Capitolul iv - Sisteme de gestiune şi control al rezervei - Regulamentul 1755/06-oct-2021 de înfiinţare a rezervei de ajustare la Brexit
Acte UE
Jurnalul Oficial 357L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2023
CAPITOLUL IV:Sisteme de gestiune şi control al rezervei
Art. 14: Gestiune şi control
(1)În îndeplinirea sarcinilor legate de execuţia rezervei, statele membre iau toate măsurile necesare, inclusiv măsuri legislative, de reglementare şi administrative, pentru a proteja interesele financiare ale Uniunii, şi anume:
a)desemnează un organism responsabil sau, atunci când cadrul constituţional al statului membru impune acest lucru, organisme responsabile de gestiunea contribuţiei financiare din rezervă şi un organism independent de audit, în conformitate cu articolul 63 alineatul (3) din Regulamentul financiar, şi supraveghează aceste organisme;
b)instituie sisteme de gestiune şi control al rezervei în conformitate cu principiile bunei gestiuni financiare şi asigură funcţionarea eficace a acestor sisteme;
c)elaborează o descriere a sistemelor de gestiune şi control al rezervei în conformitate cu modelul prevăzut în anexa III, actualizează descrierea şi o pun la dispoziţia Comisiei, la cerere;
d)notifică Comisiei, până 10 decembrie 2021, identitatea organismului sau a organismelor desemnate şi a organismului căruia i se va plăti prefinanţarea şi confirmă faptul că au fost realizate descrierile sistemelor de gestiune şi control al rezervei;
e)se asigură de faptul că cheltuielile sprijinite în cadrul altor fonduri şi programe ale Uniunii nu sunt incluse pentru sprijinul din rezervă;
f)previn, depistează şi corectează neregulile şi cazurile de fraudă şi evită conflictele de interese; acţiunile respective includ colectarea de informaţii cu privire la beneficiarii reali ai destinatarilor finanţării, în conformitate cu punctul 4 litera (a) din anexa III; normele referitoare la colectarea şi prelucrarea unor astfel de date sunt compatibile cu normele aplicabile privind protecţia datelor;
g)cooperează cu Comisia, OLAF, Curtea de Conturi şi, în ceea ce priveşte statele membre care participă la forma de cooperare consolidată în temeiul Regulamentului (UE) 2017/1939, cu EPPO.
Utilizarea datelor menţionate la litera (f) şi accesul la acestea se limitează la organismele menţionate la litera (a), la Comisie, la OLAF, la Curtea de Conturi şi, în ceea ce priveşte statele membre care participă la forma de cooperare consolidată în temeiul Regulamentului (UE) 2017/1939, la EPPO.
Statelor membre şi Comisiei li se permite să prelucreze date cu caracter personal numai în cazul în care acest lucru este necesar în scopul îndeplinirii obligaţiilor care le revin în temeiul prezentului regulament, iar acestea prelucrează datele cu caracter personal în conformitate cu Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului (21) sau cu Regulamentul (UE) 2018/1725, în funcţie de care dintre cele două regulamente este aplicabil.
(21)Regulamentul (UE) 2016/679 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protecţia persoanelor fizice în ceea ce priveşte prelucrarea datelor cu caracter personal şi privind libera circulaţie a acestor date şi de abrogare a Directivei 95/46/CE (Regulamentul general privind protecţia datelor) (JO L 119, 4.5.2016, p. 1).
(2)În sensul alineatului (1) literele (a) şi (b), statele membre pot utiliza organismele de la nivelul teritorial adecvat, precum şi sistemele de gestiune şi control deja existente pentru execuţia finanţării în cadrul politicii de coeziune sau al Fondului de solidaritate al Uniunii Europene.
(3)Organismul sau organismele responsabile cu gestiunea contribuţiei financiare din rezervă:
a)asigură funcţionarea unui sistem de control intern eficace şi eficient;
b)stabilesc criteriile şi procedurile de selecţie a măsurilor care urmează să fie finanţate, precum şi condiţiile pentru acordarea unei contribuţii financiare din rezervă;
c)verifică dacă măsurile finanţate din rezervă sunt puse în aplicare în conformitate cu dreptul aplicabil şi cu condiţiile pentru acordarea unei contribuţii financiare din rezervă şi dacă cheltuielile se bazează pe documente justificative verificabile;
d)stabilesc măsuri eficace pentru a evita dubla finanţare a aceloraşi costuri din rezervă şi din alte surse de finanţare din partea Uniunii;
e)asigură publicarea ex-post în conformitate cu articolul 38 alineatele (2)-(6) din Regulamentul financiar;
f)utilizează un sistem contabil pentru înregistrarea şi stocarea în format electronic a datelor privind cheltuielile angajate care urmează să fie acoperite de contribuţia financiară din rezervă, care oferă în timp util informaţii exacte, complete şi fiabile;
g)păstrează la dispoziţie, pentru o perioadă de cinci ani de la termenul pentru prezentarea cererii de acordare a unei contribuţii financiare, toate documentele justificative privind cheltuielile care urmează să fie acoperite de contribuţia financiară din rezervă şi include această obligaţie în acordurile încheiate cu alte entităţi implicate în execuţia rezervei;
h)în sensul alineatului (1) litera (f), colectează informaţii într-un format electronic standardizat pentru a permite identificarea destinatarilor unei contribuţii financiare din rezervă, precum şi a beneficiarilor reali ai acestora, în conformitate cu anexa III.
(4)Organismul independent de audit auditează sistemul de gestiune şi control al rezervei şi efectuează audituri ale măsurilor finanţate pentru a oferi Comisiei o asigurare independentă cu privire la funcţionarea eficace a sistemului respectiv şi la legalitatea şi regularitatea cheltuielilor incluse în conturile prezentate Comisiei.
Activitatea de audit se desfăşoară în conformitate cu standardele de audit acceptate la nivel internaţional.
Auditurile măsurilor finanţate se efectuează pe baza unui eşantion de cheltuieli. Eşantionul respectiv trebuie să fie reprezentativ şi să se bazeze pe metode statistice de eşantionare.
În cazul în care populaţia este formată din mai puţin de 300 de unităţi de eşantionare, se poate utiliza o metodă de eşantionare nestatistică, bazată pe raţionamentul profesional al organismului independent de audit. În astfel de cazuri, dimensiunea eşantionului trebuie să fie suficientă pentru a permite organismului independent de audit să elaboreze un aviz de audit valabil. Metoda de eşantionare nestatistică acoperă minimum 10 % dintre unităţile de eşantionare din populaţia perioadei de referinţă, selectate în mod aleatoriu.
(5)Comisia poate efectua audituri la faţa locului la sediile oricărei entităţi implicate în execuţia rezervei cu privire la măsurile finanţate din rezervă şi are acces la documentele justificative aferente cheltuielilor care urmează să fie acoperite de contribuţia financiară din rezervă.
(6)Comisia acordă o atenţie deosebită instituirii sistemului de gestiune şi control al rezervei în cazul în care statele membre nu utilizează organismele existente desemnate pentru execuţia finanţării în cadrul politicii de coeziune sau al Fondului de solidaritate al Uniunii Europene. În cazul în care se identifică riscuri, Comisia efectuează o evaluare pentru a se asigura că sistemul de gestiune şi control al rezervei funcţionează eficient în sensul protejării intereselor financiare ale Uniunii. Comisia informează statul membru în cauză cu privire la concluziile sale provizorii şi invită statul membru respectiv să îşi prezinte observaţiile în termen de două luni de la data informării statului membru cu privire la concluziile sale provizorii.
Art. 15: Corecţii financiare
(1)Corecţiile financiare efectuate de statele membre în conformitate cu articolul 14 alineatul (1) litera (f) constau în anularea totală sau parţială a contribuţiei financiare din rezervă. Statele membre recuperează toate cuantumurile pierdute ca urmare a unei nereguli constatate.
(2)Comisia ia măsurile necesare pentru a se asigura că interesele financiare ale Uniunii sunt protejate prin excluderea de la finanţarea din partea Uniunii a cuantumurilor neconforme cu reglementările care au fost raportate Comisiei în cererea menţionată la articolul 11 din prezentul regulament şi, în cazul în care se identifică nereguli ulterior, prin recuperarea cuantumurilor plătite în mod necuvenit, în conformitate cu articolul 101 din Regulamentul financiar.
(3)Comisia îşi bazează corecţiile financiare pe cazuri individuale de nereguli identificate şi ţine seama de eventual caracter sistemic al neregulii. În cazul în care nu este posibil să se cuantifice cu exactitate cuantumul cheltuielilor neconforme cu reglementările sau în cazul în care Comisia concluzionează că sistemul de gestiune şi control al rezervei nu funcţionează în mod eficace pentru a garanta legalitatea şi regularitatea cheltuielilor, Comisia aplică o corecţie financiară forfetară sau extrapolată. Comisia respectă principiul proporţionalităţii ţinând seama de natura şi de gravitatea neregulii, precum şi de implicaţiile financiare ale acesteia pentru bugetul Uniunii.
(4)Înainte de aplicarea corecţiilor financiare prin recuperarea cuantumurilor plătite în mod necuvenit, Comisia informează statul membru în cauză cu privire la evaluarea sa şi invită statul membru respectiv să îşi prezinte observaţiile în termen de două luni de la data informării statului membru cu privire la evaluarea sa.