Capitolul iiial - REPowerEU - Regulamentul 241/12-feb-2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă

Acte UE

Jurnalul Oficial 57L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
CAPITOLUL IIIaL:REPowerEU
Art. 21a: Venitul obţinut din sistemul de comercializare a certificatelor de emisii în temeiul Directivei 2003/87/CE
(1)Cuantumul de 20 000 000 000 EUR, în preţuri curente, obţinut în conformitate cu articolul 10e din Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (*1), se pune la dispoziţie sub formă de sprijin financiar nerambursabil suplimentar în cadrul mecanismului, pentru a fi executat în temeiul prezentului regulament în vederea sporirii rezilienţei sistemului energetic al Uniunii prin reducerea dependenţei de combustibilii fosili şi diversificarea aprovizionării cu energie la nivelul Uniunii. Astfel cum se prevede la articolul 10e din Directiva 2003/87/CE, respectivele cuantumuri reprezintă venituri alocate externe în conformitate cu articolul 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar.
(*1)Directiva 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 13 octombrie 2003 de stabilire a unui sistem de comercializare a cotelor de emisie de gaze cu efect de seră în cadrul Uniunii şi de modificare a Directivei 96/61/CE a Consiliului (JO L 275, 25.10.2003, p. 32)
(2)Cota de alocare din cuantumul menţionat la alineatul (1) disponibilă pentru fiecare stat membru se calculează pe baza indicatorilor prevăzuţi în metodologia din anexa IVa.
(3)Cuantumul menţionat la alineatul (1) se alocă exclusiv măsurilor menţionate la articolul 21c, cu excepţia măsurilor menţionate la articolul 21c alineatul (3) litera (a). Acesta poate acoperi, de asemenea, cheltuielile menţionate la articolul 6 alineatul (2).
(4)Creditele de angajament care acoperă cuantumul menţionat la alineatul (1) se pun la dispoziţie în mod automat pentru respectivul cuantum începând cu 1 martie 2023.
(5)Fiecare stat membru îi poate prezenta Comisiei o cerere de alocare a unei sume care să nu depăşească cota sa, prin includerea în planul său a reformelor şi investiţiilor menţionate la articolul 21c şi prin indicarea costurilor estimate ale acestora.
(6)Decizia de punere în aplicare a Consiliului adoptată în temeiul articolului 20 alineatul (1) de la prezentul articol stabileşte cuantumul veniturilor menţionate la alineatul (1) alocate statului membru în cauză în urma depunerii unei cereri în temeiul alineatului (5) de la prezentul articol. Cuantumul corespunzător se plăteşte în tranşe, sub rezerva disponibilităţii finanţării, în conformitate cu articolul 24, după ce statul membru în cauză a atins în mod satisfăcător jaloanele şi ţintele identificate în ceea ce priveşte implementarea măsurilor menţionate la articolul 21c.
Art. 21b: Resursele din programele care fac obiectul gestiunii partajate alocate sprijinirii obiectivelor REPowerEU
(1)În cadrul resurselor care le sunt alocate, statele membre pot solicita, în temeiul Regulamentului privind dispoziţiile comune pentru 2021-2027, sprijinirea obiectivelor prevăzute la articolul 21c alineatul (3) din prezentul regulament din programele sprijinite de Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european Plus şi Fondul de coeziune, sub rezerva condiţiilor prevăzute la articolul 26a din Regulamentul privind dispoziţiile comune pentru 2021-2027 şi în regulamentele specifice fondului. Acest sprijin se execută în conformitate cu Regulamentul privind dispoziţiile comune pentru 2021-2027 şi cu regulamentele specifice fondului.
(2)Se pot transfera resurse în temeiul articolului 4a din Regulamentul (UE) 2021/1755 al Parlamentului European şi al Consiliului (*2) pentru a sprijini măsurile menţionate la articolul 21c din prezentul regulament.
(*2)Regulamentul (UE) 2021/1755 al Parlamentului European şi al Consiliului din 6 octombrie 2021 de înfiinţare a rezervei de ajustare la Brexit (JO L 357, 8.10.2021, p. 1).
Art. 21c: Capitolele privind REPowerEU din planurile de redresare şi rezilienţă
(1)Planurile de redresare şi rezilienţă transmise Comisiei după 1 martie 2023, care necesită utilizarea de finanţare suplimentară în temeiul articolului 14, 21a sau 21b, includ un capitol privind REPowerEU care conţine măsurile, precum şi jaloanele şi ţintele corespunzătoare acestora. Măsurile din capitolul privind REPowerEU sunt fie reforme şi investiţii noi, iniţiate începând cu 1 februarie 2022, fie partea extinsă a reformelor şi a investiţiilor incluse deja în decizia de punere în aplicare a Consiliului deja adoptată pentru statul membru în cauză.
(2)Prin derogare de la alineatul (1), statele membre care fac obiectul unei scăderi a contribuţiei financiare maxime în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) pot include, de asemenea, în capitolele privind REPowerEU, măsuri incluse în deciziile de punere în aplicare ale Consiliului deja adoptate, fără a le extinde, până la un cuantum al costurilor estimate egal cu scăderea respectivă.
(3)Reformele şi investiţiile din capitolul privind REPowerEU urmăresc să contribuie la cel puţin unul dintre următoarele obiective:
a)îmbunătăţirea infrastructurii şi a instalaţiilor energetice pentru a răspunde nevoilor imediate în materie de securitate a aprovizionării cu gaze, inclusiv cu gaz natural lichefiat, în special pentru a permite diversificarea aprovizionării în interesul Uniunii în ansamblul său, măsurile privind infrastructura şi instalaţiile petroliere necesare pentru a răspunde nevoilor imediate în materie de securitate a aprovizionării pot fi incluse în capitolul privind REPowerEU al unui stat membru numai în cazul în care statul membru respectiv a făcut obiectul derogării temporare excepţionale prevăzute la articolul 3m alineatul (4) din Regulamentul (UE) nr. 833/2014 până la 1 martie 2023, ca urmare a dependenţei sale specifice de ţiţei şi a situării sale geografice;
b)stimularea eficienţei energetice a clădirilor şi a infrastructurii energetice critice, decarbonizarea industriei, creşterea producţiei, a utilizării biometanului durabil şi a hidrogenului din surse regenerabile sau obţinut fără arderea de combustibili fosili, precum şi creşterea ponderii şi accelerarea implementării energiei din surse regenerabile;
c)combaterea sărăciei energetice;
d)stimularea reducerii cererii de energie;
e)remedierea blocajelor interne şi transfrontaliere din calea transportului şi a distribuţiei energiei, sprijinirea stocării energiei electrice, accelerarea integrării surselor regenerabile de energie şi sprijinirea transportului cu emisii zero şi a infrastructurii acestuia, inclusiv a căilor ferate;
f)sprijinirea obiectivelor prevăzute la literele (a)-(e) printr-o recalificare accelerată a forţei de muncă în direcţia competenţelor verzi şi digitale aferente, precum şi prin sprijinirea lanţurilor valorice de materii prime şi tehnologii critice legate de tranziţia verde.
(4)Capitolul privind REPowerEU conţine, de asemenea, o explicaţie a modului în care măsurile din capitolul respectiv sunt coerente cu eforturile statului membru în cauză de a realiza obiectivele prevăzute la alineatul (3), ţinând seama de măsurile incluse în decizia de punere în aplicare a Consiliului deja adoptată, precum şi o explicaţie a contribuţiei globale la obiectivele în cauză a măsurilor respective şi a altor măsuri finanţate la nivel naţional şi finanţate de Uniune complementare sau conexe.
(5)Costurile estimate ale reformelor şi investiţiilor din capitolul privind REPowerEU nu se iau în considerare în calculul alocării totale pentru planul de redresare şi rezilienţă efectuat în temeiul articolului 18 alineatul (4) litera (f) şi al articolului 19 alineatul (3) litera (f).
(6)Prin derogare de la articolul 5 alineatul (2), articolul 17 alineatul (4), articolul 18 alineatul (4) litera (d) şi articolul 19 alineatul (3) litera (d), principiul de «a nu prejudicia în mod semnificativ» nu se aplică reformelor şi investiţiilor în temeiul alineatului (3) litera (a) de la prezentul articol, sub rezerva unei evaluări pozitive de către Comisie a îndeplinirii următoarelor cerinţe:
a)măsura este necesară şi proporţională pentru a răspunde nevoilor imediate de securitate a aprovizionării, în conformitate cu alineatul (3) litera (a) de la prezentul articol, ţinând seama de alternativele mai curate fezabile şi de riscurile privind efectele de blocare;
b)statul membru în cauză a depus eforturi satisfăcătoare pentru a limita prejudiciul potenţial adus obiectivelor de mediu în sensul articolului 17 din Regulamentul (UE) 2020/852, acolo unde este posibil, şi pentru a atenua prejudiciul prin alte măsuri, inclusiv măsuri incluse în capitolul privind REPowerEU;
c)măsura nu pune în pericol realizarea obiectivelor climatice ale Uniunii pentru 2030 şi a obiectivului neutralităţii climatice a UE până în 2050, pe baza unor considerente calitative;
d)măsura este planificată să fie pusă în aplicare până la 31 decembrie 2026.
(7)Atunci când efectuează evaluarea menţionată la alineatul (6), Comisia acţionează în strânsă cooperare cu statul membru în cauză. Comisia poate face observaţii sau solicita informaţii suplimentare. Statul membru în cauză furnizează informaţiile suplimentare solicitate.
(8)Veniturile puse la dispoziţie în conformitate cu articolul 21a nu contribuie la reforme şi investiţii în temeiul alineatului (3) litera (a) din prezentul articol.
(9)Costurile totale estimate ale măsurilor care fac obiectul unei evaluări pozitive de către Comisie în temeiul alineatului (6) nu depăşesc 30 % din costurile totale estimate ale măsurilor incluse în capitolul privind REPowerEU.
Art. 21d: Prefinanţare în contextul REPowerEU
(1)Planul de redresare şi rezilienţă care conţine un capitol privind REPowerEU poate fi însoţit de o cerere de prefinanţare. Sub rezerva adoptării de către Consiliu a deciziei de punere în aplicare menţionate la articolul 20 alineatul (1) şi la articolul 21 alineatul (2) până la 31 decembrie 2023, Comisia efectuează până la două plăţi de prefinanţare în valoare totală de până la 20 % din finanţarea suplimentară solicitată de statul membru în cauză în scopul finanţării capitolului privind REPowerEU, în temeiul articolelor 7, 12, 14, 21a şi 21b, respectând principiul egalităţii de tratament între statele membre şi pe cel al proporţionalităţii.
(2)În ceea ce priveşte resursele transferate în condiţiile prevăzute la articolul 26 din Regulamentul (UE) 2021/1060, niciunul dintre cele două seturi de plăţi de prefinanţare nu depăşeşte 1 000 000 000 EUR.
(3)Prin derogare de la articolul 116 alineatul (1) din Regulamentul financiar, Comisia efectuează plăţi de prefinanţare, în măsura posibilului şi sub rezerva disponibilităţii resurselor, după cum urmează:
a)în ceea ce priveşte prima plată de prefinanţare, în termen de două luni de la încheierea de către Comisie şi statul membru în cauză, a acordului care constituie un angajament juridic astfel cum se menţionează la articolul 23;
b)în ceea ce priveşte a doua plată de prefinanţare, în termen de 12 luni de la intrarea în vigoare a deciziei de punere în aplicare a Consiliului prin care se aprobă evaluarea planului de redresare şi rezilienţă care include un capitol privind REPowerEU.
(4)O plată de prefinanţare cu privire la resursele menţionate la alineatul (2) se efectuează în urma primirii de informaţii din partea tuturor statelor membre cu privire la intenţia lor de a solicita prefinanţarea acestor resurse şi, dacă este necesar, pe o bază proporţională, pentru a se respecta plafonul total de 1 000 000 000 EUR.
(5)În cazul prefinanţărilor în temeiul alineatului (1), contribuţia financiară menţionată la articolul 20 alineatul (5) litera (a) şi, după caz, împrumutul care trebuie plătite astfel cum se prevede la articolul 20 alineatul (5) litera (h) se ajustează proporţional.