Capitolul v - PUNEREA ÎN APLICARE A INSTRUMENTELOR CORIDOARELOR EUROPENE DE TRANSPORT ŞI A PRIORITĂŢILOR ORIZONTALE - Regulamentul 1679/13-iun-2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013
Acte UE
Jurnalul Oficial seria L
În vigoare Versiune de la: 5 Decembrie 2025
CAPITOLUL V:PUNEREA ÎN APLICARE A INSTRUMENTELOR CORIDOARELOR EUROPENE DE TRANSPORT ŞI A PRIORITĂŢILOR ORIZONTALE
Art. 51: Instrumentul coridoarelor europene de transport şi priorităţile orizontale
(1)Coridoarele europene de transport sunt un instrument de facilitare a punerii coordonate în aplicare a părţilor din reţeaua centrală şi din reţeaua centrală extinsă ale reţelei transeuropene de transport, vizând, în special, îmbunătăţirea legăturilor transfrontaliere, completarea legăturilor lipsă şi eliminarea blocajelor la nivelul Uniunii şi, după caz, îmbunătăţirea conexiunilor cu reţeaua transeuropeană de transport a ţărilor învecinate.
(2)Pentru a conduce la un transport multimodal eficient din punctul de vedere al utilizării resurselor şi pentru a contribui la coeziune prin intermediul unei cooperări teritoriale îmbunătăţite, coridoarele europene de transport se axează pe:
a)integrarea modală, cu obiectivul specific de a consolida modurile de transport care afectează mediul în cea mai mică măsură, în special transportul feroviar, transportul pe căile navigabile interioare şi transportul maritim pe distanţe mici;
b)interoperabilitate şi continuitatea reţelei;
c)o dezvoltare coordonată a infrastructurii pentru toate modurile de transport, cu precădere pe tronsoanele transfrontaliere, în special în vederea dezvoltării unui sistem de transport feroviar de marfă interoperabil, precum şi a unei reţele performante de transport feroviar de călători pe distanţe lungi, inclusiv de mare viteză, la nivelul Uniunii, precum şi în vederea asigurării unei integrări eficiente şi durabile a infrastructurii căilor navigabile interioare şi a celei maritime cu alte moduri de transport;
d)sprijinirea dezvoltării şi implementării coordonate şi integrate de soluţii inovatoare pentru digitalizarea şi interoperabilitatea transporturilor; şi
e)promovarea instalării infrastructurii pentru combustibili alternativi.
(3)Coridoarele europene de transport permit statelor membre să adopte o abordare coordonată şi sincronizată în ceea ce priveşte investiţiile în infrastructură.
(4)ERTMS şi spaţiul maritim european reprezintă cele două priorităţi orizontale pentru punerea în aplicare a reţelei transeuropene de transport. Instrumentele instituite în conformitate cu prezentul capitol facilitează implementarea în timp util a ERTMS şi integrarea infrastructurii şi a serviciilor de transport maritim în reţeaua transeuropeană de transport.
Art. 52: Coordonarea coridoarelor europene de transport şi a priorităţilor orizontale
(1)Pentru a facilita punerea în aplicare coordonată a coridoarelor europene de transport, a sistemului ERTMS şi a spaţiului maritim european, Comisia, cu acordul statelor membre în cauză şi după consultarea Parlamentului European şi a Consiliului şi, după caz, a ţărilor învecinate care fac parte din coridoarele europene de transport, desemnează câte un coordonator european pentru fiecare coridor şi pentru fiecare prioritate orizontală.
(2)Coordonatorul european este ales, în special, pe baza cunoştinţelor sale referitoare la aspectele legate de transporturi, de finanţarea sau evaluarea socioeconomică şi de mediu a proiectelor majore, precum şi pe baza experienţei sale în materie de elaborare a politicilor Uniunii. Coordonatorul european este selectat pentru un mandat de maximum patru ani, care poate fi reînnoit. Misiunea coordonatorului european constă în implementarea unui singur coridor sau a unei singure priorităţi orizontale.
(3)Decizia prin care Comisia desemnează coordonatorul european precizează modul în care se vor duce la îndeplinire sarcinile menţionate la alineatele (5), (6) şi (7).
(4)Coordonatorul european acţionează în numele şi din partea Comisiei, iar aceasta din urmă pune la dispoziţie asistenţa de secretariat necesară.
(5)Coordonatorul european:
a)sprijină punerea în aplicare coordonată a coridorului european de transport sau a priorităţii orizontale în cauză;
b)stabileşte un plan de acţiune împreună cu statele membre în cauză şi, după caz, cu consultarea ţărilor învecinate care fac parte din coridoarele europene de transport şi monitorizează punerea sa în aplicare în conformitate cu articolul 54;
c)se consultă cu Forumul privind coridorul sau, respectiv, cu forumul consultativ pentru priorităţile orizontale în ceea ce priveşte planul de acţiune respectiv şi punerea sa în aplicare şi informează periodic forumul cu privire la punerea în aplicare a planului de acţiune;
d)prezintă rapoarte statelor membre, ţărilor învecinate care fac parte din coridoarele europene de transport, Parlamentului European şi Comisiei şi, după caz, celorlalte entităţi direct implicate în dezvoltarea coridorului european de transport sau a priorităţii orizontale cu privire la orice dificultate întâmpinată şi, în special în cazul în care dezvoltarea unui coridor sau a unei priorităţi orizontale este obstrucţionată, pentru a ajuta la găsirea soluţiilor adecvate; şi
e)prezintă un raport anual de situaţie Parlamentului European, Consiliului, Comisiei şi statelor membre în cauză privind progresele înregistrate în implementarea coridoarelor europene de transport şi a priorităţilor orizontale; acest raport anual de situaţie se axează asupra progreselor înregistrate în ceea ce priveşte priorităţile şi investiţiile esenţiale, descrie natura problemelor întâmpinate în contextul punerii lor în aplicare şi propune eventuale soluţii.
(6)Fără a aduce atingere competenţelor structurii de guvernanţă a transportului feroviar de marfă în temeiul Regulamentului (UE) nr. 913/2010 şi competenţei statelor membre în ceea ce priveşte gestionarea şi finanţarea infrastructurii, coordonatorii europeni ai coridoarelor europene de transport colaborează îndeaproape cu statele membre în cauză şi cu structura de guvernanţă a transportului feroviar de marfă pentru:
a)a contribui la identificarea priorităţilor şi a nevoilor de investiţii în domeniul transportului feroviar de marfă pe liniile de transport feroviar de marfă din cadrul coridoarelor europene de transport, ţinând seama de beneficiile oferite reţelei transeuropene de transport şi de datele generale de finalizare stabilite în prezentul regulament; şi
b)a monitoriza performanţa serviciilor de transport feroviar de marfă şi pentru a identifica eventualele bariere, cum ar fi cele tehnice, administrative şi operaţionale, cu un accent deosebit pe dimensiunea transfrontalieră, şi pentru a face recomandări în acest sens, după caz.
(7)Coordonatorii europeni ai coridoarelor europene de transport:
a)colaborează îndeaproape cu statele membre în cauză pentru a contribui la identificarea priorităţilor şi a nevoilor de investiţii pentru liniile de transport feroviar de călători din cadrul coridoarelor europene de transport; şi
b)monitorizează performanţa serviciilor de transport feroviar de călători şi identifică eventualele bariere, cum ar fi cele tehnice, administrative şi operaţionale, cu un accent deosebit pe dimensiunea transfrontalieră, şi face recomandări în acest sens, după caz.
(8)Coordonatorii europeni ai coridoarelor europene de transport cooperează îndeaproape cu statele membre în cauză pentru a facilita, după caz, contactele şi coordonarea între reprezentanţii căilor maritime şi ai căilor navigabile interioare, în vederea sporirii sinergiilor acestora.
(9)Potrivit articolului 14 alineatul (4) din Regulamentul (UE) 2021/1153, Comisia consultă coordonatorul european în procesul de examinare a cererilor de finanţare din partea Uniunii în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) pentru coridoarele europene de transport sau pentru priorităţile orizontale care intră în sfera de competenţă a coordonatorului european, pentru a asigura coerenţa şi realizarea de progrese în cazul fiecărui coridor sau al fiecărei priorităţi orizontale în parte, ţinând seama în acelaşi timp de conectivitatea la reţea. Coordonatorul european verifică dacă proiectele propuse de statele membre sau de ţările învecinate, după caz, pentru cofinanţare prin MIE sunt în concordanţă cu priorităţile planului de acţiune menţionat la alineatul (5) litera (b) de la prezentul articol.
(10)În cazul în care coordonatorul european nu poate să îşi exercite mandatul într-un mod satisfăcător şi în conformitate cu cerinţele prezentului articol, Comisia poate să pună capăt în orice moment acestui mandat, după consultarea statelor membre în cauză. Comisia informează Parlamentul European şi Consiliul cu privire la decizia sa şi desemnează un nou coordonator european în conformitate cu procedura prevăzută la alineatul (1).
Art. 53: Guvernanţa coridoarelor europene de transport şi a priorităţilor orizontale
(1)Pentru fiecare coridor european de transport şi pentru fiecare prioritate orizontală, coordonatorul european respectiv este asistat, la îndeplinirea sarcinilor sale privind planul de acţiune şi punerea în aplicare a acestuia, de un secretariat şi de un forum consultativ, "Forumul privind coridorul" şi, respectiv, "Forumul consultativ pentru prioritatea orizontală".
(2)"Forumul privind coridorul" este instituit şi prezidat în mod oficial de coordonatorul european. Statele membre în cauză convin asupra componenţei Forumului privind coridorul pentru partea lor din coridorul european de transport şi asigură faptul că structura de guvernanţă a transportului feroviar de marfă este reprezentată şi facilitează reprezentarea altor administratori de infrastructură relevanţi, cum ar fi autorităţile porturilor maritime şi ale porturilor de pe căile navigabile interioare şi structura de guvernanţă.
(3)Comisia consultă ţările învecinate care fac parte din coridoarele europene de transport cu privire la componenţa Forumului privind coridorul pentru părţile lor din coridorul european de transport.
(4)Cu acordul statelor membre în cauză, coordonatorul european poate înfiinţa şi prezida grupuri de lucru privind coridorul, care se axează pe:
a)interoperabilitate şi implementarea de noi infrastructuri şi tehnologii;
b)dezvoltarea şi punerea în aplicare coordonată a proiectelor de infrastructură în cazul tronsoanelor transfrontaliere;
c)serviciile transfrontaliere de transport feroviar de călători;
d)blocajele operaţionale;
e)nodurile urbane;
f)cooperarea cu ţările terţe; şi
g)alte subiecte considerate a fi necesare.
Acolo unde este relevant, coordonatorul european lucrează în colaborare şi coordonare cu structura de guvernanţă a transportului feroviar de marfă cu privire la activităţile grupurilor de lucru pentru a evita orice situaţie de suprapunere a activităţilor.
(5)Forumul consultativ pentru prioritatea orizontală este instituit şi prezidat de coordonatorul european. Statele membre în cauză şi, după caz şi în acord cu statele membre în cauză, reprezentanţii ţărilor învecinate în cauză şi ai sectoarelor relevante pot participa în cadrul Forumului consultativ pentru prioritatea orizontală. Fiecare stat membru desemnează un reprezentant naţional responsabil implicat în coordonarea implementării ERTMS în statul membru respectiv care să participe în cadrul Forumului consultativ pentru ERTMS. De asemenea, coordonatorul european poate înfiinţa grupuri de lucru ad-hoc.
(6)Statele membre în cauză cooperează cu coordonatorul european, participă la Forumul privind coridorul şi la Forumul consultativ pentru prioritatea orizontală şi îi furnizează coordonatorului european informaţiile necesare pentru îndeplinirea sarcinilor prevăzute la prezentul articol, inclusiv informaţii privind dezvoltarea coridoarelor în cadrul planurilor şi al programelor naţionale relevante care contribuie la dezvoltarea reţelei transeuropene de transport.
(7)Coordonatorul european poate consulta autorităţile regionale şi locale, administratorii de infrastructură, operatorii de transport, în special cei care sunt membri ai structurii de guvernanţă a transportului feroviar de marfă, sectorul ofertei, utilizatorii transporturilor şi părţile interesate relevante în legătură cu planul de acţiune şi punerea în aplicare a acestuia. În mod similar, în ceea ce priveşte punerea în aplicare a proiectelor de interes comun care intră în domeniul de aplicare al Directivei (UE) 2021/1187, autorităţile desemnate, astfel cum sunt definite la articolul 2 punctul 6 din directiva respectivă, pot fi, de asemenea, consultate. În plus, coordonatorul european responsabil de ERTMS colaborează îndeaproape cu Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate instituită prin Regulamentul (UE) 2016/796 al Parlamentului European şi al Consiliului (60) şi cu întreprinderea comună pentru căile ferate ale Europei, iar coordonatorul european pentru spaţiul maritim european colaborează îndeaproape cu Agenţia Europeană pentru Siguranţă Maritimă instituită prin Regulamentul (CE) nr. 1406/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului (61).
(60)Regulamentul (UE) 2016/796 al Parlamentului European şi al Consiliului din 11 mai 2016 privind Agenţia Uniunii Europene pentru Căile Ferate şi de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 881/2004 (JO L 138, 26.5.2016, p. 1).
(61)Regulamentul (CE) nr. 1406/2002 al Parlamentului European şi al Consiliului din 27 iunie 2002 de instituire a unei Agenţii Europene pentru Siguranţă Maritimă (JO L 208, 5.8.2002, p. 1).
Art. 54: Planul de acţiune al coordonatorului european
(1)Fiecare coordonator european al coridoarelor europene de transport şi al celor două priorităţi orizontale elaborează, până la 19 iulie 2026 cel târziu şi, ulterior, la fiecare patru ani, un plan de acţiune care oferă o analiză detaliată a stadiului de implementare a coridorului sau a priorităţii orizontale ce intră în sfera sa de competenţă şi a conformităţii acestuia cu cerinţele prezentului regulament, precum şi priorităţile pentru dezvoltarea sa în viitor.
(2)Planul de acţiune este elaborat în strânsă colaborare cu statele membre în cauză şi, după caz, cu ţările învecinate care fac parte din coridorul european de transport, şi pe baza consultărilor cu Forumul privind coridorul şi cu structura de guvernanţă a transportului feroviar de marfă sau cu Forumul consultativ pentru prioritatea orizontală. Planul de acţiune privind un coridor european de transport este aprobat de statele membre în cauză. Sunt consultate ţările învecinate care fac parte dintr-un coridor european. Comisia transmite planul de acţiune, cu titlu informativ, Parlamentului European şi Consiliului.
În contextul elaborării planului de acţiune, coordonatorul european are în vedere planul de punere în aplicare menţionat la articolul 9 din Regulamentul (UE) nr. 913/2010.
(3)Planul de acţiune privind coridorul european de transport furnizează o analiză detaliată a stadiului de implementare a coridorului în cauză, care include în special:
a)o descriere a caracteristicilor coridorului, în special ale tronsoanelor transfrontaliere;
b)o analiză a conformităţii coridorului cu cerinţele privind infrastructura de transport menţionate în prezentul regulament şi a progreselor înregistrate în acest sens, inclusiv eventualele întârzieri;
c)identificarea legăturilor lipsă şi a blocajelor care împiedică dezvoltarea coridorului, cu o atenţie deosebită acordată tronsoanelor transfrontaliere;
d)o analiză a investiţiilor necesare, inclusiv privind diversele surse de finanţare şi de subvenţionare angajate sau preconizate, sau angajate şi preconizate, pentru punerea în aplicare a proiectelor ce se impun în vederea dezvoltării şi finalizării coridorului, în special a tronsoanelor transfrontaliere;
e)o descriere a posibilelor soluţii pentru a răspunde nevoilor în materie de investiţii şi a remedia blocajele, în special în ceea ce priveşte liniile şi legăturile de transport de pasageri şi de marfă din cadrul coridorului, cu obiectivul de îndeplinire a termenelor prevăzute în prezentul regulament;
f)un plan, care poate conţine obiective de etapă orientative intermediare, pentru eliminarea barierelor fizice, tehnice, digitale, operaţionale şi administrative dintre modurile de transport şi din interiorul acestora şi pentru consolidarea transportului multimodal eficient şi accesibil, acordând o atenţie deosebită transportului feroviar şi tronsoanelor transfrontaliere ale acestuia şi legăturilor lipsă la nivel naţional.
În vederea analizării investiţiilor şi a elaborării planului, coordonatorul european:
(i)ţine seama de planurile şi programele naţionale menţionate la articolul 60 alineatul (1) din prezentul regulament;
(ii)colaborează cu comitetul executiv şi cu consiliul de administraţie al coridorului, în conformitate cu articolul 11 din Regulamentul (UE) nr. 913/2010, pentru aspectele legate de transportul feroviar de marfă;
(iii)ţine seama de elementele analizei relevante pentru coridor, de planurile de acţiune elaborate de statele membre în temeiul articolului 36 alineatul (4) din prezentul regulament şi de lista menţionată la articolul 18 litera (b) din Regulamentul (UE) nr. 913/2010 pentru aspectele legate de terminalele multimodale de marfă;
(iv)ţine seama de rezultatele monitorizării efectuate în conformitate cu articolul 52 alineatul (7) litera (b) pentru aspectul legat de serviciile de transport feroviar de pasageri; şi
(v)ţine seama de recomandările Curţii de Conturi Europene şi de lucrările autorităţilor desemnate, astfel cum sunt prevăzute în Directiva (UE) 2021/1187;
g)rezultatele monitorizării performanţei traficului feroviar de marfă efectuate de structura de guvernanţă a transportului feroviar de marfă în conformitate cu articolul 19 alineatul (2) din Regulamentul (UE) nr. 913/2010, precum şi lista obiectivelor, ţintelor şi măsurilor referitoare la coridor definite în conformitate cu articolul 9 alineatul (1) din Regulamentul (UE) nr. 913/2010, ca modalitate de îndeplinire a priorităţilor operaţionale prevăzute la articolul 19 din prezentul regulament;
h)identificarea, în colaborare cu statele membre în cauză, cu autorităţile locale relevante şi cu punctele naţionale de contact PMUD, a măsurilor din nodurile urbane care pot contribui la funcţionarea eficientă a transportului de marfă şi de pasageri pe coridorul respectiv şi la realizarea obiectivelor reţelei transeuropene de transport, fiind totodată compatibile cu PMUD-urile relevante;
i)identificarea, în colaborare cu statele membre în cauză, a priorităţilor pentru dezvoltarea coridorului;
j)o analiză a eventualelor efecte ale schimbărilor climatice asupra infrastructurii şi, după caz, propuneri de măsuri vizând îmbunătăţirea rezilienţei la schimbările climatice; şi
k)măsurile care trebuie luate pentru a atenua emisiile de gaze cu efect de seră, zgomotul şi, după caz, alte externalităţi negative.
(4)Coordonatorul european oferă sprijin statelor membre şi, după caz şi dacă este relevant, statelor învecinate în punerea în aplicare a planului de acţiune, în special în ceea ce priveşte:
a)stabilirea priorităţilor în planificarea naţională, contribuind la identificarea problemelor în materie de implementare şi a blocajelor, inclusiv a aspectelor de ordin operaţional, pentru fiecare coridor sau prioritate orizontală în parte;
b)planificarea proiectului şi a investiţiilor, costurile aferente şi calendarul de implementare, estimate pentru implementarea coridoarelor europene de transport sau a priorităţii orizontale; şi
c)activitatea desfăşurată în cadrul organismului de supraveghere sau al unui organism director similar al unei entităţi unice, după caz, pentru coordonarea, construirea sau gestionarea proiectelor de infrastructură transfrontalieră, în conformitate cu articolul 8 alineatul (6).
Art. 55: Acte de punere în aplicare
(1)Fără a aduce atingere articolului 8 alineatul (5) din prezentul regulament, Comisia, sub rezerva aprobării de către statele membre în cauză în conformitate cu articolul 172 al doilea paragraf din TFUE, adoptă acte de punere în aplicare pentru implementarea fiecărui coridor european de transport care acoperă tronsoanele sale transfrontaliere principale, precum şi a unui număr limitat de alte proiecte specifice pe tronsoanele naţionale care sunt esenţiale pentru funcţionarea coridorului în vederea implementării legăturilor lipsă sau a eliminării blocajelor majore. Selecţia proiectelor care urmează să fie incluse în actele de punere în aplicare se bazează pe analiza convenită cu statele membre în primul plan de acţiune al coordonatorilor europeni elaborat în conformitate cu articolul 54 din prezentul regulament. Scopul actelor de punere în aplicare este de a asigura o stabilire coerentă a priorităţilor pentru planificarea infrastructurii şi a investiţiilor prin stabilirea unor obiective de etapă orientative şi a calendarului preconizat pentru punerea în aplicare a proiectelor identificate. Actele de punere în aplicare sunt elaborate în strânsă colaborare cu statele membre în cauză şi actualizate o dată la patru ani sau la cererea statelor membre respective.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 61 alineatul (3).
(2)Fără a aduce atingere articolului 8 alineatul (5) din prezentul regulament şi sub rezerva aprobării de către statele membre în cauză în conformitate cu articolul 172 al doilea paragraf din TFUE, Comisia poate adopta acte de punere în aplicare pentru implementarea tronsoanelor transfrontaliere sau pentru punerea în aplicare a priorităţilor orizontale. Actele de punere în aplicare sunt elaborate în strânsă colaborare cu statele membre în cauză şi actualizate o dată la patru ani sau la cererea statelor membre respective.
Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 61 alineatul (3).
(3)Comisia adoptă acte de punere în aplicare pentru modificarea actelor de punere menţionate la alineatele (1) şi (2) pentru a ţine seama de progresele şi întârzierile înregistrate sau de programele naţionale actualizate. Respectivele acte de punere în aplicare se adoptă în conformitate cu procedura de examinare menţionată la articolul 61 alineatul (3).
(4)Până la punerea integrală în aplicare a actelor de punere în aplicare menţionate la prezentul articol şi cu excepţia cazului în care se prevede altfel în actele de punere în aplicare respective, statele membre în cauză transmit Comisiei o dată la doi ani un raport privind progresele înregistrate, indicând în special angajamentele financiare asumate în planul bugetar naţional. Acest raport poate face trimitere la informaţiile colectate în conformitate cu articolul 57.
Art. 56: Cooperarea cu ţările învecinate implicate în coridoarele europene de transport şi priorităţile orizontale
(1)Coordonatorul european al unui coridor european de transport sau al unei priorităţi orizontale care se extinde la anumite ţări învecinate are dreptul de a coopera cu aceste ţări şi de a le implica în activităţile relevante ale coridorului, cum ar fi Forumul coridorului sau grupurile de lucru instituite în conformitate cu articolul 53 alineatele (2) şi (4) sau în forumul consultativ al priorităţii orizontale, după caz.
(2)Coordonatorul european poate, de asemenea, să coopereze cu organizaţii internaţionale atunci când desfăşoară activităţi legate de coridoarele europene de transport sau de prioritatea orizontală care se extind la ţările învecinate care sunt membre ale respectivelor organizaţii internaţionale.
(3)Uniunea poate încheia acorduri la nivel înalt cu ţările învecinate în cauză pentru a ajunge la o abordare coordonată şi sincronizată în ceea ce priveşte punerea în aplicare a coridoarelor europene de transport şi a priorităţilor orizontale.