Art. 2. - Art. 2: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 1093/2010 - Regulamentul 2088/08-oct-2025 de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1092/2010, (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010, (UE) nr. 1095/2010, (UE) nr. 806/2014, (UE) 2021/523 şi (UE) 2024/1620 în ceea ce priveşte anumite cerinţe de raportare în domeniul serviciilor financiare şi al sprijinului pentru investiţii

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 21 Octombrie 2025
Art. 2: Modificarea Regulamentului (UE) nr. 1093/2010
Regulamentul (UE) nr. 1093/2010 se modifică după cum urmează:
1.la articolul 16a alineatul (1) se adaugă următoarele paragrafe:
"În avizele sale, Autoritatea poate aborda, după caz, funcţionarea actelor legislative în vigoare, inclusiv oportunitatea eliminării oricăror cerinţe redundante sau caduce de raportare şi de publicare din dreptul Uniunii sau din măsurile de drept intern de transpunere a dreptului Uniunii.
Pentru a emite avize cu privire la actele legislative în vigoare, astfel cum se menţionează la al doilea paragraf, Autoritatea poate consulta toate părţile interesate relevante în mod specific cu privire la chestiunea respectivă şi poate ţine seama de contribuţiile acestora. După examinarea avizelor respective, Comisia poate prezenta, dacă este cazul, Parlamentului European şi Consiliului o propunere legislativă."
2.la articolul 29 alineatul (1), litera (d) se înlocuieşte cu următorul text:
"(d) reexaminarea aplicării standardelor tehnice de reglementare şi de punere în aplicare relevante adoptate de Comisie, a ghidurilor şi recomandărilor emise de Autoritate şi propunerea de amendamente atunci când este necesar, inclusiv modificări pentru:
(i)eliminarea cerinţelor de raportare şi de publicare redundante sau caduce şi reducerea costurilor, menţinând în acelaşi timp utilizabilitatea şi calitatea datelor;
(ii)asigurarea unor cerinţe de raportare şi de publicare proporţionale şi consecvente; şi
(iii)remedierea lacunelor în materie de reglementare legate de cerinţele de raportare şi de publicare;"
3.la articolul 30 alineatul (3) se adaugă următoarea literă:
"(e) eficacitatea şi gradul de convergenţă ale cerinţelor de raportare şi de publicare adoptate în aplicarea sau punerea în aplicare a dreptului Uniunii, ţinând seama, în acelaşi timp, de caracteristicile specifice ale cadrelor juridice financiare naţionale."
4.la articolul 35, alineatul (4) se înlocuieşte cu următorul text:
"(4) Înainte de a solicita informaţii în conformitate cu prezentul articol şi pentru a asigura că nu există o duplicare a cerinţelor de raportare, Autoritatea ia în considerare informaţiile colectate de alte autorităţi, astfel cum sunt definite la articolul 35a alineatul (12), şi statisticile existente relevante întocmite şi difuzate de Sistemul Statistic European şi de Sistemul European al Băncilor Centrale."
5.se introduc următoarele articole:
"Articolul 35a: Schimbul de informaţii dintre autorităţi şi cu alte entităţi
(1) În ceea ce priveşte informaţiile pe care le-au obţinut de la instituţiile financiare sau de la alte autorităţi în îndeplinirea sarcinilor lor şi care decurg din aplicarea şi punerea în aplicare a dreptului Uniunii, Autoritatea şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), pun la dispoziţia celorlalte autorităţi, periodic sau de la caz la caz, astfel de informaţii, la cerere, cu condiţia ca autoritatea solicitantă să aibă dreptul de a obţine informaţiile respective de la instituţiile financiare sau de la celelalte autorităţi în temeiul dreptului Uniunii.
(2) Autoritatea şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), solicită informaţii de la oricare dintre celelalte autorităţi care au obţinut informaţiile respective, în loc să le solicite direct de la instituţiile financiare, cu condiţia ca Autoritatea sau Banca Centrală Europeană, după caz, să aibă dreptul de a obţine informaţiile respective în temeiul dreptului Uniunii.
Primul paragraf de la prezentul alineat nu aduce atingere competenţelor Autorităţii sau ale Băncii Centrale Europene, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), de a obţine informaţiile solicitate de la instituţiile financiare în cazul în care cealaltă autoritate nu este în măsură să pună la dispoziţie informaţiile, în cazul în care sunt necesare acţiuni urgente sau în cazul în care este necesar, pentru îndeplinirea atribuţiilor Autorităţii sau ale Băncii Centrale Europene în temeiul dreptului Uniunii, să se obţină informaţii direct de la instituţiile financiare.
(3) Cererea de schimb de informaţii formulată în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol indică temeiul juridic din dreptul Uniunii care permite autorităţii solicitante să obţină informaţiile de la instituţiile financiare sau de la celelalte autorităţi.
Autoritatea solicitantă, Autoritatea şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), sunt supuse obligaţiilor legate de secretul profesional şi protecţia datelor prevăzute la articolele 70 şi 71 din prezentul regulament, la articolul 27 din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013 şi în legislaţia sectorială care se aplică schimbului de informaţii între instituţia financiară şi autoritatea solicitantă, precum şi între instituţia financiară şi Autoritate şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i).
(4) În cazul în care face schimb de informaţii în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, Autoritatea sau Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), informează, fără întârzieri nejustificate, fiecare autoritate de la care a obţinut informaţiile sau fiecare instituţie financiară, în cazul în care informaţiile au fost obţinute direct de la instituţii financiare, cu privire la schimb. În cazul unor schimburi recurente sau periodice de informaţii, Autoritatea sau Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), este obligată să informeze o singură dată instituţia financiară sau autoritatea de la care a obţinut informaţiile.
(5) Prin derogare de la alineatul (4) de la prezentul articol, Autoritatea şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), nu sunt obligate să informeze autoritatea sau instituţia financiară, după caz, cu privire la schimbul de informaţii în cazul în care este îndeplinită oricare dintre următoarele condiţii:
a) informaţiile au fost anonimizate astfel încât să nu se mai refere la nicio persoană fizică identificată sau identificabilă sau instituţia financiară sau alte entităţi juridice să nu mai poată fi identificate sau
b) informaţiile au fost modificate, agregate sau tratate prin orice altă metodă de control al publicării, pentru a proteja informaţiile confidenţiale, inclusiv secretele comerciale, şi pentru a proteja datele cu caracter personal prin măsuri tehnice şi organizatorice adecvate în conformitate cu Regulamentele (UE) 2016/679 (*5) şi (UE) 2018/1725 (*6) ale Parlamentului European şi ale Consiliului.
(*5)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
(*6)Regulamentul (UE) 2018/1725 al Parlamentului European şi al Consiliului din 23 octombrie 2018 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal de către instituţiile, organele, oficiile şi agenţiile Uniunii şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 45/2001 şi a Deciziei nr. 1247/2002/CE (JO L 295, 21.11.2018, p. 39, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1725/oj).
(6) Prin derogare de la alineatul (4) de la prezentul articol, Autoritatea şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), nu informează instituţia financiară cu privire la schimbul de informaţii în cazul în care stabilesc sau sunt informate de autoritatea solicitantă că acest lucru ar putea compromite procedurile, măsurile sau investigaţiile de supraveghere sau de rezoluţie.
(7) Alineatele (1)-(6) de la prezentul articol se aplică, de asemenea, informaţiilor pe care Autoritatea şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), le-au primit de la o instituţie financiară sau de la celelalte autorităţi şi a căror calitate a fost ulterior verificată sau pe care acestea le-au prelucrat într-un alt mod.
(8) În vederea facilitării schimburilor de informaţii, astfel cum sunt menţionate la alineatele (1)-(7) de la prezentul articol, Autoritatea şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), şi celelalte autorităţi pot încheia memorandumuri de înţelegere referitoare la modalităţile unor astfel de schimburi. Memorandumurile de înţelegere pot, de asemenea, să precizeze modalităţile prin care pot fi puse la dispoziţie resursele aferente colectării şi prelucrării informaţiilor puse la dispoziţie. După consultarea Autorităţii şi a Băncii Centrale Europene, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), şi a celorlalte autorităţi, Comisia poate elabora orientări cu privire la principalele elemente ale unor astfel de memorandumuri de înţelegere.
(9) Alineatele (1)-(8) de la prezentul articol nu aduc atingere protecţiei drepturilor de proprietate intelectuală şi nu împiedică sau restricţionează schimbul de informaţii dintre Autoritate şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), şi celelalte autorităţi în conformitate cu alte dispoziţii ale prezentului regulament sau cu alte acte legislative ale Uniunii.
În cazul unui conflict între prezentul articol şi alte dispoziţii prevăzute în prezentul regulament sau în alte acte legislative ale Uniunii care reglementează schimbul de informaţii dintre Autoritate şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), şi celelalte autorităţi, prevalează aceste din urmă dispoziţii.
(10) Autoritatea, Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), şi autorităţile competente pot, la discreţia lor, să acorde accesul la informaţiile obţinute în îndeplinirea sarcinilor lor în vederea reutilizării de către instituţii financiare, cercetători şi alte entităţi care au un interes legitim legat de informaţiile respective în scopuri de cercetare şi inovare, cu condiţia ca Autoritatea, Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), sau autoritatea competentă care acordă accesul să se fi asigurat că au fost respectate toate condiţiile următoare:
a) au fost luate măsurile necesare pentru anonimizarea informaţiilor într-un mod care să împiedice identificarea instituţiilor financiare individuale, a entităţilor, a persoanelor vizate şi, în cazul în care Autoritatea sau Banca Centrală Europeană este cea care acordă acces la informaţii, a statelor membre;
b) informaţiile au fost modificate, agregate sau tratate prin orice altă metodă de control al publicării, pentru a proteja informaţiile confidenţiale, inclusiv secretele comerciale sau conţinutul protejat prin drepturi de proprietate intelectuală.
Informaţiile primite de la orice autoritate sunt puse la dispoziţie în temeiul primului paragraf numai cu acordul autorităţii care a obţinut iniţial informaţiile respective.
(11) Până la 11 noiembrie 2027, Autoritatea şi Banca Centrală Europeană, astfel cum sunt menţionate la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i), raportează Comisiei, în strânsă cooperare cu autorităţile competente, cu privire la toate obstacolele juridice din legislaţia sectorială care le împiedică, în orice fel, să facă schimb de informaţii cu celelalte autorităţi sau cu alte entităţi. Raportul poate viza, de asemenea, cerinţe de raportare nesemnificative, caduce, repetitive sau irelevante în alt mod. Acesta poate include, de asemenea, sugestii de îmbunătăţire a coerenţei dintre cerinţele de raportare pentru entităţile financiare şi nefinanciare. Raportul este actualizat periodic, dacă este necesar.
Ţinând seama de raportul menţionat la primul paragraf, de protecţia drepturilor de proprietate intelectuală şi de obligaţiile legate de secretul profesional şi de protecţia datelor, Comisia prezintă, după caz, Parlamentului European şi Consiliului o propunere legislativă de eliminare a unor astfel de obstacole juridice din legislaţia sectorială pentru a stimula schimbul de informaţii între autorităţi şi cel cu alte entităţi.
(12) În sensul prezentului articol, al articolului 35 alineatul (4) şi al articolului 70 alineatul (3), «alte autorităţi» înseamnă oricare dintre următoarele autorităţi:
a) CERS;
b) Autoritatea europeană de supraveghere (Autoritatea Europeană de Asigurări şi Pensii Ocupaţionale);
c) Autoritatea europeană de supraveghere (Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare şi Pieţe);
d) autorităţile competente, astfel cum sunt definite la articolul 4 punctul 2 din prezentul regulament;
e) autorităţile competente, astfel cum sunt definite la articolul 4 punctul 2 din Regulamentul (UE) nr. 1094/2010;
f) autorităţile competente, astfel cum sunt definite la articolul 4 punctul 3 din Regulamentul (UE) nr. 1095/2010;
g) autorităţile care alcătuiesc Mecanismul unic de supraveghere, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 9 din Regulamentul (UE) nr. 1024/2013;
h) Comitetul Unic de Rezoluţie (SRB), astfel cum a fost instituit prin Regulamentul (UE) nr. 806/2014;
i) autorităţile de rezoluţie, precum cele menţionate la articolul 3 alineatul (3) din Directiva 2014/59/UE;
j) Autoritatea pentru Combaterea Spălării Banilor şi a Finanţării Terorismului (ACSB), astfel cum a fost instituită prin Regulamentul (UE) 2024/1620 al Parlamentului European şi al Consiliului (*7);
(*7)Regulamentul (UE) 2024/1620 al Parlamentului European şi al Consiliului din 31 mai 2024 de instituire a Autorităţii pentru Combaterea Spălării Banilor şi a Finanţării Terorismului şi de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 şi (UE) nr. 1095/2010 (JO L, 2024/1620, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/1620/oj).
k) supraveghetorii financiari, astfel cum sunt definiţi la articolul 2 al doilea paragraf punctul 1 din Directiva (UE) 2024/1640 a Parlamentului European şi a Consiliului (*8).
(*8)Directiva (UE) 2024/1640 a Parlamentului European şi a Consiliului din 31 mai 2024 privind mecanismele care trebuie instituite de statele membre pentru prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanţării terorismului, de modificare a Directivei (UE) 2019/1937 şi de modificare şi abrogare a Directivei (UE) 2015/849 (JO L, 2024/1640, 19.6.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2024/1640/oj).
În sensul prezentului articol, «instituţie financiară» înseamnă o instituţie financiară astfel cum este definită la articolul 2 litera (a) din Regulamentul (UE) nr. 1092/2010.
Prin derogare de la primul paragraf al prezentului alineat, în cazul în care alineatele (1) şi (2) din prezentul articol se aplică Băncii Centrale Europene, astfel cum este menţionată la articolul 4 punctul 2 subpunctul (i) din prezentul regulament, «alte autorităţi» înseamnă oricare dintre autorităţile enumerate la primul paragraf al prezentului alineat, cu excepţia autorităţilor naţionale competente care fac parte din Mecanismul unic de supraveghere.
Articolul 35b: Sistemul integrat de raportare
(1) Până la 11 noiembrie 2030, AES, prin intermediul Comitetului comun şi în strânsă cooperare cu CERS, Banca Centrală Europeană, ACSB, SRB, autorităţile competente şi alte părţi interesate relevante, întocmesc un raport care prezintă opţiuni de sporire a eficienţei colectării datelor de supraveghere în Uniune. Bazat pe activitatea sectorială a AES de integrare a raportării, raportul respectiv conţine un studiu de fezabilitate privind un sistem integrat de raportare transsectorial, inclusiv o evaluare a impactului, a costurilor şi a beneficiilor acestuia, şi, pe baza respectivului studiu de fezabilitate, prezintă o foaie de parcurs pentru punerea în aplicare.
Raportul menţionat la primul paragraf cuprinde:
a) un dicţionar comun de date, inclusiv un registru al cerinţelor de raportare şi de publicare, pentru a asigura coerenţa şi claritatea cerinţelor de raportare şi standardizarea datelor; şi
b) un spaţiu de date pentru colectarea şi schimbul de informaţii.
Ţinând seama de constatările raportului menţionat la primul paragraf şi în urma unei evaluări aprofundate a impactului, Comisia prezintă Parlamentului European şi Consiliului, dacă este cazul şi necesar, o propunere legislativă în vederea asigurării resurselor financiare, umane şi informatice necesare pentru instituirea sistemului integrat de raportare.
(2) AES, prin intermediul Comitetului comun şi în strânsă cooperare cu CERS, Banca Centrală Europeană, ACSB, SRB şi autorităţile competente, instituie cu promptitudine un punct unic de contact permanent pentru ca entităţile să comunice cerinţele de raportare şi de publicare repetitive, redundante sau caduce."
6.la articolul 54 alineatul (2) se adaugă următoarea liniuţă:
"- cerinţele de raportare şi de publicare şi colectarea de informaţii de la instituţiile financiare."
7.la articolul 70 alineatul (3), primul paragraf se înlocuieşte cu următorul text:
"(3) Alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol nu împiedică Autoritatea să facă schimb de informaţii cu autorităţile competente şi cu alte autorităţi, astfel cum sunt definite la articolul 35a alineatul (12), în conformitate cu prezentul regulament şi cu alte acte legislative ale Uniunii aplicabile instituţiilor financiare."