Regulamentul 2161/27-oct-2025 de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 595/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte cerinţele tehnice aplicabile dispozitivelor de bord destinate monitorizării şi înregistrării consumului de combustibil şi de energie şi a kilometrajului anumitor vehicule grele, precum şi determinării şi înregistrării sarcinii utile sau a greutăţii totale a acestora
Jurnalul Oficial seria L
În vigoarePentru Comisie Preşedinta Ursula VON DER LEYEN |
1.1. | Prezenta anexă stabileşte cerinţele generale pentru dispozitivele de monitorizare la bord a consumului de combustibil şi de energie electrică (OBFCM) şi de monitorizare a masei totale a vehiculelor din categoriile M2, M3, N2 şi N3 menţionate la articolul 2 din Regulamentul (UE) 2019/1242. |
Tehnologia de propulsie | Monocombustibil, vehicul ICE pur, HEV | Vehicul cu dublă alimentare | Aprindere prin comprimare, vehicul ICE pur, HEV | OVC-HEV | Vehicul pur electric (1) | Vehicul hibrid cu pilă de combustie, OVC-FCHV (1) | Data aplicării pentru vehiculele nou înmatriculate | ||||
Alţi combustibili (de exemplu GPL, GNL, GN/biometan, E10, etanol) | Hidrogen (ICE) | Motorină (B7) şi alţi combustibili (GNL, GPL, GN/biometan) GPL (Combustibil B) | Motorină (B7) şi hidrogen (ICE) | Motorină (B7) | Alţi combustibili (de exemplu biocombustibili, ED95/B100) | Motorină (B7), biocombustibili (ED95, B100) | Alţi combustibili (de exemplu GPL, GN/biometan, E10, E85) | ||||
Cerinţă pentru OBFCM | F (2) | - | F | - | F | F | T (3) | T | - | - | 1 iulie 2027 (7) |
F | F | F | F | F | F | F | F | F | F | 29 mai 2029 (8) | |
WHTC (1) | SE (4) | - | SE | - | E (5) | SE | SE | SE | - | - | 1 iulie 2027 (g) (i) (7) (1) |
WHSC (2) | SE | - | SE | - | E | SE | SE | SE | - | - | |
FCMC (3) | SE | - | SE | - | E | SE | SE | SE | - | - | |
PEMS (4) | SE + SM (6) | - | SE + SM | - | SE + SM | SE + SM | SE + SM | SE + SM | - | - | |
VTP (5) | SE + SM | - | SE + SM | - | E + M (7) | SE + SM | SE + SM | SE + SM | - | - | |
WHTC | E | SE | E | SE | E | E | E | E | - | - | 29 mai 2029 (8) |
WHSC | E | SE | E | SE | E | E | E | E | - | - | |
FCMC | E | SE | E | SE | E | E | E | E | - | - | |
PEMS | E + M | SE + SM | E + M | SE + SM | E + M | E + M | E + SM | E + SM | - | - | |
VTP | E + M | SE + SM | E + M | SE + SM | E + M | E + M | E + SM | E + SM | E + SM | E + SM | |
Durabilitatea bateriei (6) | - | - | - | - | - | - | E + SM | E + SM | E + SM | - | |
2.2.1. | Familia OBFCM, astfel cum este stabilită de producătorul motorului, este aceeaşi cu familia de motoare pentru care a fost depusă declaraţia de conformitate prevăzută la punctul 6.1. |
2.2.2. | Familia OBMM este aceeaşi cu familia OBFCM în cazul în care producătorul responsabil cu omologările vehiculelor în conformitate cu articolele 7 şi 9 din Regulamentul (UE) nr. 582/2011 sau în conformitate cu punctul 2.3 din Regulamentul ONU nr. 49 nu a furnizat o declaraţie de conformitate separată în temeiul punctului 6.2. Totuşi, în cazul în care producătorul responsabil cu omologările vehiculelor în conformitate cu articolele 7 şi 9 din Regulamentul (UE) nr. 582/2011 sau în conformitate cu punctul 2.3 din Regulamentul ONU nr. 49 a furnizat o declaraţie de conformitate separată în temeiul punctului 6.2, familia OBMM trebuie să fie constituită din toate vehiculele producătorului respectiv cu acelaşi principiu de funcţionare al sistemului de monitorizare la bord a masei, descris în declaraţia de conformitate, astfel cum se prevede la punctul 6.2. |
2.2.3. | Motorul prototip al familiei se selectează în conformitate cu cerinţele prevăzute la punctul 5.2.4 din anexa 4 la Regulamentul ONU nr. 49, respectiv, în ceea ce priveşte vehiculele şi motoarele cu dublă alimentare, cu punctul 3.1.2 din anexa 15 la Regulamentul ONU nr. 49. |
2.2.4. | În ceea ce priveşte vehiculele pur electrice, familia OBFCM şi alegerea prototipului, astfel cum sunt stabilite de producător, trebuie să respecte apendicele 13 la anexa Xb la Regulamentul (UE) 2017/2400. În cazul mai multor motoare electrice sau IEPC, motorul electric prototip este cel cu cea mai mare putere nominală. |
Ref. | Parametru | Valori pe durata de viaţă | Valori instantanee | Date de acumulare activă (8) | Date (acumulate) statice |
1 | Combustibilul total consumat (pe durata de viaţă) (kilograme) (9) | Da | |||
1.1 | Combustibilul consumat în timpul perioadei de acumulare (kilograme) | Da | Da | ||
2 | Distanţa totală parcursă (pe durata de viaţă) (kilometri) | Da | |||
2.1 | Distanţa parcursă în timpul perioadei de acumulare (kilometri) | Da | Da | ||
3.0 | Debitul de combustibil al motorului (grame/secundă) | Da | |||
3.1 | Debitul de combustibil al vehiculului (grame/secundă) | Da | |||
3.2 | Viteza vehiculului (kilometri/oră) | Da (viteza reală) | Da (viteza medie) | ||
4 | Energia produsă de motor (10) (kilowaţi-oră) | Da | Da | Da | |
4.1 | Puterea instantanee la frânare a motorului (10) (kilowaţi) | Da | |||
5 | Masa totală a vehiculului (11) (kilograme) | Da (masa medie) |
Ref. | Parametru | Valori pe durata de viaţă | Valori instantanee (12) | Date de acumulare activă | Date (acumulate) statice |
1 | Combustibilul total consumat (pe durata de viaţă) (kilograme) | Da | |||
1.1 | Combustibilul consumat în timpul perioadei de acumulare (kilograme) | Da | Da | Da | |
2 | Distanţa totală parcursă (pe durata de viaţă) (kilometri) | Da | |||
2.2 | Distanţa parcursă în timpul perioadei de acumulare cu motorul pornit (kilometri) | Da | Da | Da | |
2.3 | Distanţa parcursă în timpul perioadei de acumulare cu motorul oprit (kilometri) | Da | Da | Da | |
3.0 | Debitul de combustibil al motorului (grame/secundă) | Da | |||
3.1 | Debitul de combustibil al vehiculului (grame/secundă) | Da | |||
3.2 | Viteza vehiculului (kilometri/oră) | Da | Da | ||
4 | Energia produsă de motor în timpul perioadei de acumulare (kilowaţi-oră) | Da | Da | Da | |
5 | Masa totală a vehiculului (13) (kilograme) | Da (masa medie) | |||
6 | Energia electrică totală în vehicul (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
6.1 | Energia electrică totală în vehicul în timpul încărcării în CA (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
6.2 | Energia electrică totală în vehicul în timpul încărcării în CC (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7 | Energia electrică totală în baterie (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.1 | Energia totală a bateriei furnizată pentru o utilizare externă (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.2 | Energia electrică totală în baterie în timpul încărcării în CA (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.3 | Energia electrică totală în baterie în timpul încărcării în CC (pe durata de viaţă) în kWh | Da | |||
7.4 | Energia totală a bateriei furnizată echipamentelor speciale de la bord | Da | |||
8 | Consumul de energie electrică al vehiculului (kilowaţi) | Da | |||
8.2 | Consumul de energie electrică al vehiculului în timpul perioadei de acumulare cu motorul pornit (kilowaţi-oră) | Da | Da | ||
8.3 | Consumul de energie electrică al vehiculului în timpul perioadei de acumulare cu motorul oprit (kilowaţi-oră) | Da | Da | ||
9.1 | Curentul bateriei (A) | Da | |||
9.2 | Tensiunea bateriei (V) | Da | |||
9.3 | Nivelul de încărcare al bateriei (%) | Da | |||
9.4 | Starea de sănătate a bateriei (%) | Da |
Ref. | Parametru | Valori pe durata de viaţă | Valori instantanee (14) | Date de acumulare activă (14) | Date (acumulate) statice |
2 | Distanţa totală parcursă (pe durata de viaţă) (kilometri) | Da | |||
2.1 | Distanţa parcursă în timpul perioadei de acumulare (kilometri) | Da | Da | ||
3.2 | Viteza vehiculului (kilometri/oră) | Da (viteza reală) | Da (viteza medie) | ||
5 | Masa totală a vehiculului (15) (kilograme) | Da (masa medie) | |||
6 | Energia electrică totală în vehicul (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
6.1 | Energia electrică totală în vehicul în timpul încărcării în CA (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
6.2 | Energia electrică totală în vehicul în timpul încărcării în CC (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7 | Energia electrică totală în baterie (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.1 | Energia totală a bateriei furnizată pentru o utilizare externă (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.2 | Energia electrică totală în baterie în timpul încărcării în CA (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.3 | Energia electrică totală în baterie în timpul încărcării în CC (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.4 | Energia totală a bateriei furnizată echipamentelor speciale de la bord | Da | |||
8 | Consumul de energie electrică al vehiculului (kilowaţi) | Da | |||
8.1 | Consumul de energie electrică al vehiculului în timpul perioadei de acumulare (kilowaţi-oră) | Da | Da | ||
9.1 | Curentul bateriei (A) | Da | |||
9.2 | Tensiunea bateriei (V) | Da | |||
9.3 | Nivelul de încărcare al bateriei (%) | Da | |||
9.4 | Starea de sănătate a bateriei (%) | Da |
Ref. | Parametru | Valori pe durata de viaţă | Valori instantanee (16) | Date de acumulare activă (16) | Date (acumulate) statice |
2 | Distanţa totală parcursă (pe durata de viaţă) (kilometri) | Da | |||
2.1 | Distanţa parcursă în timpul perioadei de acumulare (kilometri) | Da | Da | ||
3.2 | Viteza vehiculului (kilometri/oră) | Da (viteza reală) | Da (viteza medie) | ||
5 | Masa totală a vehiculului (17) (kilograme) | Da (masa medie) | |||
10 | Combustibilul total consumat de pila de combustie (pe durata de viaţă) (kilograme) | Da | |||
10.1 | Timpul activ total al pilei de combustie (pe durata de viaţă) (secunde) | Da | |||
10.2 | Energia totală generată de sistemul pilei de combustie (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
11 | Combustibilul consumat de pila de combustie în timpul perioadei de acumulare (kilograme) | Da | Da |
Ref. | Parametru | Valori pe durata de viaţă | Valori instantanee | Date de acumulare activă (18) | Date (acumulate) statice |
2 | Distanţa totală parcursă (pe durata de viaţă) (kilometri) | Da | |||
2.1 | Distanţa parcursă în timpul perioadei de acumulare (kilometri) | Da | Da | ||
3.2 | Viteza vehiculului (kilometri/oră) | Da (viteza reală) | Da (viteza medie) | ||
5 | Masa totală a vehiculului (19) (kilograme) | Da (masa medie) | |||
6 | Energia electrică totală în vehicul (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
6.1 | Energia electrică totală în vehicul în timpul încărcării în CA (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
6.2 | Energia electrică totală în vehicul în timpul încărcării în CC (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7 | Energia electrică totală în baterie (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.1 | Energia totală a bateriei furnizată pentru o utilizare externă (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.2 | Energia electrică totală în baterie în timpul încărcării în CA (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.3 | Energia electrică totală în baterie în timpul încărcării în CC (pe durata de viaţă) (kilowaţi-oră) | Da | |||
7.4 | Energia totală a bateriei furnizată echipamentelor speciale de la bord | Da | |||
8 | Consumul de energie electrică al vehiculului (kilowaţi) | Da | |||
8.1 | Consumul de energie electrică al vehiculului în timpul perioadei de acumulare (kilowaţi-oră) | Da | Da | ||
10 | Combustibilul total consumat de pila de combustie (pe durata de viaţă) (kilograme) | Da | |||
10.1 | Timpul activ total al pilei de combustie (pe durata de viaţă) (secunde) | Da | |||
10.2 | Energia totală generată de sistemul pilei de combustie (pe durata de viaţă) (kWh) | Da | |||
11 | Combustibilul consumat de pila de combustie în timpul perioadei de acumulare (kilograme) | Da | Da |
Rulare la ralanti (viteză foarte mică), I, fără acţionare PTO | I < 1,6 km/h |
Rulare la ralanti (viteză foarte mică), I (PTO), cu acţionare PTO | I (PTO) < 1,6 km/h |
Rulare în mediu urban, | U 1,6 < = U < 60 km/h |
Rulare cu viteză mai mare, | H H > = 60 km/h |
3.7.1. | Dispozitivul OBFCM asigură accesul standardizat şi nerestricţionat la informaţiile specificate la punctul 3.3 şi trebuie să fie conform fie cu standardele menţionate la punctul 4.7.3 din anexa 9B la Regulamentul ONU nr. 49, fie cu SAE J1979, SAE J1979-2 sau SAE J1979-3. |
3.7.2. | Prin derogare de la condiţiile de resetare specificate în standardele menţionate la punctul 3.7.1, după punerea în funcţiune a vehiculului, valorile contoarelor pentru durata de viaţă se păstrează, cu excepţia cazurilor menţionate la punctele 3.7.3 şi 3.7.4. |
3.7.3. | Valorile contoarelor pentru durata de viaţă trebuie păstrate, inclusiv în cazul în care bateria este deconectată de la vehicul. Acestea pot fi şterse numai în circumstanţele excepţionale definite la punctul 3.7.4. |
3.7.4. | Contoarele pentru durata de viaţă trebuie stocate în memoria non-volatilă cu acces aleatoriu (NVRAM) şi nu pot fi şterse prin nicio comandă a instrumentului de scanare sau prin deconectarea energiei electrice la calculatorul de bord sau atunci când modulul de control care conţine contoarele este reprogramat. Contoarele pentru durata de viaţă pot fi şterse numai odată cu reprogramarea numărului de identificare al vehiculului (VIN) sau a numărului de serie al motorului (ESN). Numai în aceste cazuri, fiecare număr al dispozitivului OBFCM poate fi resetat simultan pentru a se asigura că valorile rămân pe deplin sincronizate. |
4.1. | Referitor la informaţiile specificate în secţiunea 3, producătorul se asigură că dispozitivul OBFCM furnizează cele mai exacte valori care pot fi obţinute de sistemul de măsurare şi calculare al unităţii de comandă a motorului. |
4.2. | Prin excepţie de la punctul 4.1, performanţa OBEM determinată prin încercările de monitorizare în conformitate cu tabelul 1 trebuie să îndeplinească condiţiile specificate în tabelul 7. Acurateţea consumului de combustibil determinată de dispozitivul OBFCM trebuie să se situeze între limita inferioară şi cea superioară a acurateţei. Tabelul 7 Cerinţe privind acurateţea consumului pentru OBEM
|
4.3. | Acurateţea consumului de combustibil pe durata de viaţă determinată de dispozitivul OBFCM se calculează cu trei zecimale, utilizând următoarea formulă: |

AccuracyTEST,FC | este acurateţea determinată prin luarea în considerare a diferenţei dintre consumul de combustibil determinat pe durata încercării şi consumul de combustibil determinat de dispozitivul OBFCM în timpul aceleiaşi încercări în acelaşi interval de timp. Pentru încercarea WHTC, aceasta este AccuracyWHTC, pentru încercarea FCMC, aceasta este AccuracyFCMC, pentru încercarea VTP aceasta este AccuracyVTP,FC, iar pentru încercarea PEMS, aceasta este AccuracyPEMS,FC. |
Fuel_ConsumedTEST (kilograme) | este consumul de combustibil determinat în conformitate cu punctul 5.2, utilizând datele de măsurare partajate în conformitate cu punctul 5.1. Pentru încercarea WHTC, aceasta este Fuel_ConsumedWHTC, pentru încercarea WHSC, aceasta este Fuel_ConsumedWHSC, pentru încercarea FCMC, aceasta este Fuel_ConsumedFCMC, pentru încercarea VTP aceasta este Fuel_ConsumedVTP, iar pentru încercarea PEMS, aceasta este Fuel_ConsumedPEMS. |
Fuel_ConsumedWHTC (kilograme) | este consumul de combustibil determinat prin încercarea WHTC efectuată în conformitate cu punctul 4.3.3 din anexa V la Regulamentul (UE) 2017/2400 şi calculat în conformitate cu punctul 5.2.1 din prezenta anexă. |
Fuel_ConsumedWHSC (kilograme) | este consumul de combustibil determinat prin încercarea WHSC efectuată în conformitate cu punctul 4.3.4 din anexa V la Regulamentul (UE) 2017/2400 şi calculat în conformitate cu punctul 5.2.1 din prezenta anexă. |
Fuel_ConsumedFCMC (kilograme) | este consumul de combustibil determinat prin încercarea FCMC efectuată în conformitate cu punctul 4.3.5 din anexa V la Regulamentul (UE) 2017/2400 şi calculat în conformitate cu punctul 5.2.1 din prezenta anexă. |
Fuel_ConsumedVTP (kilograme) | este consumul de combustibil măsurat prin procedura încercării de verificare, în conformitate cu punctul 6.1.5.5 din anexa Xa la Regulamentul (UE) 2017/2400 şi raportat în raportul de încercare în conformitate cu punctul 8.13.15.11 din anexa respectivă. |
Fuel_ConsumedPEMS (kilograme) | este consumul de combustibil în cursul procedurii de încercare pentru încercarea emisiilor vehiculelor cu sisteme portabile de măsurare a emisiilor în conformitate cu apendicele 1 la anexa II la Regulamentul (UE) nr. 582/2011 sau cu apendicele 1 la anexa VI la Regulamentul (UE) nr. 582/2011, astfel cum este calculat în conformitate cu punctul 5.2.2 din prezenta anexă. În cazul în care consumul de combustibil este măsurat în conformitate cu punctul 5.1.3 subpunctul 2, combustibilul total consumat se calculează în conformitate cu punctul 5.2.1 din prezenta anexă. |
Fuel_ConsumedOBEM (kilograme) | este consumul de combustibil determinat pentru aceeaşi încercare utilizând diferenţele parametrului "Combustibilul total consumat (pe durata de viaţă) (kilograme)", furnizat de dispozitivul OBFCM pe parcursul aceleiaşi perioade ca Fuel_ConsumedTEST şi colectat în conformitate cu punctul 5.1. |
4.4. | Acurateţea distanţei totale parcurse (pe durata de viaţă) (km) determinată de dispozitivul OBFCM se calculează cu trei zecimale, utilizând următoarea formulă: |

AccuracyTEST,Distance | este acurateţea determinată prin luarea în considerare a diferenţei dintre distanţa determinată într-o încercare şi distanţa determinată de dispozitivul OBFCM în timpul aceleiaşi încercări în acelaşi interval de timp. Pentru încercarea VTP aceasta este AccuracyVTP,Distance, iar pentru încercarea PEMS, aceasta este AccuracyPEMS,Distance. |
Total_DistanceTEST (kilometri) | este distanţa totală determinată în încercarea efectuată pentru verificarea acurateţei dispozitivului OBFCM. Pentru încercarea VTP aceasta este Total_DistanceVTP, iar pentru încercarea PEMS, aceasta este Total_DistancePEMS. |
Total_DistanceVTP (kilometri) | este distanţa totală determinată luând în considerare diferenţele dintre valorile indicate de odometru între sfârşitul încercării şi începutul încercării din cadrul procedurii încercării de verificare, astfel cum sunt raportate în procedura de raportare a încercărilor în conformitate cu punctele 8.1.7 şi 8.13.15.10 din anexa Xa la Regulamentul (UE) 2017/2400 şi partajate în conformitate cu punctul 5.1.2 din prezenta anexă. |
Total_DistancePEMS (kilometri) | este distanţa totală determinată luând în considerare diferenţele dintre valorile indicate de odometru între sfârşitul încercării şi începutul încercării în cadrul procedurii de încercare pentru încercarea privind emisiile vehiculului cu sisteme portabile de măsurare a emisiilor în conformitate cu apendicele 1 la anexa II la Regulamentul (UE) nr. 582/2011 sau cu apendicele 1 la anexa VI la regulamentul respectiv, astfel cum sunt raportate în conformitate cu punctele 10.1.7.1 şi 10.1.7.1a din anexa II la regulamentul respectiv şi partajate în conformitate cu punctul 5.1.3 din prezenta anexă. |
Total_DistanceOBEM (kilometri) | este distanţa totală determinată pentru aceeaşi încercare utilizând diferenţele dintre valorile înregistrate ale parametrului "Distanţa totală parcursă (pe durata de viaţă)", furnizată de dispozitivul OBFCM pe parcursul aceleiaşi perioade ca Total_DistanceTEST şi colectată în conformitate cu punctele 5.1.2 şi 5.1.3. |






Sistemul de propulsie (22) | Set de grupe de vehicule | |||||||||||
#1 (grupele 4, 5, 9 şi 10) | #2 (grupele 1, 1s, 2 şi 3) | #3 (grupele 11, 12 şi 16) | Autocare şi autobuze interurbane | |||||||||
Tolrel [-] | Tolabs [kg] | f | Tolrel [-] | Tolabs [kg] | f | Tolrel [-] | Tolabs [kg] | f | Tolrel [-] | Tolabs [kg] | f | |
ICE motorină CI | 10 % | 1 500 | 1 | 10 % | 1 500 | 0 | 10 % | 2 500 | 0 | 10 % | 1 500 | 0 |
ICE NG PI şi ICE NG CI (dublă alimentare) | 10 % | 2 500 | 0 | 10 % | 1 500 | 0 | 10 % | 2 500 | 0 | 10 % | 2 500 | 0 |
PEV | 10 % | 1 500 | 1 | 10 % | 1 500 | 0 | 10 % | 2 500 | 0 | 10 % | 1 500 | 0 |
Ref OBFCM | Parametru | Parametru raportat în fişa de informaţii a motorului, astfel cum se specifică în apendicele 2 la anexa V la Regulamentul (UE) 2017/2400, după caz |
- | Tipul de motor ca unitate tehnică separată/motorul ca unitate tehnică separată/vehiculul cu motor omologat în ceea ce priveşte emisiile/vehiculul în ceea ce priveşte emisiile | 0.2 |
- | Vehicule grele alimentate cu motorină/benzină/GPL/GN/etanol (ED95)/etanol (E85)/hidrogen (T)/hidrogen (TD)/hidrogen (U)/hidrogen (UD)/Diesel B100 | 3.2.2.2 |
1 | Combustibilul total consumat (pe durata de viaţă) (kilograme) la începutul şi la sfârşitul măsurării consumului de combustibil | - |
3.0 | Debitul de combustibil al motorului (grame/secundă) | - |
3.1 | Debitul de combustibil al vehiculului (grame/secundă) | - |
Ref OBFCM | Parametru | Parametru raportat în anexa Xa la Regulamentul (UE) 2017/2400 |
- | Tipul de motor ca unitate tehnică separată/motorul ca unitate tehnică separată/vehiculul cu motor omologat în ceea ce priveşte emisiile/vehiculul în ceea ce priveşte emisiile | 8.1.4 |
- | Tipul de combustibil de referinţă al motorului (motorină/GPL/GNC...) | 8.3.5 |
1 | Combustibilul total consumat (pe durata de viaţă) (kilograme) la începutul măsurării consumului de combustibil | 8.13.15.3 |
1 | Combustibilul total consumat (pe durata de viaţă) (kilograme) la sfârşitul măsurării consumului de combustibil | 8.13.15.4 |
2 | Distanţa totală parcursă (pe durata de viaţă) (kilometri) la începutul încercării pentru măsurarea consumului de combustibil | 8.13.15.1 |
2 | Distanţa totală parcursă (pe durata de viaţă) (kilometri) la sfârşitul încercării pentru măsurarea consumului de combustibil | 8.13.15.2 |
3.0 | Debitul de combustibil al motorului (grame/secundă) | 8.13.15.7 |
5 | Masa totală medie a vehiculului (kilograme) | 8.13.15.9 |
- | Masa reală a vehiculului pentru VTP (kilograme) | 8.12.1 |
- | Masa reală a vehiculului pentru VTP cu sarcină utilă (kilograme) | 8.12.2 |
- | Citirea odometrului la începerea încercării pentru măsurarea consumului de combustibil (kilometri) | 8.1.7 |
- | Citirea odometrului la sfârşitul încercării pentru măsurarea consumului de combustibil (kilometri) | 8.13.15.10 |
- | Valoarea totală a consumului masic de combustibil măsurată în cadrul încercării de verificare (kilograme) | 8.13.15.11 |
- | Durata măsurării consumului de combustibil (minute) | 8.12.5 |
Ref OBFCM | Parametru | Parametru raportat în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 582/2011 |
- | Familia de motoare | 10.1.1.5 |
- | Membrii familiei de motoare | 10.1.1.7 |
- | Tipul de motor: benzină, etanol (E85), motorină/GN/GPL/etanol (ED95), B100 (se taie menţiunea inutilă) | 10.1.1.11 |
- | Numărul omologării de tip | 10.1.5.3 |
- | Tipul de vehicul (de exemplu, M3, N3) şi destinaţia (de exemplu, camion rigid sau articulat, autobuz urban) | 10.1.6.2 |
- | Anul şi luna de fabricaţie a vehiculului | 10.1.6.7 |
- | Tipul transmisiei (de exemplu, manuală, automată, de alt tip) | 10.1.6.8 |
1 | Combustibilul total consumat (pe durata de viaţă) (kilograme) la începutul măsurării consumului de combustibil | 10.1.10a.1 |
1 | Combustibilul total consumat (pe durata de viaţă) (kilograme) la sfârşitul măsurării consumului de combustibil | 10.1.10a.2 |
2 | Distanţa totală parcursă (pe durata de viaţă) (kilometri) la începutul încercării pentru măsurarea consumului de combustibil | 10.1.10a.3 |
2 | Distanţa totală parcursă (pe durata de viaţă) (kilometri) la sfârşitul încercării pentru măsurarea consumului de combustibil | 10.1.10a.4 |
3.0 | Debitul de combustibil al motorului (grame/secundă) | 10.1.10a.5 |
3.1 | Debitul de combustibil al vehiculului (grame/secundă) | 10.1.10a.6 |
5 | Masa totală medie a vehiculului (kilograme) | 10.1.10a.7 |
- | Masa reală a vehiculului pentru încercarea PEMS cu sarcină utilă (kilograme) | 10.1.7.8 |
- | Citirea odometrului la începutul încercării (kilometri) | 10.1.7.1 |
- | Citirea odometrului la sfârşitul încercării pentru măsurarea consumului de combustibil (kilometri) | 10.1.7.1a |
- | Emisii de THC (g) | 10.1.10.8 |
- | Emisii de CO (g) | 10.1.10.9 |
- | Emisii de CO2 (g) | 10.1.10.11 |
- | Emisii de CH4 (g), doar pentru motoarele cu aprindere prin scânteie | 10.1.10.12 |
- | Durata (s) | 10.1.7.2 |

| este masa totală de combustibil consumată de motor într-un interval de timp de la t0 la t1 în kilograme |
t0 | este momentul de la începutul intervalului de timp |
t1 | este momentul de la sfârşitul intervalului de timp |
n | este numărul de valori înregistrate în intervalul de timp de la t0 la t1 |
mffuel,k [0...n] | sunt valorile înregistrate ale debitului masic în intervalul de timp de la t0 la t1 în ordine cronologică, unde k ia valori de la 0 în t0 la n în t1 |
h | este lăţimea intervalului dintre două valori înregistrate adiacente definită astfel: |

5.2.2.1. | Consumul de combustibil determinat de PEMS este evaluat în conformitate cu cerinţa de acurateţe de la punctul 4, unde consumul de combustibil este măsurat în timpul încercării PEMS şi partajat cu AAO în conformitate cu punctul 5.1.3, iar consumul de combustibil se calculează utilizând proprietăţile combustibililor de referinţă adecvaţi, astfel cum se specifică în anexa IX la Regulamentul (UE) nr. 582/2011, indiferent de combustibilul utilizat efectiv. |
5.2.2.2. | Pentru toate ecuaţiile de la punctele 5.2.2.3-5.2.2.10, se utilizează datele integrate de la punctele 10.1.10.8-10.1.10.12 din tabelul 11 de la începutul până la sfârşitul încercării, unde: FC este consumul de combustibil al unui anumit combustibil, în g/încercare; HC reprezintă emisiile de hidrocarburi, în g/încercare; CO reprezintă emisiile de monoxid de carbon; g/încercare; CO2 reprezintă emisiile de dioxid de carbon; g/încercare. |
5.2.2.3. | Pentru vehiculele cu motor cu aprindere prin scânteie alimentat cu benzină (E10) FC = 1,20 × [(0,831 × HC) + (0,429 × CO) + (0,273 × CO2)] |
5.2.2.4. | Pentru vehiculele cu motor cu aprindere prin scânteie alimentat cu GPL FC = 1,212 × [(0,825 × HC) + (0,429 × CO) + (0,273 × CO2)] În cazul în care compoziţia combustibilului utilizat la încercare este diferită de compoziţia care a fost luată în considerare pentru calculul consumului normalizat, la solicitarea producătorului se poate aplica un factor de corecţie (cf), după cum urmează: FC_norm = 1,212 × cf × [(0,825 × HC) + (0,429 × CO) + (0,273 × CO2)] Factorul de corecţie cf care poate fi aplicat se determină astfel: cf = 0,825 + 0,0693 nactual unde: nactual este raportul H/C actual al combustibilului utilizat. |
5.2.2.5. | Pentru vehiculele cu motor cu aprindere prin scânteie alimentat cu GN/biogaz FC = 1,336 × [(0,749 × HC) + (0,429 ×CO) + (0,273 × CO2)] |
5.2.2.6. | Pentru vehiculele cu motor cu aprindere prin scânteie alimentat cu etanol (E85) FC = 1,742 × [(0,574 × HC) + (0,429 × CO) + (0,273 × CO2)] |
5.2.2.7. | Pentru vehiculele cu aprindere prin comprimare alimentate cu motorină FC = 1,165 × [(0,859 × HC) + (0,429 × CO) + (0,273 × CO2)] |
5.2.2.8. | Pentru vehiculele cu motor cu aprindere prin comprimare alimentate cu etanol (ED95) FC = 1,86 × [(0,538 × HC) + (0,429 × CO) + (0,273 × CO2)] |
5.2.2.9. | Pentru vehiculele cu motor cu aprindere prin comprimare alimentat cu biomotorină (B100) FC = 1,331 × [(0,770 × HC) + (0,429 × CO) + (0,273 × CO2)] |
5.2.2.10. | În cazul în care există o depăşire a cerinţelor privind acurateţea pentru un vehicul B100 utilizând formula de la punctul 5.2.2.9 din prezenta anexă, dacă combustibilul de încercare utilizat este FAME B100, producătorul poate solicita recalcularea conversiei pe baza unei analize a eşantionului de combustibil prelevat în conformitate cu punctul 4.4.2.2 din anexa II la Regulamentul (UE) nr. 582/2011. În acest caz, producătorul determină conţinutul de FAME şi îl comunică către AAO împreună cu documentele justificative. AAO calculează consumul de combustibil utilizând următoarea formulă: FC = 1,331 × cf x [(0,770 × HC) + (0,429 × CO) + (0,273 × CO2)] În scopul acestei corecţii, factorul de corecţie cf se determină după cum urmează:
unde:
|
5.3.1. | AAO efectuează o încercare statistică de verificare în conformitate cu anexa II dacă oricare dintre cerinţele privind acurateţea din oricare dintre încercările prevăzute în tabelul 7 este depăşită. |
5.3.2. | AAO efectuează o încercare statistică de verificare în conformitate cu anexa III dacă oricare dintre cerinţele privind acurateţea din oricare dintre încercările prevăzute în tabelul 8 este depăşită. |
5.3.3. | Prin excepţie de la punctul 5.3.1, pentru acele grupe de vehicule pentru care se aplică numai o supraveghere a acurateţei pentru consumul de combustibil sau distanţa totală ("SE"), prevăzută în tabelul 1, se determină acurateţea, iar o depăşire a acurateţei nu trebuie să conducă la o încercare statistică de verificare, astfel cum se prevede în anexa II. O depăşire a acurateţei se comunică producătorului şi Comisiei. |
5.3.4. | Prin excepţie de la punctul 5.3.2, pentru acele grupe de vehicule pentru care se aplică numai o supraveghere a acurateţei pentru masa totală a vehiculului ("SM"), prevăzută în tabelul 1, se determină acurateţea, iar o depăşire a acurateţei nu trebuie să conducă la o încercare statistică de verificare, astfel cum se prevede în anexa III. O depăşire a acurateţei se comunică producătorului şi Comisiei. |
Motor prototip sau tip de motor | Membrii familiei OBFCM | ||||||
A | B | C | D | E | |||
(Producătorul):..... | |||||||
(Adresa producătorului):..... | |||||||
Certifică faptul că Tipul (tipurile) de motor, familia (familiile) de motoare şi/sau tipul (tipurile) de vehicule enumerate mai jos respectă cerinţele de la articolul 3 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2161 în ceea ce priveşte dispozitivele de monitorizare a consumului de combustibil şi/sau de energie electrică. | |||||||
0 | CONSIDERAŢII GENERALE | ||||||
0.1 | Marca (denumirea comercială a producătorului): | ||||||
0.2 | Tipul (tipurile) de motor/familia (familiile) de motoare, tipul (tipurile) de vehicul(e) | ||||||
0.2.0.3 | Tipul de motor ca unitate tehnică separată/familia de motoare ca unitate tehnică separată/vehiculul cu motor omologat În ceea ce priveşte emisiile/vehiculul În ceea ce priveşte emisiile | ||||||
0.2.0.3.1 | Numărul omologării de tip a motorului (a se completa după omologare), dacă este cazul | ||||||
0.2.0.3.2 | Omologarea de tip a motorului (ONU/UE/IVA), dacă este cazul | ||||||
3.2.13.1 | Motor dotat cu un dispozitiv de monitorizare la bord a consumului de combustibil şi/sau de energie: da/nu Dacă răspunsul este negativ, prezentaţi motivul pentru care motorul nu este dotat cu un dispozitiv de monitorizare la bord a consumului de combustibil şi/sau de energie | ||||||
3.2.13.2 | Descrierea principiului de funcţionare al dispozitivului de monitorizare la bord a consumului de combustibil şi/sau de energie | ||||||
3.2.13.3 | Conformitatea declarată cu nivelul cerinţei referitoare la dispozitivul OBFCM: Euro VI E+/Euro 7 | ||||||
3.2.13.4 | Sistem de monitorizare la bord a masei: da/nu Dacă răspunsul este negativ, prezentaţi descrierea cerinţelor pentru a asigura comunicarea semnalului masei totale a vehiculului către dispozitivul OBFCM | ||||||
3.2.13.5 | Descrierea principiului de funcţionare al sistemului de monitorizare la bord a masei | ||||||
Întocmită la [Locul] | |||||||
La [Data] | |||||||
[Numele şi semnătura reprezentantului producătorului] | |||||||
(Producătorul):..... | ||
(Adresa producătorului):..... | ||
Certifică faptul că Tipul (tipurile) de motor, familia (familiile) de motoare şi/sau tipul (tipurile) de vehicule enumerate mai jos respectă cerinţele de la articolul 3 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2025/2161 în ceea ce priveşte dispozitivele de monitorizare a consumului de combustibil şi/sau de energie electrică şi a sarcinii/masei. | ||
0 | CONSIDERAŢII GENERALE | |
0.1 | Marca (denumirea comercială a producătorului): | |
0.2 | Tipul (tipurile) de motor/familia (familiile) de motoare, tipul (tipurile) de vehicul(e) | |
0.2.0.3 | Tipul de motor ca unitate tehnică separată/familia de motoare ca unitate tehnică separată/vehiculul cu motor omologat În ceea ce priveşte emisiile/vehiculul În ceea ce priveşte emisiile | |
3.2.13.6 | Sistem de monitorizare la bord a masei: da/nu Dacă răspunsul este negativ, prezentaţi motivul pentru care motorul nu este dotat cu un dispozitiv de monitorizare la bord a masei | |
3.2.13.5 | Descrierea principiului de funcţionare al sistemului de monitorizare la bord a masei | |
3.2.13.6 | Declaraţie conform căreia cerinţele pentru a asigura comunicarea semnalului masei totale a vehiculului către dispozitivul OBFCM (astfel cum se menţionează În declaraţia de conformitate prevăzută la punctul 6.1) au fost Îndeplinite | |
Întocmită la [Locul] | ||
La [Data] | ||
[Numele şi semnătura reprezentantului producătorului] | ||
(1) Procedurile specifice de încercare pentru vehiculele cu hidrogen şi pur electrice vor fi definite într-o etapă următoare. (2) "F" indică cerinţele complete specificate la punctul 3.3. (3) "T" indică cerinţele tranzitorii specificate la punctul 3.3.2. (4) "SE" indică supravegherea acurateţei pentru OBEM, specificată la punctul 5.3. (5) "E" indică cerinţele privind acurateţea aplicabile OBEM, specificate la punctul 4.2. (6) "SM" indică supravegherea acurateţei pentru OBMM, specificată la punctul 5.3. (7) "M" indică faptul că se aplică cerinţele privind acurateţea pentru OBMM, specificate la punctul 4.5. (1) Încercarea privind ciclul de conducere în regim tranzitoriu armonizat la nivel mondial ("WHTC"), efectuat în conformitate cu punctul 4.3.3 din anexa V la Regulamentul (UE) 2017/2400. (2) Încercarea privind ciclul în regim staţionar armonizat la nivel mondial ("WHSC"), efectuat în conformitate cu punctul 4.3.4 din anexa V la Regulamentul (UE) 2017/2400. (3) Încercarea privind ciclul de cartografiere a consumului de combustibil ("FCMC"), efectuat în conformitate cu punctul 4.3.5 din anexa V la Regulamentul (UE) 2017/2400. (4) Procedura de încercare privind procedura sistemelor portabile de măsurare a emisiilor ("PEMS"), efectuată în conformitate cu anexa 8 la Regulamentul ONU nr. 49 sau cu apendicele 1 la anexa II la Regulamentul (UE) nr. 582/2011. (5) Procedura de încercare de verificare ("VTP"), efectuată în conformitate cu anexa Xa la Regulamentul (UE) 2017/2400. (6) De stabilit. (7) Nivelul "Euro VI E+" în scopul documentului de declaraţie de la punctul 6. (8) Nivelul "Euro 7" în scopul documentului de declaraţie de la punctul 6. (1) Dispoziţiile privind monitorizarea la bord a masei se aplică numai vehiculelor cu transmisie manuală automată (AMT), astfel cum sunt definite la punctul 2 subpunctul 19 din anexa VI la Regulamentul (UE) 2017/2400. (8) Parametrii înregistraţi în datele de acumulare activă trebuie actualizaţi cel puţin o dată pe secundă şi pe baza semnalelor prelevate cu o frecvenţă de cel puţin 1 Hertz. Viteza medie a vehiculului se bazează pe distanţa parcursă în timpul intervalului. (9) Pentru vehiculele cu dublă alimentare, consumul total de combustibil acumulat pe durata de viaţă este suma fiecărui combustibil. Matricea masei trebuie să facă diferenţa între cei doi combustibili şi să aibă o matrice separată pentru fiecare combustibil. (10) Puterea instantanee la frânare a motorului se calculează pe baza cuplului şi turaţiei motorului, determinate în conformitate cu Regulamentul (UE) nr. 582/2011, şi se acumulează (la 1 Hz) pentru a obţine energia produsă de motor ca matrice. (11) Semnalul trebuie furnizat în conformitate cu punctul 3.2.2. (12) Parametrii înregistraţi în datele de acumulare activă trebuie actualizaţi cel puţin o dată pe secundă şi pe baza semnalelor prelevate cu o frecvenţă de cel puţin 1 Hertz. Viteza medie a vehiculului se bazează pe distanţa parcursă în timpul intervalului. (13) Semnalul trebuie furnizat în conformitate cu punctul 3.2.2. (14) Parametrii înregistraţi în datele de acumulare activă trebuie actualizaţi cel puţin o dată pe secundă şi pe baza semnalelor prelevate cu o frecvenţă de cel puţin 1 Hertz. Viteza medie a vehiculului se bazează pe distanţa parcursă în timpul intervalului. (15) Semnalul trebuie furnizat în conformitate cu punctul 3.2.2. (16) Parametrii înregistraţi în datele de acumulare activă trebuie actualizaţi cel puţin o dată pe secundă şi pe baza semnalelor prelevate cu o frecvenţă de cel puţin 1 Hertz. Viteza medie a vehiculului se bazează pe distanţa parcursă în timpul intervalului. (17) Semnalul trebuie furnizat în conformitate cu punctul 3.2.2. (18) Parametrii înregistraţi în datele de acumulare activă trebuie actualizaţi cel puţin o dată pe secundă şi pe baza semnalelor prelevate cu o frecvenţă de cel puţin 1 Hertz. Viteza medie a vehiculului se bazează pe distanţa parcursă în timpul intervalului. (19) Semnalul trebuie furnizat în conformitate cu punctul 3.2.2. (20) "Acurateţe înseamnă, în acest context, abaterea determinată de dispozitivul OBFCM în comparaţie cu o referinţă măsurată în timpul unei încercări, calculată pentru consumul de combustibil în conformitate cu punctul 4.3 şi pentru distanţa totală parcursă în conformitate cu punctul 4.4. (21) Pentru vehiculele cu dublă alimentare, cerinţele privind acurateţea se determină pe baza unei evaluări a datelor de monitorizare. (22) Sistemele cu ICE includ configuraţiile HEV. |
1.1. | Prezenta anexă stabileşte procedura de încercare statistică pentru verificarea exactităţii consumului total de combustibil şi a distanţei totale determinate de dispozitivul OBFCM. |




Numărul de vehicule supuse încercării | tP | tF |
3 | 1,5889 | Valoarea cea mai mare dintre 1,1060 şi (0,02/s) (2) |
4 | 0,9279 | 0,5068 |
5 | 0,6117 | 0,2836 |
6 | 0,3758 | 0,1528 |
7 | 0,1734 | 0,0646 |
8 | 0,0000 | 0,0000 |
(2) Unde s este deviaţia standard determinată în conformitate cu punctul 3.2. În cazul în care deviaţia standard s este egală cu zero, valoarea utilizată pentru tF va fi 1,1060. | ||
1.1. | Prezenta anexă stabileşte procedura de încercare statistică pentru verificarea acurateţei sistemului de monitorizare la bord a masei. Masa totală a vehiculului determinată de sistemul OBMM se compară cu masa, exprimată în kg, măsurată de o punte de cântărire în timpul încercării de verificare prevăzute în prezenta anexă. |
Sistemul de măsurare | Acurateţea |
Puntea de cântărire | 50 kg sau 0,5 % din calibrarea maximă, reţinându-se valoarea cea mai mică |
Nr. | Parametru | Min. | Max. |
1 | Durata (minute) | 40 | 120 |
6 | Temperatura ambiantă medie | 5 °C | 30 °C |
7 | Starea drumului - asfalt uscat | 100 % | - |
8 | Condiţii de drum cu zăpadă sau gheaţă | - | 0 % |
9 | Altitudinea drumului faţă de nivelul mării (m) | - | 800 |
10 | Durata mersului continuu la ralanti în staţionare (minute) | - | 3 |
11 | Dinamica Faza de accelerare continuă > 0,5 m/s2(sau la capacitate de încărcare maximă a vehiculului) cu o durată de cel puţin 10 s (3) | 5 | - |
12 | Condiţii de relief accidentat Traseul trebuie să includă o secţiune continuă cu o creştere de altitudine cumulată pozitivă mai mare de 750 de metri. | 30 km | - |
(3) În timpul accelerărilor sunt permise întreruperi de tracţiune pentru schimbarea treptelor de viteză. Totuşi, timpul de întrerupere a tracţiunii nu se ia în considerare la calcularea duratei fazei de accelerare. | |||
Nr. | Parametru | Min. | Max. |
2 | Proporţia conducerii în condiţii urbane pe bază de distanţă | 2 % | 8 % |
3 | Proporţia conducerii în condiţii rurale pe bază de distanţă | 7 % | 13 % |
4 | Proporţia conducerii pe autostradă pe bază de distanţă | 79 % | - |
5 | Proporţia timpului de rulare la ralanti în staţionare | - | 5 % |
Nr. | Parametru | Min. | Max. |
2 | Proporţia conducerii în condiţii urbane pe bază de distanţă | 10 % | 50 % |
3 | Proporţia conducerii în condiţii rurale pe bază de distanţă | 15 % | 25 % |
4 | Proporţia conducerii pe autostradă pe bază de distanţă | 25 % | - |
5 | Proporţia timpului de rulare la ralanti în staţionare | - | 10 % |
Nr. | Parametru | Min. | Max. |
2 | Proporţia conducerii în condiţii urbane pe bază de distanţă | 12 % | 40 % |
3 | Proporţia conducerii în condiţii rurale pe bază de distanţă | 10 % | 30 % |
4 | Proporţia conducerii pe autostradă pe bază de distanţă | 30 % | - |
5 | Proporţia timpului de rulare la ralanti în staţionare | - | 10 % |

TMref | este masa de referinţă pentru verificarea acurateţei sistemului OBMM, determinată prin cântărirea vehiculului pe puntea de cântărire, astfel cum se prevede la punctul 2.5.2. |
TM meas | este masa totală medie a vehiculului determinată de sistemul OBMM. Această valoare este considerată ca medie pe parcursul cursei. |




xDi | este valoarea OBMMDEV calculată pentru vehiculul de încercare individual i în conformitate cu punctul 2.9 din prezenta anexă. |
xRDi | este valoarea OBMMRD calculată pentru vehiculul de încercare individual i în conformitate cu punctul 2.9 din prezenta anexă. |
Încercări | coef P,RD | coef F,RD | coef P,DEV | coef F,DEV |
3 | 0,67 | 2,33 | 0,61 | 1,81 |
4 | 0,50 | 1,67 | 0,50 | 1,47 |
5 | 0,33 | 1,00 | 0,33 | 1,10 |
6 | 0,17 | 0,67 | 0,17 | 0,92 |
7 | 0,10 | 0,33 | 0,10 | 0,53 |
8 | 0 | 0 | 0 | 0 |
