Capitolul vi - CERINŢE PRIVIND RAPORTAREA - Regulamentul 2066/19-dec-2018 privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 601/2012 al Comisiei

Acte UE

Jurnalul Oficial 334L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2025
CAPITOLUL VI:CERINŢE PRIVIND RAPORTAREA
Art. 68: Calendarul şi obligaţiile de raportare
(1)Operatorul sau operatorul de aeronave transmite autorităţii competente, până la data de 31 martie a fiecărui an, un raport privind emisiile care acoperă emisiile anuale din perioada de raportare şi care este verificat în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067.
Cu toate acestea, autorităţile competente pot solicita operatorilor sau operatorilor de aeronave să prezinte raportul privind emisiile anuale verificat înainte de 31 martie, dar cel mai devreme până la data de 28 februarie.
(2)[textul din Art. 68, alin. (2) din capitolul VI a fost abrogat la 01-ian-2024 de Art. 1, punctul 20., alin. (A) din Regulamentul 2122/17-oct-2023]
(3)Rapoartele privind emisiile anuale cuprind cel puţin informaţiile enumerate în anexa X.
(4)Statele membre prezintă Comisiei raportul privind emisiile anuale verificat al fiecărei instalaţii de incinerare a deşeurilor municipale, astfel cum se menţionează în anexa I la Directiva 2003/87/CE, până la data de 30 aprilie a fiecărui an.
În cazul în care autoritatea competentă a corectat emisiile verificate după data de 30 aprilie a fiecărui an, statele membre notifică această corecţie Comisiei fără întârzieri nejustificate.

(5)Operatorul de aeronave prezintă autorităţii competente, în aceleaşi condiţii ca cele menţionate la alineatul (1), un raport separat ataşat la raportul privind emisiile anuale, care acoperă celelalte efecte anuale ale aviaţiei decât emisiile de CO2.
(6)Raportul separat menţionat la alineatul (5) conţine cel puţin informaţiile enumerate în secţiunea 2a din anexa X.

Art. 69: Raportarea îmbunătăţirilor aduse metodologiei de monitorizare
(1)Fiecare operator verifică în mod regulat dacă metodologia de monitorizare aplicată poate fi îmbunătăţită.
Un operator al unei instalaţii înaintează autorităţii competente, spre aprobare, un raport care conţine informaţiile menţionate la alineatul (2) sau (3), după caz, ţinând cont de următoarele termene-limită:
a)pentru o instalaţie de categoria A, până la data de 30 iunie, o dată la cinci ani;

b)pentru o instalaţie de categoria B, până la data de 30 iunie, o dată la trei ani;

c)pentru o instalaţie de categoria C, până la data de 30 iunie, o dată la doi ani.
Cu toate acestea, autoritatea competentă poate stabili o dată alternativă pentru prezentarea raportului, care nu poate fi mai târziu de data de 30 septembrie a aceluiaşi an.
Prin derogare de la al doilea şi al treilea paragraf şi fără a aduce atingere primului paragraf, autoritatea competentă poate aproba, alături de planul de monitorizare sau de raportul privind îmbunătăţirile, o prelungire a termenului-limită aplicabil în temeiul celui de al doilea paragraf în cazul în care operatorul furnizează autorităţii competente dovezi satisfăcătoare, la prezentarea unui plan de monitorizare în conformitate cu articolul 12 sau la notificarea actualizărilor efectuate în conformitate cu articolul 15 sau la transmiterea unui raport privind îmbunătăţirile elaborat în conformitate cu prezentul articol, că motivele care stau la baza costurilor nerezonabile sau a măsurilor de îmbunătăţire care nu sunt posibile din punct de vedere tehnic vor rămâne valabile pentru o perioadă mai îndelungată. Această prelungire ţine seama de numărul anilor pentru care operatorul prezintă dovezi. Perioada totală de timp dintre rapoartele de îmbunătăţire nu depăşeşte trei ani pentru o instalaţie de categoria C, patru ani pentru o instalaţie de categoria B şi cinci ani pentru o instalaţie de categoria A.
(2)În cazul în care operatorul nu aplică cel puţin nivelurile necesare în temeiul articolului 26 alineatul (1) primul paragraf fluxurilor-sursă majore şi fluxurilor-sursă minore şi, în temeiul articolului 41 surselor de emisie, operatorul furnizează o justificare a motivului pentru care aplicarea nivelurilor solicitate nu este posibilă din punct de vedere tehnic sau ar atrage costuri nerezonabile.
Cu toate acestea, dacă se constată că măsurile necesare pentru atingerea nivelurilor respective au devenit posibile din punct de vedere tehnic şi nu mai implică costuri nerezonabile, operatorul notifică autoritatea competentă cu privire la modificările adecvate ale planului de monitorizare în conformitate cu articolul 15 şi prezintă propuneri referitoare la aplicarea măsurilor aferente şi la calendarul acestora.
(3)În cazul în care operatorul aplică metodologia de monitorizare alternativă menţionată la articolul 22, operatorul prezintă: justificarea motivelor pentru care aplicarea cel puţin a nivelului 1 pentru unul sau mai multe fluxuri-sursă majore sau minore nu este posibilă din punct de vedere tehnic sau ar atrage costuri nerezonabile.
Cu toate acestea, dacă se constată că măsurile necesare pentru atingerea cel puţin a nivelului 1 pentru fluxurile-sursă respective au devenit posibile din punct de vedere tehnic şi nu mai implică costuri nerezonabile, operatorul notifică autoritatea competentă cu privire la modificările adecvate ale planului de monitorizare în conformitate cu articolul 15 şi prezintă propuneri referitoare la aplicarea măsurilor aferente şi la calendarul acestora.
(4)În cazul în care raportul de verificare elaborat în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067 menţionează existenţa unor neconformităţi nesoluţionate sau formulează recomandări de îmbunătăţiri, în conformitate cu articolele 27, 29 şi 30 din regulamentul de punere în aplicare respectiv, operatorul sau operatorul de aeronave prezintă autorităţii competente, spre aprobare, un raport până la data de 30 iunie a anului în care este emis raportul de verificare respectiv de către verificator. Raportul respectiv trebuie să prezinte modul în care şi data la care operatorul sau operatorul de aeronave a remediat sau intenţionează să remedieze neconformităţile identificate de verificator şi să efectueze îmbunătăţirile recomandate.
Autoritatea competentă poate stabili o dată alternativă pentru prezentarea raportului menţionat la prezentul alineat, dar aceasta nu poate fi mai târziu de 30 septembrie a aceluiaşi an. Dacă este cazul, raportul poate fi combinat cu raportul menţionat la alineatul (1) din prezentul articol.
În cazul în care îmbunătăţirile recomandate nu ar conduce la o îmbunătăţire a metodologiei de monitorizare, operatorul sau operatorul de aeronave trebuie să prezinte o justificare în acest sens. Dacă îmbunătăţirile recomandate ar implica costuri nerezonabile, operatorul sau operatorul de aeronave trebuie să dovedească natura nerezonabilă a costurilor.
(5)Alineatul (4) din prezentul articol nu se aplică în cazul în care operatorul sau operatorul de aeronave a soluţionat deja toate neconformităţile şi a dat curs tuturor recomandărilor de îmbunătăţire şi a prezentat autorităţii competente modificările aferente ale planului de monitorizare în vederea aprobării în conformitate cu articolul 15 din prezentul regulament, înainte de data stabilită în temeiul alineatului (4).
Art. 70: Determinarea emisiilor de către autoritatea competentă
(1)Autoritatea competentă realizează o estimare prudentă a nivelului de emisii al unei instalaţii sau al unui operator de aeronave şi, dacă este cazul, a altor efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 ale unui operator de aeronave în oricare dintre următoarele situaţii:
a)operatorul sau operatorul de aeronave nu a prezentat niciun raport privind emisiile anuale verificat până la termenul-limită prevăzut la articolul 68 alineatul (1);
b)raportul privind emisiile anuale verificat menţionat la articolul 68 alineatul (1) nu este conform cu prezentul regulament;
c)raportul privind emisiile anuale al unui operator sau operator de aeronave nu a fost verificat în conformitate cu Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067.
(2)În cazul în care un verificator a constatat, în raportul de verificare întocmit în temeiul Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2018/2067, existenţa unor inexactităţi nesemnificative care nu au fost corectate de către operator sau de către operatorul de aeronave înainte de emiterea raportului de verificare, autoritatea competentă evaluează inexactităţile respective şi efectuează o estimare prudentă a emisiilor şi a altor efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 ale instalaţiei sau ale operatorului de aeronave, după caz. Autoritatea competentă îl informează pe operator sau pe operatorul de aeronave dacă sunt necesare corecţii ale raportului privind emisiile anuale şi care sunt acestea. Operatorul sau operatorul de aeronave pune informaţiile respective la dispoziţia verificatorului.

(3)Statele membre stabilesc un schimb eficient de informaţii între autorităţile competente responsabile cu aprobarea planurilor de monitorizare şi autorităţile competente responsabile cu acceptarea rapoartelor privind emisiile anuale.
Art. 71: Accesul la informaţii
Rapoartele privind emisiile deţinute de autoritatea competentă sunt puse la dispoziţia publicului de către aceasta în conformitate cu normele adoptate la nivel naţional în temeiul Directivei 2003/4/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (1). În ceea ce priveşte aplicarea excepţiei menţionate la articolul 4 alineatul (2) litera (d) din Directiva 2003/4/CE, operatorii sau operatorii de aeronave pot indica în rapoartele lor informaţiile pe care le consideră sensibile din punct de vedere comercial.
(1)Directiva 2003/4/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 28 ianuarie 2003 privind accesul publicului la informaţiile despre mediu şi de abrogare a Directivei 90/313/CEE a Consiliului (JO L 41, 14.2.2003, p. 26).
Art. 72: Rotunjirea datelor
(1)Emisiile anuale totale ale fiecărui gaz cu efect de seră, CO2, N2O şi PFC, precum şi alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 se declară ca tone rotunjite de CO2 sau CO2(e). Emisiile anuale totale ale instalaţiei se calculează ca suma valorilor rotunjite pentru CO2, N2O şi PFC.

(2)Toate variabilele utilizate pentru calcularea emisiilor se rotunjesc astfel încât să includă toate cifrele semnificative pentru calcularea şi raportarea emisiilor.
(3)[textul din Art. 72, alin. (3) din capitolul VI a fost abrogat la 01-ian-2024 de Art. 1, punctul 22., alin. (B) din Regulamentul 2122/17-oct-2023]
Art. 73: Asigurarea coerenţei cu alte obligaţii de raportare
Fiecare activitate enumerată în anexa I la Directiva 2003/87/CE desfăşurată de un operator sau de un operator de aeronave trebuie să menţioneze, după caz, codurile din următoarele sisteme de raportare:
(a)formatul comun de raportare al sistemelor naţionale de inventariere a gazelor cu efect de seră, astfel cum a fost aprobat de organismele respective ale Convenţiei-cadru a Naţiunilor Unite asupra schimbărilor climatice;
(b)numărul de identificare al instalaţiei din Registrul European al Poluanţilor Emişi şi Transferaţi, în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 166/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (2);
(2)Regulamentul (CE) nr. 166/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 18 ianuarie 2006 de instituire a unui registru european al emisiilor şi transferului de poluanţi şi de modificare a Directivelor 91/689/CEE şi 96/61/CE ale Consiliului (JO L 33, 4.2.2006, p. 1).
(c)activitatea din anexa I la Regulamentul (CE) nr. 166/2006;
(d)codul NACE în conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului (1).
(1)Regulamentul (CE) nr. 1893/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului din 20 decembrie 2006 de stabilire a Nomenclatorului statistic al activităţilor economice NACE a doua revizuire şi de modificare a Regulamentului (CEE) nr. 3037/90 al Consiliului, precum şi a anumitor regulamente CE privind domenii statistice specifice (JO L 393, 30.12.2006, p. 1).