Art. 111. - Art. 111: Mecanismul de tratare a plângerilor - Regulamentul 1896/13-nov-2019 privind Poliţia de frontieră şi garda de coastă la nivel european şi de abrogare a Regulamentelor (UE) nr. 1052/2013 şi (UE) 2016/1624
Acte UE
Jurnalul Oficial 295L
În vigoare Versiune de la: 2 August 2021
Art. 111: Mecanismul de tratare a plângerilor
(1)În cooperare cu ofiţerul pentru drepturile fundamentale, agenţia ia măsurile necesare pentru instituirea şi dezvoltarea în continuare a unui mecanism de tratare a plângerilor independent şi eficace, în conformitate cu prezentul articol, pentru a monitoriza şi a asigura respectarea drepturilor fundamentale în toate activităţile agenţiei.
(2)Orice persoană care este direct afectată de neîndeplinirea obligaţiei de a acţiona sau de acţiunile personalului implicat în cadrul unei operaţiuni comune, al unui proiect-pilot, al unei intervenţii rapide la frontieră, al unei trimiteri a unei echipe de sprijin pentru gestionarea migraţiei, al unei operaţiuni de returnare, al unei intervenţii de returnare sau al unei activităţi operative a agenţiei într-o ţară terţă şi care consideră că aceste acţiuni sau neîndepliniri ale obligaţiei de a acţiona i-au încălcat drepturile fundamentale, precum şi orice parte care reprezintă o astfel de persoană, poate înainta agenţiei o plângere scrisă.
(3)Sunt admisibile numai plângerile care sunt motivate şi implică încălcări concrete ale drepturilor fundamentale.
(4)Ofiţerul pentru drepturile fundamentale este responsabil cu gestionarea plângerilor primite de agenţie în conformitate cu dreptul la bună administrare. În acest scop, ofiţerul pentru drepturile fundamentale analizează admisibilitatea unei plângeri, înregistrează plângerile admisibile, transmite directorului executiv toate plângerile înregistrate şi înaintează plângerile referitoare la membrii echipelor statului membru de origine, inclusiv autorităţii relevante sau organismului competent în aspecte de drepturi fundamentale dintr-un stat membru, în vederea luării de măsuri suplimentare în concordanţă cu mandatul lor. De asemenea, ofiţerul pentru drepturile fundamentale înregistrează măsurile adoptate de agenţie sau de statul membru în cauză ca urmare a plângerilor şi asigură realizarea acestor măsuri.
(5)În conformitate cu dreptul la bună administrare, dacă o plângere este admisibilă, reclamantul este informat că plângerea sa a fost înregistrată, că s-a început evaluarea acesteia şi că va primi un răspuns de îndată ce acesta va fi disponibil. În cazul în care este transmisă autorităţilor sau organismelor naţionale, plângerea cuprinde datele de contact ale reclamantului. Dacă o plângere este declarată inadmisibilă, reclamantul este informat cu privire la motive şi, dacă este posibil, i se comunică alte modalităţi de rezolvare a nemulţumirilor sale.
Agenţia prevede o procedură adecvată în cazul în care o plângere este declarată inadmisibilă sau nefondată.
Toate deciziile sunt transmise în scris şi sunt motivate. Ofiţerul pentru drepturile fundamentale reevaluează plângerea dacă reclamantul prezintă noi dovezi în situaţii în care plângerea a fost declarată inadmisibilă sau neîntemeiată.
(6)În cazul înregistrării unei plângeri referitoare la un membru al personalului agenţiei, ofiţerul pentru drepturile fundamentale recomandă directorului executiv măsuri subsecvente adecvate, inclusiv de natură disciplinară şi, dacă este cazul, recomandă iniţierea de proceduri civile sau penale în conformitate cu prezentul regulament şi cu dreptul intern. Directorul executiv asigură luarea măsurilor subsecvente adecvate şi raportează ofiţerului pentru drepturile fundamentale, într-un termen determinat şi ulterior, dacă este necesar, la intervale regulate, cu privire la constatările la care a ajuns agenţia în urma unei plângeri, la punerea în aplicare a unor măsuri disciplinare şi la măsurile luate de către agenţie în urma unei plângeri.
În cazul în care o plângere se referă la aspecte legate de protecţia datelor, directorul executiv consultă responsabilul cu protecţia datelor din cadrul agenţiei înainte de luarea unei decizii cu privire la plângere. Ofiţerul pentru drepturile fundamentale şi responsabilul cu protecţia datelor stabilesc, în scris, un memorandum de înţelegere în care prezintă repartizarea sarcinilor ce le revin şi modul în care cooperează în ceea ce priveşte plângerile primite.
(7)În cazul înregistrării unei plângeri referitoare la un membru al echipelor dintr-un stat membru gazdă sau dintr-un alt stat membru participant, inclusiv la membri detaşaţi ai echipelor sau la experţi naţionali detaşaţi, statul membru de origine asigură luarea măsurilor subsecvente corespunzătoare, inclusiv măsuri de natură disciplinară, iniţierea de proceduri civile sau penale, dacă este necesar, şi alte măsuri în conformitate cu dreptul intern. Statul membru relevant îl informează pe ofiţerul pentru drepturile fundamentale, într-un termen determinat şi, ulterior, dacă este necesar, la intervale regulate, cu privire la constatările la care a ajuns în urma unei plângeri şi la măsurile luate în consecinţă. În cazul în care statul membru relevant nu prezintă măsurile luate ca urmare a plângerii, agenţia urmăreşte chestiunea.
În cazul în care statul membru relevant, în perioada de timp determinată, nu răspunde printr-un raport cu privire la chestiune sau oferă doar un răspuns neconcludent, ofiţerul pentru drepturile fundamentale informează directorul executiv şi consiliul de administraţie.
(8)Dacă se constată că un membru al echipelor a încălcat drepturile fundamentale sau nu a respectat obligaţiile în materie de protecţie internaţională, agenţia solicită statului membru să îi retragă imediat dreptul de a participa la activitatea agenţiei sau a corpului permanent.
(9)Ofiţerul pentru drepturile fundamentale include în raportul său anual informaţii privind mecanismul de tratare a plângerilor, astfel cum se menţionează la articolul 109 alineatul (4), inclusiv trimiteri specifice la constatările agenţiei şi ale statelor membre şi la acţiunile întreprinse în urma plângerilor depuse.
(10)Ofiţerul pentru drepturile fundamentale întocmeşte, în conformitate cu alineatele (1)-(9) şi după consultarea forumului consultativ, un formular de plângere standardizat prin care se solicită informaţii detaliate şi specifice referitoare la presupusa încălcare a drepturilor fundamentale. De asemenea, ofiţerul pentru drepturile fundamentale întocmeşte orice altă normă detaliată, după caz. Ofiţerul pentru drepturile fundamentale transmite acest formular, precum şi aceste norme detaliate, directorului executiv şi Consiliului de administraţie.
Agenţia se asigură că informaţiile legate de posibilitatea şi de procedura de depunere a unei plângeri sunt uşor accesibile, inclusiv pentru persoanele vulnerabile. Formularul de plângere standardizat se publică atât pe site-ul web al agenţiei, cât şi pe suport de hârtie, pe parcursul tuturor activităţilor agenţiei, în limbile pe care resortisanţii ţărilor terţe le înţeleg sau pe care se presupune în mod rezonabil că le înţeleg. Formularul de plângere standardizat trebuie să fie uşor de accesat, inclusiv pe dispozitive portabile. Agenţia se asigură că reclamanţilor li se pun la dispoziţie consiliere şi asistenţă privind procedura de depunere a plângerilor. Ofiţerul pentru drepturile fundamentale ia în considerare plângerile chiar dacă acestea nu au fost transmise cu ajutorul formularului de plângere standardizat.
(11)Toate datele cu caracter personal conţinute într-o plângere sunt tratate şi prelucrate de către agenţie, inclusiv de ofiţerul pentru drepturile fundamentale, în conformitate cu Regulamentul (UE) 2018/1725 şi de către statele membre în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 şi cu Directiva (UE) 2016/680.
Atunci când un reclamant depune o plângere, se presupune că acesta este de acord ca agenţia şi ofiţerul pentru drepturile fundamentale să îi prelucreze datelor cu caracter personal în sensul articolului 5 alineatul (1) litera (d) din Regulamentul (UE) 2018/1725.
Pentru a proteja interesele reclamantului, plângerile sunt tratate în mod confidenţial de către ofiţerul pentru drepturile fundamentale, în conformitate cu dreptul intern şi cu dreptul Uniunii, cu excepţia cazurilor în care reclamantul renunţă explicit la dreptul său la confidenţialitate. Atunci când un reclamant renunţă la dreptul său la confidenţialitate, se consideră că acesta consimte ca ofiţerul pentru drepturile fundamentale sau agenţia să îi divulge identitatea, dacă este necesar, autorităţilor sau organismelor competente în legătură cu subiectul plângerii.