Art. 7. - Art. 7: Modificarea Regulamentului (UE) 2024/1620 - Regulamentul 2088/08-oct-2025 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1092/2010, (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010, (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 806/2014, (UE) 2021/523 şi (UE) 2024/1620 în ceea ce priveşte anumite cerinţe de raportare în domeniul serviciilor financiare şi al sprijinului pentru investiţii
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 21 Octombrie 2025
Art. 7: Modificarea Regulamentului (UE) 2024/1620
Regulamentul (UE) 2024/1620 se modifică după cum urmează:
1.la articolul 5 alineatul (1) se adaugă următoarea literă:
"(k) asistă Comisia în reexaminarea aplicării standardelor tehnice de reglementare şi de punere în aplicare relevante adoptate de Comisie, revizuieşte aplicarea ghidurilor şi recomandărilor emise de Autoritate şi propune modificări atunci când este necesar, inclusiv modificări pentru:
(i)eliminarea cerinţelor de raportare redundante sau caduce şi reducerea costurilor, menţinând în acelaşi timp posibilitatea de utilizare şi calitatea datelor;
(ii)asigurarea unor cerinţe de raportare proporţionale şi consecvente şi
(iii)remedierea lacunelor în materie de reglementare legate de cerinţele de raportare."
2.la articolul 88 se introduce următorul alineat:
"(3a) Prezentul articol nu împiedică Autoritatea să facă schimb de informaţii cu alte autorităţi, astfel cum sunt definite la articolul 92a alineatul (12)."
3.se introduce următorul articol:
"Articolul 92a: Schimbul de informaţii dintre autorităţi şi cu alte entităţi
(1) Autoritatea pune la dispoziţie, periodic sau de la caz la caz, informaţiile pe care le-a obţinut de la entităţile obligate sau de la celelalte autorităţi în îndeplinirea sarcinilor sale şi care decurg din aplicarea şi punerea în aplicare a dreptului Uniunii, la cerere, celorlalte autorităţi, cu condiţia ca autoritatea solicitantă să aibă dreptul de a obţine informaţiile respective de la entităţile obligate sau de la celelalte autorităţi în temeiul dreptului Uniunii.
(2) Autoritatea solicită informaţii de la oricare dintre celelalte autorităţi care au obţinut informaţiile respective, în loc să le solicite direct de la entităţile obligate, cu condiţia ca Autoritatea să aibă dreptul de a obţine informaţiile respective în temeiul dreptului Uniunii.
Primul paragraf al prezentului alineat nu aduce atingere competenţelor Autorităţii de a obţine informaţiile solicitate de la entităţile obligate în cazul în care cealaltă autoritate nu este în măsură să pună la dispoziţie informaţiile, în cazul în care sunt necesare acţiuni urgente sau în cazul în care este necesar, pentru îndeplinirea sarcinilor Autorităţii în temeiul dreptului Uniunii, să se obţină informaţii direct de la entităţile obligate.
(3) Cererea de schimb de informaţii formulată în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol indică temeiul juridic din dreptul Uniunii care permite autorităţii solicitante să obţină informaţiile de la entităţile obligate sau de la celelalte autorităţi.
Autoritatea solicitantă şi Autoritatea sunt supuse obligaţiilor legate de secretul profesional şi protecţia datelor prevăzute la articolele 88 şi 98 şi în legislaţia sectorială care se aplică schimbului de informaţii dintre entitatea obligată şi autoritatea solicitantă, precum şi dintre entitatea obligată şi Autoritate.
(4) În cazul în care face schimb de informaţii în temeiul alineatului (1), Autoritatea informează, fără întârzieri nejustificate, fiecare autoritate de la care a obţinut informaţiile sau fiecare entitate obligată, în cazul în care informaţiile au fost obţinute direct de la entităţi obligate, cu privire la schimb. În cazul unor schimburi recurente sau periodice de informaţii, Autoritatea este obligată să informeze o singură dată entitatea obligată sau autoritatea de la care a obţinut informaţiile.
(5) Prin derogare de la alineatul (4), Autoritatea nu este obligată să informeze autoritatea sau entitatea obligată, după caz, cu privire la schimbul de informaţii în cazul în care este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii:
a) informaţiile au fost anonimizate astfel încât să nu se mai refere la nicio persoană fizică identificată sau identificabilă sau entitatea obligată sau alte entităţi juridice să nu mai poată fi identificate; sau
b) informaţiile au fost modificate, agregate sau tratate prin orice altă metodă de control al publicării, pentru a proteja informaţiile confidenţiale, inclusiv secretele comerciale, şi pentru a proteja datele cu caracter personal prin măsuri tehnice şi organizatorice adecvate în conformitate cu Regulamentele (UE) 2016/679 şi (UE) 2018/1725.
(6) Prin derogare de la alineatul (4), Autoritatea nu informează entitatea obligată cu privire la schimbul de informaţii în cazul în care stabileşte sau este informată de autoritatea solicitantă că acest lucru ar putea compromite procedurile, măsurile sau investigaţiile de supraveghere sau de rezoluţie.
(7) Alineatele (1)-(6) se aplică, de asemenea, informaţiilor pe care Autoritatea le-a primit de la o entitate obligată sau de la alte autorităţi şi a căror calitate a fost ulterior verificată de Autoritate sau pe care Autoritatea le-a prelucrat într-un alt mod.
(8) În vederea facilitării schimburilor de informaţii astfel cum sunt menţionate la alineatele (1)-(7), Autoritatea şi celelalte autorităţi pot încheia memorandumuri de înţelegere referitoare la modalităţile unor astfel de schimburi. Memorandumurile de înţelegere pot, de asemenea, să precizeze modalităţile prin care pot fi puse la dispoziţie resursele aferente colectării şi prelucrării informaţiilor puse la dispoziţie. După consultarea Autorităţii şi a celorlalte autorităţi, Comisia poate elabora orientări cu privire la principalele elemente ale acestor memorandumuri de înţelegere.
(9) Alineatele (1)-(8) nu aduc atingere protecţiei drepturilor de proprietate intelectuală şi nu împiedică sau restricţionează schimbul de informaţii dintre Autoritate şi celelalte autorităţi în conformitate cu alte dispoziţii ale prezentului regulament sau cu alte acte legislative ale Uniunii.
În cazul unui conflict între prezentul articol şi alte dispoziţii prevăzute în prezentul regulament sau în alte acte legislative ale Uniunii care reglementează schimbul de informaţii dintre Autoritate şi celelalte autorităţi, prevalează aceste din urmă dispoziţii.
(10) Autoritatea şi supraveghetorii financiari pot, la discreţia lor, să acorde accesul la informaţiile obţinute în îndeplinirea sarcinilor lor în vederea reutilizării de către entităţi obligate, cercetători şi alte entităţi care au un interes legitim legat de informaţiile respective în scopuri de cercetare şi inovare, cu condiţia ca Autoritatea sau supraveghetorii financiari care acordă accesul să se fi asigurat că au fost respectate toate condiţiile următoare:
a) au fost luate măsurile necesare pentru anonimizarea informaţiilor într-un mod care să împiedice identificarea instituţiilor financiare individuale, a entităţilor obligate, a persoanelor vizate şi, în cazul în care Autoritatea este cea care acordă acces la informaţii, a statelor membre;
b) informaţiile au fost modificate, agregate sau tratate prin orice altă metodă de control al publicării, pentru a proteja informaţiile confidenţiale, inclusiv secretele comerciale sau conţinutul protejat prin drepturi de proprietate intelectuală.
Informaţiile primite de la orice autoritate sunt puse la dispoziţie în temeiul primului paragraf numai cu acordul autorităţii care a obţinut iniţial informaţiile respective.
(11) Până la 11 noiembrie 2027, Autoritatea raportează Comisiei, în strânsă cooperare cu supraveghetorii financiari, cu privire la toate obstacolele juridice din legislaţia sectorială care le împiedică, în orice fel, să facă schimb de informaţii cu celelalte autorităţi sau cu alte entităţi. Raportul poate viza, de asemenea, cerinţe de raportare nesemnificative, caduce, repetitive sau irelevante în alt mod. Acesta poate include, de asemenea, sugestii de îmbunătăţire a coerenţei dintre cerinţele de raportare pentru entităţile financiare şi nefinanciare. Raportul este actualizat periodic, dacă este necesar.
Ţinând seama de raportul menţionat la primul paragraf, de protecţia drepturilor de proprietate intelectuală şi de obligaţiile legate de secretul profesional şi de protecţia datelor, Comisia prezintă, după caz, Parlamentului European şi Consiliului o propunere legislativă de eliminare a acestor obstacole juridice din legislaţia sectorială pentru a stimula schimbul de informaţii între autorităţi şi cel cu alte entităţi.
(12) În sensul prezentului articol, «alte autorităţi» înseamnă oricare dintre următoarele autorităţi:
a) Comitetul european pentru risc sistemic, astfel cum a fost instituit prin Regulamentul (UE) nr. 1092/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului (*27);
(*27)Regulamentul (UE) nr. 1092/2010 al Parlamentului European şi al Consiliului din 24 noiembrie 2010 privind supravegherea macroprudenţială la nivelul Uniunii Europene a sistemului financiar şi de înfiinţare a unui Comitet european pentru risc sistemic (JO L 331, 15.12.2010, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1092/oj).
b) ABE;
c) EIOPA;
d) ESMA;
e) autorităţile competente, astfel cum sunt definite la articolul 4 punctul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1093/2010;
f) autorităţile competente, astfel cum sunt definite la articolul 4 punctul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010;
g) autorităţile competente, astfel cum sunt definite la articolul 4 punctul 3 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010;
h) autorităţile care alcătuiesc Mecanismul unic de supraveghere, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 9 din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013;
i) Comitetul unic de rezoluţie, astfel cum a fost instituit prin Regulamentul (UE) nr. 806/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului (*28);
(*28)Regulamentul (UE) nr. 806/2014 al Parlamentului European şi al Consiliului din 15 iulie 2014 de stabilire a unor norme uniforme şi a unei proceduri uniforme de rezoluţie a instituţiilor de credit şi a anumitor firme de investiţii în cadrul unui mecanism unic de rezoluţie şi al unui fond unic de rezoluţie şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010 (JO L 225, 30.7.2014, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/806/oj).
j) autorităţile de rezoluţie, precum cele menţionate la articolul 3 alineatul (3) din Directiva 2014/59/UE."
4.la articolul 55 alineatul (1), se adaugă următoarele paragrafe:
"În avizele sale, Autoritatea poate aborda, după caz, funcţionarea actelor legislative în vigoare, inclusiv oportunitatea eliminării oricăror cerinţe redundante sau caduce de raportare din dreptul Uniunii sau din măsurile de drept intern de transpunere a dreptului Uniunii.
Pentru a emite avize cu privire la actele legislative în vigoare, astfel cum se menţionează la al doilea paragraf, Autoritatea poate consulta toate părţile interesate relevante în mod specific cu privire la chestiunea respectivă şi poate ţine seama de contribuţiile acestora. După examinarea avizelor respective, Comisia poate prezenta, dacă este cazul, Parlamentului European şi Consiliului o propunere legislativă."