Nou Art. 16. - Art. 16: Norme de procedură pentru opoziţii - Regulamentul 1956/29-sept-2025 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2023/2411 al Parlamentului European şi al Consiliului privind protecţia indicaţiilor geografice pentru produsele artizanale şi industriale
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 28 Noiembrie 2025
Art. 16: Norme de procedură pentru opoziţii
(1)Opoziţia, menţionată la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2023/2411, conţine:
a)declaraţia de opoziţie motivată menţionată în anexa III la Regulamentul (UE) 2023/2411;
b)cetăţenia oponentului, în cazul în care acesta este o persoană fizică; şi
c)autorizarea oficiului de a notifica opoziţia solicitantului şi autorităţii competente sau punctului unic de contact din statul membru sau ţara terţă din care este originar produsul şi, dacă este cazul, autorităţii competente sau punctului unic de contact din statul membru sau ţara terţă în care este stabilit sau îşi are reşedinţa oponentul, inclusiv orice date cu caracter personal.
(2)Opoziţia menţionată la articolul 25 din Regulamentul (UE) 2023/2411 poate conţine, de asemenea, documente justificative, după caz.
(3)Opoziţia se depune la oficiu prin intermediul sistemului său digital. Oficiul informează Comisia cu privire la opoziţie în termen de o lună de la expirarea perioadei de opoziţie.
(4)În cazul în care opoziţia nu conţine autorizaţia menţionată la alineatul (1) litera (c) sau în cazul în care opoziţia este primită de oficiu în afara perioadei menţionate la articolul 25 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2411, oficiul notifică oponentului această deficienţă, iar oponentul are la dispoziţie şapte zile calendaristice pentru a finaliza opoziţia; în caz contrar, opoziţia este considerată nedepusă.
(5)Atunci când primeşte o opoziţie în temeiul articolului 25 alineatul (1) din Regulamentul (UE) 2023/2411, oficiul notifică opoziţia cât mai curând posibil solicitantului şi autorităţii competente din statul membru din care este originar produsul, în cazul înregistrărilor directe, solicitantului şi punctului unic de contact, în limba în care a fost depusă, împreună cu o traducere automată verificată a acesteia în limbile oficiale relevante ale Uniunii. În cazul cererilor din ţări terţe, oficiul notifică opoziţia solicitantului sau autorităţii competente din ţara terţă, după caz, în limba în care a fost depusă, împreună cu o traducere automată verificată a acesteia în limba oficială a Uniunii în care a fost depusă cererea.
(6)Perioada menţionată la articolul 25 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2023/2411, care nu trebuie să depăşească trei luni, începe să curgă de la data la care invitaţia de a iniţia consultări este notificată părţilor prin intermediul sistemului digital. Oficiul notifică, de asemenea, autoritatea competentă sau punctul unic de contact al statului membru sau, după caz, autoritatea competentă din ţara terţă din care provine produsul şi, dacă este cazul, în care oponentul este stabilit sau îşi are reşedinţa cu privire la consultare. Oponentul şi solicitantul încep consultările respective fără întârzieri nejustificate.
(7)După caz, autoritatea competentă a statului membru sau a ţării terţe din care provine produsul şi autoritatea competentă a statului membru sau a ţării terţe în care este stabilit sau îşi are reşedinţa oponentul se pot alătura consultărilor, oferind asistenţă solicitantului sau oponentului.
(8)Oficiul furnizează informaţii detaliate, prin intermediul sistemului digital, solicitantului, oponentului şi autorităţii competente şi punctului unic de contact din statul membru sau, după caz, autorităţii competente din ţara terţă din care provine produsul şi în care este stabilit sau îşi are reşedinţa oponentul, cu privire la disponibilitatea soluţionării alternative a litigiilor, cum ar fi medierea, pentru consultările dintre solicitant şi oponent, astfel cum se menţionează la articolul 170 din Regulamentul (UE) 2017/1001 al Parlamentului European şi al Consiliului (5). În plus, oficiul furnizează informaţii cu privire la posibilitatea de a recurge la alte servicii de mediere decât cele oferite de oficiu. Informaţiile sunt furnizate în limba oficială relevantă a statelor membre din care este originar produsul şi în care oponentul este stabilit sau îşi are reşedinţa sau, în cazul unui solicitant sau al unui oponent dintr-o ţară terţă, în limba oficială a Uniunii în care solicitantul sau oponentul dintr-o ţară terţă şi-a depus cererea sau opoziţia.
(5)Regulamentul (UE) 2017/1001 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 iunie 2017 privind marca Uniunii Europene (JO L 154, 16.6.2017, p. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2017/1001/oj).
(9)În cazul în care Divizia pentru indicaţii geografice decide să consulte consiliul consultativ în cursul procedurii de opoziţie, astfel cum se menţionează la articolul 25 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2023/2411, solicitantul, oponentul şi autoritatea competentă a statului membru şi punctul unic de contact sau autoritatea competentă din ţara terţă, după caz, din care provine produsul şi în care este stabilit sau îşi are reşedinţa oponentul sunt notificate prin intermediul sistemului digital cu privire la o astfel de consultare şi la suspendarea perioadei de consultare, astfel cum se menţionează la articolul 25 alineatul (6) din Regulamentul (UE) 2023/2411.
(10)Divizia pentru indicaţii geografice notifică avizul consiliului consultativ solicitantului şi oponentului şi autorităţii competente sau punctului unic de contact al statului membru, în limbile oficiale ale Uniunii ale statelor membre respective, precum şi solicitantului şi oponentului sau autorităţii competente din ţara terţă, după caz, din care provine produsul şi în care este stabilit sau îşi are reşedinţa oponentul, în limba oficială a Uniunii de depunere a cererii de înregistrare.
(11)Solicitantul comunică oficiului rezultatul consultărilor menţionate la articolul 25 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2023/2411 prin intermediul sistemului său digital, utilizând formularul disponibil în sistemul digital. Oficiul notifică rezultatul consultărilor autorităţii competente şi punctului unic de contact din statul membru sau, după caz, autorităţii competente din ţara terţă din care este originar produsul şi în care oponentul este stabilit sau îşi are reşedinţa. Odată cu notificarea, oficiul invită statul membru din care este originar produsul să indice dacă consideră necesar să desfăşoare o procedură naţională de opoziţie suplimentară în conformitate cu articolul 16 alineatul (15) din prezentul regulament.
(12)Notificarea privind rezultatele consultărilor, menţionată la articolul 25 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2023/2411, conţine:
a)denumirea publicată în registrul Uniunii la care se referă opoziţia;
b)numărul dosarului şi denumirea din registrul Uniunii la care se referă opoziţia;
c)numele oponentului sau oponenţilor;
d)rezultatele documentate ale consultărilor;
e)precizarea dacă documentul unic sau caietul de sarcini al produsului a fost modificat şi o descriere a acestor modificări.
(13)Dacă a fost modificat caietul de sarcini al produsului, trimiterea electronică la publicarea caietului de sarcini, publicat în conformitate cu articolul 23 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2023/2411, duce la caietul de sarcini actualizat. În cazul înregistrărilor directe şi al cererilor din ţări terţe, caietul de sarcini actualizat se notifică oficiului.
(14)În cazul în care documentul unic a fost modificat, documentul unic modificat se retransmite prin intermediul sistemului digital.
(15)În cazul în care autoritatea competentă a statelor membre consideră că modificările ulterioare aduse caietului de sarcini al produsului în cursul consultărilor menţionate la articolul 25 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2023/2411 sunt substanţiale, afectând astfel interese care nu au fost luate în considerare în cadrul procedurii naţionale de opoziţie desfăşurate în conformitate cu articolul 15 din regulamentul respectiv, modificările respective fac obiectul unei proceduri de opoziţie suplimentare. Autorităţilor competente din statele membre din care este originar produsul li se permite să desfăşoare procedura suplimentară de opoziţie după ce au fost informate cu privire la rezultatul consultării menţionate la articolul 25 alineatul (7) din Regulamentul (UE) 2023/2411. În cadrul respectivei proceduri de opoziţie suplimentare, autoritatea competentă a statului membru se asigură că orice persoană fizică sau juridică ce are un interes legitim, care este afectată de modificările respective, şi este stabilită sau rezidentă pe teritoriul statului membru în cauză poate depune o opoziţie înaintea comunicării către oficiu a versiunii modificate a documentului unic şi a caietului de sarcini, în vederea repetării examinării menţionate la articolul 25 alineatul (8) din Regulamentul (UE) 2023/2411. Pentru perioada procedurii naţionale de opoziţie suplimentare, procedura în etapa la nivelul Uniunii se suspendă. În cazul în care, după opoziţia suplimentară, autoritatea competentă a statului membru refuză cererea, autoritatea competentă informează oficiul, prin intermediul sistemului digital, cu privire la retragerea cererii.