Capitolul iv - INVESTIGAŢIA DE PIAŢĂ - Regulamentul 1925/14-sept-2022 privind pieţe contestabile şi echitabile în sectorul digital şi de modificare a Directivelor (UE) 2019/1937 şi (UE) 2020/1828 (Regulamentul privind pieţele digitale)

Acte UE

Jurnalul Oficial 265L

În vigoare
Versiune de la: 12 Octombrie 2022
CAPITOLUL IV:INVESTIGAŢIA DE PIAŢĂ
Art. 16: Deschiderea unei investigaţii de piaţă
(1)În cazul în care intenţionează să efectueze o investigaţie de piaţă în vederea adoptării eventuale de decizii în temeiul articolelor 17, 18 şi 19, Comisia adoptă o decizie de deschidere a unei investigaţii de piaţă.
(2)În pofida alineatului (1), Comisia îşi poate exercita competenţele de investigare în temeiul prezentului regulament înainte de a deschide o investigaţie de piaţă în temeiul alineatului respectiv.
(3)Decizia menţionată la alineatul (1) precizează:
a)data deschiderii investigaţiei de piaţă;
b)descrierea chestiunii vizate de investigaţia de piaţă;
c)scopul investigaţiei de piaţă.
(4)Comisia poate redeschide o investigaţie de piaţă pe care a închis-o în cazul în care:
a)a intervenit o schimbare substanţială cu privire la oricare dintre faptele pe care s-a fundamentat o decizie adoptată în temeiul articolului 17, 18 sau 19; sau
b)decizia adoptată în temeiul articolului 17, 18 sau 19 a fost fundamentată pe informaţii incomplete, incorecte sau care induc în eroare.
(5)Comisia poate solicita uneia sau mai multor autorităţi naţionale competente să o sprijine în cadrul investigaţiei sale de piaţă.
Art. 17: Investigaţia de piaţă pentru desemnarea controlorilor de acces
(1)Comisia poate efectua o investigaţie de piaţă cu scopul de a examina dacă o întreprindere care furnizează servicii de platformă esenţiale ar trebui desemnată drept controlor de acces în temeiul articolului 3 alineatul (8) sau pentru a identifica serviciile de platformă esenţiale care trebuie enumerate în decizia de desemnare în temeiul articolului 3 alineatul (9). Comisia depune eforturi pentru a-şi încheia investigaţia de piaţă în termen de 12 luni de la data menţionată la articolul 16 alineatul (3) litera (a). Pentru a-şi încheia investigaţia de piaţă, Comisia adoptă un act de punere în aplicare prin care îşi stabileşte decizia. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 50 alineatul (2).
(2)În cursul unei investigaţii de piaţă efectuate în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, Comisia depune eforturi pentru a comunica constatările sale preliminare întreprinderii care furnizează servicii de platformă esenţiale în cauză în termen de şase luni de la data menţionată la articolul 16 alineatul (3) litera (a). În constatările preliminare, Comisia explică dacă consideră, cu titlu provizoriu, că este oportun ca întreprinderea respectivă să fie desemnată drept controlor de acces în temeiul articolului 3 alineatul (8) şi ca serviciile de platformă esenţiale relevante să fie enumerate în temeiul articolului 3 alineatul (9).
(3)În cazul în care întreprinderea care furnizează servicii de platformă esenţiale atinge pragurile prevăzute la articolul 3 alineatul (2), dar a prezentat argumente justificate în mod suficient în conformitate cu articolul 3 alineatul (5) care au pus în mod vădit sub semnul întrebării prezumţia de la articolul 3 alineatul (2), Comisia depune eforturi pentru a încheia investigaţia de piaţă în termen de cinci luni de la data menţionată la articolul 16 alineatul (3) litera (a).
Într-un astfel de caz, Comisia depune eforturi pentru a comunica constatările sale preliminare în temeiul alineatului (2) de la prezentul articol întreprinderii în cauză în termen de trei luni de la data menţionată la articolul 16 alineatul (3) litera (a).
(4)Atunci când, în temeiul articolului 3 alineatul (8), Comisia desemnează drept controlor de acces o întreprindere care furnizează servicii de platformă esenţiale care nu are încă o poziţie solidă şi durabilă în ceea ce priveşte operaţiunile sale, dar care va beneficia în mod previzibil de o astfel de poziţie în viitorul apropiat, Comisia poate declara că în cazul respectivului controlor de acces sunt aplicabile numai una sau mai multe dintre obligaţiile prevăzute la articolul 5 alineatele (3)-(6) şi la articolul 6 alineatele (4), (7), (9), (10) şi (13), astfel cum sunt precizate în decizia de desemnare. Comisia declară aplicabile numai acele obligaţii care sunt adecvate şi necesare pentru a împiedica obţinerea, prin mijloace inechitabile, de către controlorul de acces în cauză a unei poziţii solide şi durabile în ceea ce priveşte operaţiunile acestuia. Comisia reexaminează o astfel de desemnare în conformitate cu procedura prevăzută la articolul 4.
Art. 18: Investigaţia de piaţă cu privire la încălcarea sistematică a obligaţiilor
(1)Comisia poate efectua o investigaţie de piaţă pentru a examina dacă un controlor de acces îşi încalcă în mod sistematic obligaţiile. Comisia încheie respectiva investigaţie de piaţă în termen de 12 luni de la data menţionată la articolul 16 alineatul (3) litera (a). În cazul în care din investigaţia de piaţă rezultă că un controlor de acces a încălcat în mod sistematic una sau mai multe dintre obligaţiile prevăzute la articolul 5, 6 sau 7 şi şi-a menţinut, consolidat sau extins poziţia de controlor de acces în ceea ce priveşte condiţiile stabilite la articolul 3 alineatul (1), Comisia poate adopta un act de punere în aplicare prin care să impună unui astfel de controlor de acces orice măsură corectivă comportamentală sau structurală care este proporţională şi necesară pentru a asigura respectarea efectivă a prezentului regulament. Respectivul act de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de consultare menţionată la articolul 50 alineatul (2).
(2)Măsura corectivă impusă în conformitate cu alineatul (1) de la prezentul articol poate include, în măsura în care o astfel de măsură corectivă este proporţională şi necesară pentru a menţine sau a restabili echitatea şi contestabilitatea care au fost afectate de încălcarea sistematică a obligaţiilor, interdicţia, pe o perioadă limitată, ca controlorul de acces să devină parte la o concentrare în sensul articolului 3 din Regulamentul (CE) nr. 139/2004 în ceea ce priveşte serviciile de platformă esenţiale sau celelalte servicii furnizate în sectorul digital sau care permit colectarea de date care sunt afectate de încălcarea sistematică a obligaţiilor.
(3)Se consideră că un controlor de acces şi-a încălcat în mod sistematic obligaţiile prevăzute la articolele 5, 6 şi 7 în cazul în care Comisia a emis cel puţin trei decizii de neconformitate în temeiul articolului 29 împotriva unui controlor de acces în legătură cu oricare dintre serviciile sale de platformă esenţiale într-o perioadă de opt ani înainte de adoptarea deciziei de deschidere a unei investigaţii de piaţă în vederea adoptării eventuale a unei decizii în temeiul prezentului articol.
(4)Comisia îi comunică constatările sale preliminare controlorului de acces în cauză în termen de şase luni de la data menţionată la articolul 16 alineatul (3) litera (a). În constatările sale preliminare, Comisia explică dacă consideră, cu titlu preliminar, că sunt îndeplinite condiţiile de la alineatul (1) de la prezentul articol şi care este măsura corectivă sau care sunt măsurile corective pe care le consideră, cu titlu preliminar, necesare şi proporţionale.
(5)Pentru a le permite terţilor interesaţi să prezinte observaţii în mod eficace, Comisia publică, în acelaşi moment în care comunică constatările sale preliminare controlorului de acces în temeiul alineatului (4) sau cât mai curând posibil după momentul respectiv, un rezumat neconfidenţial al cazului şi măsurile corective pe care intenţionează să le impună. Comisia specifică un interval de timp rezonabil în care trebuie să fie transmise observaţiile respective.
(6)În cazul în care Comisia intenţionează să adopte o decizie în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol prin care să confere caracter obligatoriu angajamentelor propuse de controlorul de acces în temeiul articolului 25, aceasta publică un rezumat neconfidenţial al cazului şi conţinutul principal al angajamentelor. Terţii interesaţi îşi pot prezenta observaţiile într-un termen rezonabil pe care îl stabileşte Comisia.
(7)În cursul investigaţiei de piaţă, Comisia poate să prelungească durata acesteia în cazul în care prelungirea respectivă este justificată de motive obiective şi este proporţională. Prelungirea se poate aplica termenului până la care Comisia trebuie să îşi formuleze constatările preliminare sau termenului pentru adoptarea deciziei finale. Durata totală a oricărei prelungiri sau a oricăror prelungiri în temeiul prezentului alineat nu poate depăşi şase luni.
(8)Pentru a se asigura că controlorul de acces respectă în mod efectiv obligaţiile prevăzute la articolele 5, 6 şi 7, Comisia reexaminează cu regularitate măsurile corective pe care le impune în conformitate cu alineatele (1) şi (2) de la prezentul articol. Comisia are dreptul să modifice măsurile corective respective dacă, în urma unei noi investigaţii de piaţă, constată că acestea nu sunt eficace.
Art. 19: Investigaţia de piaţă privind noi servicii şi noi practici
(1)Comisia poate efectua o investigaţie de piaţă cu scopul de a examina dacă unul sau mai multe servicii din sectorul digital ar trebui adăugate pe lista serviciilor de platformă esenţiale prevăzute la articolul 2 punctul 2 sau cu scopul de a detecta practici care limitează contestabilitatea serviciilor de platformă esenţiale sau care sunt neloiale şi care nu sunt abordate în mod eficace de prezentul regulament. În evaluarea sa, Comisia ţine seama de orice constatări relevante ale procedurilor în temeiul articolelor 101 şi 102 din TFUE privind pieţele digitale, precum şi de orice alte evoluţii relevante.
(2)Atunci când efectuează o investigaţie de piaţă în temeiul alineatului (1), Comisia poate consulta terţi, inclusiv utilizatorii comerciali şi utilizatorii finali ai serviciilor din sectorul digital care fac obiectul investigaţiei, precum şi utilizatorii comerciali şi utilizatorii finali care sunt supuşi unor practici care fac obiectul investigaţiei.
(3)Comisia publică constatările sale în cadrul unui raport în termen de 18 luni de la data menţionată la articolul 16 alineatul (3) litera (a).
Raportul este prezentat Parlamentului European şi Consiliului şi este însoţit, după caz, de:
a)o propunere legislativă de modificare a prezentului regulament pentru a include servicii suplimentare din sectorul digital pe lista serviciilor de platformă esenţiale prevăzută la articolul 2 punctul 2 sau pentru a include noi obligaţii în capitolul III; sau
b)un proiect de act delegat de completare a prezentului regulament în ceea ce priveşte obligaţiile prevăzute la articolele 5 şi 6 sau un proiect de act delegat de modificare sau de completare a prezentului regulament în ceea ce priveşte obligaţiile prevăzute la articolul 7, astfel cum se prevede la articolul 12.
Dacă este cazul, propunerea legislativă de modificare a prezentului regulament în temeiul literei (a) de la paragraful al doilea poate propune, de asemenea, eliminarea unor servicii existente de pe lista serviciilor de platformă esenţiale prevăzută la articolul 2 punctul 2 sau eliminarea unor obligaţii existente de la articolul 5, 6 sau 7.