Titlul iv - SPRIJINUL FINANCIAR ACORDAT DIN FOND - Regulamentul 223/11-mar-2014 privind Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane

Acte UE

Jurnalul Oficial 72L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
TITLUL IV:SPRIJINUL FINANCIAR ACORDAT DIN FOND
Art. 20: Cofinanţarea
(1)Rata de cofinanţare la nivelul programului operaţional se ridică la 8 5 % din cheltuielile publice eligibile. Ea poate fi majorată în cazurile descrise la articolul 21 alineatul (1). Fiecare stat membru este liber să sprijine iniţiativele fondului cu fonduri naţionale suplimentare.
(11)Prin derogare de la alineatul (1), la solicitarea unui stat membru, se poate aplica o rată de cofinanţare de 100 % cheltuielilor publice declarate în cererile de plată în cursul anului contabil care începe la 1 iulie 2020 şi se încheie la 30 iunie 2021.
Cererile de modificare a ratei de cofinanţare se depun în conformitate cu procedura de modificare a programelor operaţionale prevăzută la articolul 9 şi sunt însoţite de un program revizuit. Rata de cofinanţare de 100 % se aplică numai dacă modificarea relevantă a programului operaţional este aprobată de Comisie înainte de depunerea cererii finale de plată intermediară în conformitate cu articolul 45 alineatul (2).
Înainte de a depune prima cerere de plată pentru anul contabil care începe la 1 iulie 2021, statele membre notifică tabelul menţionat în secţiunea 5.1 din modelele pentru programul operaţional prevăzute în anexa I, confirmând rata de cofinanţare care a fost aplicabilă în cursul anului contabil care se încheie la 30 iunie 2020.

(12)Prin derogare de la alineatul (1), se poate aplica o rată de cofinanţare de 100 % cheltuielilor declarate în cererile de plată pentru anul contabil care începe la 1 iulie 2021 şi se încheie la 30 iunie 2022.
Prin derogare de la articolul 9 alineatele (1), (2) şi (3), aplicarea ratei de cofinanţare de 100 % nu necesită o decizie a Comisiei de aprobare a unei modificări a programului. Statul membru transmite Comisiei tabelele financiare revizuite menţionate în secţiunea 5.1 din modelele pentru programul operaţional prevăzute în anexa I. Rata de cofinanţare de 100 % se aplică numai în cazul în care tabelele financiare sunt transmise Comisiei înainte de depunerea cererii finale de plată intermediară pentru anul contabil care începe la 1 iulie 2021 şi se încheie la 30 iunie 2022, în conformitate cu articolul 45 alineatul (2).

(2)Decizia Comisiei de adoptare a unui program operaţional stabileşte rata de cofinanţare aplicabilă programului operaţional şi valoarea maximă a sprijinului acordat din fond.
(3)Măsurile de asistenţă tehnică implementate la iniţiativa sau în numele Comisiei pot fi finanţate la rata de 100 %.
Art. 21: Creşterea plăţilor către statele membre cu dificultăţi bugetare temporare
(1)La cererea unui stat membru, plăţile intermediare şi plăţile soldului final pot fi crescute cu 10 puncte procentuale peste rata de cofinanţare aplicabilă programului operaţional. Rata de cofinanţare crescută, care nu poate depăşi 100 %, se aplică cererilor de plată referitoare la perioada contabilă în care statul membru a transmis cererea sa şi la perioadele contabile ulterioare în care statul membru îndeplineşte una dintre următoarele condiţii:
a)în cazul în care statul membru în cauză a adoptat moneda euro, el primeşte asistenţă macrofinanciară din partea Uniunii, în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 407/2010 al Consiliului (1);
(1)Regulamentul (UE) nr. 407/2010 al Consiliului din 11 mai 2010 de instituire a unui mecanism european de stabilizare financiară (JO L 118, 12.5.2010, p. 1).
b)în cazul în care statul membru în cauză nu a adoptat moneda euro, el primeşte asistenţă financiară pe termen mediu, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 332/2002 al Consiliului (2);
(2)Regulamentul (CE) nr. 332/2002 al Consiliului din 18 februarie 2002 de înfiinţare a unui mecanism de asistenţă financiară pe termen mediu pentru balanţele de plăţi ale statelor membre (JO L 53, 23.2.2002, p. 1).
c)asistenţa financiară îi este pusă la dispoziţie în conformitate cu Tratatul privind Mecanismul european de stabilitate.
(2)În pofida alineatului (1), sprijinul Uniunii realizat prin intermediul plăţilor intermediare şi al plăţilor soldului final nu este mai mare decât sprijinul public şi decât valoarea maximă a sprijinului acordat din fond, astfel cum este menţionat în decizia Comisiei de aprobare a programului operaţional.
Art. 22: Perioada de eligibilitate
(1)Prezentul articol nu aduce atingere regulilor de eligibilitate a asistenţei tehnice acordate la iniţiativa Comisiei astfel cum se menţionează la articolul 27.
(2)Cheltuielile sunt eligibile pentru a beneficia de sprijin din programul operaţional dacă au fost angajate şi plătite de un beneficiar între 1 decembrie 2013 şi 31 decembrie 2023.
(21)În cazul costurilor rambursate în temeiul articolului 26 alineatul (2) literele (b)-(e), acţiunile corespunzătoare care fac obiectul rambursării se efectuează prin depunerea cererii finale de plată intermediară pentru ultimul an contabil în conformitate cu articolul 45 alineatul (6).

(3)Operaţiunile nu se selectează pentru a beneficia de sprijin dintr-un program operaţional în cazul în care au fost încheiate din punct de vedere material sau au fost implementate integral înainte ca cererea de finanţare în cadrul programului operaţional să fie depusă de către beneficiar la autoritatea de management, indiferent dacă toate plăţile relevante au fost realizate de către beneficiar.
(4)În cazul modificării unui program operaţional, cheltuielile care devin eligibile în urma modificării programului operaţional sunt eligibile numai de la data transmiterii cererii de modificare de către statul membru către Comisie.
Prin derogare de la primul paragraf, cheltuielile aferente operaţiunilor de sprijinire a capacităţii de răspuns la situaţii de criză pentru abordarea epidemiei de COVID-19 sunt eligibile de la 1 februarie 2020.

Prin derogare de la primul paragraf, cheltuielile pentru operaţiunile care vizează provocările legate de migraţie ca urmare a agresiunii militare a Federaţiei Ruse sunt eligibile începând cu 24 februarie 2022.

Art. 23: Eligibilitatea operaţiunilor
(1)Operaţiunile care beneficiază de sprijin dintr-un program operaţional se desfăşoară în statul membru vizat de programul operaţional.
(2)Operaţiunile pot beneficia de sprijin dintr-un program operaţional cu condiţia ca ele să fi fost selectate în conformitate cu o procedură corectă şi transparentă şi pe baza oricăruia dintre criteriile menţionate în programul operaţional sau aprobate de comitetul de monitorizare, după caz.
(3)Criteriile de selecţie şi lista operaţiunilor selectate pentru a fi sprijinite dintr-un PO II se comunică după adoptare comitetelor de monitorizare ale programelor operaţionale cofinanţate de FSE.
(4)Alimentele şi/sau asistenţa materială de bază destinate celor mai defavorizate persoane pot fi achiziţionate chiar de organizaţiile partenere.
Alimentele şi/sau asistenţa materială de bază destinate persoanelor cel mai defavorizate pot fi achiziţionate şi de către un organism public şi pot fi puse la dispoziţia organizaţiilor partenere în mod gratuit. În acest caz, alimentele pot fi obţinute prin utilizarea, prelucrarea sau vânzarea produselor desfăcute în conformitate cu articolul 16 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, cu condiţia ca această opţiune să fie cea mai favorabilă din punct de vedere economic şi să nu întârzie inutil furnizarea de produse alimentare organizaţiilor partenere. Orice sume derivate dintr-o astfel de tranzacţie ar trebui utilizate în beneficiul celor mai defavorizate persoane şi nu ar trebui utilizate astfel încât să se diminueze obligaţia statelor membre, menţionată la articolul 20 din prezentul regulament, de a cofinanţa programul.
Pentru a asigura eficienţa lor maximă, Comisia aplică procedurile adoptate în temeiul articolului 20 litera (i) din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013, prin care produsele menţionate pot fi utilizate, prelucrate sau vândute în scopul realizării obiectivelor prezentului regulament.
(41)Alimentele şi/sau asistenţa materială de bază pot fi furnizate celor mai defavorizate persoane fie direct, fie indirect, cum ar fi prin intermediul bonurilor sau al cardurilor, în format electronic sau în alt format, cu condiţia ca astfel de bonuri, carduri sau alte instrumente să poată fi folosite numai pentru achiziţionarea alimentelor şi/sau a asistenţei materiale de bază.

(5)Alimentele şi/sau asistenţa materială de bază respectivă este distribuită gratuit celor mai defavorizate persoane.
(6)O operaţiune poate beneficia de sprijin din partea unuia sau a mai multor programe operaţionale cofinanţate prin acest fond şi din partea altor instrumente ale Uniunii, cu condiţia ca pentru cheltuielile declarate într-o cerere de plată pentru fond să nu fie declarate pentru sprijin din partea unui alt instrument al Uniunii sau sprijin din partea aceluiaşi fond în cadrul altui program. Cuantumul cheltuielilor care trebuie înregistrat într-o cerere de plată pentru acest fond se poate calcula proporţional pentru programul sau programele în cauză în conformitate cu documentul care stabileşte condiţiile pentru a beneficia de sprijin.

Art. 24: Forme de sprijin
Fondul este utilizat de statele membre pentru a furniza sprijin sub formă de granturi, achiziţii sau o combinaţie a acestora. Cu toate acestea, respectivul sprijin nu poate lua forma ajutorului prevăzut la articolul 107 alineatul (1) din TFUE.
Art. 25: Forme de granturi
(1)Granturile pot avea următoarele forme:
a)rambursarea costurilor eligibile angajate şi plătite efectiv;
b)rambursarea pe baza de costuri unitare;
c)sume forfetare care presupun sprijin public de maxim 100 000 EUR;
d)finanţare forfetară, stabilită prin aplicarea unui procentaj la una sau mai multe categorii definite de costuri.
(2)Opţiunile menţionate la alineatul (1) pot fi combinate în cadrul unei singure operaţiuni doar atunci când fiecare opţiune este aplicată unor categorii diferite de costuri sau atunci când sunt utilizate pentru etape succesive ale acesteia.
(3)Sumele menţionate la alineatul (1) literele (b), (c) şi (d) se stabilesc pe baza:
a)unei metode de calculare justă, corectă şi verificabilă, bazată pe unul dintre următoarele elemente:
(i)date statistice sau alte informaţii obiective;
(ii)date istorice verificate privind beneficiarii individuali sau aplicarea practicilor lor uzuale de contabilizare a costurilor;
b)unor metode şi a costurilor unitare, sumelor forfetare şi finanţărilor forfetare corespunzătoare, aplicate în cadrul sistemelor de granturi finanţate integral de statul membru în cauză pentru un tip similar de operaţiune şi de beneficiar;
c)unor rate stabilite prin prezentul regulament;
d)metodei "de la caz la caz", prin trimitere la un proiect de buget convenit ex ante de către autoritatea de management, în cazul în care sprijinul public nu depăşeşte 100 000 EUR.
e)unor norme de aplicare a costurilor unitare, a sumelor forfetare şi a ratelor forfetare corespunzătoare, aplicabile în cadrul politicilor Uniunii pentru un tip similar de operaţiune şi de beneficiar.

(4)Sumele calculate în formele de granturi menţionate la alineatul (1) literele (b), (c) şi (d) sunt considerate cheltuieli eligibile angajate şi plătite de către beneficiar în scopul alicării dispoziţiilor de la titlul VI.
(5)Documentul care conţine condiţiile de acordare a sprijinului pentru fiecare operaţiune descrie metoda de determinare a costurilor operaţiunii şi a condiţiilor de plată ale grantului.
Art. 26: Eligibilitatea cheltuielilor
(1)Eligibilitatea cheltuielilor se stabileşte pe baza normelor naţionale, cu excepţia cazului în care există norme specifice în cadrul sau în temeiul prezentului regulament.
(2)În pofida alineatului (1), costurile eligibile pentru sprijin din PO I sunt:
a)costurile achiziţionării de alimente şi/sau de asistenţă materială de bază şi costurile achiziţionării de materiale şi echipamente individuale de protecţie pentru organizaţiile partenere;

b)în cazul în care un organism public achiziţionează alimente sau asistenţă materială de bază şi le furnizează organizaţiilor partenere, costurile transportării alimentelor sau a asistenţei materiale de bază la depozitele organizaţiilor partenere, şi costurile de depozitare la o rată fixă de 1 % din costurile menţionate la litera (a) sau, în cazuri justificate în mod corespunzător, costurile angajate şi plătite;
c)costurile administrative, de pregătire, de transport şi de depozitare suportate de organizaţiile partenere, la o rată fixă de 5 % din costurile menţionate la litera (a); sau 5 % din valoarea produselor alimentare desfăcute în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013;

d)costurile suportate de organizaţiile partenere pentru colectarea, transportul, depozitarea şi distribuirea donaţiilor de produse alimentare şi pentru activităţile de sensibilizare legate direct de acestea;

e)costurile măsurilor auxiliare întreprinse şi declarate de organizaţiile partenere care oferă în mod direct sau în cadrul unor acorduri de cooperare produsele alimentare şi/sau asistenţa materială de bază celor mai defavorizate persoane, la o rată fixă de 5 % din costurile menţionate la litera (a) de la prezentul alineat sau de 5 % din valoarea produselor alimentare desfăcute în conformitate cu articolul 16 din Regulamentul (UE) nr. 1308/2013.

(3)Fără a aduce atingere alineatului (1), costurile eligibile pentru sprijin dintr-un program operaţional sunt costurile angajate în temeiul articolului 27 alineatul (4) sau, pentru costurile indirecte angajate în temeiul articolului 27 alineatul (4), o rată fixă de până la 15 % din costurile cu personalul eligibile directe.
(31)În pofida alineatului (2), o reducere a costurilor eligibile menţionate la alineatul (2) litera (a) datorată nerespectării legislaţiei aplicabile de către organismul responsabil pentru achiziţia produselor alimentare şi/sau pentru acordarea asistenţei materiale de bază nu conduce la o reducere a costurilor eligibile ale altor organisme astfel cum sunt stabilite la alineatul (2) literele (c) şi (e).

(4)Următoarele costuri nu sunt eligibile pentru a beneficia de sprijin din programul operaţional:
a)dobânzile aferente datoriilor;
b)furnizarea de infrastructură;
c)costurile bunurilor folosite anterior;
d)taxa pe valoarea adăugată, cu excepţia cazului în care aceasta nu se poate recupera în temeiul legislaţiei naţionale privind TVA-ul.
Art. 26a: Eligibilitatea cheltuielilor pentru operaţiunile sprijinite în cadrul unui PO I pe perioada suspendării acestora ca urmare a epidemiei de COVID-19
Întârzierile în furnizarea de alimente şi/sau de asistenţă materială de bază ca urmare a epidemiei de COVID-19 nu determină o reducere a costurilor eligibile suportate de organismul de achiziţie sau de organizaţiile partenere în conformitate cu articolul 26 alineatul (2). Astfel de costuri pot fi declarate Comisiei integral în conformitate cu articolul 26 alineatul (2) înainte de furnizarea alimentelor şi/sau a asistenţei materiale de bază către cele mai defavorizate persoane, cu condiţia ca furnizarea să se reia după terminarea crizei asociate epidemiei de COVID-19.
În cazul în care alimentele sunt alterate din cauza suspendării furnizării ca urmare a epidemiei de COVID-19, costurile prevăzute la articolul 26 alineatul (2) litera (a) nu se reduc.
Art. 26b: Eligibilitatea cheltuielilor pentru operaţiunile sprijinite în cadrul unui PO II sau al asistenţei tehnice pe perioada suspendării acestora ca urmare a epidemiei de COVID-19
(1)În cazul în care implementarea operaţiunilor este suspendată ca urmare a epidemiei de COVID-19, un stat membru poate considera cheltuielile din perioada suspendării drept cheltuieli eligibile chiar şi în cazul în care nu sunt prestate servicii, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)implementarea operaţiunii este suspendată după 31 ianuarie 2020;
b)suspendarea operaţiunii este cauzată de epidemia de COVID-19;
c)cheltuielile au fost angajate şi plătite;
d)cheltuielile constituie un cost real pentru beneficiar şi nu pot fi recuperate sau compensate; în ceea ce priveşte recuperările şi compensaţiile care nu se furnizează de statul membru, statul membru poate considera această condiţie îndeplinită pe baza unei declaraţii a beneficiarului; recuperările şi compensaţiile se deduc din cheltuieli;
e)cheltuielile sunt limitate la perioada suspendării operaţiunii.
(2)Pentru operaţiunile în cazul cărora costurile se rambursează beneficiarului pe baza unor opţiuni simplificate în materie de costuri, iar implementarea acţiunilor care constituie baza rambursării este suspendată ca urmare a epidemiei de COVID-19, statul membru în cauză poate rambursa costurile beneficiarului pe baza realizărilor planificate pentru perioada suspendării, chiar şi în cazul în care nu sunt implementate acţiuni, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)implementarea acţiunilor este suspendată după 31 ianuarie 2020;
b)suspendarea acţiunilor este cauzată de epidemia de COVID-19;
c)opţiunile simplificate în materie de costuri corespund unui cost real suportat de beneficiar, care se demonstrează de acesta, şi nu pot fi recuperate sau compensate; în ceea ce priveşte recuperările şi compensaţiile care nu se furnizează de statul membru, statul membru poate considera această condiţie îndeplinită pe baza unei declaraţii a beneficiarului; recuperările şi compensaţiile se deduc din suma corespunzătoare opţiunii simplificate în materie de costuri;
d)rambursarea costurilor către beneficiar este limitată la perioada suspendării acţiunilor.
Pentru operaţiunile menţionate la primul paragraf din prezentul alineat, statul membru poate efectua rambursări către beneficiar şi pe baza costurilor menţionate la articolul 25 alineatul (1) litera (a), sub rezerva îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol.
În cazul în care un stat membru efectuează rambursări către beneficiar pe baza primului şi a celui de al doilea paragraf, acesta trebuie să se asigure că orice cheltuială este rambursată o singură dată.
Art. 26c: cheltuielilor pentru operaţiunile sprijinite în cadrul unui PO II sau al asistenţei tehnice care nu sunt integral implementate ca urmare a epidemiei de COVID-19
(1)Un stat membru poate considera cheltuielile pentru operaţiunile care nu sunt implementate integral ca urmare a epidemiei de COVID-19 drept cheltuieli eligibile, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)implementarea operaţiunii încetează după 31 ianuarie 2020;
b)încetarea implementării operaţiunii este cauzată de epidemia de COVID-19;
c)cheltuielile anterioare încetării implementării operaţiunii au fost angajate de beneficiar şi plătite.
(2)Pentru operaţiunile în cazul cărora costurile se rambursează beneficiarului pe baza unor opţiuni simplificate în materie de costuri, un stat membru poate considera cheltuielile pentru operaţiunile care nu sunt implementate integral ca urmare a epidemiei de COVID-19 drept cheltuieli eligibile, dacă sunt îndeplinite toate condiţiile următoare:
a)implementarea operaţiunii încetează după 31 ianuarie 2020;
b)încetarea implementării operaţiunii este cauzată de epidemia de COVID-19;
c)acţiunile vizate de opţiunile simplificate în materie de costuri au fost finalizate cel puţin parţial înainte de încetarea implementării operaţiunii.
Pentru operaţiunile menţionate la primul paragraf din prezentul alineat, statul membru poate efectua rambursări către beneficiar şi pe baza costurilor menţionate la articolul 25 alineatul (1) litera (a), sub rezerva îndeplinirii condiţiilor prevăzute la alineatul (1) din prezentul articol.
În cazul în care un stat membru efectuează rambursări către beneficiar pe baza atât a primului cât şi a celui de al doilea paragraf, acesta trebuie să se asigure că orice cheltuială este rambursată o singură dată.

Art. 27: Asistenţă tehnică
(1)La iniţiativa sau în numele Comisiei şi în condiţiile respectării unui plafon de 0,35 % din sumele anuale alocate din fond, din acesta poate fi finanţată pregătirea, monitorizarea, asistenţa administrativă şi tehnică, auditul, informarea, măsurile de control şi evaluare necesare pentru punerea în aplicare a prezentului regulament, precum şi activităţile în temeiul articolului 10.
(2)Comisia se consultă cu statele membre şi cu organizaţiile care reprezintă organizaţiile partenere la nivelul Uniunii cu privire la utilizarea planificată a asistenţei tehnice.
(3)Atunci când are în vedere o contribuţie din partea fondului, Comisia îşi stabileşte în fiecare an, prin acte de punere în aplicare, planurile privind tipul de acţiuni legate de măsurile enumerate la alineatul (1).
(4)La iniţiativa statelor membre şi în limita unui plafon de 5 % din alocarea fondului la momentul adoptării programului operaţional şi de 5 % din resursele suplimentare menţionate la articolul 6a alineatul (1), programul operaţional poate finanţa măsurile de pregătire, de gestionare, de monitorizare, de asistenţă administrativă şi tehnică, de audit, de informare, de control şi de evaluare necesare pentru implementarea fondului, inclusiv costurile de pregătire şi de funcţionare ale sistemelor de bonuri atunci când costurile respective sunt suportate de autoritatea de management sau de un alt organism public care nu este o organizaţie parteneră. De asemenea, programul operaţional poate finanţa asistenţa tehnică şi consolidarea capacităţilor organizaţiilor partenere şi ale oricăror alţi actori implicaţi în implementarea fondului, inclusiv pentru sprijinirea capacităţii de ameliorare a efectelor provocate de criză pentru a aborda epidemia de COVID-19. Măsurile menţionate la prezentul alineat pot viza perioada de programare ulterioară, inclusiv pentru a se asigura continuarea sprijinului acordat de fond prin alte fonduri ale Uniunii.