Art. 7. - Art. 7: Cerinţe în materie de transparenţă pentru iniţiatori, sponsori şi SSPE-uri - Regulamentul 2402/12-dec-2017 de stabilire a unui cadru general privind securitizarea şi de creare a unui cadru specific pentru o securitizare simplă, transparentă şi standardizată, şi de modificare a Directivelor 2009/65/CE, 2009/138/CE şi 2011/61/UE, precum şi a Regulamentelor (CE) nr. 1060/2009 şi (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 347L
În vigoare Versiune de la: 8 Iulie 2024
Art. 7: Cerinţe în materie de transparenţă pentru iniţiatori, sponsori şi SSPE-uri
(1)În conformitate cu alineatul (2) din prezentul articol, iniţiatorul, sponsorul şi SSPE ai unei securitizări pun la dispoziţia deţinătorilor unei poziţii din securitizare, autorităţilor competente menţionate la articolul 29 şi, la cerere, investitorilor potenţiali, cel puţin următoarele informaţii:
a)informaţii privind expunerile-suport, cu o periodicitate trimestrială, sau, în cazul ABCP, informaţii cu privire la creanţele-suport sau la creanţele private, cu o periodicitate lunară;
b)toate documentele-suport care sunt esenţiale pentru înţelegerea tranzacţiei, inclusiv, dar fără a se limita la, după caz, următoarele documente:
(i)documentul de ofertă sau prospectul final, împreună cu documentele referitoare la încheierea tranzacţiei, cu excepţia avizelor juridice;
(ii)în cazul securitizării tradiţionale: acordul de vânzare, de cesiune, de novaţie sau de transfer al activelor şi orice contract de fiducie relevant;
(iii)contractele cu instrumente derivate şi acordurile de garantare, precum şi orice documente relevante privind modalităţile de efectuare a acoperirii cu garanţii reale atunci când expunerile care fac obiectul securitizării rămân expuneri ale iniţiatorului;
(iv)contractele de administrare de credite, de administrare de credite de rezervă, de administrare şi de gestionare a fluxurilor de numerar;
(v)actul fiduciar, actul de garanţie, contractul de agenţie, contractul de cont bancar, contractul de investiţii garantate, termenii încorporaţi sau contractul-cadru de fiducie (master trust framework) ori contractul de definire a fiduciei (master definitions agreement) sau documentele juridice cu o valoare juridică echivalentă;
(vi)orice acorduri intercreditori, documente aferente instrumentelor derivate, contracte de împrumut subordonat, contracte de credit pentru întreprinderile nou-înfiinţate şi acorduri de facilitate de lichiditate relevante;
Documentele-suport respective includ o descriere detaliată a ordinii de prioritate a plăţilor aferente securitizării;
c)atunci când prospectul nu a fost elaborat în conformitate cu Directiva 2003/71/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1), un rezumat al tranzacţiei sau o prezentare generală a principalelor caracteristici ale securitizării, inclusiv, în cazurile aplicabile:
(1)Directiva 2003/71/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 4 noiembrie 2003 privind prospectul care trebuie publicat în cazul unei oferte publice de valori mobiliare sau pentru admiterea valorilor mobiliare la tranzacţionare şi de modificare a Directivei 2001/34/CE (JO L 345, 31.12.2003, p. 64).
(i)detalii privind structura tranzacţiei, inclusiv diagramele privind structura, care oferă o imagine de ansamblu asupra tranzacţiei, fluxurilor de numerar şi structurii acţionariatului;
(ii)detalii privind caracteristicile expunerilor, fluxurile de numerar, ordinea pierderilor, facilităţile de îmbunătăţire a calităţii creditului şi de sprijin de lichiditate;
(iii)detalii privind drepturile de vot ale deţinătorilor unei poziţii din securitizare şi relaţia lor cu alţi creditori garantaţi;
(iv)o listă a tuturor evenimentelor şi factorilor de declanşare menţionaţi în documentele furnizate în conformitate cu litera (b), care ar putea avea un impact semnificativ asupra performanţei poziţiei din securitizare;
d)în cazul securitizărilor STS, notificarea STS menţionată la articolul 27;
e)rapoartele trimestriale destinate investitorilor sau, în cazul ABCP, rapoartele lunare destinate investitorilor, care să conţină următoarele:
(i)toate datele relevante semnificative privind calitatea creditului şi performanţa expunerilor-suport;
(ii)informaţii cu privire la evenimentele care conduc la modificări ale ordinii de prioritate a plăţilor sau la înlocuirea unei contrapărţi, şi, în cazul unei securitizări care nu este o tranzacţie ABCP, date privind fluxurile de numerar generate de expunerile-suport şi de pasivele din securitizare;
(iii)informaţii privind riscul reţinut, inclusiv informaţii în cazul cărora s-au aplicat modalităţile prevăzute la articolul 6 alineatul (3), în conformitate cu articolul 6;
f)orice informaţii privilegiate referitoare la securitizare pe care iniţiatorul, sponsorul sau SSPE este obligat să le facă publice în conformitate cu articolul 17 din Regulamentul (UE) nr. 596/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (2) privind utilizarea abuzivă a informaţiilor privilegiate şi manipularea pieţei;
(2)Regulamentul (UE) nr. 596/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 aprilie 2014 privind abuzul de piaţă (Regulamentul privind abuzul de piaţă) şi de abrogare a Directivei 2003/6/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Directivelor 2003/124/CE, 2003/125/CE şi 2004/72/CE ale Comisiei (JO L 173, 12.6.2014, p. 1).
g)atunci când litera (f) nu se aplică, orice eveniment semnificativ, ca de exemplu:
(i)o încălcare semnificativă a obligaţiilor prevăzute în documentele puse la dispoziţie în conformitate cu litera (b), inclusiv orice măsură corectivă, exceptare sau aprobare acordată ulterior cu privire la o astfel de încălcare;
(ii)o modificare a caracteristicilor structurale care poate avea un efect semnificativ asupra performanţei securitizării;
(iii)o modificare a caracteristicilor de risc ale securitizării sau ale expunerilor-suport care poate avea un efect semnificativ asupra performanţei securitizării;
(iv)în cazul securitizărilor STS, cazurile în care securitizarea nu mai îndeplineşte cerinţele STS sau în care autorităţile competente au luat măsuri de remediere sau administrative;
(v)orice modificare semnificativă a documentelor aferente tranzacţiei.
Informaţiile descrise la literele (b), (c) şi (d) din primul paragraf se pun la dispoziţie înainte de stabilirea preţurilor.
Informaţiile descrise la primul paragraf literele (a) şi (e) se pun la dispoziţie simultan în fiecare trimestru, cel târziu la o lună de la data scadenţei plăţii dobânzii sau, în cazul tranzacţiilor ABCP, cel târziu la o lună de la încheierea perioadei acoperite de raport.
În ceea ce priveşte ABCP, informaţiile descrise la primul paragraf la litera (a), litera (c) punctul (ii) şi litera (e) punctul (i) sunt puse, într-o formă agregată, la dispoziţia deţinătorilor de poziţii din securitizare şi, la cerere, investitorilor potenţiali. Se pun la dispoziţia sponsorului şi, la cerere, la dispoziţia autorităţilor competente informaţii la nivel de împrumut.
Fără a aduce atingere Regulamentului (UE) nr. 596/2014, informaţiile descrise la primul paragraf literele (f) şi (g) se pun la dispoziţie fără întârziere.
În aplicarea prezentului alineat, iniţiatorul, sponsorul şi SSPE ai unei securitizări respectă dreptul intern şi dreptul Uniunii care reglementează protecţia confidenţialităţii informaţiilor şi prelucrarea datelor cu caracter personal, pentru a evita eventuale încălcări ale dreptului respectiv, precum şi orice obligaţie de confidenţialitate referitoare la informarea clientului, a creditorului iniţial sau a debitorului, cu excepţia cazului în care aceste informaţii confidenţiale sunt anonimizate sau agregate.
În special, în ceea ce priveşte informaţiile la care se face referire la primul paragraf litera (b), iniţiatorul, sponsorul şi SSPE pot furniza un rezumat al documentaţiei în cauză.
Autorităţile competente menţionate la articolul 29 pot solicita să li se furnizeze astfel de informaţii confidenţiale cu scopul de a-şi îndeplini sarcinile care le revin în temeiul prezentului regulament.
(2)Iniţiatorul, sponsorul şi SSPE ai unei securitizări îl desemnează pe unul dintre ei drept entitate care să îndeplinească cerinţele privind informaţiile care trebuie furnizate în temeiul alineatului (1) primul paragraf literele (a), (b), (d), (e), (f) şi (g).
Entitatea desemnată în conformitate cu primul paragraf pune la dispoziţie informaţiile pentru o tranzacţie de securitizare prin intermediul unui registru central de securitizări.
Obligaţiile prevăzute la al doilea şi la al patrulea paragraf nu se aplică securitizărilor în cazul cărora nu trebuie elaborat un prospect în conformitate cu Directiva 2003/71/CE.
În cazul în care nu este înregistrat niciun registru central de securitizări în conformitate cu articolul 10, entitatea desemnată să îndeplinească cerinţele prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol pune la dispoziţie informaţiile prin intermediul unui site care:
a)include un sistem funcţional de control al calităţii datelor;
b)este supus obligaţiilor de respectare a unor standarde de guvernanţă corespunzătoare şi de menţinere şi funcţionare a unei structuri organizatorice adecvate care asigură continuitatea şi buna funcţionare a site-ului;
c)este supus unor sisteme, mijloace de control şi proceduri corespunzătoare care identifică toate sursele pertinente de risc operaţional;
d)include sisteme care asigură protecţia şi integritatea informaţiilor primite şi înregistrarea promptă a informaţiilor; şi
e)permite o evidenţă a informaţiilor timp de cel puţin 5 ani de la data scadenţei securitizării.
Entitatea responsabilă de raportarea informaţiilor, precum şi registrul central de securitizări în care sunt puse la dispoziţie informaţiile se indică în documentele referitoare la securitizare.
(3)ESMA, în strânsă cooperare cu ABE şi AEAPO, elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a preciza informaţiile pe care le furnizează iniţiatorul, sponsorul şi SSPE cu scopul de a-şi îndeplini obligaţiile care le revin în temeiul alineatului (1) primul paragraf literele (a) şi (e), ţinând seama de utilitatea informaţiilor pentru deţinătorul poziţiei din securitizare, dacă poziţia din securitizare este pe termen scurt şi, în cazul unei tranzacţii ABCP, dacă este sprijinită integral de un sponsor.
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare până la 18 ianuarie 2019.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(4)În vederea asigurării unor condiţii uniforme de aplicare pentru informaţiile specificate în conformitate cu alineatul (3), ESMA, în strânsă cooperare cu ABE şi AEAPO, elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare pentru a stabili formatul acesteia prin intermediul unor modele standardizate.
ESMA prezintă Comisiei aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare până la 18 ianuarie 2019.
Comisia este împuternicită să adopte standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la prezentul alineat în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.