Capitolul iii - Verificarea tranzacţiilor - Regulamentul 2116/02-dec-2021 privind finanţarea, gestionarea şi monitorizarea politicii agricole comune şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1306/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial 435L
În vigoare Versiune de la: 25 Mai 2024
CAPITOLUL III:Verificarea tranzacţiilor
Art. 76: Domeniu de aplicare şi definiţii
(1)Prezentul capitol stabileşte norme specifice privind verificarea documentelor comerciale ale entităţilor care primesc sau efectuează plăţi legate direct sau indirect de sistemul de finanţare din FEGA sau ale reprezentanţilor acestor entităţi (denumite în continuare "întreprinderi"), pentru a se stabili dacă tranzacţiile care fac parte din sistemul de finanţare din FEGA au fost într-adevăr efectuate şi dacă au fost efectuate corect.
(2)Prezentul capitol nu se aplică intervenţiilor vizate de sistemul integrat menţionat în capitolul II din prezentul titlu şi în titlul III capitolul III din Regulamentul (UE) 2021/2115.
Comisia este împuternicită să adopte, în conformitate cu articolul 102, acte delegate în vederea completării prezentului regulament cu o listă a intervenţiilor care, din cauza modului în care au fost concepute şi a cerinţelor de control, nu sunt adecvate pentru controale ex post suplimentare sub forma verificării documentelor comerciale şi, prin urmare, nu fac obiectul acestei verificări în temeiul prezentului capitol.
(3)În sensul prezentului capitol, se aplică următoarele definiţii:
a)"documente comerciale" înseamnă totalitatea registrelor contabile, registrelor, dovezilor şi documentelor justificative, contabilitatea, registrele de producţie şi de calitate, corespondenţa referitoare la activitatea economică a întreprinderii, precum şi datele comerciale, sub orice formă, inclusiv cele stocate în format electronic, cu condiţia ca documentele respective sau date să fie legate direct sau indirect de tranzacţiile menţionate la alineatul (1);
b)"terţ" înseamnă orice persoană fizică sau juridică care are legătură directă sau indirectă cu tranzacţiile efectuate în cadrul sistemului de finanţare din FEGA.
Art. 77: Verificarea efectuată de statele membre
(1)Statele membre verifică în mod sistematic documentele comerciale ale întreprinderilor, ţinând cont de caracterul tranzacţiilor supuse verificării. Statele membre se asigură că selectarea întreprinderilor în scopul verificării permite garantarea în cel mai înalt grad a eficacităţii măsurilor de prevenire şi detectare a neregulilor. Selecţia ţine cont, între altele, de importanţa financiară a întreprinderilor în cadrul sistemului respectiv şi de alţi factori de risc.
(2)În cazurile corespunzătoare, verificarea prevăzută la alineatul (1) de la prezentul articol este extinsă la persoanele fizice şi juridice cu care sunt asociate întreprinderile, precum şi la alte persoane fizice sau juridice relevante pentru îndeplinirea obiectivelor prevăzute la articolul 78.
(3)Organismul sau organismele responsabile cu aplicarea prezentului capitol sunt organizate în aşa fel încât să fie independente de departamentele sau ramurile departamentelor responsabile cu plăţile şi cu controalele desfăşurate înaintea efectuării plăţilor.
(4)Întreprinderile în cazul cărora suma încasărilor sau a plăţilor a fost mai mică de 40 000 EUR sunt supuse verificării în conformitate cu prezentul capitol numai din motive specifice care trebuie indicate de statele membre în planurile lor de control anuale menţionate la articolul 80 alineatul (1).
(5)Verificarea efectuată în temeiul prezentului capitol nu aduce atingere controalelor efectuate în temeiul articolelor 49 şi 50.
Art. 78: Controale încrucişate
(1)Exactitatea datelor primare supuse verificării se stabileşte prin mai multe controale încrucişate care includ, atunci când este cazul, documentele comerciale ale unor terţi, în funcţie de nivelul de risc prezentat, verificările cuprinzând:
a)comparaţii cu documentele comerciale ale furnizorilor, clienţilor, transportatorilor şi ale altor terţi;
b)atunci când este cazul, controlul fizic al cantităţii şi naturii stocurilor;
c)comparaţii cu înregistrările fluxurilor financiare care precedă sau urmează tranzacţiile efectuate în cadrul sistemului de finanţare din FEGA;
d)controale, în ceea ce priveşte evidenţa contabilă sau înregistrările operaţiunilor financiare, care reflectă, la data verificării, acurateţea documentelor pe care le deţine agenţia de plăţi ca dovadă a plăţii ajutorului către beneficiar.
(2)În cazurile în care întreprinderile sunt obligate să ţină o contabilitate specifică a stocurilor în conformitate cu dreptul Uniunii sau cu dreptul intern, verificarea respectivei contabilităţi include, în cazurile corespunzătoare, confruntarea acesteia cu documentele comerciale şi, dacă este cazul, cu cantităţile aflate efectiv în stoc.
(3)Pentru selectarea tranzacţiilor care urmează a fi controlate, se ţine seama în totalitate de nivelul de risc prezentat.
(4)Responsabilii întreprinderii sau un terţ se asigură că toate documentele comerciale şi informaţiile suplimentare sunt furnizate funcţionarilor responsabili cu verificarea sau persoanelor autorizate să efectueze verificarea în numele acestora. Datele stocate în format electronic sunt furnizate pe un suport de date corespunzător.
(5)Funcţionarii responsabili cu verificarea sau persoanele autorizate să efectueze verificarea în numele acestora pot să solicite extrase sau copii ale documentelor menţionate la alineatul (1).
Art. 79: Asistenţă reciprocă
Statele membre îşi acordă reciproc asistenţă la cerere pentru efectuarea verificărilor prevăzute în prezentul capitol în următoarele cazuri:
(a)dacă o întreprindere sau un terţ este stabilit într-un alt stat membru decât cel în care a fost sau ar fi trebuit să fie efectuată sau primită plata respectivă;
(b)dacă o întreprindere sau un terţ este stabilit într-un alt stat membru decât cel în care se află documentele şi informaţiile necesare pentru efectuarea verificării.
Art. 80: Planificare şi raportare
(1)Statele membre elaborează planuri de control în vederea verificărilor care urmează să fie efectuate în temeiul articolului 77 pe parcursul perioadei de verificare următoare.
(2)În fiecare an, înainte de 15 aprilie, statele membre transmit Comisiei:
a)planul lor de control menţionat la alineatul (1) şi specifică numărul de întreprinderi care urmează să fie supuse verificărilor şi defalcarea acestora pe sectoare, în funcţie de cuantumurile aferente;
b)un raport detaliat privind aplicarea prezentului capitol în perioada de verificare precedentă, care include rezultatele oricăror verificări efectuate în temeiul articolului 79.
(3)Planurile de control şi modificările acestora elaborate de statele membre şi transmise Comisiei sunt puse în aplicare de statele membre dacă, în termen de opt săptămâni, Comisia nu a transmis statelor membre comentariile sale.
Art. 81: Accesul Comisiei la informaţii şi la verificări
(1)În conformitate cu dreptul intern relevant, funcţionarii Comisiei au acces la toate documentele elaborate în vederea sau ca urmare a verificărilor organizate în temeiul prezentului capitol, precum şi la datele deţinute, inclusiv la cele care sunt stocate în sistemele de prelucrare a datelor. Datele respective sunt furnizate, la cerere, pe un suport de date corespunzător.
(2)Verificările menţionate la articolul 77 sunt efectuate de funcţionarii statelor membre. Funcţionarii Comisiei pot participa la verificările respective dar aceştia nu pot exercita competenţele de verificare atribuite funcţionarilor statelor membre. Cu toate acestea, ei au acces la aceleaşi spaţii şi la aceleaşi documente ca şi funcţionarii statelor membre.
(3)Fără a se aduce atingere dispoziţiilor Regulamentelor (Euratom, CE) nr. 2988/95, (Euratom, CE) nr. 2185/96, (UE, Euratom) nr. 883/2013 şi (UE) 2017/1939, în cazul în care dispoziţiile naţionale în domeniul procedurii penale rezervă anumite acţiuni funcţionarilor desemnaţi în mod specific de dreptul intern, nici funcţionarii Comisiei, nici funcţionarii statului membru care solicită asistenţă nu participă la acţiunile respective. În orice caz, aceştia nu participă, în special, la vizitele la domiciliu sau la interogarea oficială a persoanelor în contextul dreptului penal al statului membru în cauză. Aceştia au totuşi acces la informaţiile obţinute astfel.
Art. 82: Competenţe de executare legate de verificarea tranzacţiilor
Comisia adoptă acte de punere în aplicare prin care stabileşte normele necesare pentru aplicarea uniformă a prezentului capitol, în special în legătură cu:
(a)desfăşurarea verificărilor menţionate la articolul 77 în ceea ce priveşte selectarea întreprinderilor, proporţia şi calendarul verificărilor;
(b)desfăşurarea asistenţei reciproce menţionate la articolul 79;
(c)conţinutul rapoartelor menţionate la articolul 80 alineatul (2) litera (b) şi orice alte notificări necesare în temeiul prezentului capitol.
Actele de punere în aplicare respective se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 103 alineatul (3).