Capitolul vi - DISPOZIŢII FINALE - Regulamentul 1925/14-sept-2022 privind pieţe contestabile şi echitabile în sectorul digital şi de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 şi (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind pieţele digitale)
Acte UE
Jurnalul Oficial 265L
În vigoare Versiune de la: 12 Octombrie 2022
CAPITOLUL VI:DISPOZIŢII FINALE
Art. 44: Publicarea deciziilor
(1)Comisia publică deciziile pe care le adoptă în temeiul articolelor 3 şi 4, al articolului 8 alineatul (2), al articolelor 9, 10, 16-20 şi 24, al articolului 25 alineatul (1) şi al articolelor 29, 30 şi 31. Publicarea indică numele părţilor şi conţinutul principal al deciziei, inclusiv orice sancţiune aplicată.
(2)Publicarea ţine seama de interesul legitim al controlorilor de acces sau al terţilor de a-şi proteja informaţiile confidenţiale.
Art. 45: Controlul efectuat de Curtea de Justiţie
În conformitate cu articolul 261 din TFUE, Curtea de Justiţie are competenţă de fond în ceea ce priveşte controlul deciziilor prin care Comisia a impus amenzi sau penalităţi cu titlu cominatoriu. Curtea de Justiţie poate anula, reduce sau majora amenzile sau penalităţile cu titlu cominatoriu aplicate.
Art. 46: Dispoziţii de punere în aplicare
(1)Comisia poate adopta acte de punere în aplicare care să stabilească modalităţi detaliate de aplicare a următoarelor:
a)forma, conţinutul şi alte detalii ale notificărilor şi transmiterilor efectuate în temeiul articolului 3;
b)forma, conţinutul şi alte detalii ale măsurilor tehnice pe care controlorii de acces trebuie să le pună în aplicare pentru a asigura respectarea articolului 5, 6 sau 7;
c)modalităţile operaţionale şi tehnice în vederea punerii în aplicare a interoperabilităţii serviciilor de comunicaţii interpersonale care nu se bazează pe numere, în temeiul articolului 7;
d)forma, conţinutul şi alte detalii ale cererii motivate formulate în temeiul articolului 8 alineatul (3);
e)forma, conţinutul şi alte detalii ale cererilor motivate formulate în temeiul articolelor 9 şi 10;
f)forma, conţinutul şi alte detalii ale rapoartelor regulamentare furnizate în temeiul articolului 11;
g)metodologia şi procedura pentru descrierea auditată a tehnicilor utilizate pentru crearea de profiluri ale consumatorilor, prevăzută la articolul 15 alineatul (1); atunci când elaborează un proiect de act de punere în aplicare în acest scop, Comisia consultă Autoritatea Europeană pentru Protecţia Datelor şi poate consulta Comitetul european pentru protecţia datelor, societatea civilă şi alţi experţi relevanţi;
h)forma, conţinutul şi alte detalii ale notificărilor şi transmiterilor efectuate în temeiul articolelor 14 şi 15;
i)modalităţile practice referitoare la procedurile legate de investigaţiile de piaţă efectuate în temeiul articolelor 17, 18 şi 19 şi la procedurile desfăşurate în temeiul articolelor 24, 25 şi 29;
j)modalităţile practice referitoare la exercitarea dreptului de a fi ascultat prevăzut la articolul 34;
k)modalităţile practice referitoare la condiţiile de divulgare prevăzute la articolul 34;
l)modalităţile practice referitoare la cooperarea şi coordonarea Comisiei cu autorităţile naţionale conform articolelor 37 şi 38; şi
m)modalităţile practice referitoare la calcularea şi prelungirea termenelor.
(2)Actele de punere în aplicare prevăzute la alineatul (1) literele (a)-(k) şi litera (m) de la prezentul articol se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 50 alineatul (2).
Actul de punere în aplicare menţionat la alineatul (1) litera (l) de la prezentul articol se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 50 alineatul (3).
(3)Înainte de adoptarea oricărui act de punere în aplicare în temeiul alineatului (1), Comisia publică un proiect al acestuia şi invită toate părţile interesate să-şi prezinte observaţiile într-un termen care nu poate fi mai scurt de o lună.
Art. 47: Linii directoare
Comisia poate adopta linii directoare cu privire la oricare dintre aspectele prezentului regulament pentru a facilita punerea în aplicare şi respectarea sa efectivă.
Art. 48: Standardizare
Dacă este adecvat şi necesar, Comisia poate mandata organismele europene de standardizare să elaboreze standarde corespunzătoare pentru a facilita punerea în aplicare a obligaţiilor stabilite în prezentul regulament.
Art. 49: Exercitarea delegării
(1)Competenţa de a adopta acte delegate este conferită Comisiei în condiţiile prevăzute la prezentul articol.
(2)Competenţa de a adopta acte delegate menţionată la articolul 3 alineatele (6) şi (7) şi la articolul 12 alineatele (1), (3) şi (4) se conferă Comisiei pe o perioadă de cinci ani de la 1 noiembrie 2022. Comisia elaborează un raport privind delegarea de competenţe cu cel puţin nouă luni înainte de încheierea perioadei de cinci ani. Delegarea de competenţe se prelungeşte tacit cu perioade de timp identice, cu excepţia cazului în care Parlamentul European sau Consiliul se opune prelungirii respective cu cel puţin trei luni înainte de încheierea fiecărei perioade.
(3)Delegarea de competenţe menţionată la articolul 3 alineatele (6) şi (7) şi la articolul 12 alineatele (1), (3) şi (4) poate fi revocată oricând de Parlamentul European sau de Consiliu. O decizie de revocare pune capăt delegării de competenţe specificate în decizia respectivă. Decizia produce efecte din ziua care urmează datei publicării acesteia în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene sau de la o dată ulterioară menţionată în decizie. Decizia nu aduce atingere actelor delegate care sunt deja în vigoare.
(4)Înainte de adoptarea unui act delegat, Comisia consultă experţii desemnaţi de fiecare stat membru în conformitate cu principiile prevăzute în Acordul interinstituţional din 13 aprilie 2016 privind o mai bună legiferare.
(5)De îndată ce adoptă un act delegat, Comisia îl notifică simultan Parlamentului European şi Consiliului.
(6)Un act delegat adoptat în temeiul articolului 3 alineatele (6) şi (7) şi al articolului 12 alineatele (1), (3) şi (4) intră în vigoare numai în cazul în care nici Parlamentul European şi nici Consiliul nu au formulat obiecţii în termen de două luni de la notificarea acestuia către Parlamentul European şi Consiliu sau în cazul în care, înaintea expirării termenului respectiv, Parlamentul European şi Consiliul au informat Comisia că nu vor formula obiecţii. Respectivul termen se prelungeşte cu două luni la iniţiativa Parlamentului European sau a Consiliului.
Art. 50: Procedura comitetului
(1)Comisia este asistată de un comitet (denumit în continuare "Comitetul consultativ pentru pieţele digitale"). Respectivul comitet reprezintă un comitet în înţelesul Regulamentului (UE) nr. 182/2011.
(2)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 4 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
În cazul în care avizul comitetului urmează să fie obţinut prin procedură scrisă, respectiva procedură se încheie fără rezultat atunci când, în termenul stabilit pentru emiterea avizului, preşedintele comitetului decide în acest sens sau o majoritate simplă dintre membrii comitetului solicită acest lucru.
(3)În cazul în care se face trimitere la prezentul alineat, se aplică articolul 5 din Regulamentul (UE) nr. 182/2011.
(4)Comisia comunică avizul comitetului destinatarului unei decizii individuale, împreună cu decizia respectivă. Comisia face public avizul, împreună cu decizia individuală, ţinând cont de interesul legitim de protejare a secretului profesional.
Art. 51: Modificarea Directivei (UE) 2019/1937
La litera J din partea I a anexei la Directiva (UE) 2019/1937 se adaugă următorul punct:
"(iv)Regulamentul (UE) 2022/1925 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 septembrie 2022 privind pieţe contestabile şi echitabile în sectorul digital şi de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 şi (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind pieţele digitale) (JO L 265, 21.9.2022, p. 1)."
Art. 52: Modificarea Directivei (UE) 2020/1828
În anexa I la Directiva (UE) 2020/1828 se adaugă următorul punct:
"67. Regulamentul (UE) 2022/1925 al Parlamentului European şi al Consiliului din 14 septembrie 2022 privind pieţe contestabile şi echitabile în sectorul digital şi de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 şi (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind pieţele digitale) (JO L 265, 21.9.2022, p. 1)."
Art. 53: Revizuire
(1)Până la 3 mai 2026 şi, ulterior, la fiecare trei ani, Comisia efectuează o evaluare a prezentului regulament şi prezintă un raport Parlamentului European, Consiliului şi Comitetului Economic şi Social European.
(2)Evaluările analizează dacă au fost atinse obiectivele prezentului regulament de a asigura pieţe contestabile şi echitabile şi evaluează impactul prezentului regulament asupra utilizatorilor comerciali, în special asupra IMM-urilor, precum şi asupra utilizatorilor finali. În plus, Comisia evaluează dacă domeniul de aplicare al articolului 7 poate fi extins pentru a include serviciile de reţele de socializare online.
(3)Evaluările stabilesc dacă este necesar să se modifice normele, inclusiv în ceea ce priveşte lista serviciilor de platformă esenţiale prevăzută la articolul 2 punctul 2, obligaţiile prevăzute la articolele 5, 6 şi 7 şi îndeplinirea acestora, pentru a se asigura faptul că pieţele digitale din întreaga Uniune sunt contestabile şi echitabile. În urma evaluărilor, Comisia ia măsurile adecvate, care pot include propuneri legislative.
(4)Autorităţile competente ale statelor membre furnizează orice informaţie relevantă pe care o deţin şi de care Comisia ar putea avea nevoie în vederea întocmirii raportului menţionat la alineatul (1).
Art. 54: Intrare în vigoare şi aplicare
Prezentul regulament intră în vigoare în a douăzecea zi de la data publicării în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
Se aplică de la 2 mai 2023.
Cu toate acestea, articolul 3 alineatele (6) şi (7) şi articolele 40, 46, 47, 48, 49 şi 50 se aplică de la 1 noiembrie 2022, iar articolele 42 şi 43 se aplică de la 25 iunie 2023.
Totuşi, în cazul în care data de 25 iunie 2023 este anterioară datei aplicării menţionate la al doilea paragraf de la prezentul articol, aplicarea articolelor 42 şi 43 se amână până la data aplicării menţionată la al doilea paragraf de la prezentul articol.
Prezentul regulament este obligatoriu în toate elementele sale şi se aplică direct în toate statele membre.