Secţiunea 1 - Informare şi publicitate - Regulamentul 1828/08-dec-2006 de stabilire a normelor de punere în aplicare a Regulamentului (CE) nr. 1083/2006 al Consiliului de stabilire a anumitor dispoziţii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regională, Fondul Social European şi Fondul de coeziune şi a Regulamentului (CE) nr. 1080/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului privind Fondul European de Dezvoltare Regională

Acte UE

Editia Speciala a Jurnalului Oficial

În vigoare
Versiune de la: 29 Aprilie 2015
SECŢIUNEA 1:Informare şi publicitate
Art. 2: Elaborarea planului de comunicare
(1)Se stabileşte un plan de comunicare, precum şi orice modificare semnificativă a acestuia, de către autoritatea de gestionare, pentru programul operaţional pentru care este responsabilă, sau de către statul membru, pentru toate sau mai multe programe operaţionale cofinanţate din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), Fondul Social European (FSE) sau Fondul de coeziune.
(2)Planul de comunicare cuprinde cel puţin elementele următoare:
a)obiectivele şi grupurile ţintă;
b)strategia şi conţinutul acţiunilor de informare şi de publicitate destinate potenţialilor beneficiari, beneficiarilor şi publicului, care trebuie întreprinse de statul membru sau de autoritatea de gestionare, având în vedere valoarea adăugată a sprijinului comunitar la nivel naţional, regional şi local;
c)bugetul orientativ necesar punerii în aplicare a planului;
d)serviciile administrative sau organismele responsabile cu realizarea acţiunilor de informare şi de publicitate;
e)modalităţile de evaluare a acţiunilor de informare şi de publicitate cu privire la vizibilitatea şi notorietatea programelor operaţionale şi ale rolului Comunităţii.
Art. 3: Examinarea conformităţii planului de comunicare
Statul membru sau autoritatea de gestionare prezintă Comisiei planul de comunicare, în termen de patru luni de la data adoptării programului operaţional sau, în cazul în care planul de comunicare vizează două sau mai multe programe operaţionale, de la data adoptării celui mai recent program operaţional.
În cazul în care Comisia nu formulează observaţii în termen de două luni de la primirea planului de comunicare, se consideră că planul este conform cu dispoziţiile articolului 2 alineatul (2).
În cazul în care Comisia formulează observaţii în termen de două luni de la primirea planului de comunicare, statul membru sau autoritatea de gestionare transmite Comisiei un plan de comunicare revizuit în termen de două luni.
În cazul în care Comisia nu formulează alte observaţii în termen de două luni de la prezentarea planului de comunicare revizuit, se consideră că planul poate fi pus în aplicare.
După caz, statul membru sau autoritatea de gestionare iniţiază activităţile de informare şi de publicitate prevăzute la articolele 5, 6 şi 7, chiar dacă versiunea finală a planului de comunicare nu este disponibilă încă.
Art. 4: Punerea în aplicare şi monitorizarea planului de comunicare
(1)Autoritatea de gestionare informează comitetul de monitorizare al fiecărui program operaţional cu privire la următoarele elemente:
a)planul de comunicare şi evoluţia punerii sale în aplicare;
b)acţiunile de informare şi de publicitate realizate;
c)mijloacele de comunicare utilizate.
Autoritatea de gestionare prezintă comitetului de monitorizare exemple de astfel de acţiuni.
(2)Rapoartele anuale şi raportul final de execuţie a programului operaţional, prevăzute la articolul 67 din Regulamentul (CE) nr. 1083/2006, conţin:
a)exemple de acţiuni de informare şi de publicitate cu privire la programul operaţional realizate în cadrul punerii în aplicare a planului de comunicare;
b)dispoziţiile privind anumite acţiuni de informare şi de publicitate, prevăzute la articolul 7 alineatul (2) litera (d), inclusiv, după caz, adresa electronică la care datele sunt disponibile;
c)conţinutul principalelor modificări aduse planului de comunicare.
Raportul anual de execuţie pentru anul 2010 şi raportul final de execuţie conţin un capitol consacrat evaluării rezultatelor acţiunilor de informare şi de publicitate cu privire la vizibilitatea şi notorietatea programelor operaţionale şi a rolului Comunităţii, în conformitate cu dispoziţiile articolului 2 alineatul (2) litera (e).
(3)Mijloacele utilizate pentru punerea în aplicare, monitorizarea şi evaluarea planului de comunicare sunt proporţionale cu acţiunile de informare şi de publicitate definite în planul de comunicare.
Art. 5: Acţiuni de informare destinate potenţialilor beneficiari
(1)Autoritatea de gestionare asigură, în conformitate cu planul de comunicare, că programul operaţional este difuzat la scară largă, specificându-se contribuţiile financiare din fondurile respective şi că acest program este accesibil tuturor părţilor interesate.
În afară de aceasta, autoritatea de gestionare se asigură că informaţiile privind posibilităţile de finanţare oferite de intervenţia în comun a Comunităţii şi a statului membru în cadrul programului operaţional sunt difuzate la scară cât mai largă.
(2)Autoritatea de gestionare furnizează potenţialilor beneficiari informaţii clare şi detaliate privind cel puţin:
a)condiţiile de eligibilitate care trebuie îndeplinite pentru a putea beneficia de o finanţare în cadrul unui program operaţional;
b)o descriere a procedurilor de examinare a cererilor de finanţare şi a termenelor aferente;
c)criteriile de selecţie a operaţiunilor care urmează să fie finanţate;
d)persoanele de contact care, la nivel naţional, regional sau local, pot furniza informaţii cu privire la programele operaţionale.
De asemenea, autoritatea de gestionare informează potenţialii beneficiari cu privire la publicarea prevăzută la articolul 7 alineatul (2) litera (d).
(3)Autoritatea de gestionare asociază acţiunilor de informare şi de publicitate, în conformitate cu legislaţia şi practicile naţionale, cel puţin unul dintre următoarele organisme, care pot asigura o difuzare la scară largă a informaţiilor enumerate la alineatul (2):
a)autorităţile naţionale, regionale şi locale, precum şi agenţiile de dezvoltare;
b)asociaţiile profesionale;
c)partenerii economici şi sociali;
d)organizaţiile neguvernamentale;
e)organizaţiile care reprezintă mediile de afaceri;
f)centrele de informare cu privire la Europa şi reprezentanţele Comisiei în statele membre;
g)instituţiile de învăţământ.
Art. 6: Acţiuni de informare destinate beneficiarilor
Autoritatea de gestionare informează beneficiarii cu privire la faptul că acceptarea unei finanţări este sinonimă cu acceptarea includerii lor în lista beneficiarilor publicată în conformitate cu articolul 7 alineatul (2) litera (d).
Art. 7: Responsabilităţile autorităţii de gestionare cu privire la acţiunile de informare şi de publicitate destinate publicului
(1)Autoritatea de gestionare asigură că acţiunile de informare şi de publicitate sunt realizate în conformitate cu planul de comunicare şi au ca obiectiv o acoperire mediatică cât mai largă, prin diferite forme şi metode de comunicare la nivelul teritorial adecvat.
(2)Autoritatea de gestionare este responsabilă cel puţin cu organizarea următoarelor acţiuni de informare şi de publicitate:
a)o acţiune amplă de informare, care să facă publică lansarea unui program operaţional, chiar dacă versiunea finală a planului de comunicare nu este disponibilă încă;
b)cel puţin o acţiune amplă de informare pe an, astfel cum se specifică în planul de comunicare, care să prezinte realizările programului (programelor) operaţional(e), inclusiv, după caz, proiectele mari;
c)arborarea steagului Uniunii Europene timp de o săptămână, de la data de 9 mai, în faţa sediului fiecărei autorităţi de gestionare;
d)publicarea, pe cale electronică sau de alt tip, a listei beneficiarilor, a denumirii operaţiunilor şi a sumei finanţării publice alocate operaţiunilor.
Nu se menţionează numele participanţilor la operaţiunile FSE.
Art. 8: Responsabilităţile beneficiarilor cu privire la acţiunile de informare şi de publicitate destinate publicului
(1)Beneficiarul are obligaţia de a informa publicul cu privire la asistenţa financiară care îi este alocată din fonduri, în conformitate cu măsurile prevăzute la alineatele (2)-(4).
(2)Beneficiarul afişează o placă explicativă permanentă, vizibilă şi de mari dimensiuni, în termen de cel mult şase luni de la finalizarea oricărei operaţiuni care respectă următoarele condiţii:
a)participarea publică totală la operaţiune depăşeşte 500 000 EUR;
b)operaţiunea constă în achiziţionarea unui obiect fizic sau în finanţarea unor lucrări de infrastructură sau de construcţii.
Pe placă se indică tipul şi denumirea operaţiunii, precum şi informaţiile menţionate la articolul 9. Informatiile mentionate la articolul 9 ocupa cel putin 25% din placa.
În cazul în care nu este posibila fixarea unei placi explicative permanente pe un obiect fizic, astfel cum este prevazut la primul paragraf litera (b), se iau alte masuri corespunzatoare pentru a face cunoscuta contributia Comunitatii.

(3)Pe durata realizării operaţiunilor, beneficiarul montează un panou informativ la locul desfăşurării operaţiunilor care îndeplinesc următoarele condiţii:
a)participarea publică totală la operaţiune depăşeşte 500 000 EUR;
b)operaţiunea constă în finanţarea unor lucrări de infrastructură sau de construcţii.
Elementele prevăzute la articolul 9 ocupă cel puţin 25 % din suprafaţa panoului.
După finalizarea operaţiunii, panoul este înlocuit cu placa explicativă permanentă prevăzută la alineatul (2).
(4)În cazul în care o operaţiune beneficiază de o finanţare în cadrul unui program operaţional cofinanţat din FSE şi, după caz, dacă o operaţiune beneficiază de o finanţare din FEDR sau din Fondul de coeziune, beneficiarul se asigură că participanţii la operaţiune au fost informaţi cu privire la finanţarea respectivă.
Beneficiarul arată în mod clar faptul că operaţiunea pe care o realizează a fost selectată în cadrul unui program operaţional cofinanţat din FSE, din FEDR sau din Fondul de coeziune.
Orice document privind o astfel de operaţiune, inclusiv orice certificat de participare sau alt tip de certificat, cuprinde o menţiune a faptului că programul operaţional a fost cofinanţat din FSE sau, după caz, din FEDR sau din Fondul de coeziune.
Art. 9: Caracteristici tehnice ale acţiunilor de informare şi de publicitate privind operaţiunea
Toate actiunile de informare si publicitate initiate de autoritatile de management sau de beneficiari si destinate beneficiarilor, potentialilor beneficiari si publicului includ urmatoarele elemente:
a)emblema Uniunii Europene, în conformitate cu standardele grafice din anexa I, şi o trimitere la Uniunea Europeană;
b)indicarea fondului în cauză:
(i)pentru FEDR: Fondul European de Dezvoltare Regională;
(ii)pentru Fondul de coeziune: Fondul de coeziune;
(iii)pentru FSE: Fondul Social European;
c)o menţiune, aleasă de autoritatea de gestionare, prin care se subliniază valoarea adăugată a intervenţiei comunitare, de preferinţă "Investim în viitorul dumneavoastră".
Dispoziţiile literelor (b) şi (c) nu se aplică în cazul obiectelor promoţionale de mici dimensiuni.
În cazul în care o actiune de informare sau publicitate promoveaza mai multe operatiuni cofinantate de mai multe fonduri, referinta prevazuta la litera (b) din primul paragraf nu este necesara.

Art. 10: Reţea şi schimb de experienţă
(1)Fiecare autoritate de gestionare desemnează persoanele de contact responsabile cu informarea şi publicitatea şi informează Comisia cu privire la aceasta. De asemenea, statele membre pot desemna o singură persoană de contact pentru toate programele operaţionale.
(2)Pot fi instituite reţele comunitare alcătuite din persoane desemnate în conformitate cu alineatul (1) pentru a asigura schimbul de bune practici, inclusiv de rezultate ale punerii în aplicare a planului de comunicare, şi schimbul de experienţă în ceea ce priveşte realizarea acţiunilor de informare şi de publicitate prevăzute la prezenta secţiune.
(3)Schimburile de experienţă în materie de informare şi publicitate pot beneficia de o finanţare în cadrul asistenţei tehnice prevăzute la articolul 45 din Regulamentul (CE) nr. 1083/2006.