în vederea controalelor, de exemplu informaţiile referitoare la existenţa unui sistem de asigurare a calităţii sau a unui sistem de autocontrol legat de conformitatea cu standardele de comercializare;
e)precizarea situaţiei comerciantului, dacă a fost sau nu autorizat în conformitate cu articolul 4.
Statele membre actualizează baza de date cu privire la comercianţi atunci când este necesar, ţinând seama în special de informaţiile colectate în timpul controalelor de conformitate.
(6)Fără a aduce atingere alineatului (3), toţi comercianţii sunt înregistraţi şi furnizează informaţiile pe care statele membre le consideră necesare pentru crearea şi actualizarea bazei de date cu privire la comercianţi. Statele membre determină condiţiile în care comercianţii care nu sunt stabiliţi pe teritoriul lor, dar care operează în cadrul acestuia, sunt incluşi în baza lor de date.
Art. 4: Comercianţii autorizaţi
(1)Statele membre pot autoriza comercianţii clasificaţi în categoria cu cel mai scăzut risc în conformitate cu controalele de conformitate menţionate la articolul 5, la cererea acestora şi sub rezerva furnizării unor garanţii speciale privind conformitatea cu standardele de comercializare:
a)să semneze certificatul de conformitate menţionat la articolul 7;
b)să utilizeze, pentru etichetarea fiecărui ambalaj în etapa de expediere, modelul prevăzut în anexa I pentru fructele şi legumele proaspete şi pentru bananele produse în Uniune; sau
c)să utilizeze certificatul de scutire prevăzut în anexa II pentru bananele produse în ţări terţe.
Statele membre pot restricţiona autorizaţiile menţionate la primul paragraf la unul sau două dintre sectoarele şi produsele menţionate la articolul 1 din Regulamentul delegat (UE) 2023/2429.
Certificatul de scutire menţionat la primul paragraf litera (c) se aplică întregii pieţe a Uniunii pentru bananele descărcate în statul membru care a acordat scutirea.
(2)Autorizaţia se acordă pentru o perioadă de cel puţin un an.
(3)Comercianţii care beneficiază de posibilitatea menţionată la alineatul (1) trebuie:
a)să aibă personal pentru efectuarea controalelor care a beneficiat de formare sau are experienţă relevantă;
b)să dispună de echipamente adecvate pentru pregătirea, ambalarea şi verificarea produselor;
c)să se angajeze să efectueze un control de conformitate pentru mărfurile pe care le expediază şi să ţină un registru conţinând evidenţa tuturor controalelor efectuate;
d)să permită efectuarea de controale de către autorităţile de coordonare.
(4)În cazul în care un comerciant autorizat nu mai îndeplineşte condiţiile necesare pentru a beneficia de autorizaţie, aceasta va fi retrasă de către statul membru.
(5)Statele membre stabilesc o listă a comercianţilor autorizaţi, indicând numărul de înregistrare menţionat la articolul 3 alineatul (5) primul paragraf litera (a), precum şi produsele şi perioada pentru care a fost acordată autorizaţia. Statele membre iau măsurile necesare pentru a face publice aceste informaţii.
Art. 5: Controalele de conformitate
(1)Statele membre asigură efectuarea controalelor de conformitate într-un mod selectiv, pe baza unei analize a riscurilor şi cu o frecvenţă adecvată, astfel încât să garanteze conformitatea cu standardele de comercializare prevăzute la articolele 75 şi 76 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 şi în Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 şi să identifice eventualele practici frauduloase sau înşelătoare în raport cu respectivele standarde de comercializare.
Criteriile de evaluare a riscurilor pot include:
a)existenţa unui certificat de conformitate menţionat la articolul 7 din prezentul regulament, eliberat de o autoritate competentă;
b)existenţa unui certificat de conformitate eliberat de o autoritate competentă a unei ţări terţe în cazul în care controalele de conformitate au fost aprobate în temeiul articolului 8 din prezentul regulament;
c)natura produsului, perioada de producţie, preţul produsului, condiţiile climatice, operaţiunile de ambalare şi manipulare, condiţiile de depozitare, ţara de origine, mijloacele de transport sau volumul lotului;
d)dimensiunea comercianţilor, poziţia acestora în lanţul comercial, volumul sau valoarea produselor comercializate, gama de produse, zona de livrare sau tipul de activităţi comerciale desfăşurate cum ar fi depozitarea, sortarea, ambalarea sau vânzarea;
e)constatări făcute în timpul controalelor precedente, inclusiv numărul şi tipul defectelor constatate, calitatea în condiţii normale a produselor comercializate şi nivelul echipamentelor tehnice utilizate;
f)fiabilitatea sistemelor de asigurare a calităţii sau a sistemelor de autocontrol ale comercianţilor legate de conformitatea cu standardele de comercializare;
g)locul de desfăşurare a controlului, în special dacă este vorba de punctul de primă intrare în Uniune sau de locul unde sunt ambalate sau încărcate produsele;
h)oricare alte informaţii care ar putea indica un risc de neconformitate.
(2)Certificatele de conformitate menţionate la alineatul (1) al doilea paragraf litera (b) sunt considerate un factor de reducere a riscului de neconformitate.
(3)Analiza riscurilor este efectuată pe baza informaţiilor conţinute în baza de date cu privire la comercianţi menţionată la articolul 3 şi clasifică comercianţii pe categorii de risc, pe baza unei astfel de analize a riscurilor.
Statele membre stabilesc în prealabil:
a)criteriile de evaluare a riscurilor de neconformitate a loturilor;
b)proporţiile minime de comercianţi sau loturi şi/sau cantităţi care vor face obiectul unui control de conformitate, pe baza unei analize a riscurilor pentru fiecare categorie de risc.
Pentru produsele care fac obiectul standardului general de comercializare, pe baza unei analize a riscurilor, statele membre pot alege să nu efectueze controale selective.
(4)Atunci când, în urma controalelor, se constată nereguli semnificative, statele membre măresc frecvenţa controalelor privind comercianţii şi produsele vizate, originea acestora sau alţi parametri.
(5)Comercianţii sunt obligaţi să le asigure organismelor de control toate informaţiile şi condiţiile pe care acestea din urmă le consideră necesare pentru organizarea şi desfăşurarea controalelor de conformitate.
Art. 6: Acceptarea declaraţiilor de către autoritatea vamală
(1)Autoritatea vamală poate accepta declaraţiile de export şi/sau declaraţiile de punere în liberă circulaţie pentru produsele care fac obiectul unor standarde de comercializare specifice doar dacă este îndeplinită una dintre următoarele condiţii:
a)mărfurile sunt însoţite de un certificat de conformitate, în temeiul articolului 7, sau, în cazul bananelor, de certificatul de scutire prevăzut în anexa II; sau
b)organismul de control competent a informat autoritatea vamală că a eliberat un certificat de conformitate pentru loturile în cauză; sau
c)organismul de control competent a informat autoritatea vamală cu privire la faptul că nu a eliberat un certificat de conformitate pentru loturile în cauză, deoarece rezultatele analizei riscurilor menţionate la articolul 5 alineatul (1) nu au indicat necesitatea controlului acestora.
Acceptarea declaraţiilor menţionate la primul paragraf nu aduce atingere eventualelor controale de conformitate efectuate de statul membru în temeiul articolului 5.
(2)De asemenea, statele membre pot aplica alineatul (1) în cazul produselor care fac obiectul standardului general de comercializare prevăzut în partea A din anexa I la Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 şi al produselor menţionate la articolul 5 alineatul (1) litera (a) punctul (i) din respectivul regulament delegat dacă statul membru în cauză consideră că acest lucru este necesar în urma analizei riscurilor menţionate la articolul 5 alineatul (1) din prezentul regulament.
Art. 7: Certificatul de conformitate şi certificatul de scutire
(1)Certificatele de conformitate pentru fructele şi legumele proaspete sau bananele care fac obiectul standardelor de comercializare şi certificatele de scutire pentru banane pot fi eliberate de o autoritate competentă.
Certificatul de conformitate este eliberat pentru a confirma că produsele în cauză sunt conforme cu standardul de comercializare relevant. Modelul de certificat de conformitate destinat autorităţilor competente din Uniune figurează în anexa III.
Pentru fructe şi legume proaspete, în locul certificatelor de conformitate eliberate de autorităţile competente din Uniune, ţările terţe menţionate la articolul 8 alineatul (2) pot utiliza certificate de conformitate proprii, cu condiţia ca acestea să conţină cel puţin informaţiile echivalente celor din certificatul Uniunii. Comisia face publice pe site-ul Europa modelele acestor certificate emise de ţări terţe.
(2)Certificatul de scutire poate fi eliberat de autoritatea competentă pentru a confirma că respectivul comerciant autorizat are capacitatea de a asigura conformitatea bananelor importate cu standardul de comercializare relevant. Certificatul de scutire este prevăzut în anexa II.
(3)Certificatele pot fi eliberate de autoritatea competentă fie pe suport de hârtie, cu ştampila sa, fie în format electronic verificat. Acestea trebuie semnate de către persoana sau persoanele împuternicite în acest sens de către autoritatea competentă, fie de mână, fie cu semnătură electronică. Comercianţii autorizaţi în temeiul articolului 4 pot semna, de asemenea, certificatul de conformitate fie de mână, fie cu semnătură electronică.
(4)Certificatele se eliberează în cel puţin una dintre limbile oficiale ale Uniunii.
(5)Fiecare certificat trebuie să poarte un număr de serie după care să poată fi identificat. Autoritatea competentă păstrează o copie a fiecărui certificat eliberat.
Art. 8: Aprobarea controalelor de conformitate efectuate de ţările terţe înaintea importului în Uniune
(1)Cererea unei ţări terţe referitoare la aprobarea menţionată la articolul 9 alineatul (1) din Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 trebuie să precizeze autoritatea oficială din ţara terţă sub responsabilitatea căreia sunt efectuate controalele de conformitate cu standardele de comercializare stabilite în regulamentul delegat respectiv. Autoritatea respectivă răspunde de contactele cu Comisia. Cererea de aprobare furnizează, de asemenea, informaţiile necesare pentru evaluarea cerinţelor menţionate la articolul 9 alineatul (4) din regulamentul delegat respectiv.
(2)Ţările terţe în care controalele de conformitate au fost aprobate în condiţiile prevăzute la articolul 9 din Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 şi în prezentul articol, precum şi produsele vizate sunt stabilite în anexa IV la prezentul regulament. Pentru orice nouă aprobare, Comisia actualizează anexa respectivă în conformitate cu articolul 91 primul paragraf litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.
(3)Comisia face publice pe site-ul Europa detaliile referitoare la autorităţile oficiale şi la organismele de control în cauză.
Art. 9: Suspendarea aprobării controalelor de conformitate
Comisia poate suspenda aprobarea controalelor de conformitate efectuate de ţări terţe dacă se constată că, într-un număr semnificativ de loturi şi/sau cantităţi, mărfurile nu corespund informaţiilor din certificatele de conformitate emise de organismele de control din ţara terţă. În cazul suspendării aprobării, Comisia actualizează anexa IV în conformitate cu articolul 91 primul paragraf litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.
Art. 10: Metodele de control şi normele privind constatările de neconformitate
(1)Controalele de conformitate prevăzute de prezentul regulament, cu excepţia celor efectuate în etapa vânzării cu amănuntul către consumatorul final, se efectuează în conformitate cu metodele de control prevăzute în anexa V, în afara cazului în care prezentul regulament sau Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 prevede dispoziţii contrare.
Statele membre stabilesc modalităţile specifice ale controlului de conformitate în stadiul vânzării cu amănuntul către consumatorul final.
(2)În cazul în care constată că mărfurile sunt conforme cu standardele de comercializare, organismul de control poate elibera un certificat de conformitate, prevăzut în anexa III, în temeiul articolului 7.
(3)În cazul în care constată că mărfurile nu sunt conforme cu standardele de comercializare, organismul de control emite o constatare de neconformitate la adresa comerciantului sau a reprezentanţilor acestuia. Mărfurile la care se referă constatarea de neconformitate nu pot fi deplasate fără autorizare din partea organismului de control care a emis constatarea. Autorizarea respectivă poate depinde de îndeplinirea unor condiţii stabilite de organismul de control.
Comercianţii pot decide să asigure conformitatea pentru toate sau pentru o parte din mărfuri. Mărfurile pentru care conformitatea a fost asigurată nu pot fi comercializate înainte ca organismul de control să se asigure prin toate mijloacele adecvate că asigurarea conformităţii a fost într-adevăr realizată. Organismul de control eliberează, după caz, un certificat de conformitate, prevăzut în anexa III, pentru lot sau pentru o parte a acestuia, doar după ce a fost asigurată conformitatea mărfurilor.
În cazul în care un organism de control acceptă cererea unui comerciant de a asigura conformitatea mărfurilor într-un alt stat membru decât cel în care s-a efectuat controlul care a stabilit neconformitatea lor, comerciantul notifică existenţa lotului neconform organismului de control din statul membru de destinaţie. Statul membru care emite constatarea de neconformitate trimite statului membru de destinaţie a lotului neconform, precum şi celorlalte state membre în cauză, o copie a respectivei constatări.
În cazul în care nu se poate asigura conformitatea mărfurilor, iar acestea nu sunt destinate prelucrării industriale, utilizării pentru hrana animalelor sau pentru oricare altă utilizare nealimentară, organismul de control poate, dacă este necesar, să ceară comercianţilor să ia măsurile corespunzătoare pentru a se asigura că produsele în cauză nu sunt comercializate.
Comercianţii furnizează organismelor de control toate informaţiile considerate necesare de statele membre în scopul aplicării prezentului alineat.
(4)În cazul în care controalele de conformitate prevăzute în prezentul regulament identifică posibile practici frauduloase sau înşelătoare în ceea ce priveşte standardele de comercializare, autorităţile competente trebuie să ia măsurile corespunzătoare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2017/625 şi să îşi notifice reciproc fraudele constatate, în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2019/1715.
Art. 11: Notificările
(1)Un stat membru în care se constată că un transport care provine dintr-un alt stat membru nu este conform cu standardele de comercializare din cauza unor defecte sau deteriorări care ar fi putut fi detectate la momentul ambalării notifică fără întârziere statele membre care ar putea fi afectate, inclusiv pe cele unde au fost ambalate mărfurile.
(2)Un stat membru în care, din cauza neconformităţii cu standardele de comercializare, a fost refuzată punerea în liberă circulaţie a unui lot de mărfuri provenind dintr-o ţară terţă notifică fără întârziere statele membre care ar putea fi afectate, precum şi ţara terţă în cauză, dacă este menţionată în anexa IV.
(3)Statele membre notifică Comisiei şi celorlalte state membre rezultatele sintetizate ale controalelor efectuate în toate etapele de comercializare dintr-un anumit an, până la data de 30 iunie a anului următor. În ceea ce priveşte importurile din ţările terţe enumerate în anexa IV, această notificare include numărul de loturi de mărfuri pentru care s-a refuzat punerea în liberă circulaţie în cursul anului precedent din cauza nerespectării standardului de comercializare.
(4)Notificările adresate Comisiei, menţionate la alineatul (3), se efectuează în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2017/1183 al Comisiei (7).
(7)Regulamentul delegat (UE) 2017/1183 al Comisiei din 20 aprilie 2017 de completare a Regulamentelor (UE) nr. 1307/2013 şi (UE) nr. 1308/2013 ale Parlamentului European şi ale Consiliului în ceea ce priveşte notificările către Comisie de informaţii şi documente (JO L 171, 4.7.2017, p. 100).
Art. 12: Intrarea în vigoare şi aplicarea
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 1 ianuarie 2025.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 17 august 2023.

Pentru Comisie

Preşedinta

Ursula VON DER LEYEN

ANEXA I:Model menţionat la articolul 4 alineatul (1) primul paragraf litera (b)

Standard de comercializare al Uniunii Europene pentru fructele şi legumele proaspete şi pentru banane

Nr. (comerciantului autorizat)

(Statul membru)

ANEXA II:Certificat de scutire de la verificarea conformităţii cu standardele de comercializare pentru banane menţionat la articolul 4 alineatul (1) primul paragraf litera (c) şi la articolul 6 alineatul (1) primul paragraf litera (a)
Comerciantul autorizat scutit (nume, societate, adresă):
...
...
Numărul de înregistrare emis de departamentul sau organismul de control competent:
...
Departamentul sau organismul competent (nume, adresă):
......
Data eliberării certificatului:
...
Perioada de valabilitate a certificatului:
...
Semnătura şi/sau ştampila oficială a departamentului sau organismului competent:
...
ANEXA III:Certificatul de conformitate menţionat la articolul 7 alineatul (1) şi la articolul 10 alineatele (2) şi (3) pentru produsele care trebuie să fie conforme cu standardele de comercializare ale Uniunii Europene

1. Comerciantul

Certificat de conformitate cu standardele de comercializare ale Uniunii Europene aplicabile fructelor şi legumelor proaspete şi bananelor

Nr....

(Prezentul certificat este destinat exclusiv organismelor de control)

2. Ambalatorul identificat pe ambalaj (dacă este altul decât comerciantul)

3. Organismul de control

4. Locul în care se efectuează controlul/ţara de origine (1)

5. Regiunea sau ţara de destinaţie

6. Identificarea mijloacelor de transport

7.

|_| intern

|_| import

|_| export

(Pentru banane, se referă la controalele la destinaţie, dacă este cazul)

8. Ambalaje (număr şi tip)

-

-

9. Tipul de produs (soiul, dacă se precizează în standard)

10. Categoria de calitate

11. Greutatea netă totală în kg

12. Transportul menţionat mai sus este, la momentul eliberării, conform standardelor de comercializare în vigoare ale Uniunii Europene.

...

...

Biroul vamal prevăzut...Locul şi data eliberării...

Valabil până la (data):

...

...

Semnatar (numele cu majuscule):

Semnătura...Sigiliul autorităţii competente...

13. Observaţii

(1) Dacă mărfurile sunt reexportate, indicaţi originea acestora în caseta 9.

ANEXA IV:Ţările terţe în care controalele de conformitate au fost aprobate în conformitate cu articolul 9 din Regulamentul delegat (UE) 2023/2429 şi produsele vizate menţionate la articolul 8 din prezentul regulament

Ţara

Produse

Elveţia

Fructe şi legume proaspete

Maroc

Fructe şi legume proaspete

Africa de Sud

Fructe şi legume proaspete

Israel (1)

Fructe şi legume proaspete

India

Fructe şi legume proaspete

Noua Zeelandă

Mere, pere şi kiwi

Senegal

Fructe şi legume proaspete

Kenya

Fructe şi legume proaspete

Turcia

Fructe şi legume proaspete

Regatul Unit:

- Regatul Unit

- Irlanda de Nord (2)

Fructe şi legume proaspete

(1) Aprobarea Comisiei se acordă pentru fructele şi legumele originare din Statul Israel, excluzând teritoriile aflate sub administraţie israeliană începând din iunie 1967, şi anume Înălţimile Golan, Fâşia Gaza, Ierusalimul de Est şi restul Cisiordaniei.

(2) În conformitate cu articolul 6 alineatul (3) şi articolul 7 alineatul (1) din Acordul privind retragerea Regatului Unit al Marii Britanii şi Irlandei de Nord din Uniunea Europeană şi din Comunitatea Europeană a Energiei Atomice, precum şi cu articolul 5 alineatul (4) şi articolul 13 alineatul (1) din Protocolul privind Irlanda/Irlanda de Nord la acordul menţionat coroborate cu anexa 2 la respectivul protocol, în sensul prezentului regulament, trimiterile la statele membre includ Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord. Totuşi, în conformitate cu articolul 7 alineatul (3) din respectivul protocol, în ceea ce priveşte recunoaşterea într-un stat membru a reglementărilor tehnice, a evaluărilor, a înregistrărilor, a certificatelor, a aprobărilor şi a autorizaţiilor eliberate sau efectuate de autorităţile unui alt stat membru sau de un organism stabilit într-un alt stat membru, trimiterile la statele membre conţinute în dispoziţiile din dreptul Uniunii puse în aplicare prin respectivul protocol nu se interpretează ca incluzând Regatul Unit în ceea ce priveşte Irlanda de Nord, în ceea ce priveşte reglementările tehnice, evaluările, înregistrările, certificatele, aprobările şi autorizaţiile eliberate sau efectuate de autorităţile Regatului Unit sau de către organismele stabilite în Regatul Unit.

ANEXA V:Metodele de control menţionate la articolul 10 alineatul (1)
Următoarele metode de control se bazează pe dispoziţiile ghidului de aplicare a controlului calităţii fructelor şi legumelor proaspete adoptat în cadrul regimului OCDE de aplicare a normelor internaţionale pentru fructe şi legume.
1.DEFINIŢII
1.1.Ambalaj
Parte a unui lot care este ambalată individual, inclusiv conţinutul. Ambalajul este conceput în aşa fel încât să faciliteze manipularea şi transportul unui anumit număr de ambalaje de vânzare sau de produse în vrac sau ordonate, pentru a evita deteriorarea cauzată de manipularea lor fizică şi de transport. Ambalajul poate constitui un ambalaj de vânzare. Containerele de transport rutier, feroviar, maritim şi aerian nu sunt considerate ambalaje.
1.2.Ambalaj de vânzare
Parte a unui lot care este ambalată individual, inclusiv conţinutul. Ambalajul de vânzare este conceput în aşa fel încât să constituie, la punctul de vânzare, o unitate de vânzare către utilizatorul final sau consumator.
1.3.Preambalaje
Preambalajele sunt ambalaje de vânzare concepute în aşa fel încât ambalajul să acopere în întregime sau parţial conţinutul, dar astfel încât conţinutul să nu poată fi modificat fără a deschide sau modifica ambalajul. Peliculele protectoare care acoperă produsele individuale nu sunt considerate preambalaje.
1.4.Transport
Cantitatea de produse destinată vânzării de către un comerciant, prezentă în momentul controlului şi definită printr-un document. Un transport poate consta în unul sau mai multe tipuri de produse; poate conţine unul sau mai multe loturi de fructe şi legume proaspete, uscate sau deshidratate.
1.5.Lot
Cantitatea de produse care, în momentul controlului, are aceleaşi caracteristici privind:
- ambalatorul şi/sau expeditorul,
- ţara de origine,
- natura produselor,
- categoria produselor,
- calibrul (în cazul în care produsul se clasează în funcţie de calibrul său),
- soiul sau tipul comercial (după dispoziţiile corespunzătoare ale standardului),
- tipul ambalajului şi prezentarea.
Totuşi, dacă în timpul controlului privind conformitatea transporturilor (astfel cum sunt definite la punctul 1.4) este dificilă identificarea diferitelor loturi şi/sau nu este posibilă prezentarea loturilor individuale, toate loturile din cadrul unui transport pot fi considerate ca formând un singur lot dacă sunt similare în ceea ce priveşte tipul produsului, expeditorul, ţara de origine, categoria şi, în cazul în care acestea sunt prevăzute de standardul de comercializare relevant, soiul sau tipul comercial.
1.6.Eşantionare
Ansamblul eşantioanelor prelevate temporar dintr-un lot în timpul unui control de conformitate.
1.7.Eşantion primar
În cazul produselor ambalate, ambalaj prelevat la întâmplare din lot sau, în cazul produselor în vrac (încărcare directă într-un vehicul de transport sau într-un compartiment al vehiculului), o cantitate prelevată la întâmplare dintr-un punct al lotului.
1.8.Eşantion global
Mai multe eşantioane primare, despre care se presupune că sunt reprezentative pentru lot, prelevate în cantitate suficientă pentru a permite evaluarea lotului în funcţie de toate criteriile.
1.9.Eşantion secundar
O cantitate egală de produse prelevată la întâmplare din eşantionul primar.
În cazul fructelor cu coajă lemnoasă ambalate, eşantionul secundar cântăreşte între 300 g şi 1 kg. În cazul în care eşantionul primar este format din ambalaje care conţin ambalaje de vânzare, eşantionul secundar este format din unul sau mai multe ambalaje de vânzare care, în total, cântăresc minim 300 g.
În cazul altor produse ambalate, eşantionul secundar este format din 30 de unităţi, dacă greutatea netă a ambalajului este de maximum 25 kg şi acesta nu conţine ambalaje de vânzare. Aceasta înseamnă că, în anumite cazuri, trebuie controlat întregul conţinut al ambalajului, dacă eşantionul primar nu conţine mai mult de 30 de unităţi.
1.10.Eşantion compozit (doar în cazul produselor uscate sau deshidratate
Un eşantion compozit este un amestec, în greutate de cel puţin 3 kg, al tuturor eşantioanelor secundare din cadrul unui eşantion global. Produsele care compun eşantionul compozit sunt amestecate în mod omogen.
1.11.Eşantion redus
Cantitate de produse prelevată la întâmplare din eşantionul global sau compozit, cu un volum limitat la cantitatea minimă necesară dar suficientă pentru a permite evaluarea anumitor criterii individuale.
Dacă metoda de control duce la distrugerea produselor, volumul eşantionului redus nu depăşeşte 10 % din eşantionul global sau, în cazul fructelor cu coajă lemnoasă nedecorticate, 100 de fructe prelevate din eşantionul compozit. În cazul produselor uscate sau deshidratate mici (de exemplu, o cantitate de 100 g cuprinde peste 100 de unităţi), eşantionul redus nu depăşeşte 300 g.
În vederea evaluării criteriilor privind gradul de dezvoltare şi/sau de coacere, eşantionarea este structurată în conformitate cu metodele obiective prezentate în Orientările privind testele obiective de determinare a calităţii fructelor şi legumelor şi a produselor uscate şi deshidratate.
Pentru a se controla conformitatea lotului pe baza diferitelor criterii, pot fi prelevate mai multe eşantioane reduse dintr-un eşantion global sau compozit.
2.PUNEREA ÎN APLICARE A CONTROLULUI DE CONFORMITATE
2.1.Observaţii generale
Controlul de conformitate se efectuează prin evaluarea eşantioanelor prelevate la întâmplare din diferite puncte ale loturilor care trebuie controlat. În principiu, calitatea eşantioanelor se presupune a fi reprezentativă pentru calitatea lotului.
2.2.Locul de efectuare a controlului
Controlul de conformitate poate fi efectuat în timpul operaţiunilor de ambalare, la punctul de expediere, în timpul transportului, la punctul de recepţie, în etapa vânzării angro şi a vânzării cu amănuntul.
În cazurile în care organismele de control nu efectuează controlul de conformitate în spaţiile proprii, deţinătorul pune la dispoziţie spaţii care să permită desfăşurarea controlului de conformitate.
2.3.Identificarea loturilor şi/sau impresia generală privind transportul
Identificarea loturilor se efectuează în funcţie de marcajul acestora sau de alte criterii, cum ar fi menţiunile stabilite în Directiva 2011/91/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (1). În cazul transporturilor formate din mai multe loturi, inspectorul trebuie să îşi formeze o impresie generală privind transportul, cu ajutorul documentelor de însoţire sau al declaraţiilor privind transporturile. Acesta determină apoi gradul de conformitate al loturilor prezentate cu informaţiile incluse în aceste documente.
(1)Directiva 2011/91/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 decembrie 2011 privind indicarea sau marcarea care permite identificarea lotului din care face parte un produs alimentar (JO L 334, 16.12.2011, p. 1).
În cazul în care produsele urmează a fi sau au fost încărcate într-un mijloc de transport, numărul de înregistrare al acestuia este utilizat la identificarea transportului.
2.4.Prezentarea produselor
Inspectorul decide care ambalaje urmează a fi controlate. Prezentarea este făcută de operator şi include prezentarea eşantionului global, precum şi furnizarea tuturor informaţiilor necesare în vederea identificării transportului sau a lotului.
În cazul în care sunt necesare eşantioane reduse sau secundare, inspectorul le alege din eşantionul global.
2.5.Controlul fizic
- Evaluarea ambalajului şi a prezentării:
Conformitatea şi curăţenia ambalajului, inclusiv a materialelor utilizate în ambalaj, sunt controlate în temeiul dispoziţiilor standardului de comercializare relevant. În cazul produselor ambalate, acest control este realizat pe baza eşantioanelor primare iar în toate celelalte cazuri pe baza vehiculului de transport. În cazul în care sunt permise numai anumite tipuri de ambalaje sau prezentări, inspectorul controlează dacă acestea sunt utilizate.
- Verificarea marcajului:
Inspectorul controlează dacă produsele sunt marcate în conformitate cu standardul de comercializare relevant. Se controlează acurateţea marcajului şi/sau măsura în care sunt necesare modificări.
În cazul produselor ambalate, acest control se efectuează pe baza eşantioanelor primare, iar în toate celelalte cazuri pe baza documentelor care însoţesc paletul sau vehiculul de transport.
Fructele şi legumele înfăşurate individual în plastic nu sunt considerate produse alimentare preambalate în sensul Regulamentului (UE) nr. 1169/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) şi nu este obligatoriu să fie marcate în conformitate cu standardele de comercializare. În astfel de cazuri, pelicula de plastic poate fi considerată o simplă protecţie pentru produse fragile.
(2)Regulamentul (UE) nr. 1169/2011 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2011 privind informarea consumatorilor cu privire la produsele alimentare, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 1924/2006 şi (CE) nr. 1925/2006 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi de abrogare a Directivei 87/250/CEE a Comisiei, a Directivei 90/496/CEE a Consiliului, a Directivei 1999/10/CE a Comisiei, a Directivei 2000/13/CE a Parlamentului European şi a Consiliului, a Directivelor 2002/67/CE şi 2008/5/CE ale Comisiei şi a Regulamentului (CE) nr. 608/2004 al Comisiei (JO L 304, 22.11.2011, p. 18).
- Verificarea conformităţii produselor:
Inspectorul stabileşte dimensiunea eşantionului global în aşa fel încât să poată evalua lotul. Inspectorul alege la întâmplare ambalajele care urmează a fi verificate sau, în cazul produselor în vrac, punctele din lot din care se va face prelevarea eşantioanelor individuale.
Se acordă o atenţie deosebită asigurării unei prelevări a eşantioanelor care să nu afecteze în mod negativ calitatea produselor.
Ambalajele deteriorate nu sunt utilizate ca parte a eşantionului global. Acestea sunt puse deoparte şi pot face obiectul unei examinări şi al unui raport separate, dacă este necesar.
În cazul în care un lot este declarat nesatisfăcător sau există riscul ca un produs să nu fie în conformitate cu standardul de comercializare, eşantionul global cuprinde următoarele cantităţi minime:

Produse ambalate

Numărul de ambalaje din lot

Numărul de ambalaje care trebuie prelevate (eşantioane primare)

Până la 100

5

Între 101 şi 300

7

Între 301 şi 500

9

Între 501 şi 1 000

10

Peste 1 000

15 (minimum)

Produse în vrac

(încărcare directă într-un vehicul de transport sau într-un compartiment al vehiculului)

Cantitatea lotului în kg sau numărul de legături pe lot

Cantitatea de eşantioane primare în kilograme sau numărul de legături

Până la 200

10

Între 201 şi 500

20

Între 501 şi 1 000

30

Între 1 001 şi 5 000

60

Peste 5 000

100 (minimum)

În cazul fructelor şi legumelor voluminoase (mai mult de 2 kg per bucată), eşantioanele primare sunt constituite din cel puţin cinci unităţi. În cazul loturilor formate din mai puţin de 5 ambalaje sau cu o greutate mai mică de 10 kg, controlul vizează întregul lot.
În cazul în care, în urma unui control, inspectorul constată că nu se poate lua o hotărâre, este efectuat un alt control fizic, iar rezultatul global raportat este media aritmetică a celor două controale.
2.6.Controlul produselor
În cazul produselor ambalate, eşantioane primare sunt folosite pentru a controla aspectul general al produselor, prezentarea, gradul de curăţenie şi etichetarea. În toate celelalte cazuri, aceste controale sunt efectuate pe baza lotului sau a vehiculului de transport.
Produsul care urmează să fie supus unui control de conformitate este complet scos din ambalajul său. Inspectorul poate să nu facă acest lucru în cazul în care eşantionarea se face pe baza eşantioanelor compozite.
Controlul privind omogenitatea, cerinţele minime, categoriile de calitate şi calibrul se efectuează pe baza eşantionului global sau a eşantionului compozit, ţinând cont de informaţiile cuprinse în broşurile explicative publicate în cadrul regimului OCDE privind aplicarea normelor internaţionale pentru fructe şi legume.
Atunci când sunt constatate defecte, inspectorul determină, în funcţie de număr sau greutate, procentajul de produse care nu sunt în conformitate cu standardul.
Defectele externe sunt verificate pe baza eşantionului global sau a celui compozit. Anumite criterii referitoare la gradul de dezvoltare şi/sau de coacere sau la prezenţa sau absenţa unor defecte interne pot fi controlate pe baza eşantioanelor reduse. Controlul bazat pe eşantioanele reduse se aplică în special în cazurile în care operaţiunile de control implică distrugerea valorii comerciale a produselor.
Criteriile referitoare la gradul de dezvoltare şi/sau de coacere sunt controlate cu ajutorul instrumentelor şi metodelor prevăzute în acest scop de standardul de comercializare relevant sau în conformitate cu Orientările privind testele obiective de determinare a calităţii fructelor şi legumelor şi a produselor uscate şi deshidratate.
2.7.Rapoarte privind rezultatele controlului efectuat
Se eliberează documentele menţionate la articolul 7, după caz.
În cazul constatării unor defecte care determină neconformitatea produselor, comerciantul sau reprezentantul acestuia este informat în scris în privinţa acestor defecte şi a procentajului reprezentat de acestea, precum şi în privinţa motivelor pentru care produsele nu sunt conforme. Dacă este posibil să se asigure conformitatea produselor cu standardul prin modificarea marcajului, comerciantul sau reprezentantul său trebuie informat despre acest lucru.
În cazul constatării unor defecte, se indică procentajul produselor constatate a nu fi în conformitate cu standardul.
2.8.Diminuarea valorii produsului din cauza unui control de conformitate
În urma controlului de conformitate, eşantionul global sau compozit este pus la dispoziţia operatorului sau a reprezentantului acestuia.
Organismul de control nu este obligat să restituie elementele eşantionului global sau compozit care au fost distruse în timpul controlului de conformitate.
Publicat în Jurnalul Oficial seria L din data de 3 noiembrie 2023