Art. 3. - Art. 3: Obiective pentru infrastructura de reîncărcare destinată vehiculelor electrice uşoare - Regulamentul 1804/13-sept-2023 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi şi de abrogare a Directivei 2014/94/UE

Acte UE

Jurnalul Oficial 234L

În vigoare
Versiune de la: 22 Septembrie 2023
Art. 3: Obiective pentru infrastructura de reîncărcare destinată vehiculelor electrice uşoare
(1)Statele membre se asigură că pe teritoriul lor sunt instalate staţii de reîncărcare pentru vehicule electrice uşoare accesibile publicului, într-un mod proporţional cu gradul de utilizare al vehiculelor electrice uşoare şi că acestea furnizează o putere suficientă de ieşire pentru respectivele vehicule.
În acest scop, statele membre se asigură că, la sfârşitul fiecărui an, începând cu 2024, sunt îndeplinite cumulativ următoarele obiective privind puterea de ieşire:
a)pentru fiecare vehicul electric uşor cu baterie înmatriculat pe teritoriul lor, este furnizată o putere de ieşire totală de cel puţin 1,3 kW prin intermediul unor staţii de reîncărcare accesibile publicului; şi
b)pentru fiecare vehicul electric hibrid reîncărcabil uşor înmatriculat pe teritoriul lor, este furnizată o putere de ieşire totală de cel puţin 0,80 kW prin intermediul unor staţii de reîncărcare accesibile publicului.
(2)Atunci când ponderea vehiculelor electrice uşoare cu baterie din totalul parcului de vehicule uşoare înmatriculate pe teritoriul unui stat membru atinge cel puţin 15 %, iar statul membru respectiv demonstrează că punerea în aplicare a cerinţelor prevăzute la alineatul (1) al doilea paragraf are efecte negative în acel stat membru prin descurajarea investiţiilor private şi nu mai este justificată, acesta poate prezenta Comisiei o cerere motivată de autorizare a aplicării unor cerinţe reduse în ceea ce priveşte nivelul puterii totale de ieşire sau a încetării aplicării unor asemenea cerinţe.
(3)În termen de şase luni de la primirea unei cereri motivate, transmise în temeiul alineatului (2), Comisia adoptă o decizie motivată în fiecare caz.
(4)Statele membre asigură o acoperire minimă a punctelor de reîncărcare accesibile publicului, destinate vehiculelor electrice uşoare, situate în reţeaua rutieră de pe teritoriul lor.
În acest scop, statele membre se asigură că:
a)de-a lungul reţelei rutiere centrale TEN-T, în fiecare direcţie de deplasare sunt instalate grupuri de reîncărcare accesibile publicului, destinate vehiculelor electrice uşoare, la o distanţă maximă de 60 km între ele şi care îndeplinesc următoarele cerinţe:
(i)până la 31 decembrie 2025, fiecare grup de reîncărcare furnizează o putere de ieşire de cel puţin 400 kW şi include cel puţin un punct de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 150 kW;
(ii)până la 31 decembrie 2027, fiecare grup de reîncărcare furnizează o putere de ieşire de cel puţin 600 kW şi include cel puţin două puncte de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 150 kW;
b)de-a lungul reţelei rutiere globale TEN-T, în fiecare direcţie de deplasare sunt instalate grupuri de reîncărcare accesibile publicului, destinate vehiculelor electrice uşoare, la o distanţă maximă de 60 km între ele şi care îndeplinesc următoarele cerinţe:
(i)până la 31 decembrie 2027, de-a lungul a cel puţin 50 % din lungimea reţelei rutiere globale TEN-T, fiecare grup de reîncărcare furnizează o putere de ieşire de cel puţin 300 kW şi include cel puţin un punct de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 150 kW;
(ii)până la 31 decembrie 2030, fiecare grup de reîncărcare furnizează o putere de ieşire de cel puţin 300 kW şi include cel puţin un punct de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 150 kW;
(iii)până la 31 decembrie 2035, fiecare grup de reîncărcare furnizează o putere de ieşire de cel puţin 600 kW şi include cel puţin două puncte de reîncărcare cu o putere de ieşire individuală de cel puţin 150 kW.
(5)Calcularea procentului din lungimea reţelei rutiere globale TEN-T menţionat la alineatul (4) litera (b) punctul (i) se bazează pe următoarele elemente:
a)pentru calcularea numitorului: lungimea totală a reţelei rutiere globale TEN-T pe teritoriul statului membru;
b)pentru calcularea numărătorului: lungimea cumulată a tronsoanelor reţelei rutiere globale TEN-T dintre două grupuri de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor electrice uşoare care îndeplinesc cerinţele prevăzute la alineatul (4) litera (b) punctul (i), excluzând orice tronson al reţelei rutiere globale TEN-T dintre două din aceste grupuri de reîncărcare care se află la o distanţă mai mare de 60 km unul de celălalt.
(6)Un singur grup de reîncărcare accesibil publicului destinat vehiculelor electrice uşoare poate fi instalat de-a lungul reţelei rutiere TEN-T pentru ambele direcţii de deplasare, cu condiţia ca:
a)grupul de reîncărcare respectiv să fie uşor accesibil din ambele direcţii de deplasare;
b)grupul de reîncărcare respectiv să fie semnalizat corespunzător; şi
c)cerinţele stabilite la alineatul (4) în ceea ce priveşte distanţa maximă dintre grupurile de reîncărcare, puterea de ieşire totală a grupului de reîncărcare, numărul de puncte de reîncărcare şi puterea de ieşire a punctelor de reîncărcare unice aplicabile pentru o singură direcţie de deplasare să fie respectate pentru ambele direcţii de deplasare.
(7)Prin derogare de la alineatul (4) de la prezentul articol, de-a lungul drumurilor din reţeaua TEN-T cu un trafic zilnic mediu anual total mai mic de 8 500 de vehicule uşoare şi dacă instalarea infrastructurii nu poate fi justificată în ceea ce priveşte rentabilitatea socioeconomică, statele membre pot prevedea ca un grup de reîncărcare accesibil publicului destinat vehiculelor electrice uşoare să deservească ambele direcţii de deplasare, cu condiţia ca cerinţele prevăzute la alineatul (4) de la prezentul articol să fie îndeplinite în ceea ce priveşte distanţa maximă dintre grupurile de reîncărcare, puterea de ieşire totală a grupului de reîncărcare, numărul de puncte de reîncărcare şi puterea de ieşire a punctelor unice de reîncărcare aplicabile pentru o singură direcţie de deplasare, şi ca grupul de reîncărcare respectiv să fie uşor accesibil din ambele direcţii de deplasare şi să fie semnalizat în mod adecvat. Statele membre înştiinţează Comisia cu privire la toate cazurile în care au făcut uz de derogarea menţionată la prezentul alineat. Statele membre reexaminează aceste cazuri o dată la doi ani în cadrul rapoartelor naţionale privind progresele înregistrate menţionate la articolul 15.
(8)Prin derogare de la alineatul (4) de la prezentul articol, de-a lungul drumurilor din reţeaua TEN-T cu un trafic zilnic mediu anual total mai mic de 8 500 de vehicule uşoare şi dacă instalarea infrastructurii nu poate fi justificată în ceea ce priveşte rentabilitatea socioeconomică, statele membre pot reduce cu până la 50 % puterea de ieşire totală a unui grup de reîncărcare accesibil publicului destinat vehiculelor uşoare, necesară în temeiul alineatului (4) de la prezentul articol, cu condiţia ca grupul de reîncărcare respectiv să deservească o singură direcţie de deplasare şi ca cerinţele prevăzute la alineatul (4) de la prezentul articol în ceea ce priveşte distanţa maximă dintre grupurile de reîncărcare, numărul de puncte de reîncărcare şi puterea de ieşire a punctelor de reîncărcare unice să fie respectate. Statele membre înştiinţează Comisia cu privire la toate cazurile în care au făcut uz de derogarea menţionată la prezentul alineat. Statele membre reexaminează aceste cazuri o dată la doi ani în cadrul rapoartelor naţionale privind progresele înregistrate menţionate la articolul 15.
(9)Prin derogare de la cerinţa referitoare la distanţa maximă de 60 km dintre grupurile de reîncărcare accesibile publicului destinate vehiculelor uşoare, prevăzută la alineatul (4) literele (a) şi (b) de la prezentul articol, statele membre pot permite o distanţă mai mare, de până la 100 km, pentru astfel de grupuri de reîncărcare de-a lungul drumurilor reţelei TEN-T cu un trafic zilnic mediu anual total de mai puţin de 3 000 de vehicule uşoare, cu condiţia ca distanţa dintre punctele de reîncărcare să fie semnalizată în mod adecvat. Statele membre înştiinţează Comisia cu privire la toate cazurile în care au făcut uz de derogarea menţionată la prezentul alineat. Statele membre reexaminează aceste cazuri o dată la doi ani în cadrul rapoartelor naţionale privind progresele înregistrate menţionate la articolul 15.
(10)Dacă un stat membru a notificat Comisiei un caz în care a făcut uz de o derogare menţionată la alineatul (7), cerinţele prevăzute la alineatul (4) literele (a) şi (b) în ceea ce priveşte distanţa maximă dintre grupurile de reîncărcare se consideră ca fiind îndeplinite.
(11)Statele membre învecinate se asigură că distanţele maxime menţionate la alineatul (4) literele (a) şi (b) nu sunt depăşite pentru tronsoanele transfrontaliere din reţeaua rutieră centrală TEN-T şi din reţeaua rutieră globală TEN-T.