Titlul iv - SUPRAVEGHERE, INSPECŢII ŞI ASIGURAREA RESPECTĂRII NORMELOR - Regulamentul 2196/17-oct-2025 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1224/2009 al Consiliului în ceea ce priveşte accesul la ape şi resurse, controlul pescuitului, supravegherea, inspecţia şi asigurarea respectării legii, deducerea cotelor şi a eforturilor de pescuit, datele şi informaţiile şi de abrogare a Regulamentului de punere în aplicare (UE) nr. 404/2011 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
Neintrat în vigoare Versiune de la: 12 Noiembrie 2025
TITLUL IV:SUPRAVEGHERE, INSPECŢII ŞI ASIGURAREA RESPECTĂRII NORMELOR
Art. 35: Conţinutul şi formatul rapoartelor de supraveghere şi de inspecţie
(1)Rapoartele de supraveghere menţionate la articolul 71 alineatele (3) şi (4) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 se întocmesc şi se transmit, dacă este posibil prin mijloace electronice, în conformitate cu instrucţiunile şi normele stabilite în anexa VI la prezentul regulament.
(2)Rapoartele de inspecţie menţionate la articolul 76 din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 se întocmesc şi se transmit prin mijloace electronice în conformitate cu instrucţiunile şi normele prevăzute în modulul corespunzător stabilit în anexa VII la prezentul regulament.
(3)Atunci când se detectează o presupusă încălcare în cursul supravegherii sau al inspecţiei, elementele juridice şi materiale, împreună cu orice alte informaţii relevante referitoare la încălcare, trebuie incluse în raportul de supraveghere sau de inspecţie corespunzător. Atunci când se detectează mai multe presupuse încălcări în cursul supravegherii sau al inspecţiei, elementele relevante ale fiecărei încălcări se consemnează în raportul de supraveghere sau de inspecţie corespunzător.
(4)Datele din rapoartele de supraveghere şi de inspecţie trebuie păstrate în baza de date, pentru a putea fi accesate, timp de cel puţin trei ani.
Art. 36: Norme privind baza de date electronică
Statele membre încarcă datele conţinute în rapoartele lor de supraveghere şi de inspecţie în baza de date electronică menţionată la articolul 78 din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, care asigură cel puţin funcţionalităţile de listare, sortare, filtrare, navigare şi obţinere a statisticilor din rapoartele de supraveghere şi de inspecţie. Informaţiile minime înregistrate în această bază de date sunt cele indicate în anexa VI şi, respectiv, în anexa VII.
Art. 37: Completarea rapoartelor de inspecţie
(1)Raportul de inspecţie trebuie să fie lizibil şi înregistrat în mod clar. Nicio menţiune din raport nu poate fi ştearsă sau modificată. În cazul în care se face o greşeală în raport, menţiunea incorectă trebuie notată şi înregistrată în mod vizibil de către funcţionarul în cauză.
(2)Funcţionarul responsabil cu inspecţia semnează sau emite raportul. Operatorul inspectat este invitat să semneze sau să accepte raportul. În cazul în care operatorul inspectat nu poate accepta sau refuză să accepte sau să semneze raportul de inspecţie, inspectorul menţionează acest lucru în secţiunea "Observaţii" din raport. În cazul în care funcţionarii nu vorbesc aceeaşi limbă ca operatorul care face obiectul inspecţiei, aceştia iau măsurile necesare pentru ca operatorul să poată înţelege rezultatele inspecţiei.
(3)Fără a aduce atingere legislaţiei naţionale, semnătura operatorului inspectat sau acceptarea raportului de către acesta constituie luarea la cunoştinţă a conţinutului raportului şi nu trebuie considerată drept acceptarea conţinutului acestuia.
(4)La cerere, operatorul inspectat are dreptul de a contacta reprezentantul său sau autorităţile competente ale statului membru de pavilion.
Art. 38: Notificarea EFCA cu privire la inspectorii Uniunii
În termen de trei luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament, statele membre şi Comisia notifică EFCA, pe cale electronică, o listă a funcţionarilor care urmează să fie incluşi în lista inspectorilor Uniunii, în conformitate cu articolul 79 din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009.
Art. 39: Adoptarea şi menţinerea listei de inspectori ai Uniunii
(1)Pe baza informaţiilor notificate de statele membre şi de Comisie în temeiul articolului 38 din prezentul regulament, EFCA întocmeşte o listă a inspectorilor Uniunii, inclusiv a funcţionarilor EFCA, care urmează să fie prezentată Comisiei spre adoptare în termen de şase luni de la data intrării în vigoare a prezentului regulament.
(2)Funcţionarii incluşi pe lista inspectorilor Uniunii menţionată la articolul 38:
a)au o vastă experienţă în domeniul controlului şi inspecţiei activităţilor de pescuit;
b)cunosc în profunzime legislaţia Uniunii Europene în domeniul pescuitului;
c)cunosc foarte bine una dintre limbile oficiale ale Uniunii Europene şi satisfăcător o a doua limbă;
d)sunt apţi din punct de vedere fizic pentru îndeplinirea îndatoririlor lor; şi
e)au beneficiat de o formare adecvată privind siguranţa pe mare, după caz.
(3)După adoptarea listei iniţiale menţionate la alineatul (1), statele membre şi Comisia notifică EFCA, până la data de 30 septembrie a fiecărui an, orice modificare a listei pe care doresc să o introducă pentru anul calendaristic următor. EFCA comunică aceste modificări Comisiei, care actualizează lista în consecinţă până la data de 31 decembrie a fiecărui an. În funcţie de numărul de modificări primite, Comisia poate actualiza lista la intervale mai scurte.
(4)Lista şi orice modificări aduse acesteia se publică pe site-ul oficial al EFCA.
Art. 40: Notificarea ORGP cu privire la inspectorii Uniunii
EFCA comunică secretariatului unei ORGP la care Uniunea sau statele sale membre sunt parte lista inspectorilor Uniunii care urmează să efectueze inspecţii în cadrul organizaţiei respective.
Art. 41: Drepturile şi îndatoririle inspectorilor Uniunii
(1)În îndeplinirea sarcinilor lor, inspectorii Uniunii respectă legislaţia Uniunii Europene şi, în măsura în care aceasta se aplică, legislaţia naţională a statului membru în care are loc inspecţia sau, în cazul în care inspecţia se realizează în afara apelor Uniunii, legislaţia statului membru de pavilion al navei de pescuit, precum şi normele internaţionale relevante.
(2)Inspectorii Uniunii prezintă oricărei persoane interesate care solicită identificarea lor o legitimaţie de serviciu care le atestă identitatea şi calitatea sub care îşi desfăşoară activitatea în momentul inspecţiei. În acest scop, li se va furniza un document de identificare, emis de EFCA, care le atestă identitatea şi calitatea oficială.
(3)Statele membre facilitează realizarea sarcinilor inspectorilor Uniunii şi le acordă asistenţa necesară pentru îndeplinirea acestor sarcini.
Art. 42: Rapoartele inspectorilor Uniunii
(1)Inspectorii Uniunii trebuie să transmită un raport zilnic despre activităţile lor de inspecţie, în care să figureze numele şi numărul de identificare al fiecărei nave de pescuit sau ambarcaţiuni inspectate, precum şi tipul de inspecţie efectuată, autorităţilor competente din statul membru în ale cărui ape sau pe al cărui teritoriu a avut loc inspecţia sau, în cazul în care inspecţia a avut loc în afara apelor Uniunii, statului membru de pavilion al navei de pescuit inspectate, precum şi EFCA.
(2)În cazul în care inspectorii Uniunii descoperă o încălcare a legislaţiei în timpul inspecţiei, aceştia transmit imediat un raport de inspecţie redactat în linii generale autorităţilor competente din statul membru costier sau, în cazul în care inspecţia a avut loc în afara apelor Uniunii, autorităţilor competente din statul membru de pavilion al navei de pescuit inspectate, precum şi EFCA. Raportul de inspecţie redactat în linii generale precizează cel puţin data şi locul inspecţiei, identitatea platformei de inspecţie, identitatea ţintei inspectate şi natura încălcării descoperite.
(3)Inspectorii Uniunii trebuie să transmită o copie a raportului de inspecţie complet, în conformitate cu articolul 76 din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, autorităţilor competente din statul membru de pavilion al navei de pescuit sau ambarcaţiunii inspectate şi din statul membru în ale cărui ape a avut loc inspecţia, în termen de şapte zile de la data inspecţiei, notând elementele relevante în modulul de inspecţie adecvat al raportului de inspecţie din anexa VII.
Art. 43: Acţiuni ulterioare transmiterii rapoartelor
(1)Statele membre acţionează în urma rapoartelor prezentate de către inspectorii Uniunii în conformitate cu articolul 42 din prezentul regulament în acelaşi mod în care acţionează în urma rapoartelor prezentate de către propriii lor funcţionari.
(2)Statul membru care a numit inspectorul Uniunii sau, dacă este cazul, Comisia sau EFCA cooperează cu statul membru care acţionează pe baza unui raport transmis de inspectorul Uniunii, pentru a facilita procedurile juridice şi administrative.
(3)La cerere, un inspector al Uniunii oferă asistenţă şi furnizează probe în procedurile privind încălcarea legislaţiei întreprinse de către orice stat membru.
Art. 44: Notificarea deciziilor privind atribuirea punctelor
(1)În cazul în care autorităţile naţionale competente desemnate în conformitate cu articolul 92 alineatul (10) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009 nu sunt aceleaşi cu autoritatea unică menţionată la articolul 5 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, statele membre se asigură că aceasta din urmă este informată cu privire la orice decizie luată în temeiul prezentului capitol.
(2)Titularul licenţei de pescuit şi comandantul sunt informaţi de statul membru de pavilion în cauză cu privire la orice puncte care le sunt atribuite în conformitate cu articolul 92 alineatele (2) şi (4) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009.
(3)Statele membre stabilesc proceduri în temeiul dreptului intern pentru a asigura notificarea promptă a deciziilor relevante către titularul licenţei de pescuit şi către comandant.
Art. 45: Transferul punctelor
Atunci când o navă de capturare sau o licenţă de pescuit este vândută, transferată sau îşi schimbă proprietarul în alt mod, proprietarul navei sau titularul licenţei de pescuit trebuie să informeze potenţialul viitor proprietar sau titular al licenţei cu privire la numărul de puncte care sunt încă atribuite. Aceste informaţii se furnizează prin intermediul unei copii certificate obţinute de la autorităţile competente.
Art. 46: Excluderea licenţelor de pescuit din listele relevante
(1)Dacă licenţa de pescuit este suspendată sau retrasă permanent în conformitate cu articolul 92 alineatul (6) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, nava de capturare a cărei licenţă de pescuit a fost suspendată sau retrasă permanent este identificată drept navă fără licenţă de pescuit în registrul naţional al flotei de pescuit menţionat la articolul 24 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013. Respectiva navă de capturare se identifică în acelaşi mod şi în registrul flotei de pescuit al Uniunii menţionat la articolul 24 alineatul (3) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013.
(2)Eliminarea unei licenţe de pescuit de pe listele relevante, în conformitate cu articolul 92 alineatul (6) din Regulamentul (CE) nr. 1224/2009, nu afectează plafoanele pentru capacitatea de pescuit ale statului membru care a emis licenţa, conform articolului 22 alineatul (7) din Regulamentul (UE) nr. 1380/2013.