Capitolul ii - SPRIJIN TEHNIC - Regulamentul 240/10-feb-2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic
Acte UE
Jurnalul Oficial 57L
În vigoare Versiune de la: 18 Februarie 2021
CAPITOLUL II:SPRIJIN TEHNIC
Art. 8: Acţiunile eligibile pentru sprijin tehnic
Pentru a urmări obiectivele prevăzute la articolele 3 şi 4, instrumentul finanţează în special următoarele tipuri de acţiuni:
(a)furnizarea expertizei legate de consilierea în materie de politici, de schimbări în materie de politici, de formularea de strategii şi elaborarea de foi de parcurs pentru reforme, precum şi a expertizei legate de reformele legislative, instituţionale, structurale şi administrative;
(b)punerea la dispoziţie a unor experţi, inclusiv a unor experţi rezidenţi, pentru o perioadă scurtă sau lungă, care să îndeplinească sarcini în anumite domenii sau care să desfăşoare activităţi operaţionale, beneficiind, atunci când este necesar, de sprijin în materie de interpretare, traducere şi cooperare şi de asistenţă administrativă, de infrastructură şi echipamente;
(c)acţiuni de consolidare a capacităţii instituţionale, administrative sau sectoriale şi acţiuni de sprijin conexe, la toate nivelurile de guvernanţă, contribuind, de asemenea, la capacitarea societăţii civile, inclusiv a partenerilor sociali, după caz, în special:
(i)seminare, conferinţe şi ateliere, cu implicarea factorilor relevanţi, după caz;
(ii)schimb de bune practici, inclusiv, după caz, vizite de lucru în statele membre relevante sau în ţări terţe pentru a le permite funcţionarilor să dobândească expertiză sau cunoştinţe privind chestiunile relevante sau să şi le îmbunătăţească;
(iii)acţiuni de formare şi crearea de module de formare online sau de alt tip care să sprijine dobândirea competenţelor şi a cunoştinţelor profesionale necesare în domeniul reformelor relevante;
(d)colectarea de date şi statistici, elaborarea de metodologii comune, inclusiv de metodologii de integrare şi urmărire a perspectivei de gen şi a aspectelor legate de schimbările climatice, şi, dacă este cazul, de indicatori sau de obiective de referinţă;
(e)organizarea de sprijin operaţional local în domenii precum azilul, migraţia şi controlul la frontiere;
(f)consolidarea capacităţilor informatice, inclusiv expertiză legată de dezvoltarea, întreţinerea, utilizarea şi controlul calităţii infrastructurii informatice şi a aplicaţiilor necesare pentru implementarea reformelor relevante, securitate cibernetică, soluţii hardware şi software cu sursă deschisă, soluţii privind protecţia datelor, precum şi expertiză legată de programele orientate către digitalizarea serviciilor publice, în special în servicii precum cele din domeniul asistenţei medicale, al educaţiei sau din domeniul justiţiei;
(g)realizarea de studii, inclusiv studii de fezabilitate, cercetare, analize şi sondaje, evaluări şi evaluări ale impactului, inclusiv ale impactului de gen, precum şi dezvoltarea şi publicarea de ghiduri, de rapoarte şi de materiale educaţionale;
(h)stabilirea şi executarea de proiecte şi strategii de comunicare pentru învăţare, inclusiv învăţarea online, cooperare, creşterea gradului de sensibilizare, activităţi de diseminare şi schimb de bune practici, organizarea de campanii de sensibilizare şi de informare, de campanii media şi evenimente, inclusiv comunicare instituţională şi, după caz, comunicare prin reţelele sau platformele sociale;
(i)compilarea şi publicarea de materiale pentru diseminarea de informaţii şi diseminarea rezultatelor sprijinului tehnic acordat în temeiul instrumentului, inclusiv prin dezvoltarea, utilizarea şi întreţinerea de sisteme şi instrumente bazate pe tehnologiile informaţiei şi comunicaţiilor; şi
(j)orice altă activitate relevantă ce sprijină obiectivul general şi obiectivele specifice prevăzute la articolul 3 şi, respectiv, la articolul 4.
Art. 9: Cererea de sprijin tehnic
(1)Statele membre care doresc să primească sprijin tehnic în cadrul instrumentului prezintă Comisiei o cerere de sprijin tehnic în care identifică domeniile de politică şi priorităţile privind sprijinul care intră în domeniul de aplicare al instrumentului, astfel cum se prevede la articolul 5. Astfel de cereri se depun până la data de 31 octombrie, cu excepţia cazului în care se specifică altfel în cadrul sesiunilor suplimentare pentru depunerea unor cereri specifice menţionate la alineatul (4) din prezentul articol. Comisia poate oferi orientări privind principalele elemente care trebuie să figureze în cererea de sprijin tehnic.
(2)Pentru ca reformele întreprinse de statele membre să se bucure de un sprijin larg şi de participare responsabilă, statele membre care doresc să primească sprijin tehnic în cadrul instrumentului pot consulta, după caz, părţile interesate relevante înainte de a solicita sprijin tehnic, în conformitate cu dreptul intern şi cu practicile naţionale.
(3)Statele membre pot transmite o cerere de sprijin tehnic în situaţii legate de:
a)implementarea unor reforme de către statele membre, întreprinse din proprie iniţiativă şi în conformitate cu obiectivul general şi cu obiectivele specifice prevăzute la articolul 3 şi, respectiv, la articolul 4;
b)implementarea unor reforme pentru promovarea creşterii şi consolidarea rezilienţei în contextul proceselor de guvernanţă economică, în special al recomandărilor specifice fiecărei ţări emise în contextul semestrului european sau al acţiunilor legate de punerea în aplicare a dreptului Uniunii;
c)implementarea programelor de ajustare economică în cazul statelor membre care primesc asistenţă financiară din partea Uniunii în temeiul instrumentelor existente, în special în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 472/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (15) în ceea ce priveşte statele membre a căror monedă este euro şi cu Regulamentul (CE) nr. 332/2002 al Consiliului (16) în ceea ce priveşte statele membre a căror monedă nu este euro;
(15)Regulamentul (UE) nr. 472/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 21 mai 2013 privind consolidarea supravegherii economice şi bugetare a statelor membre din zona euro care întâmpină sau care sunt ameninţate de dificultăţi grave în ceea ce priveşte stabilitatea lor financiară (JO L 140, 27.5.2013, p. 1).
(16)Regulamentul (CE) nr. 332/2002 al Consiliului din 18 februarie 2002 de înfiinţare a unui mecanism de asistenţă financiară pe termen mediu pentru balanţele de plăţi ale statelor membre (JO L 53, 23.2.2002, p. 1).
d)pregătirea, modificarea şi revizuirea planurilor de redresare şi rezilienţă în temeiul Regulamentului (UE) 2021/241 şi implementarea acestora de către statele membre.
(4)Comisia organizează sesiuni suplimentare pentru depunerea unor cereri specifice ca răspuns la nevoile emergente specifice ale statelor membre, cum ar fi depunerea cererilor legate de situaţiile menţionate la alineatul (3) litera (d).
(5)Ţinând cont de principiile transparenţei, egalităţii de tratament şi bunei gestiuni financiare şi în urma unui dialog cu statele membre, inclusiv în contextul semestrului european, Comisia analizează cererea de sprijin menţionată la alineatul (1) pe baza gradului de urgenţă, a amplorii şi a profunzimii provocărilor identificate, a nevoilor de sprijin în domeniile de politică respective, a analizei indicatorilor socioeconomici şi a capacităţii instituţionale şi administrative generale a statelor membre în cauză.
Pe baza analizei respective şi ţinând cont de acţiunile şi măsurile existente finanţate din fonduri ale Uniunii sau în cadrul altor programe ale Uniunii, Comisia şi statele membre în cauză convin asupra domeniilor prioritare ale sprijinului, obiectivelor, unui calendar orientativ, sferei de aplicare a măsurilor de sprijin care urmează să fie acordate şi contribuţiei financiare globale estimate a sprijinului tehnic respectiv, care urmează să fie prevăzute în cadrul unui plan de cooperare şi de sprijin (denumit în continuare "planul de cooperare şi de sprijin").
(6)Planul de cooperare şi de sprijin identifică, în mod separat de alt sprijin tehnic, măsurile legate de planurile de redresare şi rezilienţă prevăzute pentru statele membre în temeiul Regulamentului (UE) 2021/241.
Art. 10: Informarea Parlamentului European şi a Consiliului şi comunicarea cu privire la planurile de cooperare şi de sprijin
(1)Cu acordul statului membru în cauză, Comisia transmite planul de cooperare şi de sprijin simultan Parlamentului European şi Consiliului fără întârzieri nejustificate. Statul membru în cauză poate refuza să-şi dea acordul în cazul unor informaţii sensibile sau confidenţiale a căror dezvăluire ar pune în pericol interesele publice ale statului membru.
(2)În pofida alineatului (1), Comisia transmite planul de cooperare şi de sprijin Parlamentului European şi Consiliului:
a)de îndată ce statul membru în cauză a eliminat toate informaţiile sensibile sau confidenţiale, a căror dezvăluire ar pune în pericol interesele publice ale statului membru;
b)după o perioadă de timp rezonabilă, când dezvăluirea informaţiilor respective nu ar afecta implementarea măsurilor de sprijin şi, în orice caz, cel târziu în termen de două luni de la implementarea acestor măsuri în cadrul planului de cooperare şi de sprijin.
(3)Comisia poate desfăşura activităţi de comunicare pentru a asigura vizibilitatea finanţării din partea Uniunii pentru măsurile de sprijin preconizate în planurile de cooperare şi de sprijin, inclusiv prin intermediul unor activităţi de comunicare comune cu autorităţile naţionale şi cu birourile de reprezentare ale Parlamentului European şi ale Comisiei în statul membru în cauză. Comisia publică pe site-ul său o listă a cererilor de sprijin tehnic aprobate pe care o actualizează periodic. Comisia informează cu regularitate birourile de reprezentare ale Parlamentului European şi ale Comisiei cu privire la proiectele din statele membre în cauză.
Art. 11: Finanţare complementară
Acţiunile finanţate în cadrul instrumentului pot beneficia de sprijin din alte programe, instrumente sau fonduri ale Uniunii în cadrul bugetului Uniunii, cu condiţia ca un astfel de sprijin să nu acopere aceleaşi costuri.
Art. 12: Implementarea instrumentului
(1)Comisia implementează instrumentul în conformitate cu Regulamentul financiar.
(2)Măsurile din cadrul instrumentului pot fi implementate fie direct de către Comisie, fie indirect, de către persoane sau entităţi, în conformitate cu articolul 62 alineatul (1) din Regulamentul financiar. În special, sprijinul acordat de Uniune pentru acţiunile prevăzute la articolul 8 din prezentul regulament se acordă sub formă de:
a)granturi;
b)contracte de achiziţii publice;
c)rambursarea cheltuielilor suportate de experţii externi, inclusiv experţii autorităţilor naţionale, regionale sau locale din statele membre care furnizează sau primesc sprijin;
d)contribuţii la fondurile fiduciare constituite de organizaţii internaţionale; şi
e)acţiuni desfăşurate prin gestiune indirectă.
(3)Se pot acorda granturi autorităţilor naţionale, Grupului Băncii Europene de Investiţii (BEI), organizaţiilor internaţionale, organismelor publice sau private şi entităţilor stabilite legal în:
a)statele membre;
b)ţările membre ale Asociaţiei Europene a Liberului Schimb care fac parte din Acordul privind Spaţiul Economic European, în conformitate cu condiţiile stabilite în acesta.
Rata de cofinanţare pentru granturi este de până la 100 % din costurile eligibile.
(4)Sprijinul tehnic poate fi furnizat în cooperare cu entităţile şi organizaţiile internaţionale din alte state membre.
(5)Sprijinul tehnic poate fi acordat, de asemenea, de experţi individuali, care pot fi invitaţi să contribuie la anumite activităţi organizate ori de câte ori acest lucru este necesar pentru realizarea obiectivelor specifice prevăzute la articolul 4.
(6)În vederea implementării sprijinului tehnic, Comisia adoptă programe de lucru prin intermediul unor acte de punere în aplicare şi informează Parlamentul European şi Consiliul cu privire la aceasta.
Programele de lucru stabilesc:
a)alocarea pentru instrument;
b)măsurile menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol, în conformitate cu obiectivul general şi obiectivele specifice menţionate la articolul 3 şi, respectiv, la articolul 4 din prezentul regulament, cu respectarea domeniului de aplicare menţionat la articolul 5 şi a acţiunilor eligibile prevăzute la articolul 8 din prezentul regulament; şi
c)criteriile de selecţie şi de atribuire de granturi, precum şi toate elementele prevăzute în Regulamentul financiar.
(7)Pentru a asigura disponibilitatea rapidă a resurselor, o parte limitată din programul de lucru, de maximum 30 % din bugetul anual alocat, este rezervată pentru măsuri speciale luate din motive neprevăzute şi justificate în mod corespunzător care au un caracter urgent şi necesită un răspuns imediat, cum ar fi o perturbare gravă a economiei sau circumstanţe importante care afectează grav condiţiile economice, sociale sau situaţia sanitară dintr-un stat membru şi care depăşesc posibilitatea statului membru de a controla situaţia.
Comisia poate adopta, la cererea unui stat membru care doreşte să beneficieze de sprijin tehnic, măsuri speciale în conformitate cu obiectivele şi acţiunile e prevăzute în prezentul regulament pentru a acorda sprijin tehnic autorităţilor naţionale în vederea soluţionării unor probleme urgente. Astfel de măsuri speciale au un caracter provizoriu şi trebuie să fie legate de condiţiile prevăzute la articolul 9 alineatul (3). Astfel de măsuri speciale încetează în termen de şase luni de la adoptarea lor şi pot fi înlocuite cu măsuri de sprijin tehnic în conformitate cu condiţiile stabilite la articolul 9.