Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE - Regulamentul 240/10-feb-2021 de instituire a unui Instrument de sprijin tehnic
Acte UE
Jurnalul Oficial 57L
În vigoare Versiune de la: 18 Februarie 2021
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament instituie un Instrument de sprijin tehnic (denumit în continuare "instrumentul").
Prezentul regulament stabileşte obiectivul general şi obiectivele specifice ale instrumentului, bugetul instrumentului pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2021 şi 31 decembrie 2027, formele de finanţare din partea Uniunii şi normele pentru furnizarea finanţării.
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."sprijin tehnic" înseamnă măsuri care ajută autorităţile naţionale să implementeze reforme instituţionale, administrative şi structurale care sunt durabile şi consolidează rezilienţa, îmbunătăţesc coeziunea economică, socială şi teritorială şi sprijină administraţiile publice în pregătirea unor investiţii durabile şi care cresc nivelul de rezilienţă;
2."autoritate naţională" înseamnă una sau mai multe autorităţi publice de la nivel guvernamental, inclusiv autorităţile de la nivel regional şi local, precum şi organizaţiile dintr-un stat membru în înţelesul articolului 2 punctul 42 din Regulamentul financiar, care cooperează într-un spirit de parteneriat în conformitate cu cadrul juridic şi instituţional al statelor membre;
3."fonduri ale Uniunii" înseamnă Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă, Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură, Fondul pentru azil şi migraţie, Fondul pentru securitate internă şi Instrumentul pentru managementul frontierelor şi vize;
4."organizaţie internaţională" înseamnă o organizaţie în înţelesul articolului 156 din Regulamentul financiar şi organizaţiile asimilate unei astfel de organizaţii în temeiul articolului respectiv;
5."semestrul european pentru coordonarea politicilor economice" sau "semestrul european" înseamnă procesul prevăzut la articolul 2-a din Regulamentul (CE) nr. 1466/97 al Consiliului (14);
(14)Regulamentul (CE) nr. 1466/97 al Consiliului din 7 iulie 1997 privind consolidarea supravegherii poziţiilor bugetare şi supravegherea şi coordonarea politicilor economice (JO L 209, 2.8.1997, p. 1).
6."recomandări specifice fiecărei ţări" înseamnă recomandările Consiliului adresate fiecărui stat membru în conformitate cu articolul 121 alineatul (2) şi articolul 148 alineatul (4) din TFUE în contextul semestrului european.
Art. 3: Obiectiv general
Obiectivul general al instrumentului este promovarea coeziunii economice, sociale şi teritoriale a Uniunii prin sprijinirea eforturilor statelor membre de a implementa reforme. Acest lucru este necesar pentru încurajarea investiţiilor, sporirea competitivităţii şi realizarea convergenţei economice şi sociale durabile, a rezilienţei şi a redresării. Acest lucru este, de asemenea, necesar pentru sprijinirea eforturilor statelor membre de consolidare a capacităţii instituţionale şi administrative, inclusiv la nivel regional şi local, de facilitare a unor tranziţii favorabile incluziunii sociale, verzi şi digitale, de abordare eficientă a provocărilor identificate în recomandările specifice fiecărei ţări şi de punere în aplicare a dreptului Uniunii.
Art. 4: Obiective specifice
Pentru realizarea obiectivului general prevăzut la articolul 3, obiectivele specifice ale instrumentului constau în asistarea autorităţilor naţionale în demersul lor de îmbunătăţire a capacităţii lor:
(a)de a elabora, dezvolta şi implementa reforme;
(b)de a pregăti, a modifica, a implementa şi a revizui planurile de redresare şi de rezilienţă în temeiul Regulamentului (UE) 2021/241.
Aceste obiective specifice sunt urmărite în strânsă cooperare cu statele membre în cauză, inclusiv prin schimbul de bune practici, procese şi metodologii, implicarea părţilor interesate, după caz, precum şi o gestionare mai eficace şi mai eficientă a resurselor umane.
Art. 5: Domeniul de aplicare
Obiectivele specifice prevăzute la articolul 4 se referă la domenii de politică legate de coeziune, competitivitate, educaţie, productivitate, cercetare şi inovare, creştere inteligentă, echitabilă, durabilă şi favorabilă incluziunii, locuri de muncă şi investiţii, cu un accent special pe acţiunile care promovează tranziţia verde echitabilă şi tranziţia digitală, şi, mai ales, se concentrează pe unul sau mai multe dintre următoarele domenii de politică:
(a)gestionarea finanţelor şi a bunurilor publice, procedura bugetară, inclusiv bugetarea verde şi de gen, cadrul macrobugetar, gestiunea datoriilor şi a fluxurilor de numerar, politica privind cheltuielile şi politica fiscală, conformarea fiscală, administrarea veniturilor, uniunea vamală, precum şi combaterea planificării fiscale agresive, a fraudei şi a evaziunii fiscale şi a evitării obligaţiilor fiscale;
(b)reforma instituţională şi funcţionarea eficientă şi orientată spre servicii a administraţiei publice şi a guvernării electronice, simplificarea normelor şi a procedurilor, auditarea, creşterea capacităţii de absorbţie a fondurilor din partea Uniunii, promovarea cooperării administrative, respectarea statului de drept, reforma sistemului de justiţie, consolidarea capacităţilor autorităţilor de concurenţă şi antitrust, consolidarea controlului financiar şi consolidarea luptei împotriva fraudei, a corupţiei şi a spălării banilor;
(c)mediul de afaceri, în special pentru întreprinderile mici şi mijlocii, lucrătorii independenţi, antreprenorii şi întreprinderile sociale, reindustrializarea şi relocarea producţiei în Uniune, dezvoltarea sectorului privat, piaţa produselor şi a serviciilor, investiţiile publice şi private, inclusiv în infrastructura fizică şi virtuală, promotorii şi pepinierele de proiecte, participarea publică în întreprinderi, procesele de privatizare, comerţul şi investiţiile străine directe, concurenţa, achiziţiile publice eficiente şi transparente, dezvoltarea sectorială durabilă şi sprijinul pentru cercetare, inovare şi digitalizare;
(d)educaţia, învăţarea pe tot parcursul vieţii şi formarea, învăţământul şi formarea profesionale, politicile de tineret, politicile privind piaţa forţei de muncă, inclusiv dialogul social, vizând crearea de locuri de muncă, participarea intensificată pe piaţa muncii a grupurilor slab reprezentate, perfecţionarea şi reconversia profesională, în special competenţele digitale, educaţia în domeniul mass-mediei, cetăţenia activă, îmbătrânirea activă, egalitatea de gen, protecţia civilă, politicile privind frontierele şi migraţia, promovarea incluziunii sociale şi lupta împotriva sărăciei, a inegalităţii veniturilor şi a tuturor formelor de discriminare;
(e)asistenţă medicală publică, sisteme de securitate socială, îngrijire şi asistenţă socială şi servicii de îngrijire a copiilor accesibile, reziliente şi la preţuri rezonabile;
(f)politicile referitoare la atenuarea schimbărilor climatice, la tranziţia verde echitabilă şi la tranziţia digitală, soluţiile în materie de guvernare electronică, achiziţiile publice electronice, conectivitatea, accesul la date şi guvernanţa datelor, soluţiile privind protecţia datelor, învăţarea online, utilizarea soluţiilor bazate pe inteligenţa artificială, pilonul de mediu al dezvoltării durabile şi protecţia mediului, acţiuni climatice, transport şi mobilitate, promovarea economiei circulare, a eficienţei energetice, a utilizării eficiente a resurselor şi promovarea energiei din surse regenerabile, realizarea diversificării energetice, combaterea sărăciei energetice şi asigurarea securităţii energetice, precum şi politicile privind sectorul agriculturii, protecţia solului şi a biodiversităţii, pescuitul şi dezvoltarea durabilă a zonelor rurale, îndepărtate şi insulare;
(g)politicile şi reglementarea privind sectorul financiar, inclusiv educaţia financiară, stabilitatea financiară, accesul la finanţare şi la împrumuturi acordate economiei reale, în special întreprinderilor mici şi mijlocii, lucrătorilor independenţi şi antreprenorilor;
(h)producerea, furnizarea şi monitorizarea calităţii datelor şi a statisticilor;
(i)pregătirea în vederea aderării la zona euro; şi
(j)detectarea timpurie şi răspunsul coordonat în cazul unor riscuri semnificative pentru sănătatea sau securitatea publică, precum şi asigurarea continuităţii activităţii şi serviciilor în instituţii şi sectoare publice şi private esenţiale.
Art. 6: Buget
(1)Pachetul financiar pentru implementarea instrumentului pentru perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2021 şi 31 decembrie 2027 este de 864 000 000 EUR, în preţuri curente.
(2)Pachetul financiar pentru instrument poate acoperi, de asemenea, cheltuielile legate de activităţile de pregătire, monitorizare, control, audit şi evaluare care sunt necesare pentru gestionarea instrumentului şi îndeplinirea obiectivelor acestuia, în special cele legate de studii, reuniunile experţilor, acţiunile de informare şi comunicare, inclusiv comunicarea instituţională a priorităţilor politice ale Uniunii, în măsura în care acestea sunt legate de obiectivele prezentului regulament, cheltuielile legate de reţelele informatice care se concentrează pe prelucrarea şi schimbul de informaţii, inclusiv instrumentele corporative de tehnologie a informaţiei şi toate celelalte cheltuieli de asistenţă tehnică şi administrativă suportate de Comisie pentru gestionarea instrumentului. Cheltuielile pot acoperi, de asemenea, costurile altor activităţi de sprijin, cum ar fi controlul calităţii şi monitorizarea proiectelor de sprijin tehnic la faţa locului şi costurile consilierii inter pares şi ale experţilor pentru evaluarea şi implementarea reformelor structurale.
(3)În plus faţă de pachetul financiar prevăzut la alineatul (1), resursele alocate statelor membre în cadrul gestiunii partajate pot, la cererea acestora şi în conformitate cu condiţiile şi procedura prevăzute într-un regulament de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european plus, Fondul de coeziune, Fondul pentru o tranziţie justă şi Fondul european pentru afaceri maritime, pescuit şi acvacultură şi de instituire a unor norme financiare aplicabile acestor fonduri, precum şi Fondului pentru azil şi migraţie, Fondului pentru securitate internă şi Instrumentului pentru managementul frontierelor şi vize, să fie transferate instrumentului în scopul finanţării unor cereri de sprijin tehnic identificate în mod clar şi transferate înapoi dacă nu sunt angajate. Resursele respective se utilizează exclusiv în beneficiul statului membru care a solicitat transferul, inclusiv la nivel regional şi local.
Art. 7: Plăţi pentru sprijin tehnic suplimentar
(1)în plus faţă de sprijinul tehnic aferent bugetului prevăzut la articolul 6, statele membre pot solicita sprijin tehnic suplimentar în cadrul instrumentului şi suportă costul aferent unui astfel de sprijin suplimentar.
(2)Plăţile efectuate de un stat membru în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol constituie venituri alocate externe prevăzute de actul de bază, în conformitate cu articolul 21 alineatul (5) din Regulamentul financiar, şi se utilizează exclusiv în beneficiul statului membru respectiv.