Capitolul i - Dispoziţii generale - Regulamentul 1755/06-oct-2021 de înfiinţare a rezervei de ajustare la Brexit
Acte UE
Jurnalul Oficial 357L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2023
CAPITOLUL I:Dispoziţii generale
Art. 1: Obiect
(1)Prezentul regulament înfiinţează rezerva de ajustare la Brexit (denumită în continuare "rezerva").
(2)Acesta stabileşte obiectivele rezervei, resursele sale, formele de finanţare din partea Uniunii şi normele privind execuţia sa, inclusiv cele privind eligibilitatea cheltuielilor, gestiunea şi controlul, precum şi gestiunea financiară.
Art. 2: Obiective
(1)Rezerva oferă sprijin pentru a contracara consecinţele negative economice, sociale, teritoriale şi, după caz, de mediu ale retragerii Regatului Unit din Uniune în statele membre, inclusiv în regiunile şi comunităţile locale ale acestora, precum şi în sectoare, în special cele care sunt cel mai grav afectate de retragere, precum şi pentru a atenua impactul negativ aferent asupra coeziunii economice, sociale şi teritoriale.
(2)Obiectivele rezervei sunt urmărite în concordanţă cu obiectivul de promovare a dezvoltării durabile, astfel cum este prevăzut la articolul 11 din TFUE, ţinând seama de obiectivele de dezvoltare durabilă ale Organizaţiei Naţiunilor Unite, de Acordul de la Paris şi de principiul de "a nu prejudicia în mod semnificativ".
Art. 3: Definiţii
În sensul prezentului regulament, se aplică următoarele definiţii:
1."perioadă de referinţă" înseamnă perioada de referinţă menţionată la articolul 63 alineatul (5) litera (a) din Regulamentul financiar, care este cuprinsă între 1 ianuarie 2020 şi 31 decembrie 2023;
2."drept aplicabil" înseamnă dreptul Uniunii şi dreptul intern de aplicare a acestuia;
3."neregulă" înseamnă orice încălcare a dreptului aplicabil care rezultă dintr-o acţiune sau dintr-o omisiune a unei entităţi publice sau private implicate în execuţia contribuţiei financiare din rezervă, inclusiv a autorităţilor statelor membre, şi care are sau ar avea ca efect prejudicierea bugetului Uniunii prin imputarea unei cheltuieli nejustificate bugetului Uniunii;
4."neregulă sistemică" înseamnă orice neregulă, care poate fi de natură recurentă, cu o probabilitate ridicată de apariţie în tipuri similare de măsuri;
5."totalul erorilor" înseamnă suma erorilor aleatorii preconizate şi, dacă este cazul, a erorilor sistemice delimitate şi a erorilor conjuncturale necorectate;
6."rata totală de eroare" înseamnă totalul erorilor împărţit la populaţia supusă auditului;
7."rata reziduală de eroare" înseamnă totalul erorilor minus corecţiile financiare aplicate de statul membru pentru reducerea riscurilor identificate de organismul independent de audit, împărţit la cheltuielile care trebuie declarate în cererea de acordare a unei contribuţii financiare din rezervă;
8."relocare" înseamnă un transfer al aceleiaşi activităţi sau al unei activităţi similare sau al unei părţi a acesteia în sensul articolului 2 punctul 61a din Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei (20);
(20)Regulamentul (UE) nr. 651/2014 al Comisiei din 17 iunie 2014 de declarare a anumitor categorii de ajutoare compatibile cu piaţa internă în aplicarea articolelor 107 şi 108 din tratat (JO L 187, 26.6.2014, p. 1).
9."teritorii cu statut special" înseamnă, după caz, teritoriile britanice de peste mări şi teritoriile dependente ale Coroanei Britanice;
Art. 4: Acoperirea geografică şi resursele rezervei
(1)Toate statele membre pot beneficia de sprijin din rezervă.
(2)Resursele maxime ale rezervei sunt de 5 470 435 000 EUR în preţuri curente.
(3)Resursele menţionate la alineatul (2) de la prezentul articol se alocă provizoriu, atât în credite de angajament, cât şi în credite de plată, conform metodologiei prevăzute în anexa I. Acestea sunt puse la dispoziţie după cum urmează:
a)o prefinanţare în valoare de 4 321 749 000 EUR în preţuri curente se pune la dispoziţie şi se varsă în trei tranşe de 1 697 933 000 EUR în 2021, 1 298 919 000 EUR în 2022 şi 1 324 897 000 EUR în 2023, în conformitate cu articolul 9;
b)cuantumul rămas, alocat cu titlu provizoriu, de 1 148 686 000 EUR în preţuri curente, se pune la dispoziţie în 2025 în conformitate cu articolul 12.
Cuantumurile menţionate la primul paragraf litera (a) de la prezentul alineat sunt considerate prefinanţare în sensul articolului 115 alineatul (2) litera (b) punctul (i) din Regulamentul financiar.
(4)Statele membre a căror alocare provizorie din resursele rezervei include un cuantum ce depăşeşte 10 milioane EUR, stabilit pe baza factorului legat de peştele capturat în zona economică exclusivă a Regatului Unit, utilizează cel puţin 50 % din cuantumul respectiv sau 7 % din cuantumul alocat provizoriu, oricare dintre acestea este mai mic, pentru a sprijini comunităţile costiere locale şi regionale, inclusiv sectorul pescuitului, în special sectorul pescuitului costier la scară mică dependent de activităţile de pescuit.
În cazul în care alocarea provizorie nu este utilizată în întregime, cuantumurile care trebuie cheltuite în scopul menţionat la primul paragraf se reduc proporţional.
În cazul în care cuantumul care trebuie utilizat pentru a sprijini comunităţile costiere locale şi regionale nu este utilizat în întregime în acest scop, 50 % din cuantumul neutilizat se deduce la calcularea cuantumului total acceptat.
Cuantumul cheltuielilor eligibile acceptate, astfel cum este menţionat la articolul 12 alineatul (2) litera (a), precizează, după caz, cuantumul acceptat al cheltuielilor pentru sprijinirea comunităţilor costiere locale şi regionale.
Cererea de acordare a unei contribuţii financiare din rezervă include o defalcare a cheltuielilor angajate şi plătite pentru măsurile de sprijinire a comunităţilor costiere locale şi regionale, în concordanţă cu anexa II.
(5)Comisia stabileşte, prin intermediul unui act de punere în aplicare, cuantumurile alocate provizoriu fiecărui stat membru pe baza criteriilor prevăzute în anexa I. Respectivul act de punere în aplicare stabileşte şi cuantumul minim al resurselor care se cheltuiesc în conformitate cu alineatul (4).
Art. 4a: Transferul către Mecanismul de redresare şi rezilienţă
(1)Până la 1 martie 2023, statele membre pot transmite Comisiei o cerere motivată de transfer integral sau parţial, către Mecanismul de redresare şi rezilienţă instituit prin Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului (*4), al cuantumurilor alocării lor provizorii prevăzute în actul de punere în aplicare al Comisiei menţionat la articolul 4 alineatul (5). În cazul în care cererea de transfer este aprobată, Comisia modifică actul de punere în aplicare pentru a reflecta cuantumurile ajustate în urma transferului.
(*4)Regulamentul (UE) 2021/241 al Parlamentului European şi al Consiliului din 12 februarie 2021 de instituire a Mecanismului de redresare şi rezilienţă (JO L 57, 18.2.2021, p. 17).
(2)În cazul în care transferul afectează tranşele deja plătite sau care urmează să fie plătite cu titlu de prefinanţare, Comisia modifică în consecinţă actul de punere în aplicare menţionat la articolul 9 alineatul (1) pentru statul membru în cauză. După caz, Comisia recuperează, în conformitate cu Regulamentul financiar, integral sau parţial tranşele pentru 2021 şi 2022 plătite statului membru respectiv cu titlu de prefinanţare. În acest caz, cuantumurile recuperate sunt transferate către Mecanismul de redresare şi rezilienţă în beneficiul exclusiv al statului membru în cauză.
(3)În cazul în care un stat membru alege să transfere integral sau parţial alocarea sa provizorie către Mecanismul de redresare şi rezilienţă în conformitate cu prezentul articol, cuantumurile care urmează să fie cheltuite în scopul articolului 4 alineatul (4) primul paragraf se reduc proporţional.
(4)În cazul în care un stat membru alege să transfere toate alocările sale provizorii către Mecanismul de redresare şi rezilienţă, articolul 10 alineatul (1) nu se aplică.
(5)Articolul 10 alineatul (2) nu se aplică cuantumurilor transferate către Mecanismul de redresare şi rezilienţă.