Capitolul iii - ÎNREGISTRAREA ŞI SUPRAVEGHEREA REGISTRELOR CENTRALE DE TRANZACŢII - Regulamentul 2365/25-nov-2015 privind transparenţa operaţiunilor de finanţare prin instrumente financiare şi transparenţa reutilizării şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012
Acte UE
Jurnalul Oficial 337L
În vigoare Versiune de la: 9 Ianuarie 2024
CAPITOLUL III:ÎNREGISTRAREA ŞI SUPRAVEGHEREA REGISTRELOR CENTRALE DE TRANZACŢII
Art. 5: Înregistrarea unui registru central de tranzacţii
(1)Registrele centrale de tranzacţii se înregistrează la ESMA, în sensul articolului 4, în conformitate cu condiţiile şi procedura prevăzute la prezentul articol.
(2)Pentru a fi eligibile în vederea înregistrării în temeiul prezentului articol, registrele centrale de tranzacţii sunt în mod obligatoriu persoane juridice stabilite în Uniune, aplică proceduri de verificare a caracterului complet şi a acurateţei informaţiilor care le sunt raportate în temeiul articolului 4 alineatul (1) şi îndeplinesc cerinţele prevăzute la articolele 78, 79 şi 80 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012. În sensul prezentului articol, trimiterile din articolele 78 şi 80 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 la articolul 9 din regulamentul menţionat se interpretează ca trimiteri la articolul 4 din prezentul regulament.
(3)Înregistrarea unui registru central de tranzacţii este valabilă pentru întregul teritoriu al Uniunii.
(4)Registrele centrale înregistrate respectă condiţiile înregistrării în orice moment. Registrele centrale de tranzacţii informează ESMA fără întârzieri nejustificate în legătură cu orice modificare importantă a condiţiilor de înregistrare.
(5)Registrele centrale de tranzacţii depun la ESMA oricare dintre următoarele:
a)o cerere de înregistrare;
b)o cerere de extindere a înregistrării, în sensul articolului 4 din prezentul regulament, în cazul unui registru central de tranzacţii deja înregistrat în conformitate cu titlul VI capitolul 1 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012.
(6)În termen de 20 de zile lucrătoare de la primirea cererii, ESMA decide dacă aceasta este completă.
Dacă cererea nu este completă, ESMA stabileşte un termen-limită în care registrul central de tranzacţii este obligat să îi furnizeze informaţii suplimentare.
După ce constată că cererea este completă, ESMA informează registrul central de tranzacţii în consecinţă.
(7)Pentru a asigura aplicarea coerentă a prezentului articol, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare pentru a stabili următoarele în ansamblu:
a)procedura menţionată la alineatul (2) de la prezentul articol care trebuie aplicată de registrele centrale de tranzacţii pentru a verifica caracterul complet şi acurateţea informaţiilor care le sunt raportate în temeiul articolului 4 alineatul (1);
b)cererea de înregistrare menţionată la alineatul (5) litera (a);
c)o cerere simplificată de extindere a înregistrării menţionată la alineatul (5) litera (b), pentru a evita suprapunerea de cerinţe.
ESMA înaintează aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare Comisiei până la 13 ianuarie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
(8)Pentru a asigura condiţii uniforme de aplicare a alineatelor (1) şi (2), ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare care să specifice formatul ambelor cereri care urmează:
a)cererea de înregistrare menţionată la alineatul (5) litera (a);
b)cererea de extindere a înregistrării menţionată la alineatul (5) litera (b).
În ceea ce priveşte litera (b) de la primul paragraf, ESMA elaborează un format simplificat pentru a evita suprapunerea procedurilor.
ESMA înaintează aceste proiecte de standarde tehnice de punere în aplicare Comisiei până la 13 ianuarie 2017.
Se conferă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de punere în aplicare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolul 15 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.
Art. 6: Notificarea autorităţilor competente şi consultarea cu acestea înainte de înregistrare sau de extinderea înregistrării
(1)În cazul în care un registru central de tranzacţii solicită înregistrarea sau extinderea înregistrării şi este o entitate autorizată sau înregistrată de către o autoritate competentă din statul membru în care este stabilită, ESMA informează autoritatea competentă respectivă şi se consultă cu aceasta, fără întârziere, înainte de înregistrarea registrului central de tranzacţii.
(2)ESMA şi autoritatea competentă relevantă îşi comunică reciproc toate informaţiile necesare în vederea înregistrării registrului central de tranzacţii sau a extinderii înregistrării, precum şi în vederea supravegherii măsurii în care entitatea respectă condiţiile înregistrării sau ale autorizării sale în statul membru în care este stabilită.
Art. 7: Examinarea cererii
(1)În termen de 40 de zile lucrătoare de la notificarea menţionată la articolul 5 alineatul (6), ESMA examinează cererea de înregistrare sau de extindere a înregistrării pe baza respectării de către registrul central de tranzacţii a prezentului capitol şi adoptă o decizie motivată de aprobare sau de respingere a înregistrării sau a extinderii înregistrării.
(2)O decizie adoptată de ESMA în conformitate cu alineatul (1) intră în vigoare în a cincea zi lucrătoare de la adoptarea sa.
Art. 8: Notificarea deciziilor ESMA referitoare la înregistrare sau la extinderea înregistrării
(1)Atunci când adoptă o decizie menţionată la articolul 7 alineatul (1) sau retrage înregistrarea menţionată la articolul 10 alineatul (1), ESMA notifică registrul central de tranzacţii în termen de cinci zile lucrătoare, oferind o explicaţie motivată a deciziei sale.
ESMA notifică fără întârziere decizia sa autorităţii competente menţionate la articolul 6 alineatul (1).
(2)ESMA comunică Comisiei toate deciziile adoptate în conformitate cu alineatul (1).
(3)ESMA publică pe site-ul său o listă a registrelor centrale de tranzacţii înregistrate în conformitate cu dispoziţiile prezentului regulament. Lista respectivă se actualizează în termen de cinci zile lucrătoare de la adoptarea unei decizii în temeiul alineatului (1).
Art. 9: Competenţele ESMA
(1)Competenţele conferite ESMA în conformitate cu articolele 61-68, 73 şi 74 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 coroborate cu anexele I şi II la regulamentul menţionat se exercită şi în ceea ce priveşte prezentul regulament. Trimiterile la articolul 81 alineatele (1) şi (2) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 în anexa I la regulamentul menţionat se interpretează ca trimiteri la articolul 12 alineatul (1) şi, respectiv, alineatul (2) din prezentul regulament.
(2)Competenţele conferite ESMA sau oricărei persoane autorizate de ESMA prin articolele 61, 62 şi 63 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 nu se utilizează pentru solicitarea divulgării unor informaţii sau a unor documente care fac obiectul unui privilegiu juridic profesional.
Art. 10: Retragerea înregistrării
(1)Fără a aduce atingere articolului 73 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, ESMA retrage înregistrarea unui registru central de tranzacţii în următoarele cazuri în care registrul central de tranzacţii:
a)renunţă în mod expres la înregistrare sau nu a mai prestat servicii în ultimele şase luni;
b)a obţinut înregistrarea prin declaraţii false sau alte modalităţi neregulamentare;
c)nu mai îndeplineşte condiţiile în temeiul cărora a fost înregistrat.
(2)ESMA notifică fără întârziere autorităţii competente relevante menţionate la articolul 6 alineatul (1) decizia de retragere a înregistrării unui registru central de tranzacţii.
(3)Autoritatea competentă a unui stat membru în care registrul central de tranzacţii prestează servicii şi desfăşoară activităţi poate cere ESMA, în cazul în care consideră că este îndeplinită una dintre condiţiile de la alineatul (1), să verifice dacă sunt îndeplinite condiţiile pentru retragerea înregistrării registrului de tranzacţii în cauză. Dacă decide să nu retragă înregistrarea registrului central de tranzacţii, ESMA prezintă toate motivele deciziei sale.
(4)Autoritatea competentă menţionată la alineatul (3) de la prezentul articol este autoritatea desemnată în temeiul articolului 16 alineatul (1) literele (a) şi (b) din prezentul regulament.
Art. 11: Taxe de supraveghere
(1)ESMA percepe taxe de la registrele centrale de tranzacţii în conformitate cu prezentul regulament şi cu actele delegate adoptate în temeiul alineatului (2) din prezentul articol. Aceste taxe sunt proporţionale cu cifra de afaceri a registrului central de tranzacţii şi acoperă integral cheltuielile ESMA necesare înregistrării, recunoaşterii şi supravegherii registrelor centrale de tranzacţii, precum şi rambursării oricăror costuri pe care le-ar putea suporta autorităţile competente ca urmare a delegării eventuale a unor sarcini în temeiul articolului 9 alineatul (1) din prezentul regulament. În măsura în care articolul 9 alineatul (1) din prezentul regulament trimite la articolul 74 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, trimiterile la articolul 72 alineatul (3) din regulamentul menţionat se interpretează ca trimiteri la alineatul (2) de la prezentul articol.
În cazul în care registrul central de tranzacţii este deja înregistrat în temeiul titlului VI capitolul 1 din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, taxele menţionate la primul paragraf de la prezentul alineat se adaptează numai pentru a reflecta cheltuieli şi costuri necesare suplimentare aferente înregistrării, recunoaşterii şi supravegherii registrelor centrale de tranzacţii în temeiul prezentului regulament.
(2)Comisia este împuternicită să adopte acte delegate în conformitate cu articolul 30 pentru a preciza mai detaliat tipurile de taxe, cazurile în care se percep taxe, valoarea lor şi modalitatea de plată a acestora.
Art. 12: Transparenţa şi disponibilitatea datelor înregistrate într-un registru central de tranzacţii
(1)Registrele centrale de tranzacţii publică, la intervale regulate şi într-un mod uşor accesibil, poziţiile agregate pe clase de SFT care le sunt raportate.
(2)Registrele centrale de tranzacţii colectează şi păstrează informaţiile privind SFT şi se asigură că următoarele entităţi au acces direct şi imediat la aceste informaţii, care să le permită să îşi îndeplinească sarcinile şi mandatele:
a)ESMA;
b)Autoritatea europeană de supraveghere (Autoritatea Bancară Europeană) (ABE);
c)Autoritatea europeană de supraveghere (Autoritatea Europeană de Asigurări şi Pensii Ocupaţionale) (EIOPA);
d)CERS;
e)autoritatea competentă care supraveghează locurile de tranzacţionare a tranzacţiilor raportate;
f)membrii relevanţi ai SEBC, inclusiv Banca Centrală Europeană (BCE) atunci când îşi îndeplineşte atribuţiile în cadrul unui mecanism unic de supraveghere în temeiul Regulamentului (UE) nr. 1024/2013;
g)autorităţile relevante ale unei ţări terţe cu privire la care a fost adoptat un act de punere în aplicare în temeiul articolului 19 alineatul (1);
h)autorităţile de supraveghere desemnate în temeiul articolului 4 din Directiva 2004/25/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) privind ofertele publice de cumpărare;
(1)Directiva 2004/25/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 21 aprilie 2004 privind ofertele publice de cumpărare (JO L 142, 30.4.2004, p. 12).
i)autorităţile de supraveghere a pieţei şi a valorilor mobiliare din Uniune ale căror responsabilităţi şi mandate de supraveghere vizează tranzacţii, pieţe, participanţi şi active care se încadrează în domeniul de aplicare al prezentului regulament;
j)Agenţia pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei, instituită prin Regulamentul (CE) nr. 713/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (2);
(2)Regulamentul (CE) nr. 713/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 de instituire a Agenţiei pentru Cooperarea Autorităţilor de Reglementare din Domeniul Energiei (JO L 211, 14.8.2009, p. 1).
k)autorităţile de rezoluţie desemnate în temeiul articolului 3 din Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (3);
(3)Directiva 2014/59/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 mai 2014 de instituire a unui cadru pentru redresarea şi rezoluţia instituţiilor de credit şi a firmelor de investiţii şi de modificare a Directivei 82/891/CEE a Consiliului şi a Directivelor 2001/24/CE, 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2005/56/CE, 2007/36/CE, 2011/35/UE, 2012/30/UE şi 2013/36/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010 şi (UE) nr. 648/2012 ale Parlamentului European şi ale Consiliului (JO L 173, 12.6.2014, p. 190).
l)Comitetul unic de rezoluţie instituit prin Regulamentul (UE) nr. 806/2014 al Parlamentului European şi a Consiliului (4);
(4)Regulamentul (UE) nr. 806/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2014 de stabilire a unor norme uniforme şi a unei proceduri uniforme de rezoluţie a instituţiilor de credit şi a anumitor firme de investiţii în cadrul unui mecanism unic de rezoluţie şi al unui fond unic de rezoluţie şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010 (JO L 225, 30.7.2014, p. 1).
m)autorităţile menţionate la articolul 16 alineatul (1).
n)autorităţile de rezoluţie desemnate în temeiul articolului 3 din Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European şi al Consiliului (*).
(*)Regulamentul (UE) 2021/23 al Parlamentului European şi al Consiliului din 16 decembrie 2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132 (JO L 022, 22.1.2021, p. 1).
(3)Pentru a asigura aplicarea consecventă a prezentului articol, ESMA elaborează, în strânsă cooperare cu SEBC şi ţinând seama de nevoile entităţilor menţionate la alineatul (2), proiecte de standarde tehnice de reglementare care precizează:
a)frecvenţa şi informaţiile privind poziţiile agregate menţionate la alineatul (1), precum şi informaţiile privind SFT menţionate la alineatul (2);
b)standardele operaţionale necesare pentru a permite, în timp util, în mod structurat şi cuprinzător:
(i)colectarea de date de către registrele centrale de tranzacţii;
(ii)agregarea şi compararea datelor între registrele centrale de tranzacţii;
c)informaţiile la care entităţile menţionate la alineatul (2) au acces, ţinând seama de mandatul acestora şi de nevoile lor specifice;
d)clauzele şi condiţiile în care entităţile menţionate la alineatul (2) au acces direct şi imediat la datele înregistrate în registrele centrale de tranzacţii.
Respectivele proiecte de standarde tehnice de reglementare asigură faptul că informaţiile publicate în temeiul alineatului (1) nu permit identificarea vreunei părţi la oricare dintre SFT.
ESMA înaintează aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare Comisiei până la 13 ianuarie 2017.
Se deleagă Comisiei competenţa de a adopta standardele tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.