Art. 4. - Art. 4: Colegiile de rezoluţie - Regulamentul 23/16-dec-2020 privind un cadru pentru redresarea şi rezoluţia contrapărţilor centrale şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 648/2012, (UE) nr. 600/2014, (UE) nr. 806/2014 şi (UE) 2015/2365 şi a Directivelor 2002/47/CE, 2004/25/CE, 2007/36/CE, 2014/59/UE şi (UE) 2017/1132

Acte UE

Jurnalul Oficial 22L

În vigoare
Versiune de la: 27 Februarie 2024
Art. 4: Colegiile de rezoluţie
(1)Autoritatea de rezoluţie a CPC instituie, administrează şi prezidează un colegiu de rezoluţie care să execute sarcinile menţionate la articolele 12, 15 şi 16 şi să asigure cooperarea şi coordonarea cu autorităţile care sunt membre ale colegiului de rezoluţie, precum şi, după caz, cooperarea cu autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie din ţări terţe.
Colegiile de rezoluţie oferă autorităţilor de rezoluţie şi altor autorităţi relevante un cadru pentru executarea următoarelor sarcini:
a)schimbul de informaţii relevante pentru elaborarea planurilor de rezoluţie, inclusiv pentru luarea în considerare a impactului sistemic al punerii în aplicare a planului de rezoluţie, pentru aplicarea măsurilor de pregătire şi de prevenire şi pentru rezoluţie;
b)elaborarea planurilor de rezoluţie în conformitate cu articolul 12;
c)evaluarea posibilităţii de rezoluţie a CPC-urilor în conformitate cu articolul 15;
d)identificarea, tratarea şi înlăturarea obstacolelor din calea posibilităţii de rezoluţie a CPC-urilor în conformitate cu articolul 16; şi
e)coordonarea comunicării publice cu privire la planurile şi strategiile de rezoluţie.
(2)Membrii colegiului de rezoluţie sunt următorii:
a)autoritatea de rezoluţie a CPC;
b)autoritatea competentă a CPC;
c)autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie ale membrilor compensatori menţionaţi la articolul 18 alineatul (2) litera (c) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012, inclusiv, după caz, Banca Centrală Europeană (BCE) în ceea ce priveşte atribuţiile de supraveghere prudenţială a instituţiilor de credit în cadrul mecanismului unic de supraveghere care i-au fost conferite în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului (22), precum şi Comitetul unic de rezoluţie (SRB) în rolul său de autoritate de rezoluţie a instituţiilor de credit în cadrul mecanismului unic de rezoluţie, care i-a fost conferit în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 806/2014;
(22)Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 al Consiliului din 15 octombrie 2013 de conferire a unor atribuţii specifice Băncii Centrale Europene în ceea ce priveşte politicile legate de supravegherea prudenţială a instituţiilor de credit (JO L 287, 29.10.2013, p. 63).
d)autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie ale membrilor compensatori, altele decât cele menţionate la litera (c). Autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie respective informează autoritatea de rezoluţie a CPC şi îşi justifică participarea în cadrul colegiului pe baza evaluării de către acestea a impactului pe care rezoluţia CPC l-ar putea avea asupra stabilităţii financiare a statului lor membru respectiv;
e)autorităţile competente sau autorităţile de rezoluţie ale clienţilor membrilor compensatori, cu condiţia ca colegiul să nu aibă deja membri din propriul stat membru în conformitate cu litera (c), (d), (f), (g) sau (h). Autorităţile respective informează autoritatea de rezoluţie a CPC şi îşi justifică participarea în cadrul colegiului pe baza evaluării de către acestea a impactului pe care rezoluţia CPC l-ar putea avea asupra stabilităţii financiare a statului lor membru respectiv;
f)autorităţile competente menţionate la articolul 18 alineatul (2) litera (d) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
g)autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie ale CPC-urilor menţionate la articolul 18 alineatul (2) litera (e) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
h)autorităţile competente menţionate la articolul 18 alineatul (2) litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
i)membrii Sistemului European al Băncilor Centrale (SEBC) menţionaţi la articolul 18 alineatul (2) litera (g) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
j)băncile centrale de emisiune menţionate la articolul 18 alineatul (2) litera (h) din Regulamentul (UE) nr. 648/2012;
k)băncile centrale de emisiune a monedelor din Uniune în care sunt denominate instrumentele financiare compensate de către CPC, altele decât cele menţionate la litera (j). Băncile centrale de emisiune respective informează autoritatea de rezoluţie a CPC şi îşi justifică participarea în cadrul colegiului pe baza evaluării de către acestea a impactului pe care ar putea să îl aibă rezoluţia CPC asupra monedei lor de emisiune respective;
l)autoritatea competentă a întreprinderii-mamă, după caz;
m)ministerul competent, în cazul în care autoritatea de rezoluţie menţionată la litera (a) nu este ministerul competent;
n)ESMA; şi
o)Autoritatea europeană de supraveghere (Autoritatea bancară europeană) (ABE), instituită prin Regulamentul (UE) nr. 1093/2010.
(3)ESMA, ABE şi autorităţile menţionate la alineatul (2) literele (d), (e), (k) şi (l) nu au drept de vot în cadrul colegiilor de rezoluţie.
În cazul în care este membră a colegiului în conformitate cu alineatul (2) literele (c) şi (j), BCE deţine două voturi în cadrul colegiului.
(4)Autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie ale membrilor compensatori stabiliţi în ţări terţe şi autorităţile competente şi autorităţile de rezoluţie ale CPC-urilor din ţări terţe cu care CPC a încheiat acorduri de interoperabilitate pot fi invitate să participe în calitate de observatori în cadrul colegiului de rezoluţie. Participarea acestora este condiţionată de obligaţia ca autorităţile respective să fie supuse unor cerinţe de confidenţialitate echivalente, în opinia autorităţii de rezoluţie a CPC, în calitate de preşedinte al colegiului de rezoluţie, cu cele prevăzute la articolul 73.
Participarea autorităţilor din ţări terţe în cadrul colegiului de rezoluţie se poate limita la discutarea unor aspecte transfrontaliere specifice în materie de punere în aplicare, printre care pot figura următoarele:
a)asigurarea aplicării măsurilor de rezoluţie în mod eficace şi coordonat, în special în conformitate cu articolele 53 şi 77;
b)identificarea şi eliminarea eventualelor obstacole din calea măsurilor eficace de rezoluţie care ar putea fi generate de divergenţa legislaţiilor care reglementează garanţiile reale, acordurile de compensare şi de compensare reciprocă şi diferitele competenţe sau strategii de redresare şi de rezoluţie;
c)identificarea şi coordonarea eventualei necesităţi de introducere a unor noi cerinţe în materie de acordare a licenţelor, de recunoaştere sau de autorizare, ţinând seama de necesitatea ca măsurile de rezoluţie să fie realizate în timp util;
d)posibila suspendare a obligaţiei de compensare pentru clasele de active relevante afectate de rezoluţia CPC în temeiul articolului 6a din Regulamentul (UE) nr. 648/2012 sau al oricărei dispoziţii echivalente din legislaţia naţională a ţării terţe în cauză;
e)posibila influenţă a zonelor de fus orar diferite asupra încheierii orelor de program pentru încheierea zilei de tranzacţionare.
(5)Autoritatea de rezoluţie a CPC, în calitate de preşedinte al colegiului de rezoluţie, este responsabilă cu următoarele sarcini:
a)stabileşte reguli şi proceduri scrise pentru funcţionarea colegiului de rezoluţie, în urma consultării celorlalţi membri ai colegiului de rezoluţie;
b)coordonează toate activităţile colegiului de rezoluţie;
c)convoacă şi prezidează toate reuniunile colegiului de rezoluţie;
d)informează în prealabil şi pe deplin toţi membrii colegiului de rezoluţie în legătură cu organizarea reuniunilor, principalele aspecte care urmează să fie discutate în cadrul acestor reuniuni şi aspectele care trebuie luate în considerare în scopul acestor discuţii;
e)decide dacă autorităţile din ţările terţe sunt invitate să participe la anumite reuniuni ale colegiului de rezoluţie în conformitate cu alineatul (4) şi care sunt autorităţile respective;
f)facilitează, promovează şi coordonează realizarea în timp util a schimbului tuturor informaţiilor relevante între membrii colegiului de rezoluţie; şi
g)informează, în timp util, toţi membrii colegiului de rezoluţie în legătură cu deciziile adoptate în cadrul acestor reuniuni, precum şi în legătură cu rezultatele reuniunilor.
(6)Pentru a facilita executarea sarcinilor atribuite colegiului, membrii colegiului menţionaţi la alineatul (2) au dreptul de a contribui la stabilirea ordinilor de zi ale reuniunilor colegiului, în special prin adăugarea de puncte pe aceste ordini de zi.
(7)Pentru a asigura funcţionarea consecventă şi coerentă a colegiilor de rezoluţie în întreaga Uniune, ESMA elaborează proiecte de standarde tehnice de reglementare prin care precizează conţinutul regulilor şi al procedurilor scrise pentru funcţionarea colegiilor de rezoluţie menţionate la alineatul (1).
În scopul pregătirii respectivelor standarde de reglementare, ESMA ţine seama de dispoziţiile relevante ale actelor delegate adoptate în temeiul articolului 88 alineatul (7) din Directiva 2014/59/UE.
ESMA înaintează aceste proiecte de standarde tehnice de reglementare Comisiei până la 12 februarie 2022.
Comisia este împuternicită să completeze prezentul regulament prin adoptarea standardelor tehnice de reglementare menţionate la primul paragraf din prezentul alineat în conformitate cu articolele 10-14 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010.