Capitolul vii - COMPLEMENTARITATE, MONITORIZARE ŞI EVALUARE - Regulamentul 241/12-feb-2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă
Acte UE
Jurnalul Oficial 57L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL VII:COMPLEMENTARITATE, MONITORIZARE ŞI EVALUARE
Art. 28: Coordonare şi complementaritate
Comisia şi statele membre în cauză, într-o manieră direct proporţională cu responsabilităţile lor, încurajează sinergiile şi asigură o coordonare eficace între mecanism şi alte programe şi instrumente ale Uniunii, inclusiv Instrumentul de sprijin tehnic, şi, în special, cu măsurile finanţate din fondurile Uniunii. În scopul menţionat, acestea:
(a)asigură complementaritatea, sinergia, coerenţa şi consecvenţa dintre diferitele instrumente de la nivelul Uniunii, de la nivel naţional şi, dacă este cazul, de la nivel regional, în special în ceea ce priveşte măsurile finanţate din fondurile Uniunii, atât în faza de planificare, cât şi în timpul implementării;
(b)optimizează mecanismele de coordonare pentru a se evita dublarea eforturilor; şi
(c)asigură o cooperare strânsă între autorităţile responsabile cu implementarea şi controlul la nivelul Uniunii, la nivel naţional şi, dacă este cazul, la nivel regional pentru a îndeplini obiectivele mecanismului.
Art. 29: Monitorizarea implementării
(1)Comisia monitorizează implementarea mecanismului şi măsoară gradul de îndeplinire a obiectivelor prevăzute la articolul 4, inclusiv implementarea reformelor şi a investiţiilor din capitolele privind REPowerEU şi contribuţia acestora la obiectivele prevăzute la articolul 21c alineatul (3). Monitorizarea implementării este orientată către activităţile desfăşurate în cadrul mecanismului şi este proporţională cu aceste activităţi.
(2)Sistemul Comisiei de raportare a performanţei asigură faptul că datele pentru monitorizarea implementării activităţilor şi a rezultatelor sunt colectate în mod eficient, cu eficacitate şi la timp. În acest scop, destinatarilor finanţării din partea Uniunii li se impun cerinţe de raportare proporţionale.
(3)Comisia prezintă un raport ex-post privind cheltuielile finanţate de mecanism în cadrul fiecăruia dintre pilonii menţionaţi la articolul 3. O astfel de raportare se va baza pe defalcarea cheltuielilor estimate prevăzute în planurile de redresare şi rezilienţă aprobate.
(4)Comisia este împuternicită să adopte, până la sfârşitul lunii decembrie 2021, acte delegate, în conformitate cu articolul 33, de completare a prezentului regulament pentru:
a)a stabili indicatorii comuni care trebuie utilizaţi pentru raportarea cu privire la progresele înregistrate de mecanism şi în vederea monitorizării şi a evaluării mecanismului din perspectiva realizării obiectivului general şi a obiectivelor specifice; şi
b)a defini o metodologie de raportare a cheltuielilor sociale, inclusiv a celor pentru copii şi tineret, în cadrul mecanismului.
(5)Statele membre raportează Comisiei cu privire la indicatorii comuni.
(6)Înainte de lansarea oricărei cereri de propuneri sau proceduri de atribuire a contractelor legate de obiectivele platformei STEP, astfel cum sunt menţionate la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2024/795, statele membre pun la dispoziţie următoarele informaţii pe Portalul pentru suveranitate menţionat la articolul 6 din regulamentul respectiv:
a)zona geografică vizată de cererea de propuneri;
b)investiţiile în cauză;
c)tipul de solicitanţi eligibili;
d)cuantumul total al sprijinului pentru cererea de propuneri;
e)data de începere şi de încheiere a cererii de propuneri;
f)linkul către site-ul unde va fi publicată cererea de propuneri.
Art. 30: Tabloul de bord privind redresarea şi rezilienţa
(1)Comisia stabileşte un tablou de bord privind redresarea şi rezilienţa (denumit în continuare "tabloul de bord"), care prezintă progresele înregistrate în implementarea planurilor de redresare şi rezilienţă ale statelor membre în fiecare dintre cei şase piloni menţionaţi la articolul 3. Tabloul de bord constituie sistemul de raportare în materie de performanţă al mecanismului.
(2)Comisia este împuternicită să adopte un act delegat, în conformitate cu articolul 33, pentru a completa prezentul regulament prin definirea elementelor detaliate ale tabloului de bord cu scopul de a prezenta progresele înregistrate în materie de implementarea planurilor de redresare şi rezilienţă astfel cum se prevede la alineatul (1).
(3)Tabloul de bord prezintă şi progresele înregistrate în materie de implementare a planurilor de redresare şi rezilienţă în raport cu indicatorii comuni menţionaţi la articolul 29 alineatul (4). Acesta include, de asemenea, progresul privind punerea în aplicare a măsurilor din capitolele privind REPowerEU şi contribuţia lor la realizarea obiectivelor prevăzute la articolul 21c alineatul (3), precum şi afişarea informaţiilor privind reducerea importurilor Uniunii de combustibili fosili şi privind diversificarea aprovizionării cu energie.
(4)Tabloul de bord este operaţional până în decembrie 2021 şi este actualizat de Comisie de două ori pe an. Tabloul de bord este pus la dispoziţia publicului pe un site internet sau pe un portal internet.
Art. 31: Raportul anual
(1)Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului un raport anual cu privire la implementarea mecanismului.
(2)Raportul anual include informaţii referitoare la progresele înregistrate în cadrul mecanismului în ceea ce priveşte planurile de redresare şi rezilienţă ale statelor membre în cauză, inclusiv informaţii privind stadiul implementării jaloanelor şi a ţintelor, precum şi situaţia plăţilor şi a suspendărilor acestora.
(3)Raportul anual include, de asemenea, informaţii privind:
a)contribuţia mecanismului la atingerea ţintelor în domeniul climei şi în domeniul digital;
b)performanţa mecanismului pe baza indicatorilor comuni menţionaţi la articolul 29 alineatul (4);
c)cheltuielile finanţate de mecanism în cadrul celor şase piloni menţionaţi la articolul 3, cuprinzând cheltuieli sociale, inclusiv pentru copii şi tineret, astfel cum se menţionează la articolul 29 alineatul (4).
d)o prezentare generală a măsurilor care au o dimensiune sau un efect transfrontalier sau multinaţional din toate capitolele privind REPowerEU, costurile totale estimate ale acestora, precum şi o indicare a faptului dacă costurile totale ale respectivelor măsuri corespund unui cuantum care reprezintă cel puţin 30 % din costurile totale estimate ale măsurilor incluse în toate capitolele privind REPowerEU;
e)numărul de măsuri care intră sub incidenţa articolului 21c alineatul (3) litera (a) incluse în toate capitolele privind REPowerEU şi costurile totale estimate ale acestora;
f)progresul implementării reformelor şi a investiţiilor din capitolul privind REPowerEU, prin intermediul unei secţiuni specifice care include învăţăminte desprinse după analizarea datelor disponibile privind destinatarii finali şi exemple de bune practici.
(31)Informaţiile menţionate la alineatul (3) literele (d) şi (e) se includ în raportul anual după aprobarea evaluării tuturor planurilor de redresare şi rezilienţă care conţin un capitol privind REPowerEU.
(4)În scopul raportării privind activităţile prevăzute la alineatele (2) şi (3), Comisia poate utiliza conţinutul documentelor relevante adoptate oficial de Comisie în cadrul semestrului european, după caz.
Art. 32: Evaluarea şi evaluarea ex-post a mecanismului
(1)Până la 20 februarie 2024, Comisia prezintă Parlamentului European, Consiliului, Comitetului Economic şi Social European şi Comitetului Regiunilor un raport de evaluare independentă privind implementarea mecanismului şi până la 31 decembrie 2028 un raport de evaluare ex-post independentă.
(2)Raportul de evaluare analizează, în special, în ce măsură au fost îndeplinite obiectivele, eficienţa utilizării resurselor şi valoarea adăugată europeană. De asemenea, examinează dacă toate obiectivele şi acţiunile sunt în continuare relevante şi evaluează punerea în aplicare a capitolelor privind REPowerEU şi contribuţiile acestora la obiectivele prevăzute la articolul 21c alineatul (3).
(3)Evaluarea este însoţită, după caz, de o propunere de modificare a prezentului regulament.
(4)Raportul de evaluare ex-post constă într-o evaluare globală a mecanismului şi include informaţii privind impactul acestuia pe termen lung.
Art. 33: Exercitarea delegării
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 29 alineatul (4) şi la articolul 30 alineatul (2) se conferă Comisiei pentru o perioadă de timp nedeterminată de la 19 februarie 2021.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 29 alineatul (4) şi la articolul 30 alineatul (2) poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 29 alineatul (4) şi al articolului 30 alineatul (2) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de o lună de la notificarea sa către Parlamentul European şi Consiliu, sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu o lună la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.