Art. 5. - Art. 5: Eligibilitate - Regulamentul 1755/06-oct-2021 de înfiinţare a rezervei de ajustare la Brexit
Acte UE
Jurnalul Oficial 357L
În vigoare Versiune de la: 1 Martie 2023
Art. 5: Eligibilitate
(1)Contribuţia financiară din rezervă sprijină numai măsurile puse în aplicare de statele membre, inclusiv la nivelul regional şi local, în mod specific pentru a contribui la obiectivele prevăzute la articolul 2 şi poate acoperi în special următoarele:
a)măsuri de sprijinire a întreprinderilor private şi publice, în special a IMM-urilor, a lucrătorilor independenţi, a comunităţilor locale şi a organizaţiilor afectate de retragerea Regatului Unit din Uniune;
b)măsuri de sprijinire a sectoarelor economice cel mai grav afectate de retragerea Regatului Unit din Uniune;
c)măsuri de sprijinire a întreprinderilor, a comunităţilor regionale şi locale şi a organizaţiilor, inclusiv a sectorului pescuitului la scară mică şi costier, dependente de activităţile de pescuit în apele Regatului Unit, în apele teritoriilor cu statut special sau în apele care fac obiectul acordurilor de pescuit cu statele costiere în care s-au redus posibilităţile de pescuit pentru flotele Uniunii, ca urmare a retragerii Regatului Unit din Uniune;
d)măsuri de sprijinire a protecţiei şi creării locurilor de muncă, inclusiv locuri de muncă ecologice, scheme de reducere a programului de lucru, recalificare şi formare profesională în sectoarele cel mai grav afectate de retragerea Regatului Unit din Uniune;
e)măsuri de asigurare a funcţionării controalelor la frontieră şi a controalelor vamale, sanitare şi fitosanitare, de securitate şi privind pescuitul, precum şi a colectării impozitelor indirecte, inclusiv personalul suplimentar şi formarea acestuia, precum şi infrastructura;
f)măsuri de facilitare a regimurilor de certificare şi autorizare a produselor, de sprijinire a îndeplinirii cerinţelor de stabilire, de facilitare a etichetării şi marcării, de exemplu pentru standardele de siguranţă, sănătate şi mediu, precum şi de sprijinire a recunoaşterii reciproce;
g)măsuri de comunicare, informare şi sensibilizare a cetăţenilor şi întreprinderilor cu privire la modificările în ceea ce priveşte drepturile şi obligaţiile lor ca urmare a retragerii Regatului Unit din Uniune.
h)măsuri care vizează reintegrarea cetăţenilor Uniunii, precum şi a persoanelor care au drept de şedere pe teritoriul Uniunii şi care au părăsit Regatul Unit ca urmare a retragerii Regatului Unit din Uniune.
(2)Cheltuielile sunt eligibile pentru o contribuţie financiară din rezervă dacă sunt angajate şi plătite de autorităţile publice din statele membre, la nivel naţional, regional şi local, inclusiv plăţile către entităţi publice sau private, în cursul perioadei de referinţă pentru măsurile puse în aplicare în statul membru în cauză sau în beneficiul statului membru în cauză.
(3)Atunci când elaborează măsuri de sprijin, statele membre ţin seama de impactul variat al retragerii Regatului Unit din Uniune asupra diferitelor regiuni şi comunităţi locale şi concentrează contribuţia financiară din rezervă asupra celor care sunt cel mai grav afectate de retragere, ţinând seama totodată de principiul parteneriatului şi încurajând un dialog pe mai multe niveluri cu autorităţile locale şi regionale şi comunităţile din regiunile şi sectoarele cel mai grav afectate de retragere, partenerii sociali şi societatea civilă, după caz, şi în conformitate cu cadrul lor instituţional, juridic şi financiar.
(4)Atunci când elaborează măsuri de sprijin în domeniul pescuitului, statele membre ţin seama de obiectivele politicii comune în domeniul pescuitului, asigurându-se că măsurile respective contribuie la gestionarea sustenabilă a stocurilor de peşte şi depun eforturi pentru a-i sprijini pe pescarii cel mai grav afectaţi de retragerea Regatului Unit din Uniune, inclusiv pe cei care practică pescuitul costier la scară mică.
(5)Măsurile menţionate la alineatul (1) respectă dreptul aplicabil.
(6)Măsurile eligibile în temeiul alineatului (1) pot beneficia de sprijin din partea altor fonduri şi programe ale Uniunii, cu condiţia ca sprijinul respectiv să nu acopere aceleaşi costuri.
(7)Statele membre rambursează contribuţia din rezervă pentru o acţiune care cuprinde investiţii în infrastructură sau investiţii productive dacă, în termen de cinci ani de la plata finală către destinatarii contribuţiei financiare din rezervă sau în termenul prevăzut în normele privind ajutoarele de stat, dacă este cazul, acţiunea respectivă face obiectul oricăreia dintre următoarele:
a)încetarea unei activităţi productive sau transferarea acesteia în afara statului membru în care a primit contribuţie financiară din rezervă;
b)o modificare a proprietăţii asupra unui element de infrastructură care conferă un avantaj nejustificat unei întreprinderi sau unui organism public;
c)o modificare substanţială care afectează natura, obiectivele sau condiţiile de punere în aplicare şi care ar determina subminarea obiectivelor iniţiale ale acesteia.
Statele membre pot reduce la trei ani termenul prevăzut la primul paragraf în cazurile legate de menţinerea investiţiilor sau a locurilor de muncă create de IMM-uri.
Prezentul alineat nu se aplică niciunei acţiuni care se confruntă cu încetarea unei activităţi de producţie ca urmare a unui faliment nefraudulos.