Art. 4. - Art. 4: Obiective pentru infrastructura de reîncărcare destinată vehiculelor electrice grele - Regulamentul 1804/13-sept-2023 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi şi de abrogare a Directivei 2014/94/UE
Acte UE
Jurnalul Oficial 234L
În vigoare Versiune de la: 22 Septembrie 2023
Art. 4: Obiective pentru infrastructura de reîncărcare destinată vehiculelor electrice grele
(1)Statele membre asigură o acoperire minimă a punctelor de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele de pe teritoriul lor.
În acest scop, statele membre se asigură că:
a)până la 31 decembrie 2025, de-a lungul a cel puţin 15 % din lungimea reţelei rutiere TEN-T, în fiecare direcţie de deplasare sunt instalate grupuri de reîncărcare accesibile publicului, destinate vehiculelor electrice grele, iar fiecare grup de reîncărcare furnizează o putere de ieşire de cel puţin 1 400 kW şi include cel puţin un punct de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 350 kW;
b)până la 31 decembrie 2027, de-a lungul a cel puţin 50 % din totalul reţelei rutiere TEN-T, în fiecare direcţie de deplasare sunt instalate grupuri de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele, iar fiecare grup de reîncărcare:
(i)situat de-a lungul reţelei rutiere centrale TEN-T furnizează o putere de ieşire de cel puţin 2 800 kW şi include cel puţin două puncte de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 350 kW;
(ii)situat de-a lungul reţelei rutiere globale TEN-T furnizează o putere de ieşire de cel puţin 1 400 kW şi include cel puţin un punct de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 350 kW;
c)până la 31 decembrie 2030, de-a lungul reţelei rutiere centrale TEN-T, în fiecare direcţie de deplasare sunt instalate grupuri de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele, la o distanţă maximă de 60 km între ele, iar fiecare grup de reîncărcare furnizează o putere de ieşire de cel puţin 3 600 kW şi include cel puţin două puncte de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 350 kW;
d)până la 31 decembrie 2030, de-a lungul reţelei rutiere globale TEN-T, în fiecare direcţie de deplasare sunt instalate grupuri de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele, situate la o distanţă maximă de 100 km între ele, iar fiecare grup de reîncărcare furnizează o putere de ieşire de cel puţin 1 500 kW şi include cel puţin un punct de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 350 kW;
e)până la 31 decembrie 2027, în fiecare zonă de parcare sigură şi securizată, sunt instalate cel puţin două staţii de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor grele electrice, cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 100 kW;
f)până la 31 decembrie 2030, în fiecare zonă de parcare sigură şi securizată, sunt instalate cel puţin patru staţii de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele, cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 100 kW;
g)până la 31 decembrie 2025, în fiecare nod urban sunt instalate puncte de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele, cu o putere de ieşire cumulată de cel puţin 900 kW, furnizate de staţii de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 150 kW;
h)până la 31 decembrie 2030, în fiecare nod urban sunt instalate puncte de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele, cu o putere de ieşire cumulată de cel puţin 1 800 kW, furnizate de staţii de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 150 kW.
(2)Calcularea procentului din lungimea reţelei rutiere TEN-T menţionat la alineatul (1) literele (a) şi (b) se bazează pe următoarele elemente:
a)pentru calcularea numitorului: lungimea totală a reţelei rutiere TEN-T pe teritoriul statului membru;
b)pentru calcularea numărătorului: lungimea cumulată a tronsoanelor reţelei rutiere TEN-T dintre două grupuri de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele care îndeplinesc cerinţele prevăzute la litera (a) sau, respectiv, litera (b) de la alineatul (1), excluzând orice tronson al reţelei rutiere TEN-T dintre două din aceste grupuri de reîncărcare care se află la o distanţă mai mare de 120 km unul de celălalt.
(3)Un singur grup de reîncărcare accesibil publicului destinat vehiculelor grele electrice poate fi instalat de-a lungul reţelei rutiere TEN-T pentru ambele direcţii de deplasare, cu condiţia ca:
a)grupul de reîncărcare respectiv să fie uşor accesibil din ambele direcţii de deplasare;
b)grupul de reîncărcare să fie semnalizat în mod adecvat; şi
c)cerinţele stabilite la alineatul (1) în ceea ce priveşte distanţa maximă dintre grupurile de reîncărcare, puterea de ieşire totală a grupului de reîncărcare, numărul de puncte de reîncărcare şi puterea de ieşire a punctelor unice aplicabile pentru o singură direcţie de deplasare să fie respectate pentru ambele direcţii de deplasare.
(4)Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, de-a lungul drumurilor din reţeaua TEN-T cu un trafic zilnic mediu anual total mai mic de 2 000 de vehicule grele şi dacă instalarea infrastructurii nu poate fi justificată în ceea ce priveşte rentabilitatea socioeconomică, statele membre pot prevedea ca un grup de reîncărcare accesibil publicului destinat vehiculelor electrice grele să deservească ambele direcţii de deplasare, cu condiţia ca cerinţele prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol să fie îndeplinite în ceea ce priveşte distanţa maximă dintre grupurile de reîncărcare, puterea de ieşire totală a grupului de reîncărcare, numărul de puncte de reîncărcare şi puterea de ieşire a punctelor unice de reîncărcare aplicabile pentru o singură direcţie de deplasare, şi ca grupul de reîncărcare respectiv să fie uşor accesibil din ambele direcţii de deplasare şi să fie semnalizat în mod adecvat. Statele membre înştiinţează Comisia cu privire la toate cazurile în care au făcut uz de derogarea menţionată la prezentul alineat. Statele membre reexaminează aceste cazuri o dată la doi ani în cadrul rapoartelor naţionale privind progresele înregistrate menţionate la articolul 15.
(5)Prin derogare de la alineatul (1) de la prezentul articol, de-a lungul drumurilor din reţeaua TEN-T cu un trafic zilnic mediu anual total mai mic de 2 000 de vehicule grele şi dacă instalarea infrastructurii nu poate fi justificată în ceea ce priveşte rentabilitatea socioeconomică, statele membre pot reduce cu până la 50 % puterea de ieşire totală a unui punct de reîncărcare accesibil publicului destinat vehiculelor grele electrice, necesară în temeiul alineatului (1) de la prezentul articol, cu condiţia ca grupul de reîncărcare respectiv să deservească o singură direcţie de deplasare şi ca celelalte cerinţe prevăzute la alineatul (1) de la prezentul articol în ceea ce priveşte distanţa maximă dintre grupurile de reîncărcare, numărul de puncte de reîncărcare şi puterea de ieşire a punctelor de reîncărcare unice să fie respectate. Statele membre înştiinţează Comisia cu privire la toate cazurile în care au făcut uz de derogarea menţionată la prezentul alineat. Statele membre reexaminează aceste cazuri o dată la doi ani în cadrul rapoartelor naţionale privind progresele înregistrate menţionate la articolul 15.
(6)Prin derogare de la cerinţa referitoare la distanţa maximă de 60 km dintre grupurile de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele, prevăzută la alineatul (1) litera (c) de la prezentul articol, statele membre pot permite o distanţă mai mare, de până la 100 km, pentru astfel de grupuri de reîncărcare de-a lungul drumurilor reţelei centrale TEN-T cu un trafic zilnic mediu anual total de mai puţin de 800 de vehicule grele, cu condiţia ca distanţa dintre punctele de reîncărcare să fie semnalizată în mod adecvat. Statele membre înştiinţează Comisia cu privire la cazurile în care au făcut uz de derogările menţionate la prezentul alineat. Statele membre reexaminează aceste cazuri o dată la doi ani în cadrul rapoartelor naţionale privind progresele înregistrate menţionate la articolul 15.
(7)Dacă un stat membru a notificat Comisiei un caz în care a făcut uz de o derogare menţionată la alineatul (6), cerinţa prevăzută la alineatul (1) litera (c) în ceea ce priveşte distanţa maximă dintre grupurile de reîncărcare se consideră ca fiind îndeplinite.
(8)Prin derogare de la cerinţele prevăzute la alineatul (1) literele (a), (b), (c) şi (d) în ceea ce priveşte puterea de ieşire totală a grupurilor de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele şi de la cerinţa prevăzută la alineatul (1) litera (c) în ceea ce priveşte distanţa maximă dintre aceste grupuri de reîncărcare, Cipru poate prezenta Comisiei o cerere motivată de autorizare pentru a aplica cerinţe mai scăzute în ceea ce priveşte nivelul de putere de ieşire totală al grupurilor de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice grele sau pentru a aplica o distanţă maximă mai lungă, de până la 100 km, între aceste grupuri de reîncărcare, ori ambele, cu condiţia ca o astfel de cerere, dacă este autorizată, să nu împiedice circulaţia vehiculelor electrice grele în statul membru respectiv.
În termen de şase luni de la primirea unei cereri motivate prezentate în temeiul primului paragraf, Comisia adoptă o decizie motivată în fiecare caz. Orice autorizaţie acordată Ciprului în temeiul unei astfel de decizii este valabilă pentru o perioadă de maximum patru ani. Dacă Ciprul doreşte să prelungească valabilitatea autorizaţiei, acesta poate prezenta Comisiei o nouă cerere motivată înainte de expirarea autorizaţiei.
(9)Până la 31 decembrie 2030, statele membre învecinate se asigură că distanţele maxime dintre grupurile de reîncărcare menţionate la alineatul (1) literele (c) şi (d) nu sunt depăşite pentru tronsoanele transfrontaliere din reţeaua rutieră centrală TEN-T şi din reţeaua rutieră globală TEN-T. Înaintea datei respective se acordă o atenţie deosebită tronsoanelor transfrontaliere, iar statele membre învecinate depun toate eforturile pentru a respecta distanţele maxime respective în momentul în care instalează infrastructura de reîncărcare de-a lungul tronsoanelor transfrontaliere din reţeaua rutieră TEN-T.