Capitolul 1 - DISPOZIŢII GENERALE - Regulamentul 2400/12-dec-2017 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 595/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte determinarea emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil ale vehiculelor grele şi de modificare a Directivei 2007/46/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi a Regulamentului (UE) nr. 582/2011 al Comisiei

Acte UE

Jurnalul Oficial 349L

În vigoare
Versiune de la: 1 Iulie 2022 până la: 31 Decembrie 2025
CAPITOLUL 1:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament completează cadrul juridic privind omologarea de tip a autovehiculelor şi a motoarelor în ceea ce priveşte emisiile stabilite prin Regulamentul (UE) nr. 582/2011 prin stabilirea de norme pentru eliberarea de licenţe de operare a unui simulator destinat determinării emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil ale vehiculelor noi care urmează să fie vândute, înmatriculate sau puse în circulaţie în Uniune, pentru operarea simulatorului menţionat, precum şi pentru declararea valorilor emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil astfel determinate.

Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Sub rezerva dispoziţiilor de la articolul 4 al doilea paragraf, prezentul regulament se aplică camioanelor medii, camioanelor grele şi autobuzelor grele.
(2)În cazul omologării de tip în mai multe etape sau a omologării individuale a camioanelor medii şi grele, prezentul regulament se aplică variantelor de bază ale acestora.
În cazul autobuzelor grele, prezentul regulament se aplică vehiculelor primare, vehiculelor provizorii, precum şi vehiculelor complete sau completate.
(3)Prezentul regulament nu se aplică vehiculelor de teren, vehiculelor cu destinaţie specială şi vehiculelor de teren cu destinaţie specială, astfel cum sunt definite la punctele 2.1, 2.2 şi respectiv 2.3 din partea A a anexei I la Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1).
(*1)Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE (JO L 151, 14.6.2018, p. 1).

Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil" înseamnă proprietăţile specifice derivate pentru o componentă, o unitate tehnică separată şi un sistem care determină impactul piesei respective asupra emisiilor de C02 şi asupra consumului de combustibil ale unui vehicul;
2."date de intrare" înseamnă informaţii referitoare la proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale unei componente, unităţi tehnice separate sau sistem, utilizate de simulator în scopul determinării emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil ale unui vehicul;
3."informaţii de intrare" înseamnă informaţii referitoare la caracteristicile unui vehicul care sunt utilizate de simulator în scopul determinării emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil ale vehiculului şi care nu fac parte din datele de intrare;
4."producător" înseamnă persoana sau organismul care este responsabil(ă) în faţa autorităţii de omologare pentru toate aspectele procesului de certificare şi pentru asigurarea conformităţii proprietăţilor legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale componentelor, unităţilor tehnice separate şi sistemelor. Această persoană sau acest organism nu trebuie neapărat să fie direct implicat(ă) în toate etapele de producţie a componentei, unităţii tehnice separate sau sistemului care face obiectul procesului de certificare;
41.«producător de vehicule» înseamnă un organism sau o persoană responsabilă pentru emiterea evidenţelor producătorului şi a dosarului cu informaţii pentru client, în conformitate cu articolul 9;

5."entitate autorizată" înseamnă o autoritate naţională autorizată de un stat membru să solicite informaţii relevante de la producători şi de la producătorii de vehicule cu privire la proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale unei componente, ale unei unităţi tehnice separate sau ale unui sistem specific ori, respectiv, legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale vehiculelor noi;
6."transmisie" înseamnă un dispozitiv care constă cel puţin în două trepte de viteză variabile, care schimbă cuplul şi turaţia la rapoarte de transmisie definite;
7.«convertizor de cuplu» înseamnă o componentă hidrodinamică de pornire care poate fi o componentă separată a sistemului de transmisie sau de transmisie cu flux de putere serial sau paralel care adaptează turaţia de la motor la roţi şi asigură multiplicarea cuplului;

8."altă componentă de transfer al cuplului" sau "OTTC" înseamnă o componentă de rotaţie montată pe sistemul de transmisie care produce pierderi de cuplu în funcţie de viteza de rotaţie proprie;
9."componentă suplimentară a transmisiei" sau "ADC" înseamnă o componentă rotativă a transmisiei care transferă sau distribuie puterea către alte componente ale transmisiei şi produce pierderi de cuplu în funcţie de viteza de rotaţie proprie;
10.«axă» înseamnă o componentă care cuprinde toate părţile rotative ale transmisiei care transferă cuplul motor de la arborele de propulsie la roţi, modifică cuplul şi turaţia într-un raport fix şi include funcţiile unui angrenaj diferenţial;

11.«rezistenţă a aerului» înseamnă caracteristica unei configuraţii a vehiculului referitoare la forţa aerodinamică ce acţionează asupra vehiculului în sensul direcţiei fluxului de aer şi determinată ca produsul dintre coeficientul de rezistenţă aerodinamică şi aria secţiunii transversale în condiţii de vânt lateral zero;

12.«elemente auxiliare» înseamnă componente ale vehiculului, printre care ventilatorul motorului, sistemul de direcţie, sistemul electric, sistemul pneumatic şi sistemul de încălzire, ventilaţie şi aer condiţionat (HVAC), pentru care au fost definite, în anexa IX, proprietăţile în ceea ce priveşte emisiile de CO2 şi consumul de combustibil;"

13."familie de componente", "familie de unităţi tehnice separate" sau "familie de sisteme" înseamnă un mod de grupare de către producător a componentelor, unităţilor tehnice separate şi respectiv sistemelor care, prin proiectare, au proprietăţi similare legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil;
14."componentă prototip", "unitate tehnică separată prototip" sau "sistem prototip" înseamnă o componentă, o unitate tehnică separată sau un sistem selectat dintr-o familie de componente, de unităţi tehnice separate sau de sisteme în aşa fel încât proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil să reprezinte scenariul cel mai defavorabil pentru familia respectivă de componente, de unităţi tehnice separate sau de sisteme.
15.«vehicul greu cu emisii zero» (Ze-HDV) înseamnă un vehicul greu cu emisii zero, astfel cum este definit la articolul 3 punctul 11 din Regulamentul (UE) 2019/1242 al Parlamentului European şi al Consiliului;

16.«vehicul de uz specific» înseamnă un vehicul care nu este destinat livrării de mărfuri şi pentru care este utilizat unul dintre următoarele coduri în scopul de a suplimenta codurile caroseriei, a căror listă figurează în apendicele 2 la anexa I la Regulamentul (UE) 2018/858: 09, 10, 15, 16, 18, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 31; sau un tractor a cărui viteză maximă nu depăşeşte 79 km/h;

17.«camion rigid» înseamnă un camion astfel cum este definit la punctul 4.1 din partea C a anexei I la Regulamentul (UE) 2018/858, cu excepţia camioanelor proiectate sau construite pentru remorcarea unei semiremorci;

18.«tractor» înseamnă un autotractor pentru semiremorcă conform definiţiei de la punctul 4.3 din partea C a anexei I la Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului

19.«cabină cu cuşetă» înseamnă un tip de cabină care are un compartiment pentru dormit în spatele scaunului conducătorului auto;
20.«vehicul greu electric hibrid» (He-HDV) înseamnă un vehicul greu hibrid care, în scopul propulsiei mecanice, utilizează energia furnizată de cele două surse de stocare a energiei instalate pe vehicul, astfel: (i) un combustibil consumabil şi (ii) un dispozitiv de stocare a energiei electrice sau de altă natură;

21.«vehiculele cu dublă alimentare» sunt definite la articolul 2 alineatul (48) din Regulamentul (UE) nr. 582/2011.
[textul din Art. 3, punctul 21. din capitolul 1 a fost abrogat la 01-iul-2022 de Art. 1, punctul 2., alin. (A) din Regulamentul 1379/05-iul-2022]
22.«vehicul primar» înseamnă un autobuz greu aflat într-o etapă de asamblare virtuală stabilită în scopul simulării, pentru care se folosesc datele şi informaţiile de intrare definite în anexa III;
23.«evidenţele producătorului» înseamnă un fişier generat de simulator care conţine informaţii privind producătorul, documentarea datelor şi informaţiilor de intrare în simulator, precum şi rezultatele privind emisiile de CO2 şi consumul de combustibil;
24.«dosar cu informaţii pentru client» înseamnă un fişier generat de simulator care conţine o serie prestabilită de informaţii privind vehiculul, precum şi rezultatele referitoare la emisiile de CO2 şi la consumul de combustibil, astfel cum sunt definite în partea II a anexei IV;
25.«dosar cu informaţii privind vehiculul» (VIF) înseamnă un fişier generat de simulator în cazul autobuzelor grele, cu scopul de a transfera datele de intrare, informaţiile de intrare şi rezultatele simulării către etapele ulterioare de fabricaţie în conformitate cu metoda descrisă la punctul 2 din anexa I;
26.«camion mediu» înseamnă un vehicul din categoria N2, astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (ii) din Regulamentul (UE) 2018/858, cu o masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcat care depăşeşte 5 000 kg, dar care nu depăşeşte 7 400 kg;
27.«camion greu» înseamnă un vehicul din categoria N2, astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (ii) din Regulamentul (UE) 2018/858, cu o masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcat care depăşeşte 7 400 kg, precum şi un vehicul din categoria N3, astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (iii) din acest regulament;
28.«autobuz greu» înseamnă un vehicul din categoria M3, astfel cum este definit la articolul 4 alineatul (1) litera (a) punctul (iii) din Regulamentul (UE) 2018/858, cu o masă maximă tehnic admisibilă a vehiculului încărcat care depăşeşte 7 500 kg;
29.«producătorul vehiculului primar» înseamnă un producător responsabil pentru vehiculul primar;
30.«vehicul provizoriu» înseamnă orice completare a vehiculului primar în cadrul căreia sunt adăugate şi/sau modificate subseturi de date şi informaţii de intrare, astfel cum sunt definite pentru vehiculul complet sau completat conform tabelelor 1 şi 3a din anexa III;
31.«producătorul de vehicule provizorii» înseamnă un producător responsabil pentru un vehicul provizoriu;
32.«vehicul incomplet» înseamnă «vehicul incomplet» astfel cum este definit la articolul 3 punctul 25 din Regulamentul (UE) 2018/858;
33.«vehicul completat» înseamnă «vehicul completat» astfel cum este definit la articolul 3 punctul 26 din Regulamentul (UE) 2018/858;
34.«vehicul complet» înseamnă «vehicul complet» astfel cum este definit la articolul 3 punctul 27 din Regulamentul (UE) 2018/858;
35.«valoare standard» înseamnă data de intrare în simulator pentru o componentă căreia i se aplică certificarea datelor de intrare, dar care nu a fost supusă încercărilor pentru a se determina o valoare specifică, şi care reflectă performanţa componentei în scenariul pesimist;
36.«valoare generică» înseamnă datele folosite în simulator pentru componente sau parametri ai vehiculului pentru care nu sunt prevăzute încercări ale componentelor sau valori specifice şi care reflectă performanţa tehnologiei componentei în medie sau specificaţiile tipice ale vehiculului;
37.«furgon» înseamnă un «van» astfel cum este definit la punctul 4.2 din anexa I la Regulamentul (UE) 2018/858;
38.«scenariu specific» înseamnă diferitele scenarii aplicate în cazul unui camion mediu, al unui camion greu sau al unui autobuz greu care este vehicul primar, al unui autobuz greu care este vehicul provizoriu, al unui autobuz greu care este vehicul complet sau vehicul completat pentru care se aplică în simulator diferite prevederi şi funcţii definite de producător;
39.«camion în versiune de bază» înseamnă un camion mediu sau greu echipat cel puţin cu:
- şasiu, motor, transmisie, axe şi pneuri, în cazul vehiculelor echipate exclusiv cu motoare cu ardere internă;
- şasiu, sistem al maşinii electrice şi/sau componente integrate ale grupului motopropulsor electric, sistem (sisteme) de baterii şi/sau de condensatori, în cazul vehiculelor pur electrice;
- şasiu, sistem al maşinii electrice şi/sau componente integrate ale grupului motopropulsor electric şi/sau componente integrate ale grupului motopropulsor al vehiculului hibrid electric de tip 1, sistem (sisteme) de baterii şi/sau de condensatori, în cazul vehiculelor grele electrice hibride.

Art. 4: Grupe de vehicule
În sensul prezentului regulament, autovehiculele se clasifică în grupe de vehicule în conformitate cu tabelele 1-6 din anexa I.
Articolele 5-23 nu se aplică camioanelor grele din grupele de vehicule 6, 7, 8, 13, 14, 15, 17, 18 şi 19, astfel cum sunt prevăzute în tabelul 1 din anexa I, camioanelor medii din grupele de vehicule 51, 52, 55 şi 56, astfel cum sunt prevăzute în tabelul 2 din anexa I, şi niciunui vehicul cu axa faţă motoare din grupele de vehicule 11, 12 şi 16, astfel cum sunt prevăzute în tabelul 1 din anexa I.

Art. 5: Instrumente electronice
(1)Comisia pune la dispoziţie, în mod gratuit, următoarele instrumentele electronice sub formă de software-uri executabile care pot fi descărcate:
a)un simulator;
b)instrumente de preprocesare;
c)un instrument de hashing.
Comisia întreţine instrumentele electronice menţionate şi asigură modificările şi actualizările necesare pentru ele.
(2)Comisia pune la dispoziţia publicului instrumentele electronice menţionate la alineatul (1) prin intermediul unei platforme electronice de distribuţie dedicate.
(3)Simulatorul se foloseşte în scopul determinării emisiilor de CO2 şi a consumului de combustibil ale vehiculelor noi. Simulatorul este proiectat să funcţioneze pe baza informaţiilor de intrare specificate în anexa III, precum şi pe baza datelor de intrare menţionate la articolul 12 alineatul (1).

(4)Instrumentele de preprocesare se utilizează pentru verificarea şi compilarea rezultatelor obţinute în urma încercărilor, pentru efectuarea calculelor suplimentare referitoare la proprietăţile legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale anumitor componente, unităţi tehnice separate sau sisteme şi pentru convertirea acestora într-un format utilizabil de către simulator. Instrumentele de preprocesare se utilizează de către producător după efectuarea încercărilor menţionate la punctul 4 din anexa V, în ceea ce priveşte motoarele, şi la punctul 3 din anexa VIII, în ceea ce priveşte rezistenţa aerului.
(5)Instrumentele de hashing se utilizează pentru asocierea univocă între proprietăţile certificate legate de emisiile de CO2 şi de consumul de combustibil ale unei componente, unităţi tehnice separate sau sistem şi documentul certificat aferent, precum şi pentru asocierea univocă între un vehicul şi evidenţele producătorului referitoare la acel vehicul, dosarul cu informaţii privind vehiculul şi dosarul cu informaţii pentru client, astfel cum sunt menţionate în anexa IV.