Art. 53. - Art. 53: Metodologia de monitorizare pentru emisiile provenite din activităţile de aviaţie - Regulamentul 2066/19-dec-2018 privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 601/2012 al Comisiei
Acte UE
Jurnalul Oficial 334L
În vigoare Versiune de la: 1 Ianuarie 2025
Art. 53: Metodologia de monitorizare pentru emisiile provenite din activităţile de aviaţie
(1)Fiecare operator de aeronave determină emisiile anuale de CO2 provenite din activităţile de aviaţie prin înmulţirea consumului anual aferent fiecărui combustibil simplu (exprimat în tone) cu factorul de emisie respectiv.
În cazul combustibililor de aviaţie micşti, operatorul de aeronave determină cantitatea teoretică a fiecărui combustibil simplu din cantitatea totală a respectivului combustibil de aviaţie mixt şi din datele relevante privind compoziţia, aplicând următoarele:
(i)în cazul în care un combustibil conţine biomasă, operatorul de aeronave determină fracţiunea de biomasă în conformitate cu articolul 54;
(ii)în cazul în care un combustibil conţine un RFNBO, un RCF sau un combustibil sintetic cu emisii scăzute de carbon, operatorul de aeronave determină fracţiunea RFNBO sau RCF sau fracţiunea sintetică cu emisii scăzute de carbon în conformitate cu articolul 54b;
(iii)în cazul în care fracţiunea RFNBO sau RCF sau fracţiunea sintetică cu emisii scăzute de carbon nu este zero şi în cazul în care operatorul de aeronave doreşte să recurgă la acordarea cotei zero, operatorul de aeronave determină fracţiunea RFNBO sau RCF cu cotă zero sau fracţiunea sintetică cu emisii scăzute de carbon cu cotă zero în conformitate cu articolul 54c;
(iv)în cazul în care fracţiunea de biomasă cu cotă zero, fracţiunea RFNBO sau RCF cu cotă zero sau fracţiunea sintetică cu emisii scăzute de carbon cu cotă zero nu sunt egale cu zero, operatorul de aeronave calculează fracţiunea cu cotă zero ca suma dintre fracţiunea de biomasă cu cotă zero, fracţiunea RFNBO sau RCF cu cotă zero şi fracţiunea sintetică cu emisii scăzute de carbon cu cotă zero. Fracţiunea fosilă este suma tuturor fracţiunilor fără cotă zero;
(v)operatorul de aeronave calculează cantitatea fiecărui combustibil simplu ca fiind cantitatea totală de combustibil de aviaţie mixt înmulţită cu fracţiunea relevantă.
În sensul punctului (iv) din prezentul alineat, în cazul în care operatorul de aeronave nu calculează fracţiunea cu cotă zero, fracţiunea fosilă este de 100 %.
(11)Prin derogare de la alineatul (1), în scopul evaluării pragurilor de emisii stabilite la articolul 55 alineatele (1) şi (2) din prezentul regulament, la articolul 28a alineatul (4) din Directiva 2003/87/CE şi la rubrica "Aviaţie" din tabelul din anexa I la Directiva 2003/87/CE, operatorul de aeronave determină emisiile de CO2 prin înmulţirea consumului anual al fiecărui combustibil cu factorul său de emisie preliminar.
(12)În scopul raportării în temeiul articolului 3 din Regulamentul delegat (UE) 2019/1603 al Comisiei (*2), operatorul de aeronave determină şi raportează emisiile care rezultă din înmulţirea consumului anual al fiecărui combustibil cu factorul său de emisie preliminar.
(*2)Regulamentul delegat (UE) 2019/1603 al Comisiei din 18 iulie 2019 de completare a Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului în ceea ce priveşte măsurile adoptate de Organizaţia Aviaţiei Civile Internaţionale pentru monitorizarea, raportarea şi verificarea emisiilor generate de aviaţie în scopul punerii în aplicare a unei măsuri globale bazate pe piaţă (JO L 250, 30.9.2019, p. 10, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/1603/oj).
(2)Fiecare operator de aeronave determină consumul de combustibil pentru fiecare zbor şi pentru fiecare combustibil, inclusiv combustibilul consumat de unitatea auxiliară de alimentare. În acest scop, operatorul de aeronave utilizează una dintre metodele prevăzute în secţiunea 1 din anexa III. Operatorul de aeronave alege metoda care îi asigură datele cele mai complete şi în timp util, cu cea mai mică incertitudine, fără a implica costuri nerezonabile
(3)Fiecare operator de aeronave determină alimentarea cu combustibil menţionată în secţiunea 1 din anexa III pe baza:
a)măsurătorii efectuate de către furnizorul de combustibil, astfel cum este documentată în bonurile de livrare sau facturile pentru combustibil corespunzătoare fiecărui zbor;
b)datelor obţinute cu ajutorul sistemelor de măsurare de la bordul navelor înregistrate în documentaţia privind masa şi centrajul, în jurnalul tehnic al aeronavei sau transmise în format electronic de la aeronavă către operatorul de aeronave.
(4)Operatorul de aeronave determină cantitatea de combustibil din rezervor utilizând datele obţinute cu ajutorul sistemelor de măsurare de la bordul aeronavei şi înregistrate în documentaţia privind masa şi centrajul, în jurnalul tehnic al aeronavei sau transmise în format electronic de la aeronavă către operatorul de aeronave.
(5)În cazul în care cantitatea de combustibil alimentat sau cantitatea de combustibil rămasă în rezervoare este determinată ca unităţi de volum, exprimate în litri, operatorul de aeronave transformă cantitatea respectivă din volum în masă utilizând valorile densităţii. Operatorul de aeronave foloseşte densitatea combustibilului (care poate fi o valoare reală sau standard de 0,8 kg pe litru) care este utilizată din motive de funcţionare şi de siguranţă.
Procedura de furnizare de informaţii privind utilizarea densităţii reale sau standard este descrisă în planul de monitorizare, împreună cu o trimitere la documentaţia relevantă a operatorului de aeronave.
(6)La efectuarea calculului menţionat la alineatul (1), operatorul de aeronave utilizează factorii de emisie impliciţi definiţi în tabelul 1 din anexa III.
Operatorii de aeronave utilizează ca factor de emisie preliminar factorii de emisie impliciţi definiţi în tabelul 1 din anexa III.
Pentru combustibilii de aviaţie alternativi, alţii decât biocarburanţii, RFNBO, RCF sau combustibilii sintetici cu emisii scăzute de carbon, operatorul de aeronave determină factorul de emisie în conformitate cu articolul 32 din prezentul regulament. Pentru astfel de combustibili, puterea calorifică netă este determinată şi raportată ca element informativ.
(7)Prin derogare de la alineatul (6) şi sub rezerva aprobării de către autoritatea competentă, operatorul de aeronave poate să calculeze factorul de emisie sau conţinutul de carbon pe care se bazează acesta ori puterea calorifică netă pentru combustibilii comerciali plecând de la datele din registrele de achiziţii pentru combustibilul în cauză puse la dispoziţie de furnizorul de combustibil, cu condiţia ca acestea să fie obţinute pe baza unor standarde acceptate la internaţional şi ca factorii de emisie enumeraţi în tabelul 1 din anexa III să nu poată fi aplicaţi.