Titlul ii - RESURSE ŞI PROGRAMARE - Regulamentul 223/11-mar-2014 privind Fondul de ajutor european destinat celor mai defavorizate persoane

Acte UE

Jurnalul Oficial 72L

În vigoare
Versiune de la: 1 Martie 2024
TITLUL II:RESURSE ŞI PROGRAMARE
Art. 6: Resursele globale
(1)Resursele disponibile pentru fond din angajamentul bugetar pentru perioada 2014 - 2020 sunt de 3 395 684 880 EUR, la preţurile din 2011, în conformitate cu defalcarea anuală prezentată în anexa II.
(2)Cu excepţia resurselor suplimentare alocate ca răspuns la epidemia de COVID-19, astfel cum sunt menţionate la articolul 6a, alocarea fondului pentru perioada 2014-2020 pentru fiecare stat membru este stabilită în anexa III. Cuantumul minim pentru fiecare stat membru este de 3 500 000 EUR pentru întreaga perioadă.

(3)În scopul programării şi al includerii ulterioare în bugetul general al Uniunii, valoarea resurselor se indexează cu 2 % pe an.
(4)La iniţiativa Comisiei, 0,35 % din resursele globale se alocă asistenţei tehnice.
Art. 6a: Resurse suplimentare ca răspuns la criza asociată epidemiei de COVID-19
(1)În cazul în care statul membru consideră că este oportun, resursele menţionate la articolul 6 alineatul (1) din prezentul regulament se majorează ca răspuns la criza asociată epidemiei de COVID-19, în conformitate cu articolul 92b alineatul (5) al şaptelea paragraf din Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (*1) şi în condiţiile relevante prevăzute în respectivul alineat. Resursele suplimentare constituie venituri alocate externe, astfel cum se menţionează la articolul 3 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2020/2094 al Consiliului (*2) şi fac obiectul articolului 3 alineatele (3), (4), (7) şi (9) din regulamentul menţionat. Resursele suplimentare pot afecta angajamentele bugetare pentru 2021 şi 2022.
(*1)Regulamentul (UE) nr. 1303/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor dispoziţii comune privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune, Fondul european agricol pentru dezvoltare rurală şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime, precum şi de stabilire a unor dispoziţii generale privind Fondul european de dezvoltare regională, Fondul social european, Fondul de coeziune şi Fondul european pentru pescuit şi afaceri maritime şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului (JO L 347, 20.12.2013, p. 320).
(*2)Regulamentul (UE) 2020/2094 al Consiliului din 14 decembrie 2020 de instituire a unui Instrument de redresare al Uniunii Europene pentru a sprijini redresarea în urma crizei provocate de COVID-19 (JO L 433I, 22.12.2020, p. 23).
(2)Prin derogare de la articolul 7 alineatul (1), perioada pentru programele operaţionale care beneficiază de resurse suplimentare în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol se întinde până la 31 decembrie 2022.
(3)Prin derogare de la articolul 38 primul paragraf din prezentul regulament, angajamentele bugetare pentru resursele suplimentare aferente fiecărui program se execută în anii 2021 şi 2022.
Prin derogare de la articolul 59 alineatul (1) din prezentul regulament, angajamentele bugetare pentru resursele suplimentare se dezangajează în conformitate cu regulile care trebuie respectate pentru încheierea programelor.
(4)În plus faţă de prefinanţarea menţionată la articolul 44 alineatul (1), Comisia plăteşte un cuantum de prefinanţare de 11 % din resursele suplimentare alocate pentru anul 2021 în urma deciziei Comisiei de aprobare a modificării unui program de alocare a resurselor suplimentare.
În plus faţă de prefinanţarea iniţială prevăzută la primul paragraf, Comisia plăteşte 4 % din resursele REACT-EU alocate programelor pentru anul 2021 ca prefinanţare iniţială suplimentară în 2022. Pentru programele din statele membre care au înregistrat un nivel al sosirilor de persoane din Ucraina de peste 1 % din populaţia lor naţională în perioada 24 februarie 2022-23 martie 2022, procentul respectiv se majorează la 34 %.
Cuantumul plătit ca prefinanţare iniţială menţionat la primul şi al doilea paragraf este descărcat integral din contabilitatea Comisiei cel târziu la momentul încheierii programului operaţional..

(5)Prin derogare de la articolul 20, o rată de cofinanţare de până la 100 % poate fi aplicată resurselor suplimentare în temeiul alineatului (1) din prezentul articol.

Art. 7: Programele operaţionale
(1)Fiecare stat membru transmite Comisiei, în termen de şase luni de la intrarea în vigoare a prezentului regulament, un PO I şi/sau un PO II care vizează perioada cuprinsă între 1 ianuarie 2014 şi 31 decembrie 2020.
(2)Un PO I stabileşte:
a)identificarea tipului sau a tipurilor de deprivare materială vizate în cadrul programului operaţional şi motivarea selectării realizate, precum şi o descriere, pentru fiecare tip de deprivare materială vizată, a caracteristicilor principale ale distribuirii de alimente şi/sau de asistenţă materială de bază, precum şi, după caz, măsurile auxiliare oferite, având în vedere rezultatele evaluării ex ante efectuate în conformitate cu articolul 16;
b)o descriere a programului sau a programelor naţionale corespunzătoare pentru fiecare tip de deprivare materială;
c)o descriere a mecanismului de stabilire a criteriilor de eligibilitate a celor mai defavorizate persoane, diferenţiate, dacă este necesar, în funcţie de tipul de deprivare materială;
d)criteriile de selectare a operaţiunilor şi o descriere a mecanismului de selectare, diferenţiate, dacă este necesar, în funcţie de tipul de deprivare materială abordată;
e)criteriile de selectare a organizaţiilor partenere, diferenţiate, dacă este necesar, în funcţie de tipul de deprivare materială vizată;
f)o descriere a mecanismului utilizat pentru a asigura complementaritatea cu FSE;
g)un plan de finanţare care să cuprindă un tabel în care este specificat, pentru întreaga perioadă de programare, suma totală preconizată a fi acordată ca sprijin din programul operaţional, defalcată în mod indicativ pe tipuri de deprivare materială vizată, precum şi măsurile auxiliare aferente.
(3)Un PO II stabileşte:
a)o strategie privind contribuţia programului la promovarea coeziunii sociale şi a reducerii sărăciei în conformitate cu Strategia Europa 2020, incluzând o justificare pentru stabilirea priorităţii în materie de asistenţă;
b)obiectivele specifice ale programului operaţional bazate pe identificarea nevoilor de la nivel naţional, având în vedere rezultatele evaluării ex ante efectuate în conformitate cu articolul 16. Evaluarea ex ante este transmisă Comisiei în acelaşi timp cu programul operaţional;
c)un plan de finanţare care cuprinde un tabel în care este specificat, pentru întreaga perioadă de programare, suma totală preconizată a fi alocată ca sprijin din programul operaţional, defalcată în mod indicativ pe tipuri de acţiune.
d)identificarea persoanelor cel mai defavorizate care trebuie vizate;
e)indicatorii financiari referitori la cheltuielile aferente alocate;
f)rezultatele scontate pentru obiectivele specifice, realizările aferente specifice programului şi indicatorii în materie de rezultate cu un nivel de referinţă şi valori - ţintă;
g)o descriere a tipurilor şi exemplelor de acţiuni ce urmează a fi sprijinite şi contribuţia lor preconizată la obiectivele specifice menţionate la litera (b), inclusiv principiile directoare pentru selectarea operaţiunilor şi, după caz, identificarea tipurilor de beneficiari;
h)o descriere a mecanismului utilizat pentru a asigura complementaritatea cu FSE şi a preveni suprapunerile şi dublele finanţări ale operaţiunilor.
(4)De asemenea, fiecare program operaţional stabileşte:
a)identificarea autorităţii de management, a autorităţii de certificare dacă este cazul, a autorităţii de audit şi a organismului către care se vor face plăţile de către Comisie, precum şi o descriere a procedurii de monitorizare;
b)o descriere a măsurilor luate pentru a implica toate părţile interesate pertinente, precum şi, după caz, autorităţile publice regionale şi locale competente şi alte autorităţi publice în pregătirea programului operaţional;
c)o descriere a utilizării planificate a asistenţei tehnice în conformitate cu articolul 27 alineatul (4), care include acţiuni de consolidare a capacităţii administrative a beneficiarilor în ceea ce priveşte implementarea programului operaţional;
d)un plan de finanţare care cuprinde un tabel în care este specificat pentru fiecare an, în conformitate cu articolul 20, sumele preconizate a fi acordate din fond şi nivelul cofinanţării în conformitate cu articolul 20.
Organizaţiile partenere menţionate la articolul 7 alineatul (2) litera (e) care livrează în mod direct alimente şi/sau asistenţă materială de bază, întreprind ele însele sau în cooperare cu alte organizaţii activităţi care constau, după caz, în reorientarea către serviciile competente şi care completează furnizarea de asistenţă materială, vizând incluziunea socială a celor mai defavorizate persoane, indiferent dacă aceste activităţi sunt sprijinite sau nu din fond. Totuşi, astfel de măsuri auxiliare nu sunt obligatorii în cazurile în care alimentele şi/sau asistenţa materială de bază sunt furnizate numai copiilor cel mai defavorizaţi aflaţi în centre pentru îngrijirea copiilor sau alte infrastructuri comparabile.
(5)Statele membre sau orice autoritate desemnată de acestea întocmesc programe operaţionale. Acestea cooperează cu toate părţile interesate pertinente precum şi, după caz, autorităţile publice regionale şi locale competente sau cu alte autorităţi publice. Statele membre se asigură că programele operaţionale sunt strâns legate de politicile naţionale de incluziune socială.
(6)Statele membre elaborează proiectele lor de programe operaţionale în conformitate cu modelele prezentate în anexa I, după caz.
Art. 8: Adoptarea programelor operaţionale
(1)Comisia evaluează coerenţa fiecărui program operaţional cu prezentul regulament şi contribuţia sa la obiectivele fondului, luând în considerare evaluarea ex ante efectuată în conformitate cu articolul 16. Comisia se asigură că nu există nicio suprapunere cu un alt program operaţional finanţat din FSE în statul membru.
(2)Comisia poate formula observaţii în termen de trei luni de la data transmiterii programului operaţional. Statul membru furnizează Comisiei toate informaţiile suplimentare necesare şi, dacă este cazul, revizuieşte programul operaţional propus.
(3)Cu condiţia ca orice observaţii formulate de Comisie în conformitate cu alineatul (2) să fi fost luate în considerare în mod adecvat, Comisia, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, aprobă fiecare program operaţional în termen de cel mult şase luni de la transmiterea de către statul membru.
Art. 9: Modificări ale programelor operaţionale
(1)Un stat membru poate transmite o cerere de modificare a unui program operaţional. Cererea este însoţită de programul operaţional revizuit şi de justificarea modificării.
(2)Comisia evaluează informaţiile furnizate în conformitate cu alineatul (1), ţinând cont de justificarea oferită de statul membru. Comisia poate formula observaţii, iar statul membru furnizează Comisiei toate informaţiile suplimentare necesare.
(3)Comisia, prin intermediul unor acte de punere în aplicare, aprobă modificarea programului operaţional în termen de cel mult patru luni de la transmiterea sa de către statul membru, cu condiţia ca orice observaţii făcute de Comisie să fi fost luate în considerare în mod adecvat.
(4)Alineatele (1), (2) şi (3) nu se aplică în vederea modificării elementelor unui program operaţional care intră sub incidenţa subsecţiunilor 3.5 şi 3.6 şi, respectiv, a secţiunii 4 din modelele pentru programul operaţional prevăzute în anexa I sau a elementelor prevăzute la articolul 7 alineatul (2) literele (a)-(e) şi (g), în cazul în care acestea sunt modificate ca urmare a răspunsului la situaţia de criză cauzată de epidemia de COVID-19.
Un stat membru notifică Comisiei orice decizie de modificare a elementelor menţionate la primul paragraf în termen de o lună de la data adoptării deciziei respective. În decizie se precizează data intrării sale în vigoare, care nu poate fi anterioară datei adoptării.

Primul şi al doilea paragraf se aplică, de asemenea, în scopul modificării elementelor unui program operaţional care vizează provocările legate de migraţie ca urmare a agresiunii militare a Federaţiei Ruse.

Art. 10: Schimbul de bune practici
Comisia facilitează, inclusiv prin intermediul unei adrese de internet, schimbul de experienţă, consolidarea capacităţilor şi colaborarea în reţea, precum şi difuzarea rezultatelor relevante în domeniul asistenţei nefinanciare acordate celor mai defavorizate persoane.
Pot fi incluse, de asemenea, organizaţii pertinente care nu folosesc fondul.
În plus, Comisia se consultă, cel puţin o dată pe an, cu organizaţiile care reprezintă organizaţiile partenere la nivelul Uniunii în ceea ce priveşte implementarea sprijinului acordat din fond şi prezintă ulterior unei astfel de consultări, în timp util, informări pe această temă Parlamentului European şi Consiliului.
Comisia facilitează, de asemenea, difuzarea online a rezultatelor, rapoartelor şi informaţiilor pertinente referitoare la fond.