Secţiunea 2 - Principii generale - Regulamentul 2066/19-dec-2018 privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 601/2012 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 334L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2025
SECŢIUNEA 2:Principii generale
Art. 4: Obligaţie generală
Operatorii şi operatorii de aeronave îşi îndeplinesc obligaţiile referitoare la monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a altor efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 în temeiul Directivei 2003/87/CE în conformitate cu principiile prevăzute la articolele 5-9 din prezentul regulament.
Art. 5: Exhaustivitate
Monitorizarea şi raportarea trebuie să fie complete şi să acopere toate emisiile de proces şi de ardere provenite din totalitatea surselor de emisii şi a fluxurilor-sursă aferente activităţilor enumerate în anexa I la Directiva 2003/87/CE şi altor activităţi relevante incluse în temeiul articolului 24 din directiva respectivă, precum şi activităţilor asociate incluse în limitele instalaţiei şi toate gazele cu efect de seră menţionate în legătură cu activităţile respective, evitându-se în acelaşi timp dubla contabilizare.
Operatorii şi operatorii de aeronave iau măsuri adecvate pentru a nu exista lacune în materie de date în perioada de raportare.
Art. 6: Consecvenţă, comparabilitate şi transparenţă
(1)Monitorizarea şi raportarea trebuie să fie coerente şi comparabile în timp. În acest scop, operatorii şi operatorii de aeronave trebuie să utilizeze aceleaşi metodologii de monitorizare şi seturi de date, care pot face obiectul unor modificări şi derogări aprobate de către autoritatea competentă.
(2)Operatorii şi operatorii de aeronave obţin, înregistrează, compilează, analizează şi documentează datele provenite din activitatea de monitorizare, inclusiv ipotezele, referinţele, datele privind activitatea şi parametrii de calcul, într-un mod transparent care să permită reproducerea determinării emisiilor de către verificator şi de către autoritatea competentă.
(3)Operatorii de aeronave obţin, înregistrează, compilează, analizează şi documentează datele provenite din activitatea de monitorizare, inclusiv ipotezele, referinţele, datele privind activitatea şi parametrii de calcul, într-un mod transparent care să permită reproducerea determinării altor efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 per zbor de către verificator şi de către autoritatea competentă.
Art. 7: Precizie
Operatorii şi operatorii de aeronave se asigură că determinarea emisiilor nu este, în mod sistematic sau cu bună ştiinţă, inexactă.
Aceştia identifică şi reduc pe cât posibil orice sursă de incertitudine.
Aceştia acordă atenţia cuvenită pentru a se asigura că atât calcularea, cât şi măsurarea emisiilor prezintă cel mai înalt grad de precizie posibil.
Art. 8
Operatorii şi operatorii de aeronave oferă condiţiile pentru a se asigura în mod rezonabil integritatea datelor privind emisiile şi alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 care urmează a fi raportate. Aceştia determină emisiile şi alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 utilizând metodologiile de monitorizare adecvate stabilite în prezentul regulament.
Datele privind emisiile şi alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 raportate şi informaţiile conexe nu conţin inexactităţi materiale, astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 6 din Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067 al Comisiei (*1), evită influenţarea selecţiei şi a prezentării informaţiilor şi oferă o imagine credibilă şi echilibrată a emisiilor şi a altor efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 ale unei instalaţii sau ale unui operator de aeronave.
(*1)Regulamentul de punere în aplicare (UE) 2018/2067 al Comisiei din 19 decembrie 2018 privind verificarea datelor şi acreditarea verificatorilor în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului (JO L 334, 31.12.2018, p. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2018/2067/oj).
La selectarea metodologiei de monitorizare se pun în balanţă efectele pozitive ale unei precizii mai mari şi costurile suplimentare aferente. Monitorizarea şi raportarea trebuie să vizeze cel mai înalt nivel de precizie care poate fi atins, cu excepţia cazului în care acest lucru nu este posibil din punct de vedere tehnic sau atrage costuri nerezonabile.
Art. 9: Îmbunătăţirea continuă
Operatorii şi operatorii de aeronave ţin cont de recomandările incluse în rapoartele de verificare emise în temeiul articolului 15 din Directiva 2003/87/CE în activităţile lor ulterioare de monitorizare şi raportare.
Art. 10: Coordonare
În cazul în care un stat membru desemnează mai multe autorităţi competente în temeiul articolului 18 din Directiva 2003/87/CE, acesta coordonează activitatea desfăşurată de autorităţile respective în temeiul prezentului regulament.