Capitolul i - DISPOZIŢII GENERALE - Regulamentul 2065/19-oct-2022 privind o piaţă unică pentru serviciile digitale şi de modificare a Directivei 2000/31/CE (Regulamentul privind serviciile digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 277L

În vigoare
Versiune de la: 22 Februarie 2024
CAPITOLUL I:DISPOZIŢII GENERALE
Art. 1: Obiect
(1)Scopul prezentului regulament este de a contribui la buna funcţionare a pieţei interne pentru servicii intermediare prin stabilirea unor norme armonizate pentru un mediu online sigur, previzibil şi fiabil care facilitează inovarea şi în care drepturile fundamentale consacrate în Cartă, inclusiv principiul protecţiei consumatorilor, sunt protejate în mod eficace.
(2)Prezentul regulament stabileşte norme armonizate cu privire la furnizarea de servicii intermediare pe piaţa internă. În special, regulamentul stabileşte:
a)un cadru pentru exonerarea condiţionată de răspundere a furnizorilor de servicii intermediare;
b)norme privind obligaţiile specifice în materie de diligenţă, adaptate anumitor categorii specifice de furnizori de servicii intermediare;
c)norme privind punerea în aplicare şi asigurarea respectării prezentului regulament, inclusiv în ceea ce priveşte cooperarea şi coordonarea între autorităţile competente.
Art. 2: Domeniu de aplicare
(1)Prezentul regulament se aplică serviciilor intermediare oferite destinatarilor serviciului care sunt stabiliţi sau sunt situaţi în Uniune, indiferent de locul în care sunt stabiliţi furnizorii serviciilor intermediare respective.
(2)Prezentul regulament nu se aplică serviciilor care nu sunt servicii intermediare şi nici cerinţelor impuse unui astfel de serviciu, indiferent dacă serviciul este furnizat prin utilizarea unui serviciu intermediar.
(3)Prezentul regulament nu aduce atingere aplicării Directivei 2000/31/CE.
(4)Prezentul regulament nu aduce atingere normelor stabilite de alte acte juridice ale Uniunii care reglementează alte aspecte ale furnizării de servicii intermediare pe piaţa internă sau care detaliază şi completează prezentul regulament, în special următoarele:
a)Directiva 2010/13/UE;
b)dreptul Uniunii privind drepturile de autor şi drepturile conexe;
c)Regulamentul (UE) 2021/784;
d)Regulamentul (UE) 2019/1148;
e)Regulamentul (UE) 2019/1150;
f)dreptul Uniunii privind protecţia consumatorilor şi siguranţa produselor, inclusiv Regulamentele (UE) 2017/2394 şi (UE) 2019/1020 şi Directivele 2001/95/CE şi 2013/11/UE;
g)dreptul Uniunii privind protecţia datelor cu caracter personal, în special Regulamentul (UE) 2016/679 şi Directiva 2002/58/CE;
h)dreptul Uniunii în domeniul cooperării judiciare în materie civilă, în special Regulamentul (UE) nr. 1215/2012 sau orice act juridic al Uniunii care stabileşte normele privind legea aplicabilă obligaţiilor contractuale şi necontractuale;
i)dreptul Uniunii în domeniul cooperării judiciare în materie penală, în special un regulament privind ordinele europene de divulgare şi de păstrare a probelor electronice în materie penală;
j)o directivă de stabilire a unor norme armonizate privind desemnarea reprezentanţilor legali în scopul obţinerii de probe în cadrul procedurilor penale.
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
(a)"serviciu al societăţii informaţionale" înseamnă un serviciu în sensul definiţiei de la articolul 1 alineatul (1) litera (b) din Directiva (UE) 2015/1535;
(b)"destinatar al serviciului" înseamnă orice persoană fizică sau juridică care utilizează un serviciu intermediar, în special cu scopul de a căuta informaţii sau de a le face accesibile;
(c)"consumator" înseamnă orice persoană fizică care acţionează în alte scopuri decât cele ale activităţii sale comerciale, economice, meşteşugăreşti sau profesionale;
(d)"a oferi servicii în Uniune" înseamnă a permite persoanelor fizice sau juridice din unul sau mai multe state membre să utilizeze serviciile unui furnizor de servicii intermediare care are o legătură substanţială cu Uniunea;
(e)"legătură substanţială cu Uniunea" înseamnă o legătură între un furnizor de servicii intermediare şi Uniune care decurge fie din faptul că furnizorul este stabilit în Uniune, fie din criterii factuale specifice, cum ar fi:
- un număr semnificativ de destinatari ai serviciului în unul sau mai multe state membre în raport cu populaţia acestuia sau a acestora; sau
- direcţionarea activităţilor către unul sau mai multe state membre;
(f)"comerciant" înseamnă orice persoană fizică sau juridică, indiferent dacă este publică sau privată, care acţionează, inclusiv prin intermediul unei alte persoane care acţionează în numele sau în contul ei, în scopuri legate de activitatea sa comercială, economică, meşteşugărească sau profesională;
(g)"serviciu intermediar" înseamnă unul dintre următoarele servicii ale societăţii informaţionale:
(i)un serviciu de "simplă transmitere" ("mere conduit"), care constă în transmiterea într-o reţea de comunicaţii a informaţiilor furnizate de un destinatar al serviciului sau în furnizarea accesului la o reţea de comunicaţii;
(ii)un serviciu de "stocare în cache" ("caching"), care constă în transmiterea într-o reţea de comunicaţii a informaţiilor furnizate de un destinatar al serviciului, implicând stocarea automată, intermediară şi temporară a informaţiilor transmise, singurul scop al efectuării stocării fiind acela de a face mai eficientă transmiterea mai departe a informaţilor către alţi destinatari, la cererea acestora;
(iii)un serviciu de "găzduire" ("hosting"), care constă în stocarea informaţiilor furnizate de un destinatar al serviciului, la cererea acestuia;
(h)"conţinut ilegal" înseamnă orice informaţie care, în sine sau prin raportare la o activitate, inclusiv vânzarea de produse sau furnizarea de servicii, nu este conformă cu dreptul Uniunii sau cu dreptul oricărui stat membru care este conform cu dreptul Uniunii, indiferent de obiectul sau natura exactă a dreptului respectiv;
(i)"platformă online" înseamnă un serviciu de găzduire care, la cererea unui destinatar al serviciului, stochează şi diseminează informaţii către public, cu excepţia cazului în care activitatea respectivă este o caracteristică minoră şi pur auxiliară a unui alt serviciu sau o funcţie minoră a serviciului principal şi, din motive obiective şi tehnice, nu poate fi utilizată fără celălalt serviciu, iar integrarea caracteristicii sau a funcţiei în celălalt serviciu nu este un mijloc de a eluda aplicarea prezentului regulament;
(j)"motor de căutare online" înseamnă un serviciu intermediar care le permite utilizatorilor să introducă interogări pentru a căuta, în principiu, în toate site-urile web sau site-urile web într-o anumită limbă pe baza unei interogări privind orice subiect sub forma unui cuvânt, a unei solicitări vocale, a unei fraze sau a unui alt element introdus şi care furnizează rezultate în orice format în care se pot găsi informaţii legate de conţinutul căutat;
(k)"diseminare către public" înseamnă punerea informaţiilor la dispoziţia unui număr potenţial nelimitat de terţi, la cererea destinatarului serviciului care a furnizat informaţiile;
(l)"contract la distanţă" înseamnă contract la distanţă în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 7 din Directiva 2011/83/UE;
(m)"interfaţă online" înseamnă orice software, inclusiv un site web sau o parte a acestuia, şi aplicaţii, inclusiv aplicaţii mobile;
(n)"coordonator al serviciilor digitale din ţara de stabilire" înseamnă coordonatorul serviciilor digitale din statul membru în care se află locul principal de stabilire al furnizorului unui serviciu intermediar ori în care îşi are reşedinţa sau este stabilit reprezentantul legal al furnizorului respectiv;
(o)"coordonator al serviciilor digitale din ţara de destinaţie" înseamnă coordonatorul serviciilor digitale dintr-un stat membru în care este furnizat serviciul intermediar;
(p)"destinatar activ al unei platforme online" înseamnă un destinatar al serviciului care a interacţionat cu o platformă online fie solicitând platformei online să găzduiască informaţii, fie prin expunerea la informaţiile găzduite de platforma online şi diseminate prin intermediul interfeţei sale online;
(q)"destinatar activ al unui motor de căutare online" înseamnă un destinatar al serviciului care a introdus o interogare într-un motor de căutare online şi a fost expus la informaţiile indexate şi prezentate prin intermediul interfeţei sale online;
(r)"comunicare cu caracter publicitar" înseamnă informaţiile menite să promoveze mesajul unei persoane juridice sau fizice, indiferent dacă promovarea se realizează în scop comercial sau necomercial, şi prezentate de o platformă online pe interfaţa sa online contra unei remuneraţii, cu scopul specific de a promova informaţiile respective;
(s)"sistem de recomandare" înseamnă un sistem complet sau parţial automatizat utilizat de o platformă online pentru a sugera în interfaţa sa online informaţii specifice destinatarilor serviciului sau pentru a prioritiza informaţiile respective, inclusiv ca urmare a unei căutări iniţiate de destinatarul serviciului sau a stabilirii în alt mod a ordinii sau a vizibilităţii relative a informaţiilor afişate;
(t)"moderare a conţinutului" înseamnă activităţile, automatizate sau neautomatizate, întreprinse de furnizorii de servicii intermediare cu scopul, în special, de a detecta, identifica şi aborda conţinutul ilegal sau informaţiile incompatibile cu condiţiile generale de utilizare ale acestora, furnizate de destinatarii serviciului, inclusiv măsurile luate care afectează disponibilitatea, vizibilitatea şi accesibilitatea conţinutului ilegal respectiv sau a informaţiilor respective, cum ar fi retrogradarea, demonetizarea, blocarea accesului la conţinutul şi informaţiile respective sau eliminarea acestora, ori măsurile luate care afectează capacitatea destinatarilor serviciului de a furniza informaţiile respective, cum ar fi închiderea sau suspendarea contului destinatarului;
(u)"condiţii generale de utilizare" înseamnă toate clauzele, indiferent de denumirea sau forma lor, care reglementează relaţia contractuală dintre furnizorul de servicii intermediare şi destinatarii serviciului;
(v)"persoane cu dizabilităţi" înseamnă persoane cu dizabilităţi în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 1 din Directiva (UE) 2019/882 a Parlamentului European şi a Consiliului (38);
(38)Directiva (UE) 2019/882 a Parlamentului European şi a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind cerinţele de accesibilitate aplicabile produselor şi serviciilor (JO L 151, 7.6.2019, p. 70).
(w)"comunicare comercială" înseamnă comunicare comercială în sensul definiţiei de la articolul 2 litera (f) din Directiva 2000/31/CE;
(x)"cifră de afaceri" înseamnă suma obţinută de o întreprindere în sensul articolului 5 alineatul (1) din Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului (39).
(39)Regulamentul (CE) nr. 139/2004 al Consiliului din 20 ianuarie 2004 privind controlul concentrărilor economice între întreprinderi (JO L 24, 29.1.2004, p. 1).