Art. 5. - Art. 5: Reţea rezilientă şi eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor şi protecţia mediului - Regulamentul 1679/13-iun-2024 privind orientările Uniunii pentru dezvoltarea reţelei transeuropene de transport, de modificare a Regulamentelor (UE) 2021/1153 şi (UE) nr. 913/2010 şi de abrogare a Regulamentului (UE) nr. 1315/2013

Acte UE

Jurnalul Oficial seria L

În vigoare
Versiune de la: 5 Decembrie 2025
Art. 5: Reţea rezilientă şi eficientă din punctul de vedere al utilizării resurselor şi protecţia mediului
(1)Reţeaua transeuropeană de transport este planificată, dezvoltată şi exploatată într-un mod eficient din punctul de vedere al utilizării resurselor şi în conformitate cu cerinţele de mediu aplicabile la nivelul Uniunii şi la nivel naţional, prin:
a)dezvoltarea de noi infrastructuri, îmbunătăţirea şi întreţinerea infrastructurii de transport existente, în special prin includerea întreţinerii pe întreaga durată de viaţă a infrastructurii în faza de planificare a construcţiei sau a îmbunătăţirii infrastructurii, precum şi prin menţinerea în funcţiune a infrastructurii;
b)optimizarea integrării şi interconectării infrastructurii;
c)instalarea infrastructurii de reîncărcare şi realimentare cu combustibili alternativi, contribuind astfel la implementarea tehnologiilor de decarbonizare;
d)implementarea de noi tehnologii şi sisteme TIC în domeniul transporturilor având drept scop menţinerea sau îmbunătăţirea performanţei infrastructurii, în cazul în care o astfel de implementare se justifică din punct de vedere economic sau este necesară pentru îmbunătăţirea siguranţei şi a securităţii;
e)optimizarea utilizării infrastructurii, în special prin gestionarea eficientă a capacităţii şi a traficului, promovarea multimodalităţii şi a trecerii la modele de mobilitate mai durabile, inclusiv dezvoltarea unor servicii de transport multimodal durabile, atractive şi eficiente;
f)luarea în considerare şi optimizarea eventualelor sinergii cu alte reţele, în special cu reţelele transeuropene de energie sau de telecomunicaţii, inclusiv, după caz, întreaga reţea electrică, pentru a asigura coerenţa între planificarea infrastructurii de reîncărcare şi planificarea reţelei corespunzătoare, precum şi luarea în considerare a posibilelor sinergii cu infrastructura cu dublă utilizare identificate în "Cerinţele militare pentru mobilitatea militară în interiorul UE şi în afara acesteia" adoptate de Consiliu la 26 iunie 2023 şi la 23 octombrie 2023 şi în orice alt document ulterior de revizuire a cerinţelor respective aprobat după aceea, precum şi cu infrastructura pentru biciclete, incluzând pistele pentru biciclete pe distanţe lungi;
g)dezvoltarea unei infrastructuri verzi, durabile şi reziliente la schimbările climatice, luând în considerare modurile active, şi promovarea de noi tehnologii ce urmăresc să decarbonizeze construcţia infrastructurii de transport, inclusiv prin utilizarea de materiale eficiente din punctul de vedere al utilizării resurselor şi rezistente la schimbările climatice, menite să reducă cât de mult posibil impactul negativ asupra sănătăţii cetăţenilor care trăiesc în zonele învecinate reţelei şi asupra mediului, inclusiv din cauza poluării aerului şi a poluării sonore, precum şi degradarea ecosistemelor; şi
h)luarea în considerare în mod adecvat a rezilienţei reţelei de transport şi a infrastructurii şi serviciilor acesteia, în special pe tronsoanele transfrontaliere, în ceea ce priveşte atât schimbările climatice şi contextul geopolitic, cât şi pericolele naturale şi dezastrele provocate de om, precum şi perturbările, intenţionate sau nu, cu scopul de a face faţă aceste provocări şi de a permite un răspuns adecvat la aceste perturbări şi o redresare rapidă, precum şi cu scopul de a facilita lanţurile de aprovizionare.
(2)În contextul planificării şi dezvoltării reţelei transeuropene de transport, statele membre pot adapta alinierea detaliată a rutelor în ceea ce priveşte tronsoanele, luând în considerare circumstanţele specifice din diferitele părţi ale Uniunii, cum ar fi caracteristicile topografice ale regiunilor în cauză şi considerentele de mediu, asigurând în acelaşi timp respectarea dispoziţiilor prezentului regulament. O astfel de adaptare nu depăşeşte ceea ce este permis prin decizia relevantă de autorizare a proiectului în conformitate cu cerinţa prevăzută la articolul 58 alineatul (1) litera (g).
(3)Evaluarea de mediu a planurilor şi proiectelor se efectuează în conformitate cu Directiva 92/43/CEE a Consiliului (44), cu Directivele 2000/60/CE (45), 2001/42/CE (46), 2002/49/CE (47), 2009/147/CE (48) ale Parlamentului European şi ale Consiliului şi cu Directiva 2011/92/UE. În cazul acestor proiecte de interes comun pentru care procesul de achiziţii publice cu privire la o evaluare de mediu nu a fost încă iniţiat până la 18 iulie 2024, ar trebui evaluată şi conformitatea lor cu principiul de "a nu prejudicia în mod semnificativ".
(44)Directiva 92/43/CEE a Consiliului din 21 mai 1992 privind conservarea habitatelor naturale şi a speciilor de faună şi floră sălbatică (JO L 206, 22.7.1992, p. 7).
(45)Directiva 2000/60/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 23 octombrie 2000 de stabilire a unui cadru de politică comunitară în domeniul apei (JO L 327, 22.12.2000, p. 1).
(46)Directiva 2001/42/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 27 iunie 2001 privind evaluarea efectelor anumitor planuri şi programe asupra mediului (JO L 197, 21.7.2001, p. 30).
(47)Directiva 2002/49/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 25 iunie 2002 privind evaluarea şi gestiunea zgomotului ambiental (JO L 189, 18.7.2002, p. 12).
(48)Directiva 2009/147/CE a Parlamentului European şi a Consiliului din 30 noiembrie 2009 privind conservarea păsărilor sălbatice (JO L 20, 26.1.2010, p. 7).