Art. 3. - Art. 3: Definiţii - Regulamentul 2066/19-dec-2018 privind monitorizarea şi raportarea emisiilor de gaze cu efect de seră în temeiul Directivei 2003/87/CE a Parlamentului European şi a Consiliului şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 601/2012 al Comisiei

Acte UE

Jurnalul Oficial 334L

În vigoare
Versiune de la: 1 Ianuarie 2025
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."date privind activitatea" înseamnă date privind cantitatea de combustibili sau de materiale consumate sau produse de un proces relevant pentru metodologia de monitorizare bazată pe calcul, exprimate în terajouli, în masă în tone sau (pentru gaze) în volum în metri cubi normali, după caz;
2."perioadă de comercializare" înseamnă perioada menţionată la articolul 13 din Directiva 2003/87/CE;
3.[textul din Art. 3, punctul 3. din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2024 de Art. 1, punctul 2., alin. (A) din Regulamentul 2122/17-oct-2023]
4."flux-sursă" înseamnă oricare dintre următoarele:
(a)un tip anume de combustibil, de material sau de produs care, ca urmare a consumului sau a procesului de producere a acestuia, generează emisii de gaze cu efect de seră semnificative pornind de la una sau mai multe surse de emisii;
(b)în cazul unei metodologii a bilanţului masic în conformitate cu articolul 25 din prezentul regulament, unul dintre următoarele elemente:
(i)un tip anume de combustibil, de material sau de produs care conţine carbon;
(ii)CO2 transferat în conformitate cu articolul 49 din prezentul regulament;

5."sursă de emisii" înseamnă o parte identificabilă distinctă dintr-o instalaţie sau un proces din cadrul unei instalaţii care generează emisii de gaze cu efect de seră relevante sau, în cazul activităţilor de aviaţie, o aeronavă individuală;
6."incertitudine" înseamnă un parametru, asociat rezultatului determinării unei cantităţi, care caracterizează dispersia valorilor care ar putea fi atribuite, în mod logic, cantităţii în cauză, incluzând efectele factorilor sistematici, precum şi ale factorilor aleatorii, exprimat în procente, şi descrie un interval de încredere situat în jurul valorii medii care cuprinde 95 % din valorile estimate, luând în considerare orice asimetrie a distribuţiei valorilor;
7.«parametri de calcul» înseamnă puterea calorifică netă, factorul de emisie, factorul de emisie preliminar, factorul de oxidare, factorul de conversie, conţinutul de carbon, fracţiunea fosilă, fracţiunea de biomasă, fracţiunea de biomasă cu cotă zero, fracţiunea RFNBO sau RCF, fracţiunea RFNBO sau RCF cu cotă zero, fracţiunea sintetică cu emisii scăzute de carbon, fracţiunea sintetică cu emisii scăzute de carbon cu cotă zero, fracţiunea cu cotă zero sau factorul de conversie al unităţii;

8.«nivel» înseamnă o cerinţă definită, utilizată pentru determinarea datelor privind activitatea, a parametrilor de calcul, a emisiilor anuale şi a mediei orare anuale a emisiilor, a cantităţii de combustibil eliberat pentru consum şi a factorului de includere în domeniul de aplicare;

9.«risc inerent» înseamnă susceptibilitatea unui parametru din raportul privind emisiile anuale de a conţine inexactităţi care ar putea fi semnificative atunci când sunt luate în calcul la nivel individual sau sunt agregate cu alte inexactităţi, înainte de a lua în considerare efectul oricăror activităţi de control asociate;

10.«risc de control» înseamnă susceptibilitatea unui parametru din raportul privind emisiile anuale de a conţine inexactităţi care ar putea fi semnificative atunci când sunt luate în calcul la nivel individual sau sunt agregate cu alte inexactităţi şi care nu este împiedicată sau identificată şi corectată la timp de sistemul de control;

11."emisii de ardere" înseamnă emisiile de gaze cu efect de seră care au loc în timpul reacţiei exoterme a unui combustibil cu oxigenul;
12.«perioadă de raportare» înseamnă un an calendaristic în timpul căruia trebuie monitorizate şi raportate emisiile;

13.«factor de emisie» înseamnă rata medie de emisii a unui gaz cu efect de seră raportată la datele privind activitatea ale unui flux-sursă sau ale unui flux de combustibil, presupunând că oxidarea este completă în cazul arderii şi conversia este integrală pentru toate celelalte reacţii chimice;

14."factor de oxidare" înseamnă raportul dintre carbonul oxidat în CO2 ca urmare a arderii şi carbonul total conţinut în combustibil, exprimat ca fracţie, considerând monoxidul de carbon (CO) emis în atmosferă drept cantitatea molară echivalentă a CO2;
15.«factor de conversie» înseamnă raportul dintre carbonul emis sub formă de CO2 şi carbonul total conţinut în fluxul-sursă înainte ca procesul de emisie să aibă loc, exprimat ca fracţie, considerând monoxidul de carbon (CO) emis în atmosferă drept cantitatea molară echivalentă a CO2. In cazul emisiilor de CO2 considerate a fi legate chimic în mod permanent într-un produs, factorul de conversie înseamnă raportul dintre CO2 legat sub formă de carbon într-un produs în timpul unui proces, şi CO2 total conţinut sub formă de carbon într-un produs care iese din acelaşi proces;

16."precizie" înseamnă gradul de apropiere dintre rezultatul unei măsurători şi valoarea reală a cantităţii în cauză sau o valoare de referinţă determinată empiric, folosind materiale de calibrare şi metode de standardizare acceptate la nivel internaţional şi trasabile, luând în considerare atât factorii accidentali, cât şi pe cei sistematici;
17."calibrare" înseamnă setul de operaţii care stabileşte, în condiţii date, relaţiile dintre valorile indicate de un instrument de măsurare sau un sistem de măsurare sau valorile reprezentate de o unitate de măsură materializată sau de un material de referinţă şi valorile corespunzătoare ale unei cantităţi care decurge dintr-un standard de referinţă;
18."zbor" înseamnă un zbor astfel cum este definit la punctul 1 subpunctul 1 din anexa la Decizia 2009/450/CE;
19."pasageri" înseamnă persoanele aflate la bordul aeronavei în timpul unui zbor, fără ai include pe membrii echipajului aflaţi în timpul serviciului;
20.«prudent» înseamnă definirea unui set de ipoteze de aşa manieră încât să se asigure evitarea oricărei subestimări a emisiilor anuale;

21.«biomasă» înseamnă fracţiunea biodegradabilă din produse, deşeuri şi reziduuri de origine biologică provenite din agricultură, inclusiv substanţe de origine vegetală şi animală, silvicultură şi industriile conexe, inclusiv pescuit şi acvacultură, precum şi fracţiunea biodegradabilă din deşeuri, inclusiv deşeuri industriale şi municipale de origine biologică;
211.«combustibili proveniţi din biomasă» înseamnă combustibili gazoşi şi solizi produşi din biomasă;
212.«biogaz» înseamnă combustibili gazoşi produşi din biomasă;
213.«deşeuri» înseamnă deşeuri în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 1 din Directiva 2008/98/CE, excluzând substanţele care au fost modificate sau contaminate intenţionat pentru a corespunde acestei definiţii;
21c^a. «deşeuri municipale» înseamnă deşeuri municipale astfel cum sunt definite la articolul 3 punctul 2b din Directiva 2008/98/CE;

232.«combustibili de aviaţie alternativi» înseamnă combustibili de aviaţie simpli care conţin alt carbon decât cel provenit din combustibilii fosili simpli enumeraţi în tabelul 1 din anexa III la prezentul regulament;
233.«acordarea cotei zero» înseamnă mecanismul prin care factorul de emisie al unui combustibil sau al unui material este redus pentru a recunoaşte:
(a)în cazul biomasei, conformitatea sa cu criteriile de durabilitate sau de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră prevăzute la articolul 29 alineatele (2)-(7) şi (10) din Directiva (UE) 2018/2001, astfel cum se specifică la articolul 38 alineatul (5) din prezentul regulament;
(b)în cazul RFNBO sau al RCF, conformitatea sa cu criteriile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră în conformitate cu articolul 29a din Directiva (UE) 2018/2001, astfel cum se specifică la articolul 39a alineatul (3) din prezentul regulament;
(c)în cazul combustibililor sintetici cu emisii scăzute de carbon, conformitatea sa cu criteriile de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră prevăzute la articolul 2 punctul 13 din Directiva (UE) 2024/1788 privind normele comune pentru pieţele interne în sectorul gazelor din surse regenerabile, al gazelor naturale şi al hidrogenului şi restituirea prealabilă a certificatelor în temeiul Directivei 2003/87/CE pentru carbonul captat necesar pentru a produce combustibilii sintetici cu emisii scăzute de carbon, astfel cum se specifică la articolul 39a alineatul (4) din prezentul regulament, cu excepţia cazului în care carbonul captat menţionat este carbon cu cotă zero, astfel cum este definit la articolul 3 punctul 38f;
234.«combustibili cu cotă zero» înseamnă biocarburanţi, biolichide, combustibili proveniţi din biomasă, combustibili sintetici cu emisii scăzute de carbon, RFNBO sau RCF sau fracţiuni ale combustibililor micşti sau ale materialelor care îndeplinesc criteriile specificate la articolul 38 alineatul (5), la articolul 39a alineatul (3) sau la articolul 39a alineatul (4) sau din prezentul regulament, după caz;
235.«combustibili pe bază de carbon reciclat» (RCF) înseamnă combustibili pe bază de carbon reciclat astfel cum sunt definiţi la articolul 2 punctul 35 din Directiva (UE) 2018/2001;
236.«combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică» (RFNBO) înseamnă combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică astfel cum sunt definiţi la articolul 2 punctul 36 din Directiva (UE) 2018/2001;
237.«combustibil simplu» înseamnă un combustibil în formă pură, care conţine numai una dintre următoarele fracţiuni:
(i)fracţiune fosilă;
(ii)fracţiune de biomasă fără cotă zero;
(iii)fracţiune de biomasă cu cotă zero;
(iv)fracţiune RFNBO sau RCF fără cotă zero;
(v)fracţiune RFNBO sau RCF cu cotă zero;
(vi)fracţiune sintetică cu emisii scăzute de carbon fără cotă zero;
(vii)fracţiune sintetică cu emisii scăzute de carbon cu cotă zero;
(viii)fracţiune de combustibil care conţin alt carbon decât cel provenit din combustibilii fosili enumeraţi în tabelul 1 din anexa III la prezentul regulament sau din biomasă, RFNBO, RCF sau combustibili sintetici cu emisii scăzute de carbon;
238.«combustibili sintetici cu emisii scăzute de carbon» înseamnă combustibili gazoşi şi lichizi al căror conţinut energetic este derivat din hidrogen cu emisii scăzute de carbon, astfel cum este definit la articolul 2 punctul 13 din Directiva (UE) 2024/1788, care respectă pragul de 70 % în ceea ce priveşte reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră, în comparaţie cu omologul combustibil fosil pentru combustibili din surse regenerabile de origine nebiologică prevăzut în metodologia adoptată în temeiul articolului 29a alineatul (3) din Directiva (UE) 2018/2001, astfel cum sunt certificaţi în conformitate cu articolul 9 din Directiva (UE) 2024/1788.

214.«reziduu» înseamnă o substanţă care nu reprezintă produsul/produsele finit(e) pe care un proces de producţie urmăreşte să îl/le producă în mod direct; acesta nu constituie un obiectiv principal al procesului de producţie, iar procesul de producţie nu a fost modificat în mod deliberat pentru a-l produce;
215.«reziduuri agricole, din acvacultură, pescuit şi silvicultură» înseamnă reziduuri care sunt generate în mod direct din agricultură, din acvacultură, din pescuit şi din silvicultură, fără ca această categorie de reziduuri să includă reziduurile din prelucrare sau din industriile conexe;

22."biolichide" înseamnă combustibilii lichizi produşi din biomasă şi utilizaţi în scopuri energetice, altele decât pentru transport, inclusiv pentru producerea de energie electrică şi de energie destinată încălzirii şi răcirii;
23.«biocarburanţi» înseamnă combustibili lichizi pentru transport, produşi din biomasă;

231.«combustibil de aviaţie eligibil» înseamnă tipurile de combustibil eligibile pentru sprijin în temeiul articolului 3c alineatul (6) din Directiva 2003/87/CE;

24."verificare metrologică legală" înseamnă controlul capacităţii unui instrument de măsurare de a realiza măsurători conform domeniului său de aplicare, din considerente de interes public, sănătate publică, ordine şi siguranţă publică, protecţie a mediului, colectare a taxelor şi a impozitelor, protecţie a consumatorilor şi corectitudine a tranzacţiilor comerciale;
25."eroare maximă admisă" înseamnă eroarea de măsurare permisă, indicată în anexa I şi în anexele specifice fiecărui instrument la Directiva 2014/32/UE a Parlamentului European şi a Consiliului (1) sau în normele naţionale privind verificarea metrologică legală, după caz;
(1)Directiva 2014/32/UE a Parlamentului European şi a Consiliului din 26 februarie 2014 privind armonizarea legislaţiei statelor membre referitoare la punerea la dispoziţie pe piaţă a mijloacelor de măsurare (JO L 96, 29.3.2014, p. 149).
26."activităţi privind fluxul de date" înseamnă activităţile referitoare la obţinerea, prelucrarea şi manipularea datelor necesare pentru elaborarea unui raport privind emisiile pornind de la date din surse primare;
27."tone de CO2(e)" înseamnă tone metrice de CO2 sau de CO2(e);
28."CO2(e)" înseamnă orice gaz cu efect de seră, altul decât CO2, enumerat în anexa II la Directiva 2003/87/CE, având un potenţial de încălzire globală echivalent cu cel al CO2;
29."sistem de măsurare" înseamnă un set complet de instrumente de măsurare şi alte echipamente precum echipamentele de eşantionare şi de prelucrare a datelor, utilizat pentru a se determina variabile, cum ar fi datele privind activitatea, conţinutul de carbon, puterea calorifică sau factorul de emisie al emisiilor de gaze cu efect de seră;
30."putere calorifică netă" (net calorific value - NCV) înseamnă cantitatea specifică de energie eliberată sub formă de căldură atunci când un combustibil sau un material este supus unui proces complet de ardere cu oxigen în condiţii standard, fără a se ţine cont de căldura rezultată în urma vaporizării apei eventual formate;
31."emisii de proces" înseamnă emisiile de gaze cu efect de seră, altele decât emisiile de ardere, rezultate în urma reacţiilor deliberate şi involuntare între substanţe sau în urma transformării acestora, inclusiv reducerea chimică sau electrolitică a minereurilor metalifere, descompunerea termică a substanţelor, precum şi obţinerea substanţelor utilizate ca produs sau materie primă;
32."combustibil comercial standard" înseamnă combustibilii comerciali standardizaţi la nivel internaţional care prezintă un interval de încredere de 95 % de cel mult ± 1 % pentru puterea calorifică specificată, inclusiv motorina, petrolul uşor, benzina, petrolul lampant, kerosenul, etanul, propanul, butanul, kerosenul pentru avioanele cu reacţie (jet A1 sau jet A), benzina pentru avioanele cu reacţie (jet B) şi benzina pentru aviaţie (AvGas);
33."lot" înseamnă o cantitate de combustibil sau de materie primă eşantionată şi caracterizată în mod reprezentativ şi transferată într-un singur transport sau în mod continuu de-a lungul unei anumite perioade de timp;
34.«combustibil mixt» înseamnă un combustibil care conţine cel puţin două din următoarele elemente:
(i)carbonul rezultat din biomasă;
(ii)carbonul rezultat dintr-un RFNBO sau RCF;
(iii)carbonul rezultat din combustibili sintetici cu emisii scăzute de carbon;
(iv)alte tipuri de carbon fosil
sau care conţine atât carbon cu cotă zero, cât şi alte tipuri de carbon;

341.«combustibil de aviaţie mixt» înseamnă un combustibil care conţine cel puţin doi combustibili simpli diferiţi;

35."material mixt" înseamnă un material care conţine atât biomasă, cât şi carbon fosil;
36.«factor de emisie preliminar» înseamnă factorul de emisie total asumat al unui combustibil sau al unui material, calculat pe baza conţinutului său total de carbon înainte de înmulţirea acestuia cu fracţiunea fosilă în vederea obţinerii factorului de emisie;

37."fracţiune fosilă" înseamnă raportul dintre carbonul fosil şi conţinutul total de carbon al unui combustibil sau al unui material, exprimat ca fracţie;
38.«fracţiune de biomasă» înseamnă raportul dintre carbonul rezultat din biomasă şi conţinutul total de carbon al unui combustibil sau al unui material, exprimat ca fracţie, indiferent dacă biomasa îndeplineşte criteriile de la articolul 38 alineatul (5) din prezentul regulament;

382.«fracţiune de biomasă cu cotă zero» înseamnă raportul dintre carbonul rezultat din biomasă care îndeplineşte criteriile de la articolul 38 alineatul (5) din prezentul regulament şi conţinutul total de carbon al unui combustibil sau al unui material, exprimat ca fracţie;
383.«fracţiune RFNBO sau RCF» înseamnă raportul dintre carbonul rezultat dintr-un RFNBO sau RCF şi conţinutul total de carbon al unui combustibil, exprimat ca fracţie, indiferent dacă respectivul RFNBO sau RCF îndeplineşte criteriile de la articolul 39a alineatul (3) din prezentul regulament;
384.«fracţiune RFNBO sau RCF cu cotă zero» înseamnă raportul dintre carbonul rezultat dintr-un RFNBO sau RCF care respectă criteriile de la articolul 39a alineatul (3) din prezentul regulament şi conţinutul total de carbon al unui combustibil, exprimat ca fracţie;
385.«fracţiune de carbon cu cotă zero» înseamnă:
(i)în cazul unui combustibil, suma dintre fracţiunea de biomasă cu cotă zero a acestuia, fracţiunea sa sintetică cu emisii scăzute de carbon cu cotă zero şi fracţiunea sa RFNBO sau RCF cu cotă zero, fără dubla contabilizare a carbonului;
(ii)în cazul unui material, fracţiunea sa de biomasă cu cotă zero;
386.«carbon cu cotă zero» înseamnă carbonul conţinut într-un combustibil sau material care aparţine fracţiunii de carbon cu cotă zero a respectivului combustibil sau material;
387.«fracţiune sintetică cu emisii scăzute de carbon» înseamnă raportul dintre carbonul rezultat din combustibilii sintetici cu emisii scăzute de carbon şi conţinutul total de carbon al unui combustibil, exprimat ca fracţie, indiferent dacă combustibilul sintetic cu emisii scăzute de dioxid de carbon respectă criteriile de la articolul 39a alineatul (4) din prezentul regulament;
388.«fracţiune sintetică cu emisii scăzute de carbon cu cotă zero» înseamnă raportul dintre carbonul rezultat dintr-un combustibil sintetic cu emisii scăzute de carbon care respectă criteriile de la articolul 39a alineatul (4) din prezentul regulament şi conţinutul total de carbon al unui combustibil;

381.[textul din Art. 3, punctul 38^1. din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2024 de Art. 1, punctul 2., alin. (G) din Regulamentul 2493/23-sept-2024]
39."metoda bilanţului energetic" înseamnă o metodă de estimare a cantităţii de energie utilizată drept combustibil într-un cazan, calculată ca sumă a căldurii utilizabile şi a tuturor pierderilor semnificative de energie prin radiaţie, transmisie şi prin intermediul gazelor de ardere;
40."măsurarea continuă a emisiilor" înseamnă un set de operaţii care au drept scop determinarea valorii unei cantităţi prin măsurări periodice, aplicând fie măsurători la coşul de emisii, fie procedee de extracţie în care instrumentul de măsurare se află în apropierea coşului, excluzând totodată metodologiile de măsurare bazate pe colectarea de eşantioane individuale din coş;
41."CO2 inerent" înseamnă CO2-ul care face parte dintr-un flux-sursă;
42.«carbon fosil» înseamnă carbonul anorganic şi organic care nu este carbon cu cotă zero;

43."punct de măsurare" înseamnă sursa de emisii pentru care sunt utilizate sisteme de măsurare continuă a emisiilor (CEMS) pentru măsurarea emisiilor sau secţiunea transversală a unui sistem de conducte pentru care debitul de CO2 se determină utilizând sisteme de măsurare continuă;
44."documentaţia privind masa şi bilanţul" înseamnă documentaţia indicată în textele de implementare, la nivel internaţional sau naţional, a standardelor şi a practicilor recomandate (SARP) prevăzute în anexa 6 la Convenţia privind aviaţia civilă internaţională, semnată la Chicago în data de 7 decembrie 1944, şi precizate în subpartea C secţiunea 3 din anexa IV la Regulamentul (UE) nr. 965/2012 al Comisiei (1) sau în normele internaţionale aplicabile echivalente;
(1)Regulamentul (UE) nr. 965/2012 al Comisiei de stabilire a cerinţelor tehnice şi a procedurilor administrative referitoare la operaţiunile aeriene în temeiul Regulamentului (CE) nr. 216/2008 al Parlamentului European şi al Consiliului (JO L 296, 25.10.2012, p. 1).
45."distanţă" înseamnă distanţa ortodromică dintre aerodromul de plecare şi cel de sosire, căreia i se adaugă un factor fix de 95 km;
46."aerodrom de plecare" înseamnă aerodromul din care începe un zbor ce constituie o activitate de aviaţie enumerată în anexa I la Directiva 2003/87/CE;
47."aerodrom de sosire" înseamnă aerodromul în care se încheie un zbor ce constituie o activitate de aviaţie enumerată în anexa I la Directiva 2003/87/CE;
48.[textul din Art. 3, punctul 48. din capitolul I, sectiunea 1 a fost abrogat la 01-ian-2024 de Art. 1, punctul 2., alin. (M) din Regulamentul 2122/17-oct-2023]
49."emisii fugitive" înseamnă emisiile ocazionale sau neintenţionate provenind de la surse nelocalizate, prea diverse sau prea mici pentru a fi monitorizate individual;
50."aerodrom" înseamnă un aerodrom astfel cum este definit la punctul 1 subpunctul 2 din anexa la Decizia 2009/450/CE;
51."aerodromuri pereche" înseamnă perechea formată din aerodromul de plecare şi aerodromul de sosire;
52."condiţii standard" înseamnă o temperatură de 273,15 K şi condiţii de presiune de 101 325 Pa care definesc metrii cubi normali (Nm3);
53."sit de stocare" înseamnă un sit de stocare astfel cum este definit la articolul 3 alineatul (3) din Directiva 2009/31/UE;
54."captarea CO2" înseamnă activitatea de captare din fluxurile de gaze a CO2, care altfel ar fi emis, în vederea transportării şi a stocării sale geologice într-un sit de stocare autorizat în temeiul Directivei 2009/31/CE;
55.«transportul de CO2» înseamnă transportul de CO2 în vederea stocării sale geologice într-un sit de stocare autorizat în temeiul Directivei 2009/31/CE;

56."stocarea geologică a CO2" înseamnă stocarea geologică a CO2 astfel cum este definită la articolul 3 alineatul (1) din Directiva 2009/31/CE;
57."emisii evacuate" înseamnă emisiile degajate intenţionat dintr-o instalaţie prin asigurarea unui anumit punct de emisii;
58."recuperarea intensificată a hidrocarburilor" înseamnă recuperarea hidrocarburilor, care se adaugă la hidrocarburile extrase prin injectare cu apă sau prin alte mijloace;
59.«date indirecte» înseamnă valorile anuale care sunt determinate în mod empiric sau care sunt derivate din surse aprobate şi pe care un operator sau o entitate reglementată, în sensul definiţiei de la articolul 3 din Directiva 2003/87/CE, le utilizează pentru a înlocui datele privind activitatea, cantităţile de combustibil eliberat pentru consum sau parametrii de calcul pentru a asigura raportarea completă în cazul în care metodologia de monitorizare aplicabilă nu permite generarea tuturor datelor necesare privind activitatea, a tuturor cantităţilor de combustibil eliberat pentru consum sau a tuturor parametrilor de calcul necesari;

60."coloană de apă" înseamnă o coloană de apă astfel cum este definită la articolul 3 alineatul (2) din Directiva 2009/31/CE;
61."scurgere" înseamnă o scurgere astfel cum este definită la articolul 3 alineatul (5) din Directiva 2009/31/CE;
62."complex de stocare" înseamnă un complex de stocare astfel cum este definit la articolul 3 alineatul (6) din Directiva 2009/31/CE;
63.«infrastructură de transport al CO2» înseamnă o infrastructură astfel cum este definită la articolul 3 alineatul (29) din Regulamentul (UE) 2024/1735;
632.«CO2 în tranzit» înseamnă orice cantitate de CO2 transferată într-o infrastructură de transport al CO2 care nu a fost transferată către o altă instalaţie sau infrastructură de transport al CO2 în aceeaşi perioadă de raportare în care a fost primită;

64.«flux de combustibil» înseamnă un combustibil, astfel cum este definit la articolul 3 litera (af) din Directiva 2003/87/CE, eliberat pentru consum prin mijloace fizice specifice, cum ar fi conducte, camioane, căi ferate, nave sau staţii de alimentare cu combustibil şi care generează emisii de gaze cu efect de seră relevante ca urmare a consumului său de către categoriile de consumatori din sectoarele prevăzute în anexa III la Directiva 2003/87/CE;
65.«flux naţional de combustibil» înseamnă agregarea, pentru fiecare tip de combustibil, a fluxurilor de combustibil ale tuturor entităţilor reglementate de pe teritoriul unui stat membru;
66.«factor de includere în domeniul de aplicare» înseamnă factorul cuprins între zero şi unu care este utilizat pentru a determina ponderea unui flux de combustibil care este utilizat pentru ardere în sectoarele prevăzute în anexa III la Directiva 2003/87/CE;
67.«cantitate de combustibil eliberat pentru consum» înseamnă date privind cantitatea de combustibil, astfel cum este definit la articolul 3 litera (af) din Directiva 2003/87/CE, care este eliberată pentru consum şi exprimată ca energie în terajouli, ca masă în tone sau ca volum în metri cubi normali sau echivalentul în litri, dacă este cazul, înainte de aplicarea unui factor de includere în domeniul de aplicare;
68.«factor de conversie a unităţii» înseamnă un factor de conversie a unităţii în care sunt exprimate cantităţile de combustibil eliberat pentru consum în cantităţi exprimate ca energie în terajouli, ca masă în tone sau ca volum în metri cubi normali sau echivalentul în litri, dacă este cazul, şi care cuprinde toţi factorii relevanţi, cum ar fi densitatea, puterea calorifică netă sau (în cazul gazelor) conversia din puterea calorifică superioară în puterea calorifică netă, după caz;
69.«consumator final» în sensul aplicării definiţiei entităţii reglementate, în conformitate cu articolul 3 litera (ae) din Directiva 2003/87/CE, în prezentul regulament, înseamnă orice persoană fizică sau juridică care este consumatorul combustibilului şi al cărei consum anual de combustibil nu depăşeşte 1 tonă de CO2;

70.«eliberat pentru consum» în sensul prezentului regulament înseamnă momentul în care acciza la un combustibil, astfel cum este definit la articolul 3 litera (af) din Directiva 2003/87/CE, devine exigibilă în conformitate cu articolul 6 alineatele (2) şi (3) din Directiva (UE) 2020/262 a Consiliului (*) sau, dacă este cazul, în conformitate cu articolul 21 alineatul (5) din Directiva 2003/96/CE a Consiliului (**), cu excepţia cazului în care statul membru a utilizat flexibilitatea prevăzută la articolul 3 litera (ae) punctul (iv) din Directiva 2003/87/CE, caz în care înseamnă momentul desemnat de statul membru ca generator de obligaţii în temeiul capitolului IVa din directiva respectivă.
(*)Directiva (UE) 2020/262 a Consiliului din 19 decembrie 2019 de stabilire a regimului general al accizelor (JO L 58, 27.2.2020, p. 4).
(**)Directiva 2003/96/CE a Consiliului din 27 octombrie 2003 privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice şi a electricităţii (JO L 283, 31.10.2003, p. 51).

71.«alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2» înseamnă alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2, astfel cum sunt definite la articolul 3 litera (v) din Directiva 2003/87/CE;
72.«CO2(e) per zbor» înseamnă alte efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 care încălzesc atmosfera, exprimate în cantitate echivalentă de emisii de CO2 ale zborului respectiv;
73.«forţare radiativă» înseamnă o modificare impusă a bilanţului energetic planetar, măsurată în waţi pe metru pătrat (W/m2);
74.«eficacitate» înseamnă modificarea temperaturii medii globale per unitate de forţare radiativă exercitată de agentul climatic, în raport cu răspunsul generat de o forţare standard a CO2 pornind de la aceeaşi stare climatică iniţială;
75.«model de calcul al CO2(e)» înseamnă un model utilizat pentru a calcula impactul total al altor efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 asupra climei, în conformitate cu secţiunea 4 din anexa IIIa la prezentul regulament;
76.«abordare bazată pe condiţii meteorologice» înseamnă metoda C, astfel cum este prevăzută în secţiunea 4 din anexa IIIa la prezentul regulament, care utilizează în principal date meteorologice îmbunătăţite, precum şi informaţii referitoare la zbor, traiectoria, proprietăţile aeronavei şi proprietăţile combustibilului;
77.«abordare simplificată bazată pe locaţie» înseamnă metoda D, astfel cum este prevăzută în secţiunea 4 din anexa IIIa la prezentul regulament, care utilizează în principal date legate de locaţia aeronavei în timpul zborului, cum ar fi informaţiile referitoare la zbor, traiectoria, dar şi datele meteorologice de bază şi proprietăţile aeronavei;
78.«sistem de urmărire a altor efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2 (NEATS)» înseamnă un instrument informatic furnizat de Comisie operatorilor de aeronave, verificatorilor acreditaţi şi autorităţilor competente cu scopul de a facilita şi, în măsura posibilului, de a automatiza monitorizarea, raportarea şi verificarea altor efecte ale aviaţiei decât emisiile de CO2, în conformitate cu articolul 14 alineatul (5) din Directiva 2003/87/CE;
79.«proprietăţi ale aeronavei» înseamnă categoria de informaţii care cuprind, cel puţin şi pentru fiecare zbor, tipul aeronavei, identificatorul (identificatorii) motorului (motoarelor) şi masa aeronavei;
80.«avion» înseamnă o aeronavă motorizată, mai grea decât aerul, care este susţinută în zbor în principal de reacţiile dinamice ale aerului asupra suprafeţelor care rămân fixe în anumite condiţii de zbor.