Art. 19. - Art. 19: Evaluarea Comisiei - Regulamentul 241/12-feb-2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă
Acte UE
Jurnalul Oficial 57L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2024
Art. 19: Evaluarea Comisiei
(1)Comisia evaluează planul de redresare şi rezilienţă sau, după caz, versiunea actualizată a acestuia, transmisă de statul membru în conformitate cu articolul 18 alineatul (1) sau (2), în termen de două luni de la data transmiterii oficiale, şi elaborează o propunere de decizie de punere în aplicare a Consiliului în conformitate cu articolul 20 alineatul (1).Atunci când efectuează evaluarea, Comisia acţionează în strânsă cooperare cu statul membru în cauză. Comisia poate face observaţii sau solicita informaţii suplimentare. Statul membru în cauză furnizează informaţiile suplimentare solicitate şi poate revizui planul de redresare şi rezilienţă, dacă este necesar, inclusiv după transmiterea oficială a planului de redresare şi rezilienţă. Statul membru în cauză şi Comisia pot stabili de comun acord să prelungească termenul pentru evaluare cu o perioadă rezonabilă, dacă este necesar.
(2)Atunci când evaluează planul de redresare şi rezilienţă şi stabileşte cuantumul care urmează să îi fie alocat statului membru în cauză, Comisia ţine seama de informaţiile analitice privind statul membru în cauză disponibile în contextul semestrului european, precum şi de justificarea şi de elementele furnizate de statul membru respectiv, astfel cum se prevede la articolul 18 alineatul (4), precum şi de orice alte informaţii relevante, cum ar fi, în special, informaţiile incluse în programul naţional de reformă şi în planul naţional privind energia şi clima al respectivului stat membru, în planurile teritoriale pentru o tranziţie justă din cadrul Regulamentului privind Fondul pentru o tranziţie justă, în planurile de implementare a garanţiei pentru tineret, precum şi, dacă sunt relevante, informaţiile referitoare la sprijinul tehnic primit prin intermediul Instrumentului de sprijin tehnic.
(3)Comisia evaluează relevanţa. eficacitatea, eficienţa şi coerenţa planului de redresare şi rezilienţă şi, în acest scop, ţine seama de următoarele criterii care se aplică în conformitate cu anexa V:
Relevanţa:
a)dacă planul de redresare şi rezilienţă reprezintă un răspuns cuprinzător şi echilibrat în mod adecvat la situaţia economică şi socială, contribuind astfel în mod corespunzător la toţi cei şase piloni menţionaţi la articolul 3, ţinând seama de provocările specifice şi de alocarea financiară a statului membru în cauză;
b)dacă se preconizează că planul de redresare şi rezilienţă va contribui la abordarea în mod eficace a tuturor provocărilor sau a unei părţi semnificative a provocărilor identificate în recomandările relevante specifice fiecărei ţări, inclusiv în ceea ce priveşte aspectele lor fiscale, şi, după caz, în recomandările adoptate în temeiul articolului 6 din Regulamentul (UE) nr. 1176/2011, adresate statului membru în cauză, sau a provocărilor identificate în alte documente relevante adoptate oficial de Comisie în cadrul contextul semestrului european;
c)dacă se preconizează că planul de redresare şi rezilienţă va contribui în mod eficace la întărirea potenţialului de creştere, la crearea de locuri de muncă şi la rezilienţa economică, socială şi instituţională a statului membru, contribuind la punerea în aplicare a pilonului european al drepturilor sociale, inclusiv prin promovarea politicilor în favoarea copiilor şi a tinerilor, şi la atenuarea impactului economic şi social al crizei provocate de COVID-19, consolidând astfel coeziunea şi convergenţa economică, socială şi teritorială în cadrul Uniunii;
d)dacă se preconizează că planul de redresare şi rezilienţă va garanta că nicio măsură de implementare a reformelor şi a proiectelor de investiţii incluse în planul de redresare şi rezilienţă nu prejudiciază în mod semnificativ obiectivele de mediu în sensul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2020/852 (principiul "de a nu prejudicia în mod semnificativ"); Comisia oferă statelor membre orientări tehnice în acest sens;
d1)dacă capitolul privind REPowerEU conţine reformele şi investiţiile menţionate la articolul 21c care contribuie în mod eficace la securitatea energetică, la diversificarea aprovizionării cu energie a Uniunii, la o creştere a gradului de utilizare a surselor regenerabile de energie şi la eficienţa energetică, la o creştere a capacităţilor de stocare a energiei sau la reducerea necesară a dependenţei de combustibilii fosili înainte de 2030;
d2)dacă capitolul privind REPowerEU conţine reformele şi investiţiile menţionate la articolul 21c care se preconizează că vor avea o dimensiune sau un efect transfrontalier sau multinaţional;
e)dacă planul de redresare şi rezilienţă conţine măsuri care contribuie în mod eficace la tranziţia verde, inclusiv la biodiversitate, sau la abordarea provocărilor generate de această tranziţie, dacă măsurile respective corespund unui cuantum care reprezintă cel puţin 37 % din alocarea totală a planului de redresare şi rezilienţă şi dacă aceste măsuri din capitolul privind REPowerEU corespund unui cuantum care reprezintă cel puţin 37 % din costurile totale estimate ale măsurilor incluse în capitolul respectiv, pe baza metodologiei pentru urmărirea cheltuielilor legate de climă, prevăzută în anexa VI; metodologia respectivă se utilizează în consecinţă pentru măsurile care nu pot fi atribuite direct unui domeniu de intervenţie inclus în anexa VI; coeficienţii pentru sprijinul acordat obiectivelor climatice pot fi majoraţi până la un cuantum total de 3 % din alocarea planului de redresare şi rezilienţă pentru investiţii individuale spre a ţine seama de măsurile de reformă conexe care le sporesc în mod credibil impactul asupra obiectivelor climatice, sub rezerva acordului Comisiei;
f)dacă planul de redresare şi rezilienţă conţine măsuri care contribuie în mod eficace la tranziţia digitală sau la abordarea provocărilor generate de aceasta şi dacă măsurile respective corespund unui cuantum care reprezintă cel puţin 20 % din alocarea totală a planului de redresare şi rezilienţă, pe baza metodologiei de marcare digitală prevăzută în anexa VII; metodologia respectivă se utilizează în consecinţă pentru măsurile care nu pot fi atribuite direct unui domeniu de intervenţie inclus în anexa VII; coeficienţii pentru sprijinul acordat obiectivelor digitale pot fi majoraţi pentru investiţii individuale spre a ţine seama de măsurile de reformă conexe care le sporesc impactul asupra obiectivelor digitale;
Eficacitatea:
g)dacă se preconizează că planul de redresare şi rezilienţă va avea un impact de durată asupra statului membru în cauză;
h)dacă se preconizează că măsurile propuse de statele membre în cauză vor asigura o monitorizare şi o implementare eficace a planului de redresare şi rezilienţă, inclusiv a calendarului, a jaloanelor şi a ţintelor prevăzute şi a indicatorilor aferenţi;
Eficienţa:
i)dacă justificarea furnizată de statul membru cu privire la valoarea costurilor totale estimate ale planului de redresare şi rezilienţă este rezonabilă şi plauzibilă şi este coerentă cu principiul eficienţei din punctul de vedere al costurilor şi proporţională cu impactul economic şi social naţional preconizat;
j)dacă se preconizează că măsurile propuse de statele membre în cauză vor duce la prevenirea, depistarea şi corectarea corupţiei, fraudei şi conflictelor de interese la utilizarea fondurilor puse la dispoziţie în cadrul mecanismului inclusiv măsurile care vizează evitarea dublei finanţări din cadrul mecanismului şi al altor programe ale Uniunii;
Coerenţa:
k)dacă planul de redresare şi rezilienţă conţine măsuri de implementare a unor proiecte de reforme şi de investiţii publice care reprezintă acţiuni coerente.
(4)În cazul în care statul membru în cauză a solicitat un împrumut, astfel cum se prevede la articolul 14, Comisia evaluează dacă cererea de împrumut îndeplineşte criteriile stabilite la articolul 15 alineatul (1) şi în special dacă reformele şi investiţiile suplimentare cu privire la care a fost introdusă cererea respectivă îndeplinesc criteriile de evaluare prevăzute la alineatul (3).
(5)În cazul în care Comisia evaluează negativ un plan de redresare şi rezilienţă, aceasta comunică o evaluare justificată în mod corespunzător în termenul prevăzut la alineatul (1).
(6)În scopul evaluării planurilor de redresare şi rezilienţă transmise de statele membre, Comisia poate beneficia de asistenţă furnizată de experţi.