Art. 5. - Art. 5: Infrastructura de reîncărcare - Regulamentul 1804/13-sept-2023 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi şi de abrogare a Directivei 2014/94/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 234L

În vigoare
Versiune de la: 22 Septembrie 2023
Art. 5: Infrastructura de reîncărcare
(1)Operatorii punctelor de reîncărcare oferă utilizatorilor finali posibilitatea de a-şi reîncărca vehiculul electric ad-hoc la punctele de reîncărcare accesibile publicului pe care le exploatează respectivii operatori.
La punctele de reîncărcare accesibile publicului instalate începând cu 13 aprilie 2024, reîncărcarea ad-hoc este posibilă folosind un instrument de plată utilizat pe scară largă în Uniune. În acest scop, operatorii punctelor de reîncărcare acceptă plăţi electronice la punctele respective, prin terminale şi dispozitive utilizate pentru servicii de plată, inclusiv cel puţin unul dintre următoarele:
a)cititoare de carduri de plată;
b)dispozitive cu o funcţie contactless care permite cel puţin citirea cardurilor de plată;
c)pentru punctele de reîncărcare accesibile publicului cu o putere de ieşire mai mică de 50 kW, dispozitive care utilizează o conexiune la internet şi care permit operaţiuni de plată securizate, precum cele care generează un anumit cod de răspuns rapid.
Începând cu 1 ianuarie 2027, operatorii punctelor de reîncărcare se asigură că toate punctele de reîncărcare accesibile publicului exploatate de ei, cu o putere de ieşire mai mare sau egală cu 50 kW, instalate de-a lungul reţelei rutiere TEN-T sau instalate într-o zonă de parcare sigură şi securizată, inclusiv punctele de reîncărcare instalate înainte de 13 aprilie 2024, respectă cerinţele prevăzute la litera (a) sau (b).
Un singur terminal sau dispozitiv de plată menţionat la al doilea paragraf poate deservi o serie de puncte de reîncărcare accesibile publicului dintr-un grup de reîncărcare.
Cerinţele prevăzute la prezentul alineat nu se aplică punctelor de reîncărcare accesibile publicului care nu necesită efectuarea unei plăţi pentru serviciul de reîncărcare.
(2)Atunci când oferă autentificarea automată la un punct de reîncărcare accesibil publicului exploatat de ei, operatorii punctelor de reîncărcare se asigură că utilizatorii finali au întotdeauna dreptul de a nu utiliza autentificarea automată ci pot fie să îşi reîncarce vehiculul ad-hoc, astfel cum se prevede la alineatul (1), fie să utilizeze o altă soluţie de reîncărcare bazată pe contract oferită la punctul de reîncărcare respectiv. Operatorii punctelor de reîncărcare prezintă în mod transparent opţiunea respectivă şi o pun la dispoziţia utilizatorului final într-un mod convenabil, la fiecare punct de reîncărcare accesibil publicului exploatat de ei şi în care pun la dispoziţie autentificarea automată.
(3)Preţurile practicate de operatorii punctelor de reîncărcare accesibile publicului trebuie să fie rezonabile, uşor şi clar comparabile, transparente şi nediscriminatorii. Operatorii punctelor de reîncărcare accesibile publicului nu fac discriminări, prin preţurile percepute, între utilizatorii finali şi furnizorii de servicii de mobilitate, nici între diferiţii furnizori de servicii de mobilitate. Cu toate acestea, nivelul preţurilor poate fi diferit, dar numai dacă diferenţa este proporţională şi motivată în mod obiectiv.
(4)La punctele de reîncărcare accesibile publicului cu o putere de ieşire mai mare sau egală cu 50 kW, preţul ad-hoc perceput de operator se bazează pe preţul per kWh pentru energia electrică furnizată. În plus, operatorii acestor puncte de reîncărcare pot percepe o taxă de ocupare ca preţ pe minut pentru a descuraja ocuparea îndelungată a punctului de reîncărcare.
Operatorii punctelor de reîncărcare accesibile publicului cu o putere de ieşire de cel puţin 50 kW afişează la staţiile de reîncărcare preţul ad-hoc per kWh şi orice eventuală taxă de ocupare exprimată în preţ pe minut, astfel încât informaţiile respective să fie cunoscute de utilizatorii finali înainte de a iniţia o sesiune de reîncărcare şi să se faciliteze compararea preţurilor.
Operatorii punctelor de reîncărcare accesibile publicului cu o putere de ieşire mai mică de 50 kW prezintă, la staţiile de reîncărcare exploatate de ei, în mod clar şi uşor accesibil, informaţiile privind preţul ad-hoc, cu toate componentele sale de preţ, astfel încât respectivele informaţii să fie cunoscute de utilizatorii finali înainte de a iniţia o sesiune de reîncărcare şi să se faciliteze compararea preţurilor. Componentele de preţ aplicabile sunt prezentate în următoarea ordine:
- preţul pe kWh;
- preţul pe minut;
- preţul pe sesiune; şi
- orice altă componentă a preţului aplicabilă.
Primul şi cel de al doilea paragraf se aplică tuturor punctelor de reîncărcare instalate începând cu 13 aprilie 2024.
(5)Preţurile practicate de furnizorii de servicii de mobilitate utilizatorilor finali trebuie să fie rezonabile, transparente şi nediscriminatorii. Furnizorii de servicii de mobilitate pun la dispoziţia utilizatorilor finali, înainte de începerea sesiunii de reîncărcare prevăzute, toate informaţiile privind preţurile specifice sesiunii respective de reîncărcare, prin mijloace electronice disponibile gratuit şi larg acceptate, făcând o distincţie clară între toate componentele de preţ, inclusiv între costurile aplicabile pentru serviciile de roaming electronic şi alte taxe sau tarife percepute de furnizorul de servicii de mobilitate. Taxele trebuie să fie rezonabile, transparente şi nediscriminatorii. Furnizorii de servicii de mobilitate nu aplică tarife suplimentare pentru serviciile transfrontaliere de roaming electronic.
(6)Statele membre se asigură că autorităţile lor monitorizează periodic piaţa infrastructurilor de reîncărcare şi, în special, că monitorizează conformitatea operatorilor punctelor de reîncărcare şi a furnizorilor de servicii de mobilitate cu alineatele (3) şi (5). Statele membre urmăresc, de asemenea, să se asigure că autorităţile lor monitorizează periodic eventualele practici comerciale neloiale care afectează consumatorii.
(7)Până la 14 octombrie 2024, operatorii punctelor de reîncărcare se asigură că toate punctele de reîncărcare accesibile publicului exploatate de ei sunt puncte de reîncărcare conectate digital.
(8)Operatorii de puncte de reîncărcare se asigură că toate punctele de reîncărcare accesibile publicului pe care le exploatează şi care sunt construite după 13 aprilie 2024 sau renovate după 14 octombrie 2024 au o capacitate de reîncărcare inteligentă.
(9)Statele membre iau măsurile necesare pentru a se asigura că în zonele de parcare şi de odihnă de-a lungul reţelei rutiere TEN-T în care este instalată infrastructura pentru combustibili alternativi, amplasarea exactă a infrastructurii pentru combustibili alternativi este semnalizată în mod corespunzător.
(10)Până la 14 aprilie 2025, operatorii punctelor de reîncărcare accesibile publicului se asigură că toate punctele de reîncărcare cu curent continuu (CC) accesibile publicului pe care le exploatează sunt echipate cu un cablu fix de reîncărcare.
(11)În cazul în care operatorul unui punct de reîncărcare nu este proprietarul punctului respectiv, proprietarul pune la dispoziţia operatorului, în conformitate cu acordurile dintre aceştia, un punct de reîncărcare cu caracteristici tehnice care să permită operatorului să respecte obligaţiile prevăzute la alineatele (2), (7), (8) şi (10).