Regulamentul 2179/09-dec-2021 privind funcţionalităţile interfeţei publice conectate la Sistemul de informare al pieţei interne pentru detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier
Acte UE
Jurnalul Oficial 443L
În vigoare Versiune de la: 10 Decembrie 2021
Regulamentul 2179/09-dec-2021 privind funcţionalităţile interfeţei publice conectate la Sistemul de informare al pieţei interne pentru detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier
Dată act: 9-dec-2021
Emitent: Comisia Europeana
COMISIA EUROPEANĂ,
având în vedere Tratatul privind funcţionarea Uniunii Europene,
având în vedere Directiva (UE) 2020/1057 a Parlamentului European şi a Consiliului din 15 iulie 2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la Directiva 96/71/CE şi la Directiva 2014/67/UE privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier şi de modificare a Directivei 2006/22/CE în ceea ce priveşte cerinţele de control şi a Regulamentului (UE) nr. 1024/2012 (1), în special articolul 1 alineatul (14),
(1)JO L 249, 31.7.2020, p. 49.
întrucât:
(1)În temeiul articolului 1 alineatul (11) din Directiva (UE) 2020/1057, operatorii de transport rutier pot fi obligaţi să trimită autorităţilor competente ale unui stat membru în care este sau a fost detaşat un conducător auto o declaraţie de detaşare sau alte documente, utilizând un formular standard multilingv al interfeţei publice conectate la Sistemul de informare al pieţei interne ("IMI") instituit prin articolul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1024/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului (2).
(2)Regulamentul (UE) nr. 1024/2012 al Parlamentului European şi al Consiliului din 25 octombrie 2012 privind cooperarea administrativă prin intermediul Sistemului de informare al pieţei interne şi de abrogare a Deciziei 2008/49/CE a Comisiei ("Regulamentul IMI") (JO L 316, 14.11.2012, p. 1).
(2)Accesul la interfaţa publică conectată la IMI trebuie să se realizeze prin crearea unui cont securizat care să le permită utilizatorilor autorizaţi să gestioneze declaraţiile de detaşare şi cererile de documente formulate de autorităţile competente ale unui stat membru. Utilizatorii autorizaţi trebuie să poată înregistra detaliile privind operatorul, managerul de transport şi conducătorii auto detaşaţi. Un utilizator autorizat este o persoană care acţionează în numele operatorului pentru a gestiona declaraţiile de detaşare şi pentru a răspunde la cererile de documente din partea statului membru gazdă.
(3)Declaraţiile de detaşare trebuie depuse prin interfaţa publică pentru o perioadă de maximum şase luni.
(4)În vederea respectării articolului 1 alineatul (12) din Directiva (UE) 2020/1057 şi a actualizării declaraţiilor de detaşare, este necesar ca informaţiile din declaraţiile de detaşare să poată fi modificate.
(5)De asemenea, reînnoirea declaraţiei trebuie să fie uşor de efectuat, pentru a se evita o sarcină administrativă excesivă pentru operatori.
(6)Pentru a le permite operatorilor să respecte obligaţia prevăzută la articolul 1 alineatul (11) litera (b) punctul (i) din Directiva (UE) 2020/1057, declaraţia trebuie să fie disponibilă pe suport de hârtie şi în format electronic prin intermediul interfeţei publice conectate la IMI.
(7)În cazul în care operatorul nu prezintă documentele prevăzute la articolul 1 alineatul (11) litera (c), acesta trebuie să fie în măsură să vadă în interfaţa publică conectată la IMI dacă documentele respective au fost furnizate de statul membru de stabilire în urma unei cereri de asistenţă din partea statului membru gazdă prin intermediul IMI.
(8)Interfaţa publică conectată la IMI trebuie, de asemenea, să permită uneia sau mai multor autorităţi naţionale să primească, în IMI, declaraţiile de detaşare şi documentele trimise la cererea lor de către operatori.
(9)Pentru a asigura aplicarea eficientă a normelor specifice privind detaşarea conducătorilor auto şi pentru a evita sarcina administrativă excesivă, este important ca autorităţile naţionale competente din statul membru gazdă să se coordoneze astfel încât operatorii să nu primească cereri inutile în interfaţa publică conectată la IMI din partea statului membru respectiv pentru aceeaşi perioadă de detaşare.
(10)Pentru ca autorităţile naţionale să poată verifica respectarea normelor privind detaşarea, este esenţial ca autorităţile naţionale competente să aibă acces la foile de înregistrare ale tahografului conducătorului auto care conţin codurile de ţară ale statelor membre traversate de acesta.
(11)Având în vedere faptul că operatorii au obligaţia de a păstra foile de înregistrare ale tahografelor, foile imprimate şi datele descărcate într-o formă lizibilă timp de cel puţin un an de la utilizarea lor, interfaţa publică conectată la IMI trebuie să le permită operatorilor să răspundă cererilor de documente din partea autorităţilor competente din statul membru în care a avut loc detaşarea pentru o perioadă de până la douăsprezece luni anterioare datei cererii, în conformitate cu articolul 10 alineatul (5) din Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (3).
(3)Regulamentul (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 martie 2006 privind armonizarea anumitor dispoziţii ale legislaţiei sociale în domeniul transporturilor rutiere, de modificare a Regulamentelor (CEE) nr. 3821/85 şi (CE) nr. 2135/98 ale Consiliului şi de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 3820/85 al Consiliului (JO L 102, 11.4.2006, p. 1).
(12)Pentru a le permite operatorilor să strângă toate documentele necesare în termen de opt săptămâni, aceştia trebuie să fie autorizaţi să furnizeze documentele solicitate în una sau mai multe etape.
(13)Operatorul trebuie să fie informat prin intermediul interfeţei publice conectate la IMI în cazurile în care statul membru gazdă solicită asistenţă din partea statului membru de stabilire.
(14)Pentru ca cererile de documente să nu rămână deschise pentru o durată nedeterminată, autoritatea competentă a statului membru gazdă trebuie să le închidă după ce finalizează evaluarea respectării de către operator a normelor privind detaşarea şi să-l informeze pe acesta cu privire la rezultatul cererii. În cazul în care autorităţile competente ale statului membru gazdă nu închid cererea de documente, aceasta trebuie să fie închisă automat după o perioadă de 24 de luni.
(15)Având în vedere caracterul sensibil al datelor personale transmise prin interfaţa publică conectată la IMI, este necesar să se permită ştergerea tuturor datelor stocate în interfaţa respectivă şi în conturile operatorilor atunci când datele respective nu mai sunt necesare pentru verificarea respectării normelor privind detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier. Este necesar să se aplice o obligaţie de ştergere automată şi în cazul documentelor transmise de operator prin intermediul interfeţei publice conectate la IMI în urma cererilor de documente din partea autorităţilor competente.
(16)Atunci când, în sensul prezentului regulament, este necesar să se prelucreze date cu caracter personal, această operaţiune trebuie efectuată în conformitate cu legislaţia Uniunii în materie de protecţie a datelor cu caracter personal. Prelucrarea datelor cu caracter personal în temeiul prezentului regulament intră sub incidenţa Regulamentului (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului (4).
(4)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39).
(17)Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor a fost consultată în conformitate cu articolul 42 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2018/1725 şi a emis un aviz la 7 iulie 2021.
(18)Măsurile prevăzute în prezentul regulament sunt conforme cu avizul comitetului menţionat la articolul 4 alineatul (1) din Directiva (UE) 2020/1057,
ADOPTĂ PREZENTUL REGULAMENT:
-****-
Art. 1: Obiect
Prezentul regulament precizează funcţionalităţile interfeţei publice conectate la Sistemul de informare al pieţei interne ("IMI") în scopul articolului 1 alineatul (11) din Directiva (UE) 2020/1057.
Art. 2: Funcţionalităţi generale
(1)Interfaţa publică multilingvă conectată la IMI le oferă operatorilor în special următoarele funcţionalităţi tehnice:
1.crearea unui cont care permite accesul securizat la spaţiul rezervat operatorului;
2.asigurarea înregistrării corespunzătoare a activităţii utilizatorilor;
3.înregistrarea în cont a detaliilor operatorului, ale utilizatorilor autorizaţi, ale managerului de transport şi ale conducătorilor auto detaşaţi;
4.gestionarea declaraţiilor de detaşare:
a)înregistrarea informaţiilor menţionate la articolul 1 alineatul (11) litera (a) din Directiva (UE) 2020/1057;
b)introducerea unei declaraţii de detaşare care conţine informaţiile menţionate la litera (a) referitoare la o perioadă de minimum o zi şi maximum şase luni;
c)modificarea informaţiilor din declaraţia de detaşare pentru a le menţine la zi;
d)descărcarea unei copii a declaraţiei de detaşare în format electronic şi într-un format care permite imprimarea;
e)reînnoirea declaraţiei de detaşare;
f)retragerea declaraţiei de detaşare;
5.primirea de cereri de documente şi furnizarea unui răspuns la acestea în temeiul articolului 1 alineatul (11) litera (c) din Directiva (UE) 2020/1057;
6.accesarea şi vizualizarea oricăror documente furnizate de autorităţile competente din statul membru de stabilire;
7.comunicarea cu autorităţile competente ale statului membru în care a avut loc detaşarea;
8.informarea operatorului cu privire la închiderea cererii de către autorităţile competente ale statului membru gazdă.
(2)Interfaţa publică multilingvă conectată la IMI oferă, de asemenea, funcţionalităţile tehnice care permit uneia sau mai multor autorităţi naţionale din statul membru gazdă care sunt autorităţi competente în sensul articolului 5 litera (f) din Regulamentul (UE) nr. 1024/2012:
a)să primească declaraţiile de detaşare;
b)să solicite documente în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 1 alineatul (11) litera (c) din Directiva (UE) 2020/1057;
c)să introducă rezultatul final al evaluării respectării de către operator a normelor privind detaşarea şi să închidă cererea în IMI.
Art. 3: Funcţionalităţi legate de cererile de documente
(1)Interfaţa publică permite autorităţii competente a statului membru în care a avut loc detaşarea să solicite operatorului să trimită documentele prevăzute la articolul 1 alineatul (11) litera (c) primul paragraf din Directiva (UE) 2020/1057 pentru o perioadă de până la douăsprezece luni anterioare datei cererii. Interfaţa publică conectată la IMI permite operatorului să furnizeze documentele solicitate în una sau mai multe etape.
(2)În cazul în care operatorului i se solicită să furnizeze unul sau mai multe documente suplimentare care nu au fost incluse în cererea menţionată la alineatul (1), interfaţa publică calculează termenul de opt săptămâni pentru furnizarea documentelor începând cu data solicitării documentului sau a documentelor suplimentare.
(3)Interfaţa publică permite ca operatorul să fie informat în cazurile în care statul membru gazdă solicită asistenţă din partea statului membru de stabilire.
(4)Orice document încărcat de autoritatea competentă a statului membru de stabilire în urma unei cereri de asistenţă formulate de autoritatea competentă a statului membru gazdă în temeiul articolului 1 alineatul (11) litera (c) al doilea paragraf din Directiva (UE) 2020/1057 trebuie să fie vizibil în contul operatorului.
(5)Interfaţa publică permite operatorului să primească o notificare cu privire la închiderea cererii de documente, cu indicarea rezultatului final, după verificarea de către autorităţile naţionale a documentelor solicitate.
Cererile de documente care nu au fost închise de autoritatea competentă solicitantă din statul membru gazdă se închid automat la 24 de luni de la data cererii.
Art. 4: Funcţionalităţi legate de păstrarea datelor
(1)Interfaţa publică conectată la IMI permite ştergerea tuturor datelor stocate în interfaţa publică respectivă şi în conturile operatorilor atunci când datele respective nu mai sunt necesare în scopurile pentru care au fost colectate şi prelucrate. Interfaţa publică permite trimiterea unei atenţionări operatorului pentru a revizui şi a şterge, atunci când este necesar, datele cu caracter personal ale conducătorului auto.
(2)Interfaţa publică permite ştergerea automată a declaraţiilor de detaşare care au fost depuse prin intermediul interfeţei publice respective după perioada de 24 de luni menţionată la articolul 1 alineatul (13) din Directiva (UE) 2020/1057.
(3)În cazul în care operatorul a prezentat documente în urma unei cereri de documente, documentele solicitate nu rămân disponibile mai mult timp decât este necesar pentru scopurile pentru care au fost colectate şi nu mai mult de 12 luni de la închiderea cererii.
Art. 5: Intrare în vigoare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.
-****-
Adoptat la Bruxelles, 9 decembrie 2021.
Pentru Comisie Preşedintele Ursula VON DER LEYEN |
Publicat în Jurnalul Oficial cu numărul 443L din data de 10 decembrie 2021