Art. 2. - Art. 2: Definiţii - Regulamentul 1804/13-sept-2023 privind instalarea infrastructurii pentru combustibili alternativi şi de abrogare a Directivei 2014/94/UE
Acte UE
Jurnalul Oficial 234L
În vigoare Versiune de la: 22 Septembrie 2023
Art. 2: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."accesibilitatea datelor" înseamnă posibilitatea de a solicita şi de a obţine datele în orice moment într-un format care poate fi citit automat;
2."preţ ad-hoc" înseamnă preţul pe care operatorul unui punct de reîncărcare sau de realimentare îl percepe unui utilizator final pentru reîncărcare sau realimentare ad-hoc;
3."de-a lungul reţelei rutiere TEN-T" înseamnă:
(a)în ceea ce priveşte staţiile de reîncărcare cu energie electrică: faptul că sunt situate în reţeaua rutieră TEN-T sau la o distanţă de cel mult 3 km pe şosea de cea mai apropiată ieşire de pe un drum TEN-T; şi
(b)în ceea ce priveşte staţiile de realimentare cu hidrogen: faptul că sunt situate în reţeaua rutieră TEN-T sau la o distanţă de cel mult 10 km pe şosea de cea mai apropiată ieşire de pe un drum TEN-T;
4."combustibili alternativi" înseamnă combustibili sau surse de energie care servesc, cel puţin parţial, drept substitut pentru sursele de petrol fosil din energia folosită pentru transporturi şi care au potenţialul de a contribui la decarbonizarea acesteia şi de a îmbunătăţi performanţa de mediu a sectorului transporturilor, inclusiv:
(a)"combustibili alternativi pentru vehicule, trenuri, nave sau aeronave cu zero emisii":
- energie electrică;
- hidrogen;
- amoniac;
(b)"combustibili din surse regenerabile":
- combustibilii din biomasă, inclusiv biogazul, şi biocombustibilii, în sensul definiţiei de la articolul 2 punctele 27, 28 şi 33 din Directiva (UE) 2018/2001;
- combustibilii sintetici şi parafinici, inclusiv amoniacul, produşi din surse regenerabile de energie;
(c)"combustibili alternativi din surse neregenerabile şi combustibili fosili de tranziţie":
- gaz natural în stare gazoasă (gaz natural comprimat – GNC) şi în stare lichidă (gaz natural lichefiat –GNL);
- gaz petrolier lichefiat (GPL);
- combustibili sintetici şi parafinici produşi din surse neregenerabile de energie;
5."poziţie de staţionare cu contact" înseamnă o poziţie de staţionare într-o zonă desemnată a platformei unui aeroport, care este echipată cu o pasarelă de îmbarcare pentru pasageri;
6."poziţie de staţionare la distanţă" înseamnă o poziţie de staţionare într-o zonă desemnată a platformei unui aeroport, care nu este echipat cu o pasarelă de îmbarcare pentru pasageri;
7."aeroport din reţeaua centrală TEN-T sau aeroport din reţeaua globală TEN-T" înseamnă un aeroport astfel cum este menţionat şi clasificat în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1315/2013;
8."autentificare automată" înseamnă autentificarea unui vehicul la un punct de reîncărcare prin conectorul de reîncărcare sau prin telematică;
9."disponibilitatea datelor" înseamnă existenţa datelor într-un format digital care poate fi citit automat;
10."vehicul electric cu baterie" înseamnă un vehicul electric care funcţionează exclusiv antrenat de motorul electric, fără a utiliza nicio sursă secundară de propulsie;
11."reîncărcare bidirecţională" înseamnă o operaţiune de reîncărcare inteligentă în care direcţia fluxului de energie electrică poate fi inversată, permiţând circulaţia energiei electrice de la baterie la punctul de reîncărcare la care este conectată;
12."conector" înseamnă interfaţa fizică dintre punctul de reîncărcare sau de realimentare şi vehicul, prin care se transferă combustibilul sau energia electrică;
13."transport aerian comercial" înseamnă transport aerian comercial în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 24 din Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului (26);
(26)Regulamentul (UE) 2018/1139 al Parlamentului European şi al Consiliului din 4 iulie 2018 privind normele comune în domeniul aviaţiei civile şi de înfiinţare a Agenţiei Uniunii Europene pentru Siguranţa Aviaţiei, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 2111/2005, (CE) nr. 1008/2008, (UE) nr. 996/2010, (UE) nr. 376/2014 şi a Directivelor 2014/30/UE şi 2014/53/UE ale Parlamentului European şi ale Consiliului, precum şi de abrogare a Regulamentelor (CE) nr. 552/2004 şi (CE) nr. 216/2008 ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi a Regulamentului (CEE) nr. 3922/91 al Consiliului (JO L 212, 22.8.2018, p. 1).
14."navă container" înseamnă o navă proiectată exclusiv pentru transportul containerelor în cală şi pe punte;
15."plată bazată pe contract" înseamnă o plată pentru un serviciu de reîncărcare sau de realimentare de la utilizatorul final către un furnizor de servicii de mobilitate pe baza unui contract încheiat între utilizatorul final respectiv şi furnizorul de servicii de mobilitate respectiv;
16."utilizator de date" înseamnă orice autoritate publică, autoritate rutieră, operator rutier, operator al unui punct de reîncărcare şi de realimentare, organizaţie de cercetare sau neguvernamentală, furnizor de servicii de mobilitate, platformă de e-roaming, furnizor de hărţi digitale sau orice altă entitate interesată să utilizeze date pentru a furniza informaţii, a crea servicii sau a efectua cercetări sau analize privind infrastructura pentru combustibili alternativi;
17."punct de reîncărcare conectat digital" înseamnă un punct de reîncărcare care poate trimite şi primi informaţii în timp real, poate comunica bidirecţional cu reţeaua de energie electrică şi cu vehiculul electric şi care poate fi monitorizat şi controlat de la distanţă, inclusiv pentru a începe şi a opri sesiunea de reîncărcare şi pentru a măsura fluxurile de energie electrică;
18."operator de distribuţie" înseamnă un operator de distribuţie în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 29 din Directiva (UE) 2019/944;
19."distribuitor" înseamnă un "distribuitor" în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 43 din Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului (27);
(27)Regulamentul (UE) 2018/858 al Parlamentului European şi al Consiliului din 30 mai 2018 privind omologarea şi supravegherea pieţei autovehiculelor şi remorcilor acestora, precum şi ale sistemelor, componentelor şi unităţilor tehnice separate destinate vehiculelor respective, de modificare a Regulamentelor (CE) nr. 715/2007 şi (CE) nr. 595/2009 şi de abrogare a Directivei 2007/46/CE (JO L 151, 14.6.2018, p. 1).
20."date dinamice" înseamnă date care se schimbă frecvent sau în mod regulat;
21."sistem rutier electric" înseamnă o instalaţie fizică de-a lungul unui drum pentru transferul de energie electrică către un vehicul electric în timp ce vehiculul este în mişcare;
22."vehicul electric" înseamnă un autovehicul dotat cu un grup propulsor care cuprinde cel puţin un dispozitiv electric nonperiferic drept convertor de energie cu un sistem electric reîncărcabil de stocare a energiei, care poate fi reîncărcat extern;
23."alimentarea cu energie electrică a aeronavelor staţionare" înseamnă furnizarea de energie electrică unei aeronave prin intermediul unei interfeţe fixe sau mobile standardizate atunci când aeronava staţionează într-o poziţie de staţionare cu contact sau într-o poziţie de staţionare la distanţă;
24."utilizator final" înseamnă o persoană fizică sau juridică care cumpără un combustibil alternativ pentru utilizare directă într-un vehicul;
25."roaming electronic" înseamnă schimbul de date şi de plăţi între operatorul unui punct de reîncărcare sau de realimentare şi un furnizor de servicii de mobilitate de la care un utilizator final achiziţionează un serviciu de reîncărcare sau de realimentare;
26."platformă de roaming electronic" înseamnă o platformă care conectează actorii de pe piaţă, în special furnizorii de servicii de mobilitate, şi operatorii de puncte de reîncărcare sau de realimentare, pentru a permite furnizarea de servicii între aceştia, inclusiv serviciile de roaming electronic;
27."standard european" înseamnă un "standard european" în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 1 litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 1025/2012;
28."aviaţie generală" înseamnă toate operaţiunile de aviaţie civilă, altele decât serviciile aeriene regulate şi operaţiunile de transport aerian neregulate contra cost sau prin închiriere;
29."tonaj brut" (GT) înseamnă tonaj brut în sensul definiţiei de la articolul 3 litera (e) din Regulamentul (UE) 2015/757 al Parlamentului European şi al Consiliului (28);
(28)Regulamentul (UE) 2015/757 al Parlamentului European şi al Consiliului din 29 aprilie 2015 privind monitorizarea, raportarea şi verificarea emisiilor de gaze cu efect de seră generate de transportul maritim şi de modificare a Directivei 2009/16/CE (JO L 123, 19.5.2015, p. 55).
30."vehicul greu" înseamnă un autovehicul din categoria M2, astfel cum figurează la articolul 4 alineatul (1) litera (a) punctul (ii), un autovehicul din categoria M3, astfel cum figurează la articolul 4 alineatul (1) litera (a) punctul (iii), un autovehicul din categoria N2, astfel cum figurează la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (ii), sau un autovehicul din categoria N3, astfel cum figurează la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (iii) din Regulamentul (UE) 2018/858;
31."punct de reîncărcare de putere înaltă" înseamnă un punct de reîncărcare cu o putere de ieşire mai mare de 22 kW pentru transferul de energie electrică către un vehicul electric;
32."ambarcaţiune de pasageri de mare viteză" înseamnă o ambarcaţiune în sensul definiţiei din regula 1 de la capitolul X din Convenţia internaţională pentru ocrotirea vieţii omeneşti pe mare din 1974 (SOLAS 74), care transportă mai mult de 12 pasageri;
33."vehicul uşor" înseamnă un autovehicul din categoria M1, astfel cum figurează la articolul 4 alineatul (1) litera (a) punctul (i), sau un autovehicul din categoria N1, astfel cum figurează la articolul 4 alineatul (1) litera (b) punctul (i) din Regulamentul (UE) 2018/858;
34."metan lichefiat" înseamnă GNL, biogaz lichefiat sau metan lichefiat sintetic, inclusiv amestecurile acestor combustibili;
35."producător" înseamnă un producător în sensul definiţiei de la articolul 3 punctul 40 din Regulamentul (UE) 2018/858;
36."furnizor de servicii de mobilitate" înseamnă o persoană juridică care furnizează servicii în schimbul unei remuneraţii către un utilizator final, inclusiv vânzarea unor servicii de reîncărcare sau de realimentare;
37."punct de reîncărcare de putere normală" înseamnă un punct de reîncărcare cu o putere de ieşire mai mare de 22 kW pentru transferul de energie electrică către un vehicul electric;
38."punct naţional de acces" înseamnă o interfaţă digitală creată de un stat membru, care constituie un punct unic de acces la date;
39."operator al unui punct de reîncărcare" înseamnă entitatea care răspunde de gestionarea şi exploatarea unui punct de reîncărcare şi care furnizează un serviciu de reîncărcare utilizatorilor finali, inclusiv în numele şi în contul unui furnizor de servicii de mobilitate;
40."operator al unui punct de realimentare" înseamnă entitatea care răspunde de gestionarea şi exploatarea unui punct de realimentare şi care furnizează un serviciu de realimentare utilizatorilor finali, inclusiv în numele şi în contul unui furnizor de servicii de mobilitate;
41."navă de pasageri" înseamnă o navă care transportă mai mult de 12 pasageri, inclusiv nave de croazieră, nave de pasageri de mare viteză şi nave de pasageri de tip Ro-Ro;
42."serviciu de plată" înseamnă serviciu de plată, în sensul definiţiei de la articolul 4 punctul 3 din Directiva (UE) 2015/2366 a Parlamentului European şi a Consiliului (29);
(29)Directiva (UE) 2015/2366 a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 noiembrie 2015 privind serviciile de plată în cadrul pieţei interne, de modificare a Directivelor 2002/65/CE, 2009/110/CE şi 2013/36/UE şi a Regulamentului (UE) nr. 1093/2010, şi de abrogare a Directivei 2007/64/CE (JO L 337, 23.12.2015, p. 35).
43."vehicul electric hibrid reîncărcabil" înseamnă un vehicul electric echipat cu motor cu ardere internă convenţional combinat cu un sistem de propulsie electric, care poate fi reîncărcat de la o sursă de energie electrică externă;
44."putere de ieşire" înseamnă puterea maximă teoretică, exprimată în kW, pe care o poate furniza un punct, o staţie, un grup de reîncărcare sau o instalaţie de alimentare cu energie electrică de la mal vehiculelor sau navelor conectate la punctul, staţia, grupul sau instalaţia de reîncărcare respectivă;
45."infrastructură pentru combustibili alternativi accesibilă publicului" înseamnă o infrastructură pentru combustibili alternativi care este situată într-un amplasament sau o incintă deschise publicului, indiferent dacă infrastructura pentru combustibili alternativi este situată pe o proprietate publică sau privată, indiferent dacă se aplică limitări sau condiţii în ceea ce priveşte accesul la amplasament sau incintă şi indiferent de condiţiile aplicabile de utilizare a infrastructurii pentru combustibili alternativi;
46."cod de răspuns rapid" (cod QR) înseamnă o codificare şi vizualizare a datelor conformă cu ISO/IEC 18004:2015;
47."reîncărcare ad-hoc" înseamnă un serviciu de reîncărcare achiziţionat de un utilizator final fără a fi necesar ca utilizatorul final respectiv să se înregistreze, să încheie un acord scris sau să iniţieze o relaţie comercială cu operatorul punctului de reîncărcare respectiv, care presupune mai mult decât simpla achiziţionare a serviciului de reîncărcare;
48."punct de reîncărcare" înseamnă o interfaţă fixă sau mobilă, conectată sau neconectată la reţea, pentru transferul de energie electrică către un vehicul electric, care, deşi poate avea unul sau mai mulţi conectori adaptaţi diferitelor tipuri de conectori, este capabilă să reîncarce un singur vehicul electric o dată şi care exclude dispozitivele cu o putere de ieşire mai mică sau egală cu 3,7 kW al căror scop principal nu este reîncărcarea vehiculelor electrice;
49."punct, staţie sau grup de reîncărcare destinat vehiculelor uşoare" înseamnă un punct, o staţie sau un grup de reîncărcare destinat reîncărcării vehiculelor uşoare, datorită proiectării specifice a conectorilor/prizelor sau a proiectării spaţiului de parcare adiacent punctului, staţiei sau grupului de reîncărcare sau ambelor;
50."punct, staţie sau grup de reîncărcare destinat vehiculelor grele" înseamnă un punct, o staţie sau un grup de reîncărcare destinat reîncărcării vehiculelor grele, fie datorită proiectării specifice a conectorilor/prizelor, fie datorită proiectării spaţiului de parcare adiacent punctului, staţiei sau grupului de reîncărcare sau datorită ambelor;
51."grup de reîncărcare" înseamnă una sau mai multe staţii de reîncărcare situate într-un anumit loc;
52."staţie de reîncărcare" înseamnă o instalaţie fizică situată într-un anumit loc, formată din unul sau mai multe puncte de reîncărcare;
53."serviciu de reîncărcare" înseamnă vânzarea sau furnizarea de energie electrică, inclusiv servicii conexe, prin intermediul unui punct de reîncărcare accesibil publicului;
54."sesiune de reîncărcare" înseamnă procesul complet de reîncărcare a unui vehicul într-un punct de reîncărcare accesibil publicului din momentul în care vehiculul este conectat până la momentul în care vehiculul este deconectat;
55."realimentare ad-hoc" înseamnă un serviciu de realimentare achiziţionat de un utilizator final fără a fi necesar ca utilizatorul final respectiv să se înregistreze, să încheie un acord scris sau o relaţie comercială cu operatorul punctului de realimentare respectiv care depăşeşte o simplă achiziţionare a serviciului de reîncărcare;
56."punct de realimentare" înseamnă o instalaţie de realimentare pentru furnizarea oricărui combustibil lichid sau gazos, printr-o instalaţie fixă sau mobilă, care poate realimenta un singur vehicul, un singur tren, o singură navă sau o singură aeronavă o dată;
57."serviciu de realimentare cu combustibil" înseamnă vânzarea sau furnizarea oricărui combustibil lichid sau gazos prin intermediul unui punct de realimentare accesibil publicului;
58."sesiune de realimentare cu combustibil" înseamnă procesul complet de realimentare a unui vehicul într-un punct de realimentare accesibil publicului din momentul în care vehiculul este conectat până la momentul în care vehiculul este deconectat;
59."staţie de realimentare" înseamnă o singură instalaţie fizică situată într-un anumit loc, formată din unul sau mai multe puncte de realimentare;
60."autoritate de reglementare" înseamnă o autoritate de reglementare desemnată de fiecare stat membru în temeiul articolului 57 alineatul (1) din Directiva (UE) 2019/944;
61."energie din surse regenerabile" înseamnă energie din surse regenerabile în sensul definiţiei de la articolul 2 al doilea paragraf punctul 1 din Directiva (UE) 2018/2001;
62."navă de pasageri de tip Ro-Ro" înseamnă o navă echipată cu dispozitive care permit îmbarcarea şi debarcarea vehiculelor rutiere sau feroviare pe propriile roţi şi care transportă mai mult de 12 pasageri;
63."zonă de parcare sigură şi securizată" înseamnă o zonă de parcare accesibilă conducătorilor auto care transportă mărfuri sau pasageri, care a fost certificată în conformitate cu Regulamentul delegat (UE) 2022/1012 al Comisiei (30);
(30)Regulamentul delegat (UE) 2022/1012 al Comisiei din 7 aprilie 2022 de completare a Regulamentului (CE) nr. 561/2006 al Parlamentului European şi al Consiliului în ceea ce priveşte stabilirea de standarde care detaliază nivelul de servicii şi de securitate al spaţiilor de parcare sigure şi securizate şi procedurile de certificare a acestora (JO L 170, 28.6.2022, p. 27).
64."alimentarea cu energie electrică de la mal" înseamnă furnizarea de energie electrică de la mal prin intermediul unei interfeţe fixe sau mobile standardizate către navele maritime sau navele de navigaţie interioară amarate la cheu;
65."reîncărcare inteligentă" înseamnă o operaţiune de reîncărcare în cazul căreia intensitatea energiei electrice furnizate bateriei este ajustată în timp real, pe baza informaţiilor primite prin intermediul comunicaţiilor electronice;
66."date statice" înseamnă date care nu se modifică frecvent sau în mod regulat;
67."reţeaua globală TEN-T" înseamnă o reţea globală în înţelesul articolului 9 din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013;
68."reţeaua centrală TEN-T" înseamnă o reţea centrală în înţelesul articolului 38 din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013;
69."port interior din reţeaua centrală TEN-T sau port interior din reţeaua globală TEN-T" înseamnă un port situat pe căi navigabile interioare din reţeaua centrală TEN-T sau din reţeaua globală TEN-T, astfel cum sunt enumerate şi clasificate în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1315/2013;
70."port maritim din reţeaua centrală TEN-T sau port maritim din reţeaua globală TEN-T" înseamnă un port maritim din reţeaua centrală TEN-T sau din reţeaua globală TEN-T, astfel cum sunt enumerate şi clasificate în anexa II la Regulamentul (UE) nr. 1315/2013;
71."operator de transport şi de sistem" înseamnă un operator de transport şi de sistem în sensul definiţiei de la articolul 2 punctul 35 din Directiva (UE) 2019/944;
72."nod urban" înseamnă un nod urban în sensul definiţiei de la articolul 3 litera (p) din Regulamentul (UE) nr. 1315/2013.