Capitolul 14 - 3.14. Probabilitatea continuării sau reapariţiei dumpingului din partea RPC - Regulamentul 1981/07-oct-2025 de instituire a unei taxe antidumping definitive la importurile de articole de masă şi articole de bucătărie din ceramică originare din Republica Populară Chineză, în urma unei reexaminări efectuate în perspectiva expirării măsurilor în conformitate cu articolul 11 alineatul (2) din Regulamentul (UE) 2016/1036 al Parlamentului European şi al Consiliului

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 8 Octombrie 2025
CAPITOLUL 14:3.14. Probabilitatea continuării sau reapariţiei dumpingului din partea RPC
(145)În urma constatărilor privind existenţa unui dumping în cursul perioadei investigaţiei de reexaminare, Comisia a investigat probabilitatea continuării dumpingului în cazul abrogării măsurilor. Prin urmare, Comisia a analizat următoarele elemente suplimentare: capacitatea de producţie şi capacitatea neutilizată din RPC, comportamentul în materie de preţuri al producătorilor-exportatori chinezi de pe alte pieţe, precum şi atractivitatea pieţei Uniunii.
(146)China este cel mai mare exportator din lume de articole de masă şi de articole de bucătărie din ceramică şi are mii de producători activi (65). În anexele la cererea de reexaminare în perspectiva expirării măsurilor, solicitanţii au prezentat surse care indică faptul că China a avut o capacitate de producţie zilnică de 87,03 miliarde de articole de uz cotidian din ceramică în cursul PIR, cu o capacitate neutilizată de 18,7% (66). Capacitatea de producţie de articole de uz cotidian din ceramică a crescut constant de la ultima reexaminare, menţinând în acelaşi timp un nivel stabil de utilizare a capacităţii de aproximativ 81%. Aceasta a permis creşterea capacităţii neutilizate de la 12,9 miliarde de articole în 2019 la peste 16 miliarde de articole în cursul PIR. O capacitate de producţie neutilizată de asemenea amploare înseamnă că numai China ar putea acoperi de mai multe ori consumul total al Uniunii, care a fost estimat la aproximativ 491 264 de tone în cursul perioadei investigaţiei de reexaminare (a se vedea considerentul 161 de mai jos). Problema supracapacităţii a fost recunoscută în rapoartele financiare ale unora dintre marii producători chinezi (67), precum şi în mai multe informaţii privind piaţa (68) (69).
(65)THINK!DESK - Market Distortions in the Chinese Tableware Ceramics Industry Update Report 2024 [Raportul Think!Desk de cercetare şi consultare referitor la China privind distorsiunile pieţei în industria articolelor de masă şi a articolelor de bucătărie din ceramică din 2024 (partea 6), pus la dispoziţie în anexa 3 a cererii de deschidere a reexaminării în perspectiva expirării măsurilor].
(66)Hangzhou Zhongjing Zhisheng Market Research - 2024 Report on Daily Ceramics Market in China (Raportul privind piaţa produselor de uz cotidian din ceramică din China, paginile 32-36, pus la dispoziţie în anexa 5 a cererii de deschidere a reexaminării în perspectiva expirării măsurilor).
(67)De exemplu, în Raportul financiar din 2022 al grupului Sitong, pagina 47, pus la dispoziţie în anexa 5 a cererii de deschidere a reexaminării în perspectiva expirării măsurilor.
(68)THINK!DESK - Market Distortions in the Chinese Tableware Ceramics Industry Update Report 2024 (Raportul Think!Desk de cercetare şi consultare referitor la China privind distorsiunile pieţei în industria articolelor de masă şi a articolelor de bucătărie din ceramică din 2024 (partea 2), pus la dispoziţie în anexa 3 a cererii de deschidere a reexaminării în perspectiva expirării măsurilor).
(69)Hangzhou Zhongjing Zhisheng Market Research - 2024 Report on Daily Ceramics Market in China (Raportul privind piaţa produselor de uz cotidian din ceramică din China, pus la dispoziţie în anexa 5 a cererii de deschidere a reexaminării în perspectiva expirării măsurilor).
(147)De la momentul instituirii măsurilor, exporturile de articole de masă şi de articole de bucătărie din ceramică din China au continuat să intre în Uniune în cantităţi mari, reprezentând aproape 60% din consumul Uniunii în cursul PIR, astfel cum se explică mai detaliat în secţiunea 4.3.1 de mai jos. Acest lucru indică, de asemenea, faptul că producătorii-exportatori chinezi de articole de masă şi de articole de bucătărie din ceramică au relaţii de afaceri puternice cu clienţii din Uniune.
(148)Având în vedere cele de mai sus, Comisia a concluzionat că China se numără printre cei mai mari producători de articole de masă şi de articole de bucătărie din ceramică din lume şi că dispune de o capacitate neutilizată semnificativă, pe care, graţie relaţiilor de afaceri puternice, ar putea să o exporte uşor către Uniune în cantităţi şi mai mari, în cazul abrogării măsurilor.
(149)Conform GTA, China (70) a exportat 2 094 958 de tone, în valoare de 53 393 909 510 RMB sau o valoare CIF medie de 25,48 RMB/kg.
(70)Totalul exporturilor din China, exclusiv exportul către Uniune, după codurile naţionale 6911 10 19 şi 6912 00 10.
(150)Comisia a comparat preţurile medii de export la nivelul CIF ale principalelor pieţe de export de articole de masă şi articole de bucătărie din ceramică din China, astfel cum au fost raportate în baza de date GTA, cu preţul de export către Uniune la acelaşi nivel comercial. Ea a constatat că preţurile de export chineze către principalele lor pieţe de export (SUA, Rusia) sunt similare sau mai mici decât cele către UE, sporind atractivitatea pieţei Uniunii pentru exportatorii chinezi ai produsului în cauză.
(151)Uniunea este una dintre cele mai mari pieţe de articole de masă şi de articole de bucătărie din ceramică din lume. Astfel cum s-a menţionat deja în considerentul 147 de mai sus, ca urmare a instituirii măsurilor antidumping în 2012, exporturile chineze ale produsului în cauză au continuat să intre în Uniune în cantităţi semnificative. În cursul perioadei investigaţiei de reexaminare, exporturile din China de articole de masă şi de articole de bucătărie din ceramică către Uniune au reprezentat aproape 60% din consumul Uniunii (a se vedea considerentul 181). Acest lucru demonstrează clar că Uniunea a rămas o importantă piaţă de destinaţie pentru articolele de masă şi articolele de bucătărie din ceramică din China.
(152)În plus, informaţiile de piaţă prezentate de solicitanţi, precum şi rapoartele societăţilor, susţin că creşterea pieţei interne a produselor de uz cotidian din ceramică încetineşte. Pe măsură ce capacitatea de producţie şi producţia zilnică continuă să crească, societăţile se vor confrunta cu o presiune mai mare pentru a-şi creşte volumul exporturilor, iar atractivitatea pieţei Uniunii va creşte.
(153)În final, şi în alte ţări terţe sunt în vigoare măsuri de protecţie comercială în ceea ce priveşte importurile chineze de articole de masă şi de articole de bucătărie din ceramică, ceea ce ilustrează acelaşi tip de comportament în materie de preţuri precum cel observat în Uniune (71). Aceste măsuri de protecţie comercială vor îngreuna exportul de către producătorii-exportatori chinezi către aceste pieţe şi cresc şi mai mult atractivitatea pieţei Uniunii, unde pot fi redirecţionate aceste exporturi.
(71)Inclusiv măsuri antidumping instituite de Brazilia, India, Mexic şi Regatul Unit. A se consulta: site-ul OMC pentru rapoartele semestriale din diverse ţări în conformitate cu articolul 16.4 din Acordul privind PAD.
(154)Un alt element care demonstrează atractivitatea pieţei Uniunii este strategia de preţ a producătorilor-exportatori chinezi. Preţurile de export ale producătorilor-exportatori chinezi ai produsului în cauză sunt semnificativ mai mici decât preţurile practicate de industria Uniunii pe piaţa Uniunii. De fapt, importurile din China au cele mai scăzute preţuri de pe piaţa Uniunii. Puţinele ţări terţe care exportă la preţuri mai scăzute reprezintă doar o fracţiune din totalul importurilor în Uniune, cu un potenţial de creştere care nu este comparabil cu dimensiunea unităţilor de producţie din RPC. Prin urmare, se poate estima, în mod rezonabil, că importurile din China vor intra pe piaţa Uniunii la preţuri mai scăzute, în cazul în care s-ar permite expirarea măsurilor, chiar ţinând seama de valoarea actualelor taxe antidumping.
(155)Într-adevăr, în perioada examinată, preţul de import mediu din China a crescut cu 17%. În pofida acestei creşteri, el încă rămâne cu 18% sub preţul mediu de vânzare al industriei Uniunii. Fără taxele antidumping, diferenţa ar fi de 38% (a se vedea considerentul 169).