Capitolul 6 - DISPOZIŢII FINALE - Regulamentul 2400/12-dec-2017 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 595/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte determinarea emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil ale vehiculelor grele şi de modificare a Directivei 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 582/2011 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 349L
În vigoare Versiune de la: 1 Iulie 2022 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL 6:DISPOZIŢII FINALE
Art. 24: Dispoziţii tranzitorii
(1)Fără a aduce atingere dispoziţiilor de la articolul 10 alineatul (3) din prezentul regulament, dacă obligaţiile prevăzute la articolul 9 din prezentul regulament nu sunt îndeplinite, statele membre nu mai consideră valabile, în sensul articolului 48 din Regulamentul (UE) 2018/858, certificatele de conformitate ale vehiculelor omologate de tip şi, în cazul vehiculelor omologate de tip şi individual, interzic înmatricularea, vânzarea sau punerea în circulaţie:
a)vehicule din grupele 4, 5, 9 şi 10, inclusiv subgrupa «v» din fiecare grupă de vehicule, astfel cum sunt definite în tabelul 1 din anexa I, începând de la 1 iulie 2019;
b)a vehiculelor din grupele 1, 2 şi 3, astfel cum sunt definite în tabelul 1 din anexa I, începând de la 1 ianuarie 2020;
c)a vehiculelor din grupele 11, 12 şi 16, astfel cum sunt definite în tabelul 1 din anexa I, începând de la 1 iulie 2020.
d)a vehiculelor din grupele 53 şi 54, astfel cum sunt definite în tabelul 2 din anexa I, începând de la 1 iulie 2024;
e)a vehiculelor din grupele 31-40, astfel cum sunt definite în tabelele 4-6 din anexa I, începând de la 1 ianuarie 2025;
f)a vehiculelor din grupa 1s, astfel cum sunt definite în tabelul 1 din anexa I, începând de la 1 iulie 2024.
(2)Obligaţiile menţionate la articolul 9 se aplică astfel:
a)pentru vehiculele din grupele 53 şi 54, astfel cum sunt definite în tabelul 2 din anexa I, având data producţiei cel mai devreme la 1 ianuarie 2024;
b)pentru vehiculele din grupele P31/32, P33/34, P35/36, P37/38 şi P39/40, astfel cum sunt definite în tabelul 3 din anexa I, având data producţiei cel mai devreme la 1 ianuarie 2024;
c)pentru autobuze grele, simularea pe vehiculul complet sau completat, conform punctului 2.1 litera (b) din anexa I, se realizează doar dacă este disponibilă simularea pe vehiculul primar astfel cum se menţionează la punctul 2.1 litera (a) din anexa I;
d)pentru vehiculele din grupa 1s, astfel cum sunt definite în tabelul 1 din anexa I, având data producţiei cel mai devreme la 1 ianuarie 2024;
e)pentru vehiculele din grupele 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 4v, 5v, 9v, 10v, 11, 12 şi 16, astfel cum sunt definite în tabelul 1 din anexa I, altele decât cele definite la punctele (f) şi (g), având data producţiei cel mai devreme la 1 ianuarie 2024;
f)pentru vehiculele din grupele 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 4v, 5v, 9v, 10v, 11, 12 şi 16, astfel cum sunt definite în tabelul 1 din anexa I, echipate cu sistem de recuperare a căldurii reziduale, astfel cum este definit la punctul 2 subpunctul 8 din anexa V, cu condiţia ca acestea să nu fie ZE-HDVs, He-HDV sau vehicule cu dublă alimentare;
g)pentru vehiculele din grupele 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 4v, 5v, 9v, 10v, 11, 12 şi 16, astfel cum sunt definite în tabelul 1 din anexa I, având data producţiei cel mai devreme 1 ianuarie 2024; dacă data producţiei este înainte de 1 ianuarie 2024, aplicarea dispoziţiilor articolului 9 rămâne la latitudinea producătorului.
Pentru ZE-HDVs, He-HDV şi pentru vehiculele cu dublă alimentare din grupele 1, 2, 3, 4, 5, 9, 10, 4v, 5v, 9v, 10v, 11, 12 şi 16, astfel cum sunt definite în tabelul 1 din anexa I, în cazul cărora dispoziţiile articolului 9 nu au fost aplicate în conformitate cu literele (a)-(g) ale primului paragraf al prezentului alineat, producătorul vehiculului determină doar parametrii de intrare specificaţi pentru aceste vehicule în modelele prevăzute în tabelul 5 din anexa III, utilizând cea mai recentă versiune a simulatorului menţionat la articolul 5 alineatul (3). În acest caz, obligaţiile menţionate la articolul 9 se consideră a fi îndeplinite în sensul alineatului (1) al prezentului articol.
În sensul prezentului alineat, data de producţie înseamnă data aplicării semnăturii pe certificatul de conformitate, iar dacă nu s-a emis un certificat de conformitate, data la care s-a aplicat pentru prima dată numărul de identificare a vehiculului pe componentele relevante ale vehiculului.
(3)Măsurile de remediere prevăzute la articolul 21 alineatul (5) şi la articolul 23 alineatul (6) se aplică, în urma investigaţiei cazurilor în care un vehicul nu obţine rezultate satisfăcătoare în urma procedurii de încercare de verificare prevăzută în anexa Xa, începând cu 1 iulie 2023 în cazul vehiculelor menţionate la alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din prezentul articol şi începând cu 1 iulie 2024 în cazul vehiculelor menţionate la alineatul (2) literele (d) şi (g) din prezentul articol.
Art. 25: Modificarea Directivei 2007/46/CE
Anexele I, III, IV, IX şi XV la Directiva 2007/46/CE se modifică în conformitate cu anexa XI la prezentul regulament.
Art. 26: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 582/2011
Regulamentul (UE) nr. 582/2011 se modifică după cum urmează:
1.La articolul 3 alineatul (1), se adaugă următorul paragraf:
"Pentru a primi omologarea CE de tip a unui vehicul cu un sistem motor omologat în ceea ce priveşte emisiile şi informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor sau omologarea CE de tip a unui vehicul în ceea ce priveşte emisiile şi informaţiile referitoare la repararea şi întreţinerea vehiculelor, producătorul trebuie să demonstreze respectarea cerinţelor stabilite la articolul 6 şi în anexa II la Regulamentul (UE) 2017/2400 al Comisiei [HDV CO2] (*) de către grupa de vehicule vizată. Cu toate acestea, această cerinţă nu se aplică în cazul în care producătorul indică faptul că noile vehicule de tipul care urmează să fie omologat nu vor fi înmatriculate, vândute sau puse în circulaţie în Uniune la datele sau după datele menţionate la articolul 24 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din Regulamentul (UE) 2017/2400 [HDV CO2] pentru grupa de vehicule respectivă.
(*)Regulamentul (UE) 2017/2400 din 12 decembrie 2017 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 595/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte determinarea emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil pentru vehiculele grele şi de modificare a Directivei 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 582/2011 al Comisiei (JO L 349, 29.12.2017, p. 1)."
2.Articolul 8 se modifică după cum urmează:
a)la alineatul (1a), litera (d) se înlocuieşte cu următorul text:
"(d) se aplică toate celelalte excepţii stabilite la punctul 3.1 din anexa VII la prezentul regulament, la punctele 2.1 şi 6.1 din anexa X la prezentul regulament, la punctele 2.1, 4.1, 5.1, 7.1, 8.1 şi 10.1 din anexa XIII la prezentul regulament, precum şi la punctul 1.1 din apendicele 6 la anexa XIII la prezentul regulament."
b)la alineatul (1a), se adaugă următoarea literă:
"(e) sunt îndeplinite cerinţele stabilite la articolul 6 şi în anexa II la Regulamentul (UE) 2017/2400 în ceea ce priveşte grupa de vehicule vizată, cu excepţia cazului în care producătorul indică faptul că noile vehicule de tipul care urmează să fie omologat nu vor fi înmatriculate, vândute sau puse în circulaţie în Uniune la datele sau după datele menţionate la articolul 24 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din regulamentul menţionat pentru grupa de vehicule respectivă."
3.Articolul 10 se modifică după cum urmează:
a)la alineatul (1a), litera (d) se înlocuieşte cu următorul text:
"(d) se aplică toate celelalte excepţii stabilite la punctul 3.1 din anexa VII la prezentul regulament, la punctele 2.1 şi 6.1 din anexa X la prezentul regulament, la punctele 2.1, 4.1, 5.1, 7.1, 8.1 şi 10.1.1 din anexa XIII la prezentul regulament, precum şi la punctul 1.1 din apendicele 6 la anexa XIII la prezentul regulament."
b)la alineatul (1a), se adaugă următoarea literă:
"(e) sunt îndeplinite cerinţele stabilite la articolul 6 şi în anexa II la Regulamentul (UE) 2017/2400 în ceea ce priveşte grupa de vehicule vizată, cu excepţia cazului în care producătorul indică faptul că noile vehicule de tipul care urmează să fie omologat nu vor fi înmatriculate, vândute sau puse în circulaţie în Uniune la datele sau după datele menţionate la articolul 24 alineatul (1) literele (a), (b) şi (c) din regulamentul menţionat pentru grupa de vehicule respectivă."
Art. 27: Intrarea în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.