Art. 75d. - Art. 75 d : Costuri nerezonabile - Regulamentul 2066/19-dec-2018 privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 601/2012 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 334L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2025
Art. 75d: Costuri nerezonabile
(1)În cazul în care o entitate reglementată susţine că aplicarea unei anumite metodologii de monitorizare ar atrage costuri nerezonabile, autoritatea competentă verifică dacă acele costuri sunt nerezonabile, luând în considerare justificarea entităţii reglementate.
Autoritatea competentă consideră costurile ca fiind nerezonabile atunci când estimarea costurilor depăşeşte beneficiile. În acest scop, beneficiul se calculează prin înmulţirea unui factor de îmbunătăţire cu un preţ de referinţă de 60 EUR per certificat. Costurile trebuie să includă o perioadă de amortizare adecvată, bazată pe durata de viaţă economică a echipamentului.
(2)În pofida alineatului (1), entitatea reglementată ia în considerare costurile aplicării unei metodologii specifice de monitorizare care sunt suportate de consumatorii fluxurilor de combustibil eliberat pentru consum, inclusiv de consumatorii finali. În sensul prezentului paragraf, entitatea reglementată poate aplica estimări prudente ale costurilor.
În scopul monitorizării şi al raportării emisiilor istorice pentru anul 2024 în conformitate cu articolul 30f alineatul (4) din Directiva 2003/87/CE, statele membre pot scuti entităţile reglementate de obligaţia de a justifica faptul că o anumită metodologie de monitorizare ar atrage costuri nerezonabile.
(3)La evaluarea naturii nerezonabile a costurilor în ceea ce priveşte alegerea nivelurilor utilizate pentru cantităţile de combustibil eliberat pentru consum ale entităţii reglementate, autoritatea competentă utilizează ca factor de îmbunătăţire menţionat la alineatul (1) diferenţa dintre gradul de incertitudine atins la momentul respectiv şi pragul de incertitudine al nivelului care s-ar atinge în urma îmbunătăţirii, înmulţită cu media emisiilor anuale generate de respectivul flux de combustibil în cei mai recenţi trei ani.
În lipsa datelor privind media emisiilor anuale generate de fluxul de combustibil în cei mai recenţi trei ani, entitatea reglementată prezintă o estimare prudentă a emisiilor anuale medii, excluzând CO2-ul provenit din combustibili cu cotă zero. Pentru instrumentele de măsurare care fac obiectul verificării metrologice legale naţionale, gradul de incertitudine atins la momentul respectiv poate fi înlocuit cu eroarea maximă permisă în exploatare autorizată de legislaţia naţională relevantă.
În sensul prezentului alineat, se aplică articolul 38 alineatul (5) şi articolul 39a alineatul (3), cu condiţia ca entitatea reglementată să dispună de informaţiile relevante privind criteriile de durabilitate şi de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră aplicabile combustibililor cu cotă zero utilizaţi pentru ardere.
(4)La evaluarea naturii nerezonabile a costurilor în ceea ce priveşte alegerea nivelurilor utilizate pentru determinarea de către entitatea reglementată a factorului de includere în domeniul de aplicare şi cu privire la măsurile care sunt destinate să amelioreze calitatea datelor în ceea ce priveşte emisiile raportate, dar care nu au un impact direct asupra preciziei datelor privind cantităţile de combustibil eliberat pentru consum, autoritatea competentă utilizează un factor de îmbunătăţire de 1 % din media emisiilor anuale ale fluxurilor de combustibil respective înregistrate în cele mai recente trei perioade de raportare. Măsurile care sunt destinate să amelioreze calitatea emisiilor raportate, dar care nu au un impact direct asupra preciziei datelor privind cantităţile de combustibil eliberat pentru consum pot include:
a)trecerea de la valori implicite la analize pentru determinarea parametrilor de calcul;
b)creşterea numărului de analize pe flux de combustibil;
c)în cazul în care sarcina de măsurare specifică nu face obiectul verificării metrologice legale naţionale, înlocuirea instrumentelor de măsurare cu instrumente conforme cu cerinţele relevante prevăzute de verificarea metrologică legală a statului membru în aplicaţii similare sau cu instrumente de măsurare care îndeplinesc normele naţionale adoptate în temeiul Directivei 2014/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (*) sau al Directivei 2014/32/UE;
(*)Directiva 2014/31/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a aparatelor de cântărit cu funcţionare neautomată (JO L 96, 29.3.2014, p. 107).
d)scurtarea intervalelor de calibrare şi de întreţinere ale instrumentelor de măsurare;
e)îmbunătăţiri ale activităţilor privind fluxul de date şi ale activităţilor de control care reduc semnificativ riscurile inerente sau riscurile de control;
f)trecerea entităţilor reglementate la o identificare mai precisă a factorului de includere în domeniul de aplicare.
(5)Măsurile referitoare la îmbunătăţirea metodologiei de monitorizare a unei entităţi reglementate nu sunt considerate a atrage costuri nerezonabile până la o valoare cumulată de 4 000 EUR pe perioadă de raportare. În cazul entităţilor reglementate cu emisii scăzute, pragul respectiv este de 1 000 EUR pe perioadă de raportare.