Art. 55. - Art. 55: Personalul statutar care face parte din corpul permanent - Regulamentul 1896/13-nov-2019 privind Poliţia de frontieră şi garda de coastă la nivel european şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1052/2013 şi (UE) 2016/1624
Acte UE
Jurnalul Oficial 295L
În vigoare Versiune de la: 2 August 2021
Art. 55: Personalul statutar care face parte din corpul permanent
(1)Agenţia contribuie la corpul permanent cu membri ai personalului său statutar (categoria 1), care urmează să fie trimişi în zonele operative ca membri ai echipelor, cu sarcinile şi competenţele prevăzute la articolul 82, inclusiv sarcina de a exploata echipamentele proprii ale agenţiei.
(2)Atunci când efectuează recrutări de personal, agenţia asigură că doar candidaţi care dau dovadă de un înalt nivel de profesionalism, aderă la valori etice de un înalt nivel şi au competenţe lingvistice corespunzătoare sunt selectaţi.
(3)În conformitate cu articolul 62 alineatul (2), după ce sunt recrutaţi, membrii personalului statutar care urmează să fie trimişi ca membri ai echipelor urmează formarea necesară privind controlul la frontieră sau sarcinile de returnare, inclusiv în ceea ce priveşte drepturile fundamentale, în funcţie de profilurile de personal decise de Consiliul de administraţie în conformitate cu articolul 54 alineatul (4), ţinându-se seama de calificările şi experienţa profesională dobândite anterior în domeniile corespunzătoare.
Procesul de formare menţionat la primul paragraf se desfăşoară în cadrul unor programe de formare specifice elaborate de agenţie şi, pe baza acordurilor cu anumite state membre, organizate în instituţiile de formare şi învăţământ specializate ale acestora, inclusiv în academiile din statele membre cu care agenţia are acorduri de parteneriat. După recrutare, pentru fiecare membru al personalului se întocmeşte o hartă de formare corespunzătoare, menită să garanteze că acesta are în permanenţă calificarea profesională necesară pentru îndeplinirea sarcinilor de control la frontieră sau de returnare. Hărţile de formare se actualizează regulat. Costul formării este acoperit în întregime de agenţie.
Membrii personalului statutar care constituie echipajul tehnic pentru exploatarea echipamentelor agenţiei nu sunt obligaţi să efectueze integral programul de formare pentru controlul la frontieră sau returnare.
(4)Agenţia se asigură că, pe toată durata raportului de muncă, personalul său statutar îşi îndeplineşte sarcinile în calitate de membri ai echipelor, în conformitate cu cele mai înalte standarde şi cu respectarea deplină a drepturilor fundamentale.
(5)Pe baza unei propuneri a directorului executiv, Consiliul de administraţie:
a)instituie un mecanism de supraveghere corespunzător pentru monitorizarea aplicării de către personalul statutar a dispoziţiilor privind utilizarea forţei, inclusiv norme privind raportarea şi măsuri specifice, cum ar fi cele cu caracter disciplinar, care vizează utilizarea forţei în timpul trimiterilor;
b)instituie norme pentru directorul executiv pentru autorizarea personalului statutar să poarte şi să utilizeze arme, în conformitate cu articolul 82 şi a anexei V, inclusiv în ceea ce priveşte cooperarea obligatorie cu autorităţile naţionale competente, îndeosebi cu cele din statul membru al cetăţeniei, din statul membru al domiciliului şi din statul membru al formării iniţiale; normele respective tratează, de asemenea, modalitatea în care directorul executiv se asigură că condiţiile de emitere a unor astfel de autorizaţii continuă să fie îndeplinite de către personalul statutar, îndeosebi în ceea ce priveşte mânuirea armelor, inclusiv prin supunerea la teste regulate de tragere cu arma;
c)instituie norme specifice pentru facilitarea păstrării armelor, muniţiilor şi a altor echipamente în condiţii securizate, precum şi transportul acestora către zona operativă.
În ceea ce priveşte normele menţionate la primul paragraf litera (a) din prezentul alineat, Comisia îşi dă avizul cu privire la respectarea de către acestea a Statutului funcţionarilor şi a Regimului aplicabil celorlalţi agenţi, în conformitate cu articolul 110 alineatul (2) din Statutul funcţionarilor. Ofiţerul pentru drepturile fundamentale este consultat cu privire la propunerea directorului executiv în ceea ce priveşte normele respective.
(6)Personalul agenţiei care nu este calificat să îndeplinească sarcini de control la frontiere sau de returnare sunt trimişi numai în cadrul operaţiunilor comune în scopul coordonării, al monitorizării drepturilor fundamentale şi al altor sarcini conexe. Aceştia nu fac parte din echipe.
(7)Membrii personalului statutar care urmează să fie trimişi ca membri ai echipelor, trebuie să aibă capacitatea de a îndeplini, în conformitate cu articolul 82, următoarele sarcini care necesită competenţe executive, în conformitate cu profilurile de personal şi şi de formarea corespunzătoare:
a)verificarea identităţii şi a cetăţeniei persoanelor, inclusiv consultarea bazelor de date corespunzătoare de la nivelul Uniunii şi de la nivel naţional;
b)autorizarea intrării în cazul în care sunt respectate condiţiile de intrare prevăzute la articolul 6 din Regulamentul (UE) 2016/399;
c)refuzul intrării în conformitate cu articolul 14 din Regulamentul (UE) 2016/399;
d)ştampilarea documentelor de călătorie în conformitate cu articolul 11 din Regulamentul (UE) 2016/399;
e)eliberarea vizelor sau refuzul de a elibera vize la frontieră în conformitate cu articolul 35 din Regulamentul (CE) nr. 810/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului (40) şi introducerea datelor corespunzătoare în Sistemul de informaţii privind vizele;
(40)Regulamentul (CE) nr. 810/2009 al Parlamentului European şi al Consiliului din 13 iulie 2009 privind instituirea unui Cod comunitar de vize (Codul de vize) (JO L 243, 15.9.2009, p. 1).
f)supravegherea frontierelor, inclusiv patrularea între punctele de trecere a frontierei pentru a preveni trecerile neautorizate ale frontierei, pentru a combate criminalitatea transfrontalieră şi pentru a lua măsuri împotriva persoanelor care au trecut ilegal frontiera, inclusiv interceptarea sau reţinerea acestora;
g)înregistrarea în Eurodac a amprentelor digitale ale persoanelor reţinute în legătură cu trecerea ilegală a unei frontiere externe, în conformitate cu capitolul III din Regulamentul (UE) nr. 603/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului (41);
(41)Regulamentul (UE) nr. 603/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului din 26 iunie 2013 privind instituirea sistemului "Eurodac" pentru compararea amprentelor digitale în scopul aplicării eficiente a Regulamentului (UE) nr. 604/2013 de stabilire a criteriilor şi mecanismelor de determinare a statului membru responsabil de examinarea unei cereri de protecţie internaţională prezentate într-unul dintre statele membre de către un resortisant al unei ţări terţe sau de către un apatrid şi privind cererile autorităţilor de aplicare a legii din statele membre şi a Europol de comparare a datelor Eurodac în scopul asigurării respectării aplicării legii şi de modificare a Regulamentului (UE) nr. 1077/2011 de instituire a Agenţiei europene pentru gestionarea operaţională a sistemelor informatice la scară largă, în spaţiul de libertate, securitate şi justiţie (JO L 180, 29.6.2013, p. 1).
h)contactarea ţărilor terţe în vederea identificării resortisanţilor ţărilor terţe care fac obiectul returnării şi în vederea obţinerii documentelor de călătorie pentru aceştia;
i)escortarea resortisanţilor ţărilor terţe care fac obiectul returnării forţate.